Vinn nätagg från Seasonic

Specifikationer för HDMI 2.0 slås samman med HDMI 2.1

Permalänk
Melding Plague

Specifikationer för HDMI 2.0 slås samman med HDMI 2.1

De två specifikationerna slås samman under samma namn och fördelarna med HDMI 2.1 blir valfria i ett nytt förvirrande namnbyte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar på HDMI 3 gen2x2 super plus

Permalänk

Ja, kan man göra något enkelt som köpa en kabel krångligt så gör det!

Permalänk
Medlem

Kan inte säga varför men får känslan att det ligger ett gäng mutor bakom det här.

Permalänk
Medlem

Så dåligt! Så då kan man köpa en TV eller skärm som kan kalla porten för HDMI 2.1 men det är egentligen 2.0? Riktigt uselt i så fall. Verkar vara vara till för att lura konsumenter att de köper något bättre än vad de gör.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så dåligt! Så då kan man köpa en TV eller skärm som kan kalla porten för HDMI 2.1 men det är egentligen 2.0? Riktigt uselt i så fall. Verkar vara vara till för att lura konsumenter att de köper något bättre än vad de gör.

Som precis allt annat i marknadsföringen då.

Permalänk
Medlem

Ofattbart...
Varför inte bara ta bort versionsnumreringen helt?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Här har vi ett perfekt exempel där EU skall gå in och stämma i bäcken.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Här har vi ett perfekt exempel där EU skall gå in och stämma i bäcken.

USB-C på allt!
I evighet.
Amen.
(Som el-kontakt. I någon version. Tills nästa EU-byråkrat är mutad.)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Men... nej...
Nu hade man ju typ lärt sig skillnaderna 😩

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Snusfri

Summerar mina tankar kring denna organisation

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Ofattbart...
Varför inte bara ta bort versionsnumreringen helt?

För då får dem inte betalt för det, förstår du väl.
Förändringar som går emot all logik är oftast just det, inte baserade på logik.
Villig att satsa pengar på att det ligger något bakom detta, sannolikt monetära tillgångar som bytt händer under oklara omständigheter i syfte att göra förändringen möjlig, eftersom det egentligen bara gynnar tillverkarna...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Trist utveckling, men sålänge du köper från pålitliga tillverkare så borde du ha ditt på det torra, inga dussinkablar från amazon eller valfri medialada dvs. Kommer då fortsätta köpa enbart supra för att vara säker på att det kommer funka, kostar såklart mer men det är vad trygghet är värt för mig.

Permalänk
Medlem

Det är ta mig fan tragiskt att marknadsförarna har tassarna på tekniska standarder och beteckningar.

Man tycker att det kunde räcka med att de ger den uppväxande generarationen självbildsproblem och ångest genom sina vanliga kanaler.

Permalänk
Medlem

"Tycker du att det är knepigt att lista ut vad som är vad med HDMI-bestyckade produkter?"
Nej, jag brukar hitta porten. HDMI är något jag i princip bara använder för att visa presentationer, och då spelar det ingen roll om det är version 2.1 eller 1.2 (eller något däremellan).

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SuperSverker:

För då får dem inte betalt för det, förstår du väl.
Förändringar som går emot all logik är oftast just det, inte baserade på logik.
Villig att satsa pengar på att det ligger något bakom detta, sannolikt monetära tillgångar som bytt händer under oklara omständigheter i syfte att göra förändringen möjlig, eftersom det egentligen bara gynnar tillverkarna...

Jag tror mer på ett fall av Hanlon's Razor "never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Trist utveckling, men sålänge du köper från pålitliga tillverkare så borde du ha ditt på det torra, inga dussinkablar från amazon eller valfri medialada dvs. Kommer då fortsätta köpa enbart supra för att vara säker på att det kommer funka, kostar såklart mer men det är vad trygghet är värt för mig.

Men detta berör inte bara kablar, det är för allt som har en HDMI-port. Så köper du ett grafikkort som har HDMI 2.1 kanske du förväntar dig att det ska klara 4K 120Hz men det klarar t.ex. enbart 4K i 60Hz för det bara har en bandbredd på 18Gbps istället för 48Gbps.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Först USB och nu HDMI. Snart betyder ingenting någonting längre. Hur lång tid dröjer det tills man köper en 4K bildskärm som egentligen bara har 1080p?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Självklart. Varför göra det lätt när man kan göra det svårt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Först USB och nu HDMI. Snart betyder ingenting någonting längre. Hur lång tid dröjer det tills man köper en 4K bildskärm som egentligen bara har 1080p?

Unlock 4K mode by buying this DLC. $80

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Väntar på Linus Tech Tips gör en argsint video som med USB 3.2 förvirringen.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Precis som idag måste man läsa specifikationerna på det man är ute efter, lika lätt eller svårt, hur man nu ser på det…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Väntar på Linus Tech Tips gör en argsint video som med USB 3.2 förvirringen.

Han behöver bara göra en video om färgen blå för att bli förvirrad.

Personligen läser jag om en kabels specifikationer innan jag köper den, så egentligen blir det inget nytt under solen.

Sysop hann före

Permalänk
Samsung Sverige

Ja dethär lär ju skapa förvirrade frågor i framtiden. :/

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Som laxpudding skulle säga, fråga om funktion inte version!

Men det är ju skräp! Det man vill fråga efter är ju om den stödjer alla 10(?) nya funktioner man vill ha i den nya standarden (VRR, UHB, ...). Varje del separat är inte lika intressant.

De borde gruppera funktioner i paket med tydliga namn på något vettigt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Precis som idag måste man läsa specifikationerna på det man är ute efter, lika lätt eller svårt, hur man nu ser på det…

Så varför då ha någon beteckning alls? Det är ju inte precis en slump heller att HDMI 2.0 blev ”uppgraderat” till 2.1, trots att det nu bara finns en standard som alltså rimligen borde varit HDMI 2.

Att använda standardbeteckningar för att vilseleda konsumenter är ett jävla oskick.

(PS. Och ja, vi kan försöka läsa mer detaljerade specs. Om de alls finns. Och går att lita på. Och… I praktiken är detta ett problem för alla konsumenter, också de som älskar att lägga tid på att försöka gräva fram servicemanualer på nätet via ryska fildelarsajter.)

Permalänk
Medlem

Det är väl bara för att billig elektronik ska kunna marknadsföra sig med ny standard :/

Väldigt tråkigt, statusen för HDMI 2.1 vart helt plötsligt noll.

Så alla enheter bör väl kunna påstå att de har HDMI 2.1 nu då?
Helt stört att man ska behöva kolla upp fakta blad för varenda enhet man ska köpa, man får ha en checklista med sig varje gång man ska handla så att man inte missar något.

HDR(Flera standarder), VRR(flera standarder), Bandbredd, 120Hz, 4K, ALLM, Ljudlägen(flera standarder), ARC/eArc, QFT, QMS, en djungel helt enkelt.
Att kalla det en standard känns lite som ett skämt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Han behöver bara göra en video om färgen blå för att bli förvirrad.

Personligen läser jag om en kabels specifikationer innan jag köper den, så egentligen blir det inget nytt under solen.

Sysop hann före

Fast nu handlar det inte om kablarna.

EDIT:
Med en här förändringen så känns det som att HDMI-specifikationens existensberättigande försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Fast nu handlar det inte om kablarna.

EDIT:
Med en här förändringen så känns det som att HDMI-specifikationens existensberättigande försvann.

Fast ett grafikkort kollar åtminstone jag upp specifikationerna på redan idag. Så i get nytt där heller (för mig)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Så nu hoppas man att åtminstone ”lägsta standard” faktiskt inkluderas i 2.0, resten verkar enligt dem, en ren bonus.

Som ett bra måndagsexemplar. 🙄