Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Men i ett headset är det bara du som tittar, och det är "enkelt" att spåra ögonrörelser. Tekniken finns ju uppenbarligen redan. Med den tekniken kan man klara sig långt med även mainstream-grafikkort.

Skrivet av oqvist:

Det verkar ju va svårt få till eyetracking och foveated rendering bra så inte hundra det är någon vidare lösning. Eye tracking har mer potential men spar ingen prestanda.

Folk klagar på artifakter pga optiken gissa vad artifakter foveated tracking medför med killgissningsalgoritmer. Depth of field effekter är rätt störigt i allmänhet också. Därför vi inte ser det ännu trots all hype.

Jag rekommenderar att kolla in denna:
Varjo Aero launch webinar

Det förklarar lite av vad Aero har för funktioner/features.

Man anvönder optisk tuning med linsen så att upplösningen(pixel per degree) är skarpare ju mer centrerat mot mitten på bilden man kommer. Det är 35PPD i de innersta 20 graderna av FOV, sedan minskar det lite utåt. Fortfarande långt över Reverb G2 ut i kanterna.

Eftersom det är väldigt hög upplösning i mitten och lägre längre ut använder man foveated rendering för att minska belastingen på GPU. Det är sannolikt det som förklarar att Aero renderar högre fram rate än G2 vid native resolution trots att Aedro har högre upplösning.