Apple stämmer Ericsson för dyra licensavgifter

Permalänk
Melding Plague

Apple stämmer Ericsson för dyra licensavgifter

Apple anser att det svenska telekombolaget begär orimligt höga avgifter för sina 5G-patent, som används i bland annat Iphone.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ironiskt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Dom har redan så dåliga marginaler på sina telefoner eller?

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Förstår dem. Det går ju så dåligt för Apple och kvartal efter kvartal är de nära att gå i konkurs på grund av sinande tillgångar i bolaget. I det läget är det fullt förståeligt att de agerar lite barnsligt och greppar efter varje Halmstrå för att försöka överleva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

wow, 5USD var bra mycket mindre än vad jag hade trott...

Permalänk

Undra om "monopolförespråkarna och motståndarna" byter sida nu? Alltså 5G blir ett monopol, man kan inte skapa sin egen standard och tro att man kan bygga ut denna. Då behöver konkurrensmyndigheter granska hur aktörerna beter sig. Detsamma gäller Apple ios, det går för många företag inte välja att finnas där eller inte. De har inget val mer än att acceptera Apples regler och då bör konkurrensmyndigheterna granska detta.

Sedan får väl huwaie också betalt per enhet.. Undra hur mycket som är licenskostnad för en ny mobil.

Permalänk
Medlem

Kan man som kund stämma Apple för orimliga prispåslag vid större SSD i M1 Macbook?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

wow, 5USD var bra mycket mindre än vad jag hade trott...

Mycket mer än vad jag hade trott. Om hundra patent- och licensägare ska ta 5USD var så blir det inte mycket pengar kvar att faktiskt bygga telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ironiskt.

How the turntables

Permalänk
Medlem

“Earth provides enough to satisfy every man's needs, but not every man's greed.”
― Mahatma Gandhi

Permalänk
Medlem

"Nu svarar Apple på det med ytterligare en stämning, där Ericsson istället står anklagade för att kräva orimliga priser."

Oj, kan vi som konsumenter ta och stämma Apple då?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk

"Kunderna anser att Apple begär orimligt höga priser för sina mobiltelefoner"

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Hahahaha mer irony än Iron man kan hantera.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Mycket mer än vad jag hade trott. Om hundra patent- och licensägare ska ta 5USD var så blir det inte mycket pengar kvar att faktiskt bygga telefonen.

Det är väl upp till den fria marknaden att bestämma det? Kan man inte bygga telefonen med kostnaderna som finns, då ska man väl inte bygga den? Ska väl fan gälla samma regler för Apple som för alla andra företag och privatpersoner?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apple anser att det svenska telekombolaget begär orimligt höga avgifter för sina 5G-patent, som används i bland annat Iphone.

Läs hela artikeln här

Hade varit intressant med mer bakgrund här, eftersom det trots allt inte är PatentClockers...

Utifrån att bara skumma lite på ytan vad rapporteringen säger så får jag intrycket att detta mer eller mindre verkar vara "business as usual" i de här förhandlingarna om licenskostnad? Inte specifikt Apple/Ericsson då, utan mer allmänt...

Sedan finns det ju tydligt något regelverk som innebär att patent som dessa som ingår i standarder ska licensieras enligt villkor som uppfyller "FRAND" ("fair, reasonable and non-discriminatory"), vilket ju säkert har både skrivet regelverk, prejudicerande domar, branschpraxis, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De kan ju alltid slippa ha 5G i sina telefoner om dem tycker det är för dyrt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

De kan ju alltid slippa ha 5G i sina telefoner om dem tycker det är för dyrt.

Exakt, 5G sprider ju corona enligt vissa så win-win

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Rekommenderad läsning till er som inte verkar förstå vad det handlar om:

https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminato...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hade varit intressant med mer bakgrund här, eftersom det trots allt inte är PatentClockers...

Utifrån att bara skumma lite på ytan vad rapporteringen säger så får jag intrycket att detta mer eller mindre verkar vara "business as usual" i de här förhandlingarna om licenskostnad? Inte specifikt Apple/Ericsson då, utan mer allmänt...

Detta tänkte jag också på. Hur ofta händer sånt här igentligen? Det kanske är kutym att man alltid gör såhär likt sättet man går tillväga likt när man skall pruta ner en vara på en loppis. Bara det att man går ett steg längre för att få bästa fördelaktiga dealen? Tex får apple ner kostnaden från 5 dollar per enhet till 4.99 så skulle ju en kostnad i domstolen vara gratis i jämförelse.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Rekommenderad läsning till er som inte verkar förstå vad det handlar om:

https://en.wikipedia.org/wiki/Reasonable_and_non-discriminato...

Så långt kom jag på egen hand, men att förstå vad som faktiskt händer i detta konkreta fall kräver mycket mer insikt känner jag...

Är det Apple eller Ericsson som försöker göra något fult här? Går inte att bedöma ur mitt perspektiv.

Eller finns det inte ens någon större nyhet här, utan att detta bara är normalt förhandlingsförfarande? Känns lite som att det KAN vara det senare, med tanke på snarlika andra nyheter man finner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ericsson stämmer Apple, nu stämmer Apple Ericsson under pågående(?) förhandling.
Blir nog bra det där men verkar väl vara nån form av standard

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så långt kom jag på egen hand, men att förstå vad som faktiskt händer i detta konkreta fall kräver mycket mer insikt känner jag...

Är det Apple eller Ericsson som försöker göra något fult här? Går inte att bedöma ur mitt perspektiv.

Eller finns det inte ens någon större nyhet här, utan att detta bara är normalt förhandlingsförfarande? Känns lite som att det KAN vara det senare, med tanke på snarlika andra nyheter man finner.

Det är ingen nyhet alls. Förhandlingarna går trögt, så då stämmer Ericsson Apple för att försöka få tryck. Apple svarar med en motstämning. Detta är standard. Man vet att domstolsprocesser i det landet rör sig på en skala som normalt reserveras för glaciärer, så då är det viktigt att man kommer igång om man eventuellt vill få till en blockad om två år eller så.

Det som möjligen är värt att notera är att Ericsson valt klassiska myglardistriktet Eastern District of Texas för att försöka få fördelar, ett fult knep som vanligen används av patent-troll, men det är rätt vanligt numer. Hade väntat mig bättre av Ericsson, men det är väl jag som är blåögd antar jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Mycket mer än vad jag hade trott. Om hundra patent- och licensägare ska ta 5USD var så blir det inte mycket pengar kvar att faktiskt bygga telefonen.

med tanke på hur mycket som Ericsson har bidragit till standard-essentiella patent för 5G så tror jag inte det finns hundra andra som ska få $5 per mobil:

https://www.ericsson.com/en/blog/2019/10/5g-patent-leadership

om Ericssons 15% motsvarar $5 så är ju totala licenskostnaden drygt $33, grovt uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

med tanke på hur mycket som Ericsson har bidragit till standard-essentiella patent för 5G så tror jag inte det finns hundra andra som ska få $5 per mobil:

https://www.ericsson.com/en/blog/2019/10/5g-patent-leadership

om Ericssons 15% motsvarar $5 så är ju totala licenskostnaden drygt $33, grovt uppskattat.

Vilket faktiskt känns som helt orimligt mycket.
Lägg på nödvändiga marginaler för tillverkarna, lägg på skatt och avgifter, kom ihåg att detta BARA är 5G, inte 3G/4G/WiFi osv, så blir slutkostnaden för kunderna absurt hög för vad som är en liten del av en liten del av funktionen hos en modern smartphone.

Apple har en stark poäng här. Standardisering kräver vettiga licensavgifter om man inte vill ha en situation där de stora telefontillverkarna köper egen bandbredd och driver sina egna nät som och där det passar dem. (Alternativt att utvecklingen tvärstannar för att patenthållarna blev för giriga.)

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Vilket faktiskt känns som helt orimligt mycket.
Lägg på nödvändiga marginaler för tillverkarna, lägg på skatt och avgifter, kom ihåg att detta BARA är 5G, inte 3G/4G/WiFi osv, så blir slutkostnaden för kunderna absurt hög för vad som är en liten del av en liten del av funktionen hos en modern smartphone. (Alternativt att utvecklingen tvärstannar för att patenthållarna blev för giriga.)

Apple har en stark poäng här. Standardisering kräver vettiga licensavgifter om man inte vill ha en situation där de stora telefontillverkarna köper egen bandbredd och driver sina egna nät som och där det passar dem.

nu är ju $5 priset för hela licensavtalet med Ericsson, så det är inte bara 5G. 5G-delen blir nog då ännu mindre än $30 totalt, dåligt exempel av mig tidigare då

Finns väl ingen helt licensfri kommunikations-teknik så oavsett vilken man använder så blir det pengar till någon lic-pool.

Är ganska säker på att både Qualcomm, Apple, Samsung, Ericsson osv har räknat på vad som är rimliga priser (enligt dem), och de som betalar vill ju såklart betala mindre. Exakt vad det ska kosta får nog någon som är riktigt insatt i patent-värden och utvecklingskostnader avgöra, och en domstol i USA är ju ett sätt att göra det på.

Permalänk
Medlem

Om äpplet tycker 15% i avgift på köp i app store är "rimligt", så borde väl ändå inte detta vara några problem?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mpat:

Det som möjligen är värt att notera är att Ericsson valt klassiska myglardistriktet Eastern District of Texas för att försöka få fördelar, ett fult knep som vanligen används av patent-troll, men det är rätt vanligt numer. Hade väntat mig bättre av Ericsson, men det är väl jag som är blåögd antar jag.

Du tror inte att det beror på att Ericsson Inc har sitt huvudkontor i närheten av det distriktet?

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Det är väl upp till den fria marknaden att bestämma det? Kan man inte bygga telefonen med kostnaderna som finns, då ska man väl inte bygga den? Ska väl fan gälla samma regler för Apple som för alla andra företag och privatpersoner?

Gäller samma regler mig som markägare att jag kan kräva vilken avgift jag vill för att låta folk bygga vägar, dra ström, fiber, nyttja dricksvatten och annat? Vill de inte betala det jag kräver så får de bygga en luftsluts över eller något.

Problemet är gammalt med att marknaderna inte är fri inom allt och de gamla grekerna bråkade mycket om detta. Där det tillsattes myndigheter för att reglera så att ingen utnyttja dens position för mycket än vad myndigheterna anser det är rimligt.

Permalänk
Medlem

Gäller detta endast Apple, jag menar, betalar andra tillverkare mycket mindre för samma sak? Eller är det lika för alla?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Gäller detta endast Apple, jag menar, betalar andra tillverkare mycket mindre för samma sak? Eller är det lika för alla?

Historisk så har vissa licenser inom mobiler ibland varit en procentsats på konsumentpriset och då har Apple varit emot detta då de mest säljer dyra mobiler.