Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Julbord är ju en buffé. En yta dukad med "plockmat", i grund och botten. Där gör sig inte mer lagade, "komplexa" rätter. Enkomponentsmat, skulle jag kalla det. Julbord äter man en av juldagarna, förmodligen julafton för de flesta.
Sen är det julmiddag, och det är en sammanhållen, serverad måltid som äts en annan dag under julhelgen, t ex juldagen.

Lutfisk är alltid annandagen/mellandagarna som lunch hos mormor för vår del, men absolut är det inte julbord

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Elektron:

Och med dom orden så slutade jag att läsa i tråden.

Haha, man måste ju våga lite

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Revbensspjäll, skinka, prinskorv........... sen var det klart för min del. Enkelt och gott.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Du menar väl Apotek-Arnes?

Finns det fortfarande folk som tror att det ska utalas Apotek Arnes? De dementerade det och sa bara för att någon på radio har fått för sig att det ska vara ApotekArnes och inte Apotekarnes så hade de inte hört att det var någon Arne inblandad i det hela.

Random Must blir det nog i början på Januari.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Finns det fortfarande folk som tror att det ska utalas Apotek Arnes? De dementerade det och sa bara för att någon på radio har fått för sig att det ska vara ApotekArnes och inte Apotekarnes så hade de inte hört att det var någon Arne inblandad i det hela.

Random Must blir det nog i början på Januari.

Alla vet nog det, är bara roligare säga Apotek-Arnes.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Zeunerts Julmust hade jag glömt såklart!

Dopp i grytan, kanske sylta och andra gamla klassiker...

Varför nytt blask en 5 liters flaska med svagdricka med träram, det är en klassiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alla vet nog det, är bara roligare säga Apotek-Arnes.

Där har du en poäng.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig utan någon form av fisk, resten går väl ner.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Finns det fortfarande folk som tror att det ska utalas Apotek Arnes? De dementerade det och sa bara för att någon på radio har fått för sig att det ska vara ApotekArnes och inte Apotekarnes så hade de inte hört att det var någon Arne inblandad i det hela.

Random Must blir det nog i början på Januari.

Det är väl ingen som på riktigt tror att det heter Apotek-Arnes.

Men det är mycket roligare att säga det så

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

95 grader verkligen?

Ja självfallet! Den ska rasa isär när man biter i den

Permalänk
Medlem

Mitt julbord ser ut som följer.

Kall (fisk):
Sill, många sorter inlagd sill.
Lax, kallrökt och gravad samt som bonus varmrökt.
Till detta äts även en smörgås, typ kavring, och nått ägg.

Kall (övrigt kött):
Kallskuret, typ skinka, kalkon och rostbiff.
Rökad korv, gärna Marieholms korv.
Leverkorv
Leverpastej
Till detta serveras smörgåsen vidare, men även rödbetssallad och mimosasallad

Varm:
Janssons frestelse/potatisgratäng (för de som inte gillar JF)
Köttbullar
Prinskorvar
Revben, tjocka

Efterrätt:
Ris a la Malta, gärna med jordgubbar till
Ostar av diverse sorter

Sen diverse julgodis efter det.

Permalänk
Medlem

Ändå en hel del saker jag missade när jag skrev första posten, leverpastej är ju glasklart en miss, och (katten) jansson, lax, ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Allt utan djurlik samt godis och nötter

jag röstar för massor med djurlik. det är det bästa.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Allt utan djurlik samt godis och nötter

Jag undrar vad det blir kvar?

Själv skippar jag gärna godis och nötter.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ni som skrivit leverpastej, gör ni egen eller är det hemgjord? Jag gör alltid egen till varje jul. Grislever är den bästa levern att göra leverpastej utav anser jag, nötlever brukar bli lite för frän i smaken.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag ser att ingen vågat ta upp det, men nachochips är riktigt gott till det mesta på julbordet👍👍

Nu när jag tänker efter är jag ganska säker på att det var vanligt innan Jonas Ahlströmer kom med potatisen och trängde ut dem från julbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ni som skrivit leverpastej, gör ni egen eller är det hemgjord? Jag gör alltid egen till varje jul. Grislever är den bästa levern att göra leverpastej utav anser jag, nötlever brukar bli lite för frän i smaken.

Egen eller hemgjord? Inte så många alternativ att välja på där... jag har aldrig gjort egen, men kan tänka mig att det blir mer som man vill ha det då?

Denna eller scans ugnsbakade brukar det bli för min del om den ska vara bredbar, annars arbogas skivbara (osthyvel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Egen eller hemgjord? Inte så många alternativ att välja på där... jag har aldrig gjort egen, men kan tänka mig att det blir mer som man vill ha det då?

https://d1hr6nb56yyl1.cloudfront.net/product-images/1970-280.jpg

Denna eller scans ugnsbakade brukar det bli för min del om den ska vara bredbar, annars arbogas skivbara (osthyvel)

Ja där slant visst tangenbordet. Det ska förstås stå köpt eller hemgjord.

Scans ugnsbakade är rätt så lik den jag själv gör men något för smaklös tycker jag om det ska vara till ett festligare tillfälle.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ni som skrivit leverpastej, gör ni egen eller är det hemgjord?

Svärmor gör egen, hade nog aldrig klarat av göra den själv. Det enda jag gillar lever i är leverpastej och leverkorv, andra leverrätter gillar jag inte.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mkt faktiskt. Det vanliga, sill, köttbullar, potatis, julskinka är lite mitt i mellan, prinskorv fungerar väl men än ingen favorit. Diverse annat som bröd (mormor brukar baka eget(tror jag)) t.ex.

Permalänk
Medlem

Julskinka måste finnas, julmust likaså, dock är (hemmagjorda) köttbullar med extrastark senap det godaste. Måste vara köttbullar utan trams såsom ägg, ströbröd, potatis, för egen del skippar jag även lök. 70/30-färs är bäst dvs, 30% Särimner. 50/50 är acceptabelt. Steks i stekpanna, sedan in i långpanna i ugnen för att reducera bort mer vatten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

rödbetssallad och inkokt lax är väl det jag "längtar" efter på julbordet annars tycker jag det är ganska överskattat med julmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Julskinka måste finnas, julmust likaså, dock är (hemmagjorda) köttbullar med extrastark senap det godaste. Måste vara köttbullar utan trams såsom ägg, ströbröd, potatis, för egen del skippar jag även lök. 70/30-färs är bäst dvs, 30% Särimner. 50/50 är acceptabelt. Steks i stekpanna, sedan in i långpanna i ugnen för att reducera bort mer vatten.

Nej nej, köttbullar görs inte på något annat än älg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Nej nej, köttbullar görs inte på något annat än älg.

Kör du köttet bara som det är eller blander du i extra fett?
Vildsvins köttbullar blandas med fördel med annat fett kött som då det ändå är gris vanglig fleskförs med hög fetthalt. Bara lite gran minnsinte procent biten. Tror inte jag smakat älg bullar. Älg äter jag helst som biff eller i gryta med mycket rotfrukter och något citron för syra. kansken någon frukt som sötning som får kockas med.
Gärna med potatis till eller vad nu Jonas Ahlströmer skulle ha kallat det... (försöker lära mig namnet)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Sill, sill, sill och sill. Sen kanske lite skinka.

Permalänk
Medlem

Finska piroger med gröt och äggsmör samt julskinka med egenrullad svinstark senap.

Permalänk
Medlem

Det godaste julbordet är det som man trycker i sig när julafton börjar ta slut, sådär när man möts i köket och börjar plocka fram alla infolierade byttor och krigar om vems tur det är med mikron

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Grönkålspaj! Fyfemtan vad gott det är.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Kroppkakor!

Ta tillbaka det där Abbs...!

Permalänk
Medlem

- Skinka förstås
- Gravad lax
- Rökt sik
- Rosoll
- Morotslåda
- Kålrotslåda
- Senapssill
- Kotikalja (svagdricka)
- Jullimpa
- Leverlåda
- Köttbullar
- Rökt kalkon (inte vidare traditionellt)

Och sen risgryönsgröt till lunch då.

Men så märks det väl att man är finlandssvensk också

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum