SSD-enhet för audiofiler ger bättre ettor och nollor för "mer naturlig känsla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Än är inte "Audiofil"-marknaden mättad. Undra vad nästa gulddoppade och polerade bajskorv handlar om, kanske en datorskärm som kan visa vågformerna utan att negativt påverka ljudupplevelsen.

Dags att ge sig in i snake-oil-marknaden och påstå att en guldplätterad mus ger bättre FPS. Jag lovar att någon kommer köpa det xD

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Detta är lite som när någon påstod att HDMI kan ha suddig bild om man har billig kabel, folk tror tydligen att det är analogt...

Permalänk
Medlem

Det bästa är att placera gula gummiankor på strategiska ställen i lyssningsrummet, ljudbilden blir oslagbar LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av caida:

Audiofiler, helt klart. Eller vad sägs om 1 m ethernetkabel " Streaming cable" för den blygsamma summan 9 790 kr?

https://www.lefflers.se/produkt/chord-company-signature-super...

Kaffe-pengar. Ska man kunna kalla sig audiofil måste man ha en sån här kabel till ljudsystemet.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kaffe-pengar. Ska man kunna kalla sig audiofil måste man ha en sån här kabel till ljudsystemet.

Hade inte tackat nej!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

bra produkt, denna kombinerad med FATALITY gaming gigabit nätverkskortet får jag både lägre pingtider och bättre ljud

Såklart! Om man laddar ned med ett inbyggt nätverkskort så kommer nedladdningen påverkas av allt annat som händer på din dator! För att se till så att filerna du laddar ned påverks så lite som möjligt av brus och dyl. så MÅSTE man ha ett påkostat, dedikerat nätverkskort. Du vill väl inte ha brusiga ettor och nollor redan innan du har sparat dem?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kaffe-pengar. Ska man kunna kalla sig audiofil måste man ha en sån här kabel till ljudsystemet.

Om inte kabeln är gjord av unobtanium så är det inte värt det.

Permalänk
Medlem

Det här måste ju ge ännu bättre ljud än optiska kablar med guldpläterade kontakter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Dags att ge sig in i snake-oil-marknaden och påstå att en guldplätterad mus ger bättre FPS. Jag lovar att någon kommer köpa det xD

Har ju funnits ganska länge med guldlackerade USB-hanar. Visserligen lovar man inte högre FPS, men däremot lägre inmatningsfördröjningar och snabbare uppdateringsfrekvenser.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kaffe-pengar. Ska man kunna kalla sig audiofil måste man ha en sån här kabel till ljudsystemet.

Rätt schysst med 10% rabatt ifall man beställer tre eller fler.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Skulle vara en otroligt enkel sak för Audiosciencereview att debunka

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kaffe-pengar. Ska man kunna kalla sig audiofil måste man ha en sån här kabel till ljudsystemet.

Men då ingår frakt och installation och man kan byta in sin gamla sunkkabel från Opus för 428 000kr
Undrar om det ens går att höra skillnad på en ok kabel mot en sån för över en miljon. Givetvis går det att visa på kurvor med avancerade instrument men som lyssnare så frågar man sig om man hör skillnad.

Detta snack om olika kablage har varit uppe många gånger och kommer fortsätta i en evighet. Det har gjorts blindtester men det är svårt att hitta resultat på dessa då det säkerligen inte är någon som vill visa att kabeln för 30 000kr är lika bra som den för 200 kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

Finns saker som kan påverka på riktigt men det här är inte en av dem, bättre att skaffa eccminnen så man vet att datan blir rätt om man tror man har problem med hur lagringen funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är inte 1 april.

Permalänk
Medlem

Jösses vilka dumheter folk går på. (men också som tas fram)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Snart släpper de väl ett revolutionerande nätverkskort med inbyggd typsnitts-processor för att skicka ettor och nollor i ett mer lättläst typsnitt för snabbare och enklare överföring. Vem vill läsa binärt i skrivstil eller Comic Sans liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bra grejer! En switch för 20 000kr. Chassi i aluminium och kolfiber för att eliminera vibrationer...
Och att han inte bara tyckte det var en bra grej, utan en "game changer" som man verkligen måste ha!

Permalänk
Medlem

Det får mig att tänka på en viss diskussionstråd som handlade om hur olika typer av lagring påverkar ljud.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/17636-hard-drives-ma...

kul läsning.

axplock :

Citat:

I just made a discovery that hard drives sound different. I may be the last to know, be here it is, I am stating it. I don’t think I am crazy. I do need some help with my next decision.

Citat:

I just tested my back up RAID5 drive which is a Seagate 1 terabyte drive today. It sounds much better than the Hitachi drive.

Citat:

What type of files are you playing ? For example,copying a .wav file to another location normally results in a small but noticeable degradation.

Citat:

A cable manufacturer I spoke to on the phone about several things computer audio related recently said to me the smaller capacity HDDs in a manufacturer's lineup will usually sound better due to fewer spinning platters and less vibration.

Citat:

Do note that sata cables also change the sound. I don't know why.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Satans va BS, går folk verkligen på detta?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har faktiskt haft ssd’er som låtit när de inte använts och/eller varit belastade.

Det är en form utan coilwhine och kan vara riktigt irriterande.... så om det läggs fokus på att verkligen eliminera sådana defekter och flytta det från ljudkretsarnas närhet är det en bra grej antar jag.

.... men vi snackar ju en sjukt nischad produkt 😂👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

https://www.tnt-audio.com/edcorner/may15.html
Efterträdare till Sony audiofila SD kort?

Permalänk

Skillnad i kablar med analoga signaler, det går att diskutera om. När det gäller datasignaler så antingen fungerar det eller inte. Det är fortfarande samma ettor och nollor, och den som skulle påstå att denna SSD skulle göra någon skillnad på ljudet brister i kunskap.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Den borde kunna påverka ens ljudupplevelse.
Den har ju spolar så nu har den möjligheter till coil whine och är det tillräckligt högt kan den nog förstöra music uplevelsen.
Om de finns folkt som tycker att coil whine saknas i deras favoritlåtar så skulle de kanske bli nöjda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Skillnad i kablar med analoga signaler, det går att diskutera om. När det gäller datasignaler så antingen fungerar det eller inte. Det är fortfarande samma ettor och nollor, och den som skulle påstå att denna SSD skulle göra någon skillnad på ljudet brister i kunskap.

Jag köpte en fiberoptisk kabel för några år sedan från Deltaco. De hade guldpläterat plasthöljet på toslink kontakten.
Att guldpläterad metal för att slipa korrosion är en sak, men på plast på en i övrigt fiberoptisk kabel. Den var i alla fall bilig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg sweclockare att det finns olika slags nördar här i världen och det som de har gemensamt är ett stort intresse för ett ämne. Det brukar också bli så att de blir lite kunnigare än de flesta andra i just det dom nördar in sig på. Go' jul på er.

Permalänk
Medlem

Man skäms lite på något sätt. Kan inte förklara varför.

Tänk om det verkligen fungerade som de tror, om dataintegritet var helt olika beroende på material, inge korrigering gjordes och du var tvungen att ta hänsyn till byggmaterial när du skrev program då de skulle ha olika känsla och karaktär beroende på vad för kondingaf och ledarmaterial som användes? Vilt.

Som vanligt gissar jag att det på detta forum finns en mystisk avsaknad av riktiga ljudtekniker och att de säkert övertalat varandra om att det inte faktiskt går att kvantifiera eller observera skillnader i ljud med teknologi, enbart med öronen.

Läste på en del reviews osv innan jag nyligen skaffade mig ett par EX-29 Plus för gaming (har lite högljudda 3dskrivare och fläktar på ibland) om lite mer flytande saker som soundstage där jag inte är helt övertygad om att reviewers ens vet vad de menar hälften av tiden- en lustig observation jag gjorde när jag lyssnade på en review med inspelning av flera lurar är att mina slutna lurar och nian IEMs är "överens" om profilen av alla lurar de samplat väldigt bra och det hördes en tydlig skillnad mellan de olika samples, men att mina öppna lurar inte var alls lika överens, och återgav mindre unik profil mellan olika samples då det naturliga rumsljudet liksom färgar ljudet.

Jag testade detta lite själv - om jag spelar in samma låt genom alla lurar och sedan spelar upp inspelningen i samtliga lurar så är inspelningen från de slutna lurarna väldigt nära originalet medan den från de öppna är aningen förvrängd. Om jag spelar upp inspelningen från de öppna lurarna i den slutna lurarna så låter den väldigt nära hur de öppna lurarna faktiskt låter - men om jag spelar upp inspelningen av de slutna lurarna i de öppna lurarna så kan de inte återskapa den "rena" ljudprofilen vilket är rätt logiskt.

Jag förstår varför man föredrar öppna lurar när det funkar- oftast mycket bekvämare, de är inte lika tröttsamma för öronen i min åsikt, och de är mycket bättre för att hänga i discord om man inte har en lösning för mic-monitor då det fuckar med hjärnan lite att inte höra sin egen röst när man talar. Men så som "soundstage" vanligtvis beskrivs så kan jag inte höra att den skulle vara något annan än sämre på öppna lurar om man inte sitter i ett rum med totalt tystnad- förutsatt att källan har en väldesignad soundstage. Så sammanfattningsvis känner jag mer och mer att det bara inte går att lita på ljud-reviews för det mesta, eller så är det något fel på min öron.

Att folk kan övertyga sig om att saker som audiofil-SSDs gör skillnad är inte alls likna förvånande om man tar in informationen med inställningen med att hela audiofil-kulturen, även den mer rationella änden, är typ 90% woo-woo.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

För många år sen dök det upp s-ata kablar med samma funktion

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Json_81:

För många år sen dök det upp s-ata kablar med samma funktion

SweCable Wolverine 3000! Förvisso inte för audiofiler, men likväl med helt orimliga påståenden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Föredetting
Skrivet av shutin:

Kom ihåg sweclockare att det finns olika slags nördar här i världen och det som de har gemensamt är ett stort intresse för ett ämne. Det brukar också bli så att de blir lite kunnigare än de flesta andra i just det dom nördar in sig på. Go' jul på er.

Det är ingen som säger att du inte får kasta pengar i sjön, men det är en beundransvärd egenskap att helt frånse fakta i sin iver att hitta sjöar att kasta pengar i.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.