Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

men jag tror väl det är kanterna på den extra panelen de har för skarpare bild i centrum som gör det och har inte så mycket med övriga inställningar i övrigt?

Näe, Aeron har ingen extrapanel i mitten - bara deras icke-konsumentprodukter som tex XR3 som har det

Oroväckande med den ojämnheten dock Är det alltså både blur och distortion?

Nyfiken på foveated rendering också - är den alltså enablad och funkar typ överallt som default? Behöver den inte konfigureras alls?
Jag har inte läst på direkt, men trodde det var en del jobb att få den att faktiskt användas...
Lovande att prestandakraven inte verkar för höga dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Näe, Aeron har ingen extrapanel i mitten - bara deras icke-konsumentprodukter som tex XR3 som har det

Oroväckande med den ojämnheten dock Är det alltså både blur och distortion?

Nyfiken på foveated rendering också - är den alltså enablad och funkar typ överallt som default? Behöver den inte konfigureras alls?
Jag har inte läst på direkt, men trodde det var en del jobb att få den att faktiskt användas...
Lovande att prestandakraven inte verkar för höga dock

Jo går konfigurera. Får laborera mera

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Läst att warpen är pga hur linserna är gjorda. Bara något man får välja leva med eller ej vad det verkar. Går absolut leva men det är ju på minuskontot. Men den har ju absolut 1+
på allt jag testat gällande skärpa i centrum vilket är ett enormt plus.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har en Varjo Aero som ligger hemma och dammar ifall någon är sugen. Kör med min Pimax Crystal så den ligger bara o skräpar.

Skriv ett PM om någon är sugen. Annars lägger jag ut den på marknaden här senare.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Jag har en Varjo Aero som ligger hemma och dammar ifall någon är sugen. Kör med min Pimax Crystal så den ligger bara o skräpar.

Skriv ett PM om någon är sugen. Annars lägger jag ut den på marknaden här senare.

Är crystal bättre? Inte sugen på någon av dem men allmänt intresserad, har själv Pico 4 som fungerar asbra.

Kan ev tänka mig att skaffa varjo xr 4 eller quest 3.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av nima01:

Jag har en Varjo Aero som ligger hemma och dammar ifall någon är sugen. Kör med min Pimax Crystal så den ligger bara o skräpar.

Skriv ett PM om någon är sugen. Annars lägger jag ut den på marknaden här senare.

Tänkt pris?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Är crystal bättre? Inte sugen på någon av dem men allmänt intresserad, har själv Pico 4 som fungerar asbra.

Kan ev tänka mig att skaffa varjo xr 4 eller quest 3.

De är bra bägge två...

Varjo Aero:
+ Riktigt bra mjukvara
+ Sitter väldigt skönt
+ Känns som en riktig premiumprodukt. Mkt välbyggd.
+ Jäkligt skarp o fin bild med bra färger
+ Bra eyetracking
+ Skönt med fläkten varma dagar
+ Funkar riktigt bra med optikerlinser i
- Lite bökigt att släpa fram basstationerna
- Vertikal FOV är klart mindre än Pimax Crystal
- Synd att den inte har några inbyggda hörlurar. Man måste fippla med andra lösningar.

Pimax Crystal:
+ Mjukvaran har varit så där men har blivit mycket bättre.
+ Pimax har bättre färger tycker jag. Bilden är så jäkla bra!
+ Känns lite skarpare än Aeron.
+ Bra FOV.
+ Suveräna högtalare som följer med. Skönt att de är integrerade.
+ Skönt att slippa basstationerna
- Är klart tyngre än Aeron. Sitter man och flyger sim eller bilspel gör det inte så mkt.
- Har ett batteri som måste laddas.

Kan dock inte släppa Bigscreen Beyond! Är det någon som har den? Är sugen på att den är så lätt plus OLED-skärmarna med svärtan. Man behöver dock basstationerna.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Tänkt pris?

Kostar ju 11200 kr om man köper den direkt av Varjo men jag har tänkt mig någonstans cirkus 6000 kr. Utan basstationer och handkontroller. Vi kan ta mer via PM.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

De är bra bägge två...

Varjo Aero:
+ Riktigt bra mjukvara
+ Sitter väldigt skönt
+ Känns som en riktig premiumprodukt. Mkt välbyggd.
+ Jäkligt skarp o fin bild med bra färger
+ Bra eyetracking
+ Skönt med fläkten varma dagar
+ Funkar riktigt bra med optikerlinser i
- Lite bökigt att släpa fram basstationerna
- Vertikal FOV är klart mindre än Pimax Crystal
- Synd att den inte har några inbyggda hörlurar. Man måste fippla med andra lösningar.

Pimax Crystal:
+ Mjukvaran har varit så där men har blivit mycket bättre.
+ Pimax har bättre färger tycker jag. Bilden är så jäkla bra!
+ Känns lite skarpare än Aeron.
+ Bra FOV.
+ Suveräna högtalare som följer med. Skönt att de är integrerade.
+ Skönt att slippa basstationerna
- Är klart tyngre än Aeron. Sitter man och flyger sim eller bilspel gör det inte så mkt.
- Har ett batteri som måste laddas.

Kan dock inte släppa Bigscreen Beyond! Är det någon som har den? Är sugen på att den är så lätt plus OLED-skärmarna med svärtan. Man behöver dock basstationerna.

Vilken låter dig spotta längst bort i flygsimmar? foven hjälper ju crystal men ren skärpa långt bort.
beyond är jag också nyfiken på. Skulle hoppat på kickstartern innan de jacka upp priserna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Finns det något headset med 180 graders FOV? Trött på att titta på världen med skygglappar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns det något headset med 180 graders FOV? Trött på att titta på världen med skygglappar.

Pimax 8kx ska ha 200 grader enligt specifikation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Pimax 8kx ska ha 200 grader enligt specifikation

Wow, ska kolla in den! Tack

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Kostar ju 11200 kr om man köper den direkt av Varjo men jag har tänkt mig någonstans cirkus 6000 kr. Utan basstationer och handkontroller. Vi kan ta mer via PM.

Också intresserad 🖐️

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Dock är det faktiskt lite mer störande än jag trott att aeron blurrar så mycket mot kanterna. Men det är främst när jag panorerar runt då blir det liksom en gräns där bilden wobblar till. Håller man huvudet stilla så märks det mindre.

Jag känner inte riktigt igen beskrivningen där från mina Varjo. Mina är (mycket) skarpare än ngt annat jag testat även ute i kanten på bilden.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Näe, Aeron har ingen extrapanel i mitten - bara deras icke-konsumentprodukter som tex XR3 som har det

Oroväckande med den ojämnheten dock Är det alltså både blur och distortion?

Nyfiken på foveated rendering också - är den alltså enablad och funkar typ överallt som default? Behöver den inte konfigureras alls?
Jag har inte läst på direkt, men trodde det var en del jobb att få den att faktiskt användas...
Lovande att prestandakraven inte verkar för höga dock

Nej, det finns stöd för foveated rendering men det är inte i drift by default i alla spel.

Jag aktiverade det i DCS med stöd av en modd som någon gjort iordning.

Varjo renderar normalt fyra bilder, två gör varje öga. En högupplöst och en lågupplöst.
Den högupplösta bilden flyttas runt med hjälp av eyetracking så att den alltid är där man tittar.
För DCS kan man tuna ned upplösning etc i den lågupplösta för att spara datakraft. Har dock inte grejat med det då jag fick ut 90fps 100% av tiden med default setting för dynamic foveated rendering.
DCS är tungdrivet överlag så att få 90fps konstant är ett bra betyg, speciellt med så skarp/högupplöst bild som Varjo ger.

Fungerar fantastiskt bra, i DCS kunde man ibland se en färgskiftning så att den mer högupplösta rutan kunde urskiljas. Spelar ingen roll hur fort man flyttar ögat, bilden är där redan

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Wow, ska kolla in den! Tack

Jag låste på Pimax när de presenterade 8KX.
Jättestor FOV måste vara grejen.

Har haft, gett upp och sålt dem sedan länge.

För det första blir pixeltätheten dålig om man tar en 4K-display och gör stor FOV.
Bilden blev pixlig och flygplansinstrument/MFD:er var svårlästa. Bilden var faktiskt inte mycket skarpare än de oculus rift jag köpte 2016…

På det kom att linsen inte gav bra skärpa ute i periferin plus att bilden var ganska smal i höjdled på de yttersta 30 graderna FOV. Jag försökte använda det många ggr men i realiteten såg man inget där ute, det la till en hel del belastning på datorn utan att ge speciellt mycket tillbaka.

Jag hade samtidigt HP Reverb som var mycket skarpare och användbara. Pimax blev bara ett års exprimenterande utan någon riktigt vettig slutlösning så allt spelande blev med Reverb medan jag ägde Pimax. Körde lite bilspel och Alyx med Pimax, men DCS fungerade det inte med då det knappt gick se instrumenten.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Jag känner inte riktigt igen beskrivningen där från mina Varjo. Mina är (mycket) skarpare än ngt annat jag testat även ute i kanten på bilden.

Jag tror inte jag haft något headset som är blurrigare i kanterna än varjo Vad kör du för inställningar i varjo base och vilka lir kör du?`

har du moddat varjon eller något så du kommer närmare linserna ifall det är sweetspoten som är för liten för mig. Gällande eye trackingen de här test cirklarna när du tittar runt täcker bara en liten del av skärmen men mina ögon verkar ju va hyfsat rätt i eye tracking kameran så de borde kunna spåras.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fått hem vr optician linserna nu. Inte gratis men känns väldigt proffsigt byggda och klickar på perfekt. Styrkorna verkar stämma i test utan. Blir tätt till ögonen men verkar fungera utan kompromiss av komfort när jag stramar åt. Köper nog samma om jag kostar på mig ett par till quest 3 också även om smålänningen hade gärna hittat billigare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hjärnan börjar vänja sig men warpingen när man panorerar runt dödar immersionen lite måste erkännas. Drar jag ner foveated så kanske de blir några procent mindre då det blir mindre skillnad på det skarpa vs det mindre skarpa men det är det inte värt. Hade vart intressant testa fixa skygglappar av något slag då det är främst i kanterna till vänster och höger. Spenderar mycket mer tid vrida huvudet horisontellt än vertikalt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hittade en jämförelse här med pimax crystal Hade en kommentar om att han tyckte sig se lite skarpare långt bort med aeron så fick väl svar där även om han föredrar pimax för det mesta. https://www.youtube.com/watch?v=NmMGz6OEkf0

https://www.youtube.com/watch?v=NmMGz6OEkf0

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

hmm kommer varjo aero med earbuds?

Såg denna video mycket bra med förklaringar gällande linserna mm https://www.youtube.com/watch?v=RmghNPlvJUk

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hittade dem hade lagt dem i vive lådan. Bättre än mina extremt låga förväntningar iaf. Rätt kul i fallout 4. Emfasis på bas.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag tror inte jag haft något headset som är blurrigare i kanterna än varjo Vad kör du för inställningar i varjo base och vilka lir kör du?`

har du moddat varjon eller något så du kommer närmare linserna ifall det är sweetspoten som är för liten för mig. Gällande eye trackingen de här test cirklarna när du tittar runt täcker bara en liten del av skärmen men mina ögon verkar ju va hyfsat rätt i eye tracking kameran så de borde kunna spåras.

Ingen modd. Har dock VR-opticians linser då Varjo har sin bildfocus på runt 90cm. Har fått ålderssende med behov glasögon på nära håll, därav behover av linser i Varjo (behöver inte det i tex Reverb som jag har kvar, då de har sin bild projicerad längre fram.

Har du kollat att du ser 100% skarpt rakt fram ? Jag har inget blurr på sidorna utan det här är de överlägset skarpaste VR-set:et jag haft, inkluderande hela linsen. Hade kvar Pimax 8KX tills jag fick dessa. Haft Oculus Rift(CV1), haft Pimax 8KX och har kvar Reverb och Varjo.

Kör på högsta upplösningen (39PPD) i varjo base, vertical sync = auto och motion smoothing inactiverad.

Spelar assetto corsa, dirt 2.0 och DCS.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Ingen modd. Har dock VR-opticians linser då Varjo har sin bildfocus på runt 90cm. Har fått ålderssende med behov glasögon på nära håll, därav behover av linser i Varjo (behöver inte det i tex Reverb som jag har kvar, då de har sin bild projicerad längre fram.

Har du kollat att du ser 100% skarpt rakt fram ? Jag har inget blurr på sidorna utan det här är de överlägset skarpaste VR-set:et jag haft, inkluderande hela linsen. Hade kvar Pimax 8KX tills jag fick dessa. Haft Oculus Rift(CV1), haft Pimax 8KX och har kvar Reverb och Varjo.

Kör på högsta upplösningen (39PPD) i varjo base, vertical sync = auto och motion smoothing inactiverad.

Spelar assetto corsa, dirt 2.0 och DCS.

De har inte fokus mot oändligheten? Varför har de satt 90 cm? Har också införskaffat vr opticians. Fungerar bra. Vad man läst så ska man få mer chromatic abberation med glasögon men det är ingenting jag är känslig för vad det verkar. Vete gudarna om jag ser det ens.

Blurret är bara längst ut mot kanterna men har hört att varjon ska va klurig då sweetspoten är så stor och det är så enkelt få skarp bild. Jämfört med de gamla rift vive, reverb där du var tvungen ställa in allt på mm men då visste du precis när det satt perfekt.

Så du kan ha till synes skarp bild utan att va perfekt i centrum och då få mer warping. Jag får dock aldrig bort warpingen helt ögonen verkar va i centrum av ögonkameran men det är något jag vant mig rätt bra vid det här laget.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De har inte fokus mot oändligheten? Varför har de satt 90 cm? Har också införskaffat vr opticians. Fungerar bra. Vad man läst så ska man få mer chromatic abberation med glasögon men det är ingenting jag är känslig för vad det verkar. Vete gudarna om jag ser det ens.

Vet ej varför. Normalt för sån här optik, kikare mm sätts ju focus minst 2m bort så att det är avståndsseendet som används.

Pimax 8KX var de första jag hade som inte hade focus långt bort. I.om åldersseende så blev det inte helt skarpt för mig, då fanns inga inserts framtagna så jag testade fram skärma med stora läsglasögon (om jag minns rätt blev slutsatsen att det var cirka 70cm på 8KX).

Jag skulle gissa på att det har ngt med den asfäriska linsen att göra, att man inte reder ut att använda 2m eller oändlig.

Skrivet av oqvist:

Blurret är bara längst ut mot kanterna men har hört att varjon ska va klurig då sweetspoten är så stor och det är så enkelt få skarp bild. Jämfört med de gamla rift vive, reverb där du var tvungen ställa in allt på mm men då visste du precis när det satt perfekt.

Så du kan ha till synes skarp bild utan att va perfekt i centrum och då få mer warping. Jag får dock aldrig bort warpingen helt ögonen verkar va i centrum av ögonkameran men det är något jag vant mig rätt bra vid det här laget.

Jag har inte alls upplevt varjon klurig. Jag beställde så fort det var möjligt och fick ganska tidigt. Det var en del warping initialt men det löstes till väldigt stor del med en uppdatering, och sen vänjer man sig antagligen. Jag upplever överlag skarp bild på hela ytan, sen är den asfäriska linsen så att den samlar pixlar tätare i centrum av bilden och mindre tätt långt ut. Dock är det fortfarande mycket skarpare ute i hörnen än ngt annat jag testat.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Några veckor till. Komforten är som sagt inte särdeles bra för roomscale men det går att leva med tillräckligt länge. Känns som halon som ska stödja på pannan sitter för långt fram jag har ändå headsetet med reglaget på pannstödet vridet upp för max höjd för att inte headsetet ska falla ner för mycket på näsan. Kan ju va bra med pauser ibland också. Har också upptäckt en annan egenhet den har. Har noterat i fallout 4 att ex vissa magazin i laddningsskärmarna har 3d effekter. Trodde det var medvetet typ vinkning till de här blå och röda glasögonen man fick med fantomen för att kunna se i 3D då det blir samma vintage 3D i 2plan. Men det är tydligen linserna som skapar den här effekten speciellt när rött är inblandat vad det verkar. Såg samma sak med ett par containrar där den ena var rödfärgad och den såg ut att sticka ut framför. Men när jag gick fram till den så var de jämsides

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har också upptäckt en annan egenhet den har. Har noterat i fallout 4 att ex vissa magazin i laddningsskärmarna har 3d effekter. Trodde det var medvetet typ vinkning till de här blå och röda glasögonen man fick med fantomen för att kunna se i 3D då det blir samma vintage 3D i 2plan. Men det är tydligen linserna som skapar den här effekten speciellt när rött är inblandat vad det verkar. Såg samma sak med ett par containrar där den ena var rödfärgad och den såg ut att sticka ut framför. Men när jag gick fram till den så var de jämsides

Ja, jag såg det nämnas i nån annan recension: panelerna för höger o vänster öga är vända åt olika håll, vilket gör att subpixlarna skiljer (RGB vs BGR), vilket i sin tur påverkar hur färgerna uppfattas och därmed kan påverka djupseendet för vissa färger, med rött som största boven.
Nån skrev att de hade mjukvara för att kompensera för det i nån mån, men fysiskt är ju förstås panelerna vända hur man än gör i koden.
(men dubbelkolla du har senaste firmware/software osv!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, jag såg det nämnas i nån annan recension: panelerna för höger o vänster öga är vända åt olika håll, vilket gör att subpixlarna skiljer (RGB vs BGR), vilket i sin tur påverkar hur färgerna uppfattas och därmed kan påverka djupseendet för vissa färger, med rött som största boven.
Nån skrev att de hade mjukvara för att kompensera för det i nån mån, men fysiskt är ju förstås panelerna vända hur man än gör i koden.
(men dubbelkolla du har senaste firmware/software osv!)

Jo senaste allt. Det är rätt så sällsynt det dyker upp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

När man väl lärt sig dyker det upp hela tiden. Tur rött är rätt ovanligt i naturen men vilken blunder montera panelerna åt fel håll :/

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x