Åtkomst Ikea Trådfri Gateway

Permalänk
Medlem

Åtkomst Ikea Trådfri Gateway

Jag har den senaste veckan fått ett problem med min gateway. När jag startar Ikeas app får den inte kontakt med gatewayen. Enda lösningen är att rycka elen till den så att den startar om och då får jag kontakt med den i upp till 30 min och sedan återkommer problemet. Mjukvara/firmware är 1.17.19 och appen Ikea Home Smart är version 1.17.0 på min iPhone. Samtliga tre lampor lyser uppe på den.
När jag loggar in i min router (pfSense) står den som offline när jag har problemet men som online när den nyligen är omstartad. I pfSense har jag provat skicka ett Wake-on-Lan-paket för att väcka den om den gått ned i något viloläge men det hjälper inte.

Är det någon som har liknande problem eller vet en lösning på problemet?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Spontant låter det som IP problem.
Hur långa IP leases kör du?
Kan du pinga den? (Vet inte om den svarar på ICMP alls)
Hur har du koppla in den, sitter den kopplat direkt på routern eller vi någon switch?

Har du testat att ge den en statisk DHCP lease?
Har du testat att förlänga din DHCP lease tid, om den nu är runt 30 min?

Som nästa steg skulle jag nog vänta på att den går ner, starta en packet capture och sen vänta tills att den går ner igen.
Antigen om du själv kan dra slutsatser från den, eller om du vill dela med dig av den så kan jag ta en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

Spontant låter det som IP problem.
Hur långa IP leases kör du?
Kan du pinga den? (Vet inte om den svarar på ICMP alls)
Hur har du koppla in den, sitter den kopplat direkt på routern eller vi någon switch?

Har du testat att ge den en statisk DHCP lease?
Har du testat att förlänga din DHCP lease tid, om den nu är runt 30 min?

Som nästa steg skulle jag nog vänta på att den går ner, starta en packet capture och sen vänta tills att den går ner igen.
Antigen om du själv kan dra slutsatser från den, eller om du vill dela med dig av den så kan jag ta en titt.

Tack för svar. Efter en del sökande på nätet hittade jag lösningen. Tydligen blockerar pfBlocker om man som jag valt att installera det i pfSense gatewayens försök att nå webhook.logentries.com för att kunna söka efter uppdateringar till dig själv och anslutna lampor etc. Efter att jag vitlistat webhook.logentries.com i pfBlocker fungerade det. Om jag förstod rätt fastnade/låste sig gatewayen i ett försöka att uppdatera sig när den inte kunde nå webhook.logentries.com och blev därför inte kontaktbar eller gick inte ens att pinga. Jag fann anledningen märklig men det löste problemet.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Tack för svar. Efter en del sökande på nätet hittade jag lösningen. Tydligen blockerar pfBlocker om man som jag valt att installera det i pfSense gatewayens försök att nå webhook.logentries.com för att kunna söka efter uppdateringar till dig själv och anslutna lampor etc. Efter att jag vitlistat webhook.logentries.com i pfBlocker fungerade det. Om jag förstod rätt fastnade/låste sig gatewayen i ett försöka att uppdatera sig när den inte kunde nå webhook.logentries.com och blev därför inte kontaktbar eller gick inte ens att pinga. Jag fann anledningen märklig men det löste problemet.

Ja den där va lite långsökt. Har inte kört pfBlocker själv men de är väll främst för att geo blocka va?
Såg att webhook.logentries.com pekade till 34.240.219.182 som tillhör AWS, du har inte märkt av annat blockas med?
Går det att se ifall pfBlocker blockar specifikt den IPn, eller ifall den blockar en större range?
Vilka länder har du valt att blocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AleMal:

Ja den där va lite långsökt. Har inte kört pfBlocker själv men de är väll främst för att geo blocka va?
Såg att webhook.logentries.com pekade till 34.240.219.182 som tillhör AWS, du har inte märkt av annat blockas med?
Går det att se ifall pfBlocker blockar specifikt den IPn, eller ifall den blockar en större range?
Vilka länder har du valt att blocka?

Jag använder pfBlocker för DNS-filtrering på liknande sätt som med en pihole för att blockera domäner med skadlig kod, annonser etc. Jag använder det inte för geoblocking och blockerar inte specifika regioner eller länder. Efter installationen finns det redan en mängd vitlistade domäner bl.a. flera hos AWS/Amazon. Jag skall titta i loggen och se ifall det enbart är den IPn eller en hel range. Innan jag vitlistade såg jag i loggen att webhook.logentries.com blockerades samt att tidpunkten för blockeringen överensstämde med tidpunkten jag inte fick kontakt med gatewayen via appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säkert trasig hårdvara. Räcker med någon komponent som beter sig illa för att skapa instabilitet.
Tänk på att detta är grejer som tillverkas BILLIGT. Reklamera.

Visa signatur