3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Såg nu att dom avbokade ordern 26 November, så det är nästan två veckor sedan. Tiden går fort.

De ringde upp mig för att meddela att ordern avbokats då dom inte skulle få in några kort, varpå jag frågade efter ett ersättningskort, antingen LHR-kort eller ett annat ur sortimentet till rabatterat pris, eftersom min order var på 8990kr och priserna hör höjts sedan april månad.. Men det gick inte för sig.

Angående presentkortet så fick jag det för 1-2 månader sedan när jag ringde in och var trött på väntan. Så nu när jag tänker efter fick jag fan ingenting som tröst för själva avbokningen.

Jag har ett STRIX 3070 OC i burken som jag lyckades köpa på Webhallen strax efter ordern, så det går absolut ingen nöd på mig egentligen, men det var ändå en trist upplevelse.

Okej, jag fick min order avbokad mycket tidigare på mitt 3080 som också beställdes i april. Får se om dom hör av sig till mig också.

Permalänk

Fick mejl om chansen att köpa TUF 3080Ti för 14000 från Inet/ROG live rätt bra pris i dagsläget, har dock redan ett likadant till billigare pris från Webhallen-eventet. Vännen var inte intresserad av en så hög prislapp men någon annan kanske är det? Vad tycker ni jag ska göra, kanske sälja till överkomligt pris på Swec-Marknad?

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisKarln:

Fick mejl om chansen att köpa TUF 3080Ti för 14000 från Inet/ROG live rätt bra pris i dagsläget, har dock redan ett likadant till billigare pris från Webhallen-eventet. Vännen var inte intresserad av en så hög prislapp men någon annan kanske är det? Vad tycker ni jag ska göra, kanske sälja till överkomligt pris på Swec-Marknad?

Är nog många som nappat på det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisKarln:

Fick mejl om chansen att köpa TUF 3080Ti för 14000 från Inet/ROG live rätt bra pris i dagsläget, har dock redan ett likadant till billigare pris från Webhallen-eventet. Vännen var inte intresserad av en så hög prislapp men någon annan kanske är det? Vad tycker ni jag ska göra, kanske sälja till överkomligt pris på Swec-Marknad?

Om du får öppet köp ifrån Inet så är väl lika bra o köpa det o se om intresset finns

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisKarln:

Fick mejl om chansen att köpa TUF 3080Ti för 14000 från Inet/ROG live rätt bra pris i dagsläget, har dock redan ett likadant till billigare pris från Webhallen-eventet. Vännen var inte intresserad av en så hög prislapp men någon annan kanske är det? Vad tycker ni jag ska göra, kanske sälja till överkomligt pris på Swec-Marknad?

Varför fick du erbjudandet? Hade Inet något live event?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Varför fick du erbjudandet? Hade Inet något live event?

Det var under ROG live-sändningen som det var GPU ”drops” från ASUS runt MSRP. Inet var ansvariga för försäljning i Sverige och valde att lotta ut vem som fick köpa.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem

Samma, fick idag mail om att få köpa Asus 3080 Tuf gaming v2 för 8190kr 👍
Också via Inet och Asus rog live i helg.
Äntligen får man byta ut sitt 1080ti

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Samma, fick idag mail om att få köpa Asus 3080 Tuf gaming v2 för 8190kr 👍
Också via Inet och Asus rog live i helg.
Äntligen får man byta ut sitt 1080ti

Nu blev man avundsjuk. Förstår att folk inte ville dela drop-länkarna Dessvärre var man bortrest i helgen så ingen möjlighet att sitta och kolla live hela dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Nu blev man avundsjuk. Förstår att folk inte ville dela drop-länkarna Dessvärre var man bortrest i helgen så ingen möjlighet att sitta och kolla live hela dagen.

Svårt å kalla det för "drop" när det var lotteri i slutändan :/
Men jag hade ju tur iallafall fast jag satt live och var inne på länken på 1-2 sec.
Var 30st 3060ti , 20x 3070ti och 20x 3080 kort som dom hade, och 3080ti vet jag ej.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej alla!

Jag vill att ni ska veta att det ligger långt upp på vår priolista att vara aktiva här på swec och vi siktar på att ha en person på plats under nästa år som kan axla det ansvaret. Det kommer också hjälpa oss att få ut information och framför allt ge er svar på era frågor/inspel.

Här kommer information till alla er som nyligen fått sin RTX 3080-order krediterad, eller har valt att byta till ett annat kort till en förhöjd kostnad.

Först och främst vill jag be om ursäkt att ni har fått vänta så länge, inte fått bra information under tiden och dessutom fått ett ersättningserbjudande som var allt annat än bra. Men jag vet att en ursäkt ibland inte räcker.

Här kommer därför en lösning som jag hoppas att ni tycker känns okej.

- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet.

Så här kommer det att gå till:

1. Så fort en leverans anländer från våra distributörer, så kommer vi att börja beta av listan.
Vi kommer alltså inte boka upp några kort som vi inte har fysiskt på lager.

2. När det är din tur att köpa ett ersättningskort, så kommer du få ett mail från social.gaming@giganten.se (spara det som en säker adress i er mailklient, så det inte hamnar i spam/skräp)

3. Efter det tar ni kontakt med kundtjänst, som kommer att hantera er order manuellt, skicka ut betalningslänk samt skicka ut presentkortet.

4. Grafikkortet levereras sedan direkt från vårt lager.

Situationen kring komponenter och särskilt grafikkort, har så långt jag kan minnas, aldrig
varit så utmanande och frustrerande som under det här året. Men vi kan åtminstone säga att vi har lärt av oss våra misstag. Särskilt i vår hantering av försäljningen och framför allt i den bristande kommunikationen samt vår initiala lösning till er kunder.

Återigen, ledsen för hur vi har hanterat detta. Men jag hoppas att ni kan ge oss en sista chans att äntligen leverera ett kort till er.

Om ni har frågor under tidens gång, så dra gärna ett PM via swec, eller instagram.com/elgigantengaming.

Mvh Alexander Åberg

Kort version: wow EG höll sitt ord och har nu fixat mig ett 3080!

Lång version: Jag beställde ett 3080, 1h från lansering, snart 15 månader sen! Lång o hård väntan men i dagarna fick jag äntligen mail från EG. Trodde knappt det var sant. För er nyfikna fick jag välja mellan Gigabyte, PNY, Palit eller Gainward, för samma pris som vid min beställning! Någon dag senare anlände mitt grafikkort + presentkort.

Är väldigt tacksam och tycker det är starkt av EG att ha bytt strategi ang bokningarna och vill även tacka Alex här på sweclockers som jag varit i kontakt med.

För er andra som beställt hos EG så bör det lösa sig för er med, bara tålamod som gäller

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade fått sån bra service själv av Elgiganten. Men ibland har man helt enkelt otur.. Å andra sidan hann jag bara vänta i drygt 9 månader innan dom tog bort min order, så det var ju inte lika illa. Men kul att det löste sig för dig iaf!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Tänk om man hade fått sån bra service själv av Elgiganten. Men ibland har man helt enkelt otur.. Å andra sidan hann jag bara vänta i drygt 9 månader innan dom tog bort min order, så det var ju inte lika illa. Men kul att det löste sig för dig iaf!

Tror mig har inte varit en dans på rosor fram till nu. Bristfällig support och falska förhoppningar. Fick även jag mitt kort avbokat och hade gett upp hoppet helt.

Sen kom Alex in här på tråden och gav mig hopp igen och nu fick jag äntligen kortet. Skulle tipsa om att skicka ett PM till Alex så kan han nog kika på bokningar och ge er ett bättre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Kort version: wow EG höll sitt ord och har nu fixat mig ett 3080!

Lång version: Jag beställde ett 3080, 1h från lansering, snart 15 månader sen! Lång o hård väntan men i dagarna fick jag äntligen mail från EG. Trodde knappt det var sant. För er nyfikna fick jag välja mellan Gigabyte, PNY, Palit eller Gainward, för samma pris som vid min beställning! Någon dag senare anlände mitt grafikkort + presentkort.

Är väldigt tacksam och tycker det är starkt av EG att ha bytt strategi ang bokningarna och vill även tacka Alex här på sweclockers som jag varit i kontakt med.

För er andra som beställt hos EG så bör det lösa sig för er med, bara tålamod som gäller

Härligt, själv fick jag mail i måndags. Har dock inte fått betallänk än och kortet skickat, men är på g i vilket fall!

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Ni som börjat få mail om ersättningskort/erbjudande av EG får jättegärna uppge orderdatum och om ni vet köplats även detta

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Tror mig har inte varit en dans på rosor fram till nu. Bristfällig support och falska förhoppningar. Fick även jag mitt kort avbokat och hade gett upp hoppet helt.

Sen kom Alex in här på tråden och gav mig hopp igen och nu fick jag äntligen kortet. Skulle tipsa om att skicka ett PM till Alex så kan han nog kika på bokningar och ge er ett bättre svar.

Har du någon @ till honom?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Har du någon @ till honom?

@elgiganten

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ni som fått Mail från Elgiganten om att få ett kort.
Hur lång tid tog det att få betalningslänken?

Permalänk

EVGA 3080 FTW3 Ultra LHR för 11999:-

https://www.inet.se/produkt/5412484/evga-geforce-rtx-3080-10g...

17:23 Slut

Permalänk
Medlem

Ni som har Asus 3080 TUF, Hur är ljudnivån på kortet?

Har haft tre olika modeller av 3080 än så länge och känns som de flesta väsnas en del. Förmodligen pga högre wattage?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ni som har Asus 3080 TUF, Hur är ljudnivån på kortet?

Har haft tre olika modeller av 3080 än så länge och känns som de flesta väsnas en del. Förmodligen pga högre wattage?

Jag kör ett TUF 3080 Ti i ett ITX Meshlicious bygge, och när det körs stock och belastat till max så låter det en del om det. (inget pipande/tjutande ljud, utan mer elektriskt brus) Mitt kort blir sällan varmt dock, utan håller sig under 60C i full belastning så jag hör knappt av fläktarna alls. Kör exhaust på radiatorfläktarna så min CPU temp blir högre istället.

Exempel på min setup (fast jag har mycket sämre kabeldragning) https://www.reddit.com/r/SSUPD/comments/pnr7gl/another_meshy_...

När jag hade kortet i mitt Fractal Design R5 så hörde jag inte av det alls. Just nu kör jag 0.831 mV på 1875 mhz och då kan jag spela med högtalare utan att bli störd av ljudet. (chassit befinner sig en armslängd ifrån mig på skrivbordet) Höjer jag till 0.9 mV så blir elektriska ljudet lite högre men inte direkt irriterande. Stock, alltså över 1000mV så låter det desto mer, då spelar jag helst med hörlurarna på. Med hörlurar på så hör jag inte direkt av datorn. Valde att behålla kortet trots att det låter lite vid stock, men gav 13490:- för ett 3080 Ti och det är så skönt att slippa tänka "undrar om min dator kommer klara av att köra det här spelet", nu är det bara tuta och köra.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag kör ett TUF 3080 Ti i ett ITX Meshlicious bygge, och när det körs stock och belastat till max så låter det en del om det. (inget pipande/tjutande ljud, utan mer elektriskt brus) Mitt kort blir sällan varmt dock, utan håller sig under 60C i full belastning så jag hör knappt av fläktarna alls. Kör exhaust på radiatorfläktarna så min CPU temp blir högre istället.

Exempel på min setup (fast jag har mycket sämre kabeldragning) https://www.reddit.com/r/SSUPD/comments/pnr7gl/another_meshy_...

När jag hade kortet i mitt Fractal Design R5 så hörde jag inte av det alls. Just nu kör jag 0.831 mV på 1875 mhz och då kan jag spela med högtalare utan att bli störd av ljudet. (chassit befinner sig en armslängd ifrån mig på skrivbordet) Höjer jag till 0.9 mV så blir elektriska ljudet lite högre men inte direkt irriterande. Stock, alltså över 1000mV så låter det desto mer, då spelar jag helst med hörlurarna på. Med hörlurar på så hör jag inte direkt av datorn. Valde att behålla kortet trots att det låter lite vid stock, men gav 13490:- för ett 3080 Ti och det är så skönt att slippa tänka "undrar om min dator kommer klara av att köra det här spelet", nu är det bara tuta och köra.

Ah Jo, nice. Hört att 3080ti / den modellen i tuf skulle också låta lite mer.

Blev väl mest bara van vid 3070 tuf som var knäpptyst, men 3070 drar ju också mycket mindre ström o därmed värme.

Lite segt att man missa 3060ti tuf från Inet, iofs var det fortfarande dyrt för ett 3060ti fast rimligt pris nu under dessa tider.

Behöver liksom inte så kraftfullt grafikkort, mest bara svårt att hitta dom för förnuftiga priser numera.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ni som har Asus 3080 TUF, Hur är ljudnivån på kortet?

Har haft tre olika modeller av 3080 än så länge och känns som de flesta väsnas en del. Förmodligen pga högre wattage?

Tycker att min 1070 dual lät mer vid högre belastning.
Är inte så ljudkänslig i sig så svaret är : Låter knappt.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ni som har Asus 3080 TUF, Hur är ljudnivån på kortet?

Har haft tre olika modeller av 3080 än så länge och känns som de flesta väsnas en del. Förmodligen pga högre wattage?

Har V2 och det är tyst. Ligger på 64-65 grader vid hård belastning.

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Ni som har Asus 3080 TUF, Hur är ljudnivån på kortet?

Har haft tre olika modeller av 3080 än så länge och känns som de flesta väsnas en del. Förmodligen pga högre wattage?

Har en V1 3080 TUF OC, min ligger runt 59 grader och är helt tyst med undervolt (den var tyst med standard inställningar också men mitt kort undervoltar sjukt bra).

Ligger runt 1900 MHz med 0.8v, drar runt 230w istället för 330.

Permalänk
Medlem

Har ett 3080 TUF v2 non-oc, ligger runt 60 grader.
Väsnas inte så mycket men det beror en del på chassit och luftflödet i det.
Det är inte ljudlöst men tror inte att man kan räkna med det heller, jag kör det iofs inte i silentläge eller med undervolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ni som har Asus 3080 TUF, Hur är ljudnivån på kortet?

Har haft tre olika modeller av 3080 än så länge och känns som de flesta väsnas en del. Förmodligen pga högre wattage?

Typ 2300-2400rpm i meshify C med arctic p12 och p14
(3080 ti)

Ett 3080 jag returnera var likande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Tycker att min 1070 dual lät mer vid högre belastning.
Är inte så ljudkänslig i sig så svaret är : Låter knappt.

Skrivet av Yoopapa:

Har V2 och det är tyst. Ligger på 64-65 grader vid hård belastning.

Skrivet av RogueJuan:

Har en V1 3080 TUF OC, min ligger runt 59 grader och är helt tyst med undervolt (den var tyst med standard inställningar också men mitt kort undervoltar sjukt bra).

Ligger runt 1900 MHz med 0.8v, drar runt 230w istället för 330.

Skrivet av aker:

Har ett 3080 TUF v2 non-oc, ligger runt 60 grader.
Väsnas inte så mycket men det beror en del på chassit och luftflödet i det.
Det är inte ljudlöst men tror inte att man kan räkna med det heller, jag kör det iofs inte i silentläge eller med undervolt.

Skrivet av UtanGrafikkort:

Typ 2300-2400rpm i meshify C med arctic p12 och p14
(3080 ti)

Ett 3080 jag returnera var likande

Hmm okok.

Gamerock oc 3080 är hyfsat bra ljudmässigt, mycket bättre än evga ftw3 3080 modellen, men skulle föredra att man kan ha fläktarna i lägre rpm än 30%, kunde göra det på tuf 3070 modellen så.

Får avvakta o se helt enkelt, kanske hittar ett grafikkort av lägre modell till rimligt pris så småningom då 3080 är overkill för mig ändå

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hmm okok.

Gamerock oc 3080 är hyfsat bra ljudmässigt, mycket bättre än evga ftw3 3080 modellen, men skulle föredra att man kan ha fläktarna i lägre rpm än 30%, kunde göra det på tuf 3070 modellen så.

Får avvakta o se helt enkelt, kanske hittar ett grafikkort av lägre modell till rimligt pris så småningom då 3080 är overkill för mig ändå

Suprim x ska va tystare tror jag. Dock massivt.

Permalänk
Medlem

Absolut, det är massivt! Men MSI Suprim är det kort jag ägt som haft lägst ljudnivå oavsett idle / load någonsin. Är nog även det jag varit mest nöjd med genom alla år likaså.. osar kvalitet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Absolut, det är massivt! Men MSI Suprim är det kort jag ägt som haft lägst ljudnivå oavsett idle / load någonsin. Är nog även det jag varit mest nöjd med genom alla år likaså.. osar kvalitet.

Kan också intyga att det både är tyst och massivt med riktigt fin kvalitet! Man får verkligen se till att utnyttja anti-sag-stativet som följer med, haha!