Dator har börjat totalfrysa om XMP är på

Permalänk
Medlem

Dator har börjat totalfrysa om XMP är på

Hej!

Jag har sedan två månader tillbaka problem med att XMP får datorn att krascha. På sistone har det blivit totala hard freezes, och det enda sättet att starta om datorn är att hålla in strömknappen. Nuvarande uppsättning delar (minus grafikkortet) har funkat utmärkt i 1.5 års tid, men nu leder XMP till att datorn totalfryser cirka var 10:e timme som datorn är på.

Jag har följande setup:

  • Intel core i7 9700F

  • Gigabyte Z390M Gaming

  • Corsair LPX Vengeance 2x8 GB 3000 MHz CL15

  • ASUS RTX 3070 DUAL

Windows 10 21H2
När jag först upptäckte problemet körde jag en äldre BIOS-version. Då kraschade datorn till UEFI-menyn där jag fick en felskärm identisk med denna: https://i.redd.it/k8ci820a5n061.jpg
Men det enda ”Load Optimized defaults” gjorde var att stänga av XMP och återställa fläktkurvan till default, vilket inte precis löser problemet.

Efter en BIOS-uppdatering avhjälptes problemet inte utan blev snarare värre då datorn nu totalfryser och inte reagerar på något input.
Åtgärder jag har provat är:

  • Ovanstående uppdatering av windows och BIOS

  • Köra memtest från USB-minne. Inga fel upptäckta

  • Byta plats på ram-minnena från slot 2/4 til 1/3

  • Köra XMP men i lägre hastigheter. Alla profiler leder till samma frysning

  • Sätta DRAM-spänning från Auto till 1.35V manuellt

  • Prova andra RAM-stickor, i det här fallet Kingston FURY 2x8GB 3600 CL17

  • Stänga av XMP och köra i 2133 MHz. Funkar för att stoppa freezes, men detta ser jag inte som en lösning

Problemet dök upp strax innan /efter jag bytte grafikkort till nuvarande (minns inte exakt när), men jag har mycket svårt att se hur det kan vara relaterat?

Jag har slut på idéer och gissar på att något är knasigt med moderkortet. Helst skulle jag slippa att rycka moderkort och behöva leta efter ett nytt nu inför kommande ledighet. Fler åtgärder att testa mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Ändrade fläktarna till mer aggresiv kurva. Funkar nu. Vet inte om slump eller om det gjorde skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Hade samma problem. Ändrade fläktarna till mer aggresiv kurva. Funkar nu. Vet inte om slump eller om det gjorde skillnad.

Hm, kanske värt att prova då jag kör semipassiva kurvor (alla fläktar av om CPU är under 60 grader) men frysningarna händer liksom när datorn är nästan idle? Lustigt nog har datorn aldrig fryst under spel, bara när jag haft t.ex. en webbläsare öppen.

Permalänk
Medlem

Om ditt nya grafikkort pumpar ut mer värme i ditt chassi än det gamla så skulle ju dina minnesmoduler kunna gå lite för varma då XMP är aktiverat, detta känns dock lite långsökt, men var de på gränsen tidigare så är det inte helt omöjligt.
Du skulle kunna testa att köra en fläkt mot minnena för att kyla dem lite extra för att åtminstone utesluta värme som problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om ditt nya grafikkort pumpar ut mer värme i ditt chassi än det gamla så skulle ju dina minnesmoduler kunna gå lite för varma då XMP är aktiverat, detta känns dock lite långsökt, men var de på gränsen tidigare så är det inte helt omöjligt.
Du skulle kunna testa att köra en fläkt mot minnena för att kyla dem lite extra för att åtminstone utesluta värme som problemet.

Problemet dyker som sagt framförallt upp när datorn kör låga laster (och grafikkortet bara drar 15-20 watt). Jag provar dock att sätta frontfläktarna till att vara konstant på så de blåser över ramminnena, om inte annat för att utesluta en felkälla.

Permalänk
Avstängd

Det här fixade felet för mig,nya minne och inga problem efter det
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1429498-ny-dator-fryse...

Permalänk
Skrivet av urban22:

Hej!

Jag har sedan två månader tillbaka problem med att XMP får datorn att krascha. På sistone har det blivit totala hard freezes, och det enda sättet att starta om datorn är att hålla in strömknappen. Nuvarande uppsättning delar (minus grafikkortet) har funkat utmärkt i 1.5 års tid, men nu leder XMP till att datorn totalfryser cirka var 10:e timme som datorn är på.

Jag har följande setup:

  • Intel core i7 9700F

  • Gigabyte Z390M Gaming

  • Corsair LPX Vengeance 2x8 GB 3000 MHz CL15

  • ASUS RTX 3070 DUAL

Windows 10 21H2
När jag först upptäckte problemet körde jag en äldre BIOS-version. Då kraschade datorn till UEFI-menyn där jag fick en felskärm identisk med denna: https://i.redd.it/k8ci820a5n061.jpg
Men det enda ”Load Optimized defaults” gjorde var att stänga av XMP och återställa fläktkurvan till default, vilket inte precis löser problemet.

Efter en BIOS-uppdatering avhjälptes problemet inte utan blev snarare värre då datorn nu totalfryser och inte reagerar på något input.
Åtgärder jag har provat är:

  • Ovanstående uppdatering av windows och BIOS

  • Köra memtest från USB-minne. Inga fel upptäckta

  • Byta plats på ram-minnena från slot 2/4 til 1/3

  • Köra XMP men i lägre hastigheter. Alla profiler leder till samma frysning

  • Sätta DRAM-spänning från Auto till 1.35V manuellt

  • Prova andra RAM-stickor, i det här fallet Kingston FURY 2x8GB 3600 CL17

  • Stänga av XMP och köra i 2133 MHz. Funkar för att stoppa freezes, men detta ser jag inte som en lösning

Problemet dök upp strax innan /efter jag bytte grafikkort till nuvarande (minns inte exakt när), men jag har mycket svårt att se hur det kan vara relaterat?

Jag har slut på idéer och gissar på att något är knasigt med moderkortet. Helst skulle jag slippa att rycka moderkort och behöva leta efter ett nytt nu inför kommande ledighet. Fler åtgärder att testa mottages gärna!

Kanske lite OT, men om du kommer fram till att du mot förmodan skulle behöva utnyttja garantin på processorn (om du har någon sådan kvar). Se då till att förneka helt att du haft XMP aktiverat.

Jag var i kontakt relativt nyligen med intel om en 9900k som är inköpt för mindre än 1 år sedan, som jag först misstänkte fel på. (Visade sig dock vara Vcore som sattes högt av moderkortet i mitt fall)

Jag gjorde tabben i god tro att nämna att XMP varit aktiverat... Man tror ju inte att en teknik som i grund och botten tagits fram av intel själva, ska förverka garantin. Men så är det i alla fall. 9900K i mitt fall och 9700K i ditt, har stöd för 2666Mhz. Kör du minnet snabbare än så räknar intel det som överklockning, även om den högre hastigheten finns i ramminnets xmp profil.

Permalänk
Medlem

Första förslag:
Ibland fastnar gamla XMP i BIOS "minne" - Då brukar det släppa om man kör en hel återställning, drar ur batteri, hela faderullan. Vad som kan hända är att bara delar av XMP profilen appliceras och annan, gammal data för en setting ligger kvar, fast det ser ut som att den inte gör det. Så det ser ut i BIOS som att du laddar in 1.35v @ 2133mhz, men det är egentligen 1.25v. Finns flera trådar om exakt det här på SweC, alla lösta på samma sätt.

Andra förslag:
Elektronik degraderar över tid, om XMP funkat tidigare, men nu börjat krångla så kan du testa att bara kräma på lite extra volt så brukar det lösa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Det här fixade felet för mig,nya minne och inga problem efter det
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1429498-ny-dator-fryse...

Hm, du kör alltså minnena i 2200 MHz som är marginellt snabbare än 2133? Känns inte riktigt som en fix, då kan jag lika gärna köra 2133. Jag vill ju köra minnena i 3000 som de funkade med förut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Första förslag:
Ibland fastnar gamla XMP i BIOS "minne" - Då brukar det släppa om man kör en hel återställning, drar ur batteri, hela faderullan. Vad som kan hända är att bara delar av XMP profilen appliceras och annan, gammal data för en setting ligger kvar, fast det ser ut som att den inte gör det. Så det ser ut i BIOS som att du laddar in 1.35v @ 2133mhz, men det är egentligen 1.25v. Finns flera trådar om exakt det här på SweC, alla lösta på samma sätt.

Andra förslag:
Elektronik degraderar över tid, om XMP funkat tidigare, men nu börjat krångla så kan du testa att bara kräma på lite extra volt så brukar det lösa sig

Jag ska prova att rycka CMOS-batteriet och sätta upp allt från scratch ikväll, tack för tips. Av förekommen anledning vet jag inte förrän om ett par dagar ifall det hjälpt eller inte, dock :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av urban22:

Hm, du kör alltså minnena i 2200 MHz som är marginellt snabbare än 2133? Känns inte riktigt som en fix, då kan jag lika gärna köra 2133. Jag vill ju köra minnena i 3000 som de funkade med förut!

Bara för att felsöka,om det fixar felet byter du minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82danne:

Bara för att felsöka,om det fixar felet byter du minnen

Jag har redan provat med två olika uppsättningar RAM, det stod i första posten. Men tack i alla fall

Permalänk
Medlem

kan vara som så att det är minneskontrollern som börjar ge upp? (dvs cpu'n) lättaste skulle vara att prova en annan cpu men är under förutsättning att du har någon du kan prova med alternativt låna av någon.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Första förslag:
Ibland fastnar gamla XMP i BIOS "minne" - Då brukar det släppa om man kör en hel återställning, drar ur batteri, hela faderullan. Vad som kan hända är att bara delar av XMP profilen appliceras och annan, gammal data för en setting ligger kvar, fast det ser ut som att den inte gör det. Så det ser ut i BIOS som att du laddar in 1.35v @ 2133mhz, men det är egentligen 1.25v. Finns flera trådar om exakt det här på SweC, alla lösta på samma sätt.

Andra förslag:
Elektronik degraderar över tid, om XMP funkat tidigare, men nu börjat krångla så kan du testa att bara kräma på lite extra volt så brukar det lösa sig

Liten uppdatering efter tre dagar ifall någon annan har liknande problem: Detta verkar ha funkat. Jag återställde BIOS genom att kortsluta CMOS-headern på moderkortet och satte XMP-profilen med manuell spänning till 1.35V. Inga frysningar hittills, förut brukade det hända minst en gång per dag. Tack för tips.

Permalänk
Medlem

Update igen: Nu verkar problemet tyvärr vara tillbaka. Har slut på idéer och ska därför försöka få tag i ett annat moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Hej!

Jag har sedan två månader tillbaka problem med att XMP får datorn att krascha. På sistone har det blivit totala hard freezes, och det enda sättet att starta om datorn är att hålla in strömknappen. Nuvarande uppsättning delar (minus grafikkortet) har funkat utmärkt i 1.5 års tid, men nu leder XMP till att datorn totalfryser cirka var 10:e timme som datorn är på.

Jag har följande setup:

  • Intel core i7 9700F

  • Gigabyte Z390M Gaming

  • Corsair LPX Vengeance 2x8 GB 3000 MHz CL15

  • ASUS RTX 3070 DUAL

Windows 10 21H2
När jag först upptäckte problemet körde jag en äldre BIOS-version. Då kraschade datorn till UEFI-menyn där jag fick en felskärm identisk med denna: https://i.redd.it/k8ci820a5n061.jpg
Men det enda ”Load Optimized defaults” gjorde var att stänga av XMP och återställa fläktkurvan till default, vilket inte precis löser problemet.

Efter en BIOS-uppdatering avhjälptes problemet inte utan blev snarare värre då datorn nu totalfryser och inte reagerar på något input.
Åtgärder jag har provat är:

  • Ovanstående uppdatering av windows och BIOS

  • Köra memtest från USB-minne. Inga fel upptäckta

  • Byta plats på ram-minnena från slot 2/4 til 1/3

  • Köra XMP men i lägre hastigheter. Alla profiler leder till samma frysning

  • Sätta DRAM-spänning från Auto till 1.35V manuellt

  • Prova andra RAM-stickor, i det här fallet Kingston FURY 2x8GB 3600 CL17

  • Stänga av XMP och köra i 2133 MHz. Funkar för att stoppa freezes, men detta ser jag inte som en lösning

Problemet dök upp strax innan /efter jag bytte grafikkort till nuvarande (minns inte exakt när), men jag har mycket svårt att se hur det kan vara relaterat?

Jag har slut på idéer och gissar på att något är knasigt med moderkortet. Helst skulle jag slippa att rycka moderkort och behöva leta efter ett nytt nu inför kommande ledighet. Fler åtgärder att testa mottages gärna!

Stäng av XMP, sätt volt till 1.35, testa 2933Mhz, 2666 & 2400 manuellt och stanna om det funkar.
Om det inte funkar med 2933MHz och du orkar kan du kanske ta mindre steg som 2866MHz, 2833, 2766 osv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.