Ta bort admin från skol dator

Permalänk
Medlem

Ta bort admin från skol dator

Hej jag undrar ifall det är möjligt att stänga av/ta bort admin från en skol dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragge7:

Hej jag undrar ifall det är möjligt att stänga av/ta bort admin från en skol dator.

Ja, det är det.
Jag antar att du menar att du vill ge dig själv adminåtkomst?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

På många sätt. Det enklaste och mest korrekta är att gå till skolans IT-ansvarig och förklara vad du vill göra och varför och så fixar denna person det åt dig.

Permalänk
Medlem

Skulle nog aldrig få de finns en anledning Vrf dom har satt de

Permalänk
Medlem

Yes ,Vet du hur man gör ( Lodisen

Permalänk
Medlem

Kanske inte ska ta bort det då, de blir nog inte glada ifall de märker att det är borttaget då det antagligen behövs för att de ska kunna underhålla datorn vid problem.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Har man fysisk access till en dator är allting möjligt.
Frågan är som sagt, är det tillåtet enligt den förbindelse du skrivit under, och vad kommer ett eventuellt brott av denna förbindelse att medföra för påföljd. Likaså är det värt att ställa sig frågan vad det får för inverkan på systemet om när du vidtar en viss åtgärd.

Gå till administratören med ditt problem så kan denne säkerligen lösa det åt dig om det faller inom ramarna för vad datorn är avsedd för.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragge7:

Skulle nog aldrig få de finns en anledning Vrf dom har satt de

Du svarade nog på din egen fråga här.

Permalänk
Medlem

Är en skol dator som ändå e rent ut sagt skit. Så skulle bara vilja göra vad jag vill på den vilket gör att admin måste bort

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll om det är en skit dator, du äger den inte utan fått låna den av skolan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ni kanske förstår bättre varför jag vill ta bort de är att nivån ligger på att man inte ens får ladda ner Netflix, roblox osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragge7:

Är en skol dator som ändå e rent ut sagt skit. Så skulle bara vilja göra vad jag vill på den vilket gör att admin måste bort

Det är mycket man vill här i världen.
Ta med din nyfikenhet, börja fundera på hur du kan ta dig förbi problemet, hitta en lösning för att förhindra det, hitta ett nytt problem. Fortsätt med den processen så är du på god väg mot ett välbetalt jobb som säkerhetskonsult om några år, givet att du sköter skolarbetet och lär dig skilja på "din egen dator", "din lånade dator för att använda i arbetet", och "någon annans dator".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

Bara att vänja sig. Många vuxna har inte adminrättigheter på sin jobbdator heller.

Vill man ha admin så ska man ha en egen dator.

Permalänk
Medlem

Hade jag fått en dator när jag gick i skolan hade jag blivit jätteglad, även om det var en "skit dator". Vårda grejerna du fått och köp en egen dator om du vill pilla sönder den?

Permalänk
Medlem

Har själv en egen men skulle vilja undvika att han ser allt jag gör på datorn. Så de e Darför

Permalänk
Medlem

Och på min skola ifall man gör något på datorn så får man en ipad o jag jag tycker det är värt de. Så någon som kan hjälpa ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragge7:

Har själv en egen men skulle vilja undvika att han ser allt jag gör på datorn. Så de e Darför

Skolans admin ser väl inte vad du gör på din dator ?
På skolans dator ska du göra skolarbete och det ska du kanske redovisa för dina lärare i vilket fall så vad är egentligen problemet med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen här lär hjälpa dig, fel forum att bryta mot regler i. 😉

Permalänk
Medlem

Yes men det jag menar är vill kunna ladda ner tex Netflix utan att få skit sen.

Permalänk
Medlem

Använder man inte en skoldator till att plugga på? Eller vad är det jag missar här? *fick inte en dator när jag gick i skolan* #gammal

Permalänk
Medlem

Jo men man vill även kunna använda den till andra ända mål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragge7:

Jo men man vill även kunna använda den till andra ända mål

Varför, den är inte din.

Permalänk
Avstängd

Kan du inte bara titta på netflix i webbrowsern?
https://help.netflix.com/en/node/30081

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragge7:

Yes men det jag menar är vill kunna ladda ner tex Netflix utan att få skit sen.

Ladda ner ? Man strömmar video till webbläsaren, prova gå till https://www.netflix.com/se/login logga in och titta på vad det är du vill se, du behöver inte ladda ner nånting alls som sparas på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De ända jag vill är att få bort de skit i mitt ända mål.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Läs reglerna och följ dem. Du får ofta ha privata program på en skoldator och inte är väl netflix.com filtrerad (när du inte sitter på skolnätverket)?

Eftersom du lånar datorn och det ytterligare står att du inte får modifiera eller förändra datorn på pappret du skrivit under så är det datorintrång du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragge7:

Och på min skola ifall man gör något på datorn så får man en ipad o jag jag tycker det är värt de. Så någon som kan hjälpa ?

Jag är ledsen grabben, jag tror att vi alla någon gång varit i din ålder och upplevt den här situationen men det här är inte lösningen.
Med facit i hand om vad du avser att göra, för du har ju berättat vad du avser att göra så hoppas jag att ingen här har för avsikt att hjälpa dig, risken är nämligen relativt stor att IT ansvarig på just din skola/kommun är medlem här, det här är ett sedan länge etablerat PC/IT forum och många medlemmar jobbar dagligen just för att upprätthålla den säkerhet du försöker bryta dig igenom.
Jag menar inte att någon kommer kunna spåra dig eller veta vem du är men i och med att det är så följer dom flesta här vissa principer kring vad som är ok att hjälpa till med och vad som inte är det.
Datorn du har fått är skolans, det du gör med datorns egendom har dom rätt att reglera, spåra och logga.
Har du en egen PC kan du göra precis vad du vill med den utan att någon ser.
Så har du en dator som verkligen är din egen, som du eller dina föräldrar betalat, gör vad du vill med den då och ägna tiden med skoldatorn åt uppgifterna den är inköpt för.

Permalänk
Avstängd

Du är på fel forum grabben. Ingen kommer hjälpa dig bryta mot skolans regler.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ragge7:

De ända jag vill är att få bort de skit i mitt ända mål.

Om du skiter i ev konsekvenser så installera om datorn, endera går det (teknisk) bra eller så är datorn låst via en tpm modul och då är den låst på riktigt på hårdvarunivå och du kan inte göra nånting utan nycklarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tips på forum som kan hjälpa mig med min fråga ?