Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kostar nu €990.

Jag hade i stort sett bestämt mig för Bigscreen Beyond när ekonomin tillät men nu blir jag väldigt fundersam på hur jag ska göra. Båda verkar väldigt bra men på olika sätt... Svårt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kostar nu €990.

Hmm men det är exklusive moms såvitt jag kan se.. Blir väl över 14000kr i praktiken?
https://store.varjo.com/product/varjo-aero

*edit*

Skrivet av Hejss:

Jag hade i stort sett bestämt mig för Bigscreen Beyond när ekonomin tillät men nu blir jag väldigt fundersam på hur jag ska göra. Båda verkar väldigt bra men på olika sätt... Svårt val

jag var också lite sugen på Bigscreen, men att den inte klarar full upplösning i 90hz blev nog dealbreaker för mig.
(plus lite andra osäkerhetsfaktorer som tillräcklig ljusstyrka, och nackdelen/fördelen att den är "skräddarsydd" mm)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite dumma frågor om Aeron:

- Är eye-trackingen i Aeron implementerad så man kan använda foveated rendering alls än? Isåfall, hur bred är supporten?
- Jag såg nån recension att kopplingen till SteamVR var lite skakig och att den inte supportar Guardian... (eller vad det nu heter när man märker upp sin spelar-area) Stämmer det fortfarande?
- Har Varjo fått igång local dimming alls, eller är den avstängd fortfarande?
- Jag såg en video när någon/några fick burn in då headsetet inte stängde av sig själv - nån som hört mer om det? (fixat?)
- Är distortionen och kromatiska aberrationen bättre numer än vissa tidiga recensioner flaggade för?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite dumma frågor om Aeron:

- Är eye-trackingen i Aeron implementerad så man kan använda foveated rendering alls än? Isåfall, hur bred är supporten?
- Jag såg nån recension att kopplingen till SteamVR var lite skakig och att den inte supportar Guardian... (eller vad det nu heter när man märker upp sin spelar-area) Stämmer det fortfarande?
- Har Varjo fått igång local dimming alls, eller är den avstängd fortfarande?
- Jag såg en video när någon/några fick burn in då headsetet inte stängde av sig själv - nån som hört mer om det? (fixat?)
- Är distortionen och kromatiska aberrationen bättre numer än vissa tidiga recensioner flaggade för?

Har du köpt ännu?

Den är ju faktiskt något billigare nu än beyond även om den svaga kronan gör den nästan lika dyr som tidigare...
Waiting game fungerar verkligen inte för VR...

För min del är det främst film som skulle ge valuta. Har för lite ork för simulationerna för tillfället... Aeron ska ju inte ha den mest imponerande bildkvaliten men jag tål inte screendoor och tror nog jag ändå har bättre odds med aeron på den fronten än big screen då fov verka hyfsat lika?

Då varjo har eye tracking går den använda som alternativ till headtracking istället för lighthouses eller gyros som ex pimax har. Så du kan styra "nacken" med hjälp av ögonen istället? Nu vill man nog ha lighthouses ändå så inte ögonen trillar ur ögonhålorna men skulle va skönt kunna testa lite innan man spenderar stort på lighthouses och vr kontrollers igen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du köpt ännu?
Den är ju faktiskt något billigare nu än beyond även om den svaga kronan gör den nästan lika dyr som tidigare...

Ja jösses, €1.369,00 EUR för Beyond ser jag nu!!! Ouch
Det gör ju nästan Aero prisvärd i jämförelse
(och det gör definitivt att jag inte kommer ge mig på Bigscreen i dagsläget med de kompromisser den har)

Skrivet av oqvist:

För min del är det främst film som skulle ge valuta. Har för lite ork för simulationerna för tillfället... Aeron ska ju inte ha den mest imponerande bildkvaliten men jag tål inte screendoor och tror nog jag ändå har bättre odds med aeron på den fronten än big screen då fov verka hyfsat lika?

Jag är nog mer sugen på simulator och lite stående VR... men frågan är ju om man faktiskt orkar i verkligen? (man börjar bli gammal o bekväm)
Nåja, kunde jag köpa en Reverb G2 som pappersvikt kan jag väl köpa en nyare o dyrare sådan också på sikt
(nix inte köpt nått än)

Screendoor tror jag som dig att den är ungefär jämförbar på båda - ev snäppet bättre på Aero. Ungefär samma fov, ungefär samma upplösning, och båda är RGB tiles om jag minns rätt.
På den fronten tror jag båda är "good enough" för mig - många verkar väl positiva på den fronten för båda headseten? (redan G2 är ganska OK på den fronten för mig)

Problemet för mig är mer optiken: jag vill den ska störa så lite som möjligt, och där är nuvarande G2 hopplös med sin riktigt dåliga edge-to-edge clarity, hyfsat liten sweetspot, en del aberration och en del blänk.
Frågan för mig är mer om Varjos distortion längs kanterna samt tex aberration stör mer än Bigscreens "pannkakslinsblänk" och sämre edge to edge clarity?
Plus förstås komforten, plus alla andra mer eller mindre dumma frågor jag ställde här ovan...

Skrivet av oqvist:

Då varjo har eye tracking går den använda som alternativ till headtracking istället för lighthouses eller gyros som ex pimax har. Så du kan styra "nacken" med hjälp av ögonen istället? Nu vill man nog ha lighthouses ändå så inte ögonen trillar ur ögonhålorna men skulle va skönt kunna testa lite innan man spenderar stort på lighthouses och vr kontrollers igen.

Hmm så vyn skulle vara totalt statiskt (hur man än rör kroppen), ända till man tittar tillräckligt mycket åt sidorna eller nått sånt? (och när man tittar tillräckligt åt sidan så roterar vyn åt det hållet man tittar eller nått sånt?)
Rätt säker på att det skulle få mig att kaskadkräkas inom några minuter...
Rätt säker på att Varjo mfl resonerar ungefär lika och inte har implementerat det
(Men kanske finns nån hemmahackare som slagit ihop nån sån lösning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Borde ju gå att få det fungera som med tobii eye. Har inte testat tobii eye heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Borde ju gå att få det fungera som med tobii eye. Har inte testat tobii eye heller.

Ingen aning hur Tobii eye funkar, men vidhåller att försöka styra alla rörelser i ett vr headset med enbart ögonen i bästa fall funkar ganska dåligt för de allra flesta

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ingen aning hur Tobii eye funkar, men vidhåller att försöka styra alla rörelser i ett vr headset med enbart ögonen i bästa fall funkar ganska dåligt för de allra flesta

De styr bara dit du tittar. Men ja det är ju inte fullvärdigt mot att vrida nacken men kan ju va användbart för inteeface också.

Orkar inte hålla på längre Aero beställd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De styr bara dit du tittar. Men ja det är ju inte fullvärdigt mot att vrida nacken men kan ju va användbart för inteeface också.

Orkar inte hålla på längre Aero beställd

Blev du nöjd med din Aero? Går själv i tankarna att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Blev du nöjd med din Aero? Går själv i tankarna att köpa

Det är ett par eonr ii beställningstid

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ett par eonr ii beställningstid

Har dom gett något ungefärligt leveransdatum? Jag har gått och funderat fram och tillbaka på varjo och bigscreen men jag tänkte att man skulle slippa vänta på varjo. Men så är kanske inte fallet?

Permalänk
Medlem

2-4 veckor vilket översätts till 6 månader. Blir alltid så när jag förbokar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick leveransbekräftelse nu. Blev helt plötsligt bråttom försöka få tag på basstationer och grejer :/

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fick leveransbekräftelse nu. Blev helt plötsligt bråttom försöka få tag på basstationer och grejer :/

Aldrig nöjd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Får hoppas den kan ersätta Rift S.

Hade bra med flyt hittade en beg Vive i stan med två basstationer så nu har man allt på det torra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hade bra med flyt hittade en beg Vive i stan med två basstationer så nu har man allt på det torra.

Fick du med några controllers också? (Gamla Wands kanske?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fick du med några controllers också? (Gamla Wands kanske?)

Japp de gamla klubborna. För snål för knuckles de verkar rätt bökiga också. Hade gärna lirat med oculus Rift S kontroller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Inet har nu sänkt priset på Aero från 30k till 20k. Väldigt märkligt att man fläskar på så mycket i pris när den kostar ca 14500 från varjo inklusive frakt och moms.

Fick du Aeron levererad i veckan @oqvist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Inet har nu sänkt priset på Aero från 30k till 20k. Väldigt märkligt att man fläskar på så mycket i pris när den kostar ca 14500 från varjo inklusive frakt och moms.

Fick du Aeron levererad i veckan @oqvist?

Måndag verkar det som. Sen råkade det bli en quest 3 också. Har inget spelrum hemma för roomscale och asgard wrath 2 plus AC nexus är mina veka rationaliseringsfördök

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har inget spelrum hemma för roomscale och asgard wrath 2 plus AC nexus är mina veka rationaliseringsfördök

Men Quest 3 är väl gjort för roomscale? (eller har jag missat nått fundamentalt?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men Quest 3 är väl gjort för roomscale? (eller har jag missat nått fundamentalt?)

Jag kan gå utanför dörren och köra roomscale. Svårt med varje aero och bas stationer och kabel och skit är tanken

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag kan gå utanför dörren och köra roomscale. Svårt med varje aero och bas stationer och kabel och skit är tanken

Aha ok

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Varjo Aero har fastnat i Holland. Stod något om väntan på annat paket skickas de i två lådor?

Är lika bra passade på beställa 7800x3D system också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varjo Aero har fastnat i Holland. Stod något om väntan på annat paket skickas de i två lådor?

Är lika bra passade på beställa 7800x3D system också

Kom det fram eller är det fortsatt strul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Kom det fram eller är det fortsatt strul?

Inte framme tydligen två paket som ska synkas? Fick meddelanden om att de ska skickas vidare från Holland. Trodde inte headsetet skulle va 100 % made in China men den jag fick tracking på är därifrån

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nu är den hemma. Får se när man har tid bygga ihop allt. Behöver byta bromsskivor på alla fyra hjul i helgen tänkte börja med att bygga ihop nya burken sedan så man slipper strula med installationen flera gånger.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tiden flyger igår fick ihop allt i förrgår. Har strul med 7800x3D installationen så det var skönt iaf varjon och quest 3 vart mer plug and play.

Inte hunnit djuptesta så mycket. Börjar med film. Tyckte mig få väl mycket distortion inledningsvis men det kanske var något som behövde kalibreras för det försvann efter ett tag eller min hjärna började sålla bort det. Färgerna verkar va kalibrerade för realism snarare än extra mättade färger. Quest 3 initialt ger bättre intryck men den har absolut tendens till att vilja ge för mycket värme vilket iof är det hållet mitt bas faller emot. Ogillar kallt blått lcd ljus men det här tror jag nog att jag i längden föredrar även om de är lite tråkigt så att säga.

Linserna quest 3 satsar på skarp bild i hela synfältet. Aeron satsar på skarp bild i mitten. Fungerar rätt bra sällan något viktigt i ytterkanterna ändå man brukar ju vrida nacken dit man vill se något. Överlag så upplever jag verkligen ingen gigantisk skillnad men jag kör ju utan glasögon så mina 1.0 synfel gör ju sitt för att blurra till saker.

Ska man ha bättre bild får man fortsatt se på reguljära monitorer men jag tror det här fixar mål nummer 1. vr headset tillräckligt bra för virtuell bio. Headsetet har dock fläkt vilket är minus men har inte sett några tecken på att det går för varmt som för quest 3n så det är måhända värt det.

head strappen trist med bulreglaget i nacken som så många headset tycker sig ska ha för att justera huvudbandet. När ska designers komma på att det krockar med nackstöd? Borde ju gå flytta över på sidan. Är lite bulkigt men det går köra med större hifi lurar iaf.

Kul med motorer för att fixa ipdn även om de kanske kunde spart pengar på konsumentvarianten där? Men de slipper ju fixa ny lösning. Pass through saknas dock praktiskt när man ska jaga rätt på kontroller. Nu om jag lyfter upp headsetet får jag kalibrera om ipdn. tar 5 sekunder men ändå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testat Assetto corsa competizione och Automobilista 2. ACC främst för att det är så ökänt brutalt trögdrivet. Förvisso delvis för att det har modern grafik med extremt detaljerade miljöer. Det mesta på low förutom texturer och det ser ändå sjukt bra ut och skärpa jag aldrig sett förr. Flöt ändå på bättre än väntat och är inte så mycket värre än Rift S där jag måste köra en del supersampling medan jag ofta kör varjon helt utan skalning.

AMS 2 allt maxat. Flera generationer bakåt i grafik därav mer lättdrivet men herrejösses vilken skärpa går inte begära mer. Man behöver aldrig kisa eller hålla på för att försöka hitta bromspunkterna i tid känns närmast lika skarpt som irl utan glasögon. Känns bara onödigt med korrektionslinser. Verkligen next generation.

Quest 3 kommer absolut aldrig upp till varjos höjder men ändå imponerande. Har dock ett lir där det bara blir burr med varjon. Chess Ultra VR. Smått obegripligt vad som händer där. Det är som att det är en cv1. Eller det är nog faktiskt blurrigare än cv1 otroligt nog. Måste va att den får in fel upplösning på något vänster. Quest 3 har inga problem med det liret.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu om jag lyfter upp headsetet får jag kalibrera om ipdn. tar 5 sekunder men ändå

Hmm, det där ska gå att stänga av har jag hört... Om det mest är du som kör så bör det ju räcka att den kommer ihåg de gamla inställningarna, och jag tror det går att konfigurera.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tiden flyger iväg. Har ärligt talat inte hunnit testa så mycket vart rätt upptagen med Quest 3 i väntan på att få igång nya burken. 7800x3D i nu så behöver uppgradera signaturen.

Testade Fallout 4 VR idag. Grym skärpa helt klart otroligt lyxigt flytande känsla att navigera genom startbyn. Jämförelse med Quest 3 haltar en hel del då streaming är inblandat men det är stor skillnad här även om quest 3 med maximala inställningar på streamingen ser helt ok ut.

Vad som förvånar är hur bra prestanda jag får med mitt 3080. Trodde mig behöva 4080 baserat på rift S prestanda. Nu kör jag ofta helt utan supersampling då det inte behövs men ändå. Eye trackingen och foveated renderingen på varjo aero måste göra underverk. Men quest 3 med streaming har jag aldrig några fps problem med heller. Kör samma inställningar som för Rift S där jag ofta fick försöka köra 200 % supersampling. Vilket inte alltid gav perfekt bildflyt.

Dock är det faktiskt lite mer störande än jag trott att aeron blurrar så mycket mot kanterna. Men det är främst när jag panorerar runt då blir det liksom en gräns där bilden wobblar till. Håller man huvudet stilla så märks det mindre. Kör max på kvaliten och max på eye trackingen kanske går jämna ut det med andra inställningar men jag tror väl det är kanterna på den extra panelen de har för skarpare bild i centrum som gör det och har inte så mycket med övriga inställningar i övrigt?

Quest 3 har helt homogen bild.

Men det är ett pris värt att betala för den här skärpan. Sen hade man gärna sett en mer homogen fov. Nu har de en massiv cutout för näsan och du har fläktgaller eller något undertill

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x