Snabbkoll: Har du testat Linux på desktop?

Permalänk
99:e percentilen

Använder huvudsakligen Ubuntu, men spelar fortfarande på Windows (trots att CS:GO fungerar utmärkt på Linux), eftersom ShadowPlay och allt bara funkar™.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag kör LTS-Ubuntu en hel del och jag säger inte att det är instabilt, men det händer ju att man inte lyckas väcka en bärbar dator ut viloläge eller komma ifrån låsskärmen när man försöker logga in på morgonen. Inte ofta, men enstaka gånger i månaden kanske.

Jupp, det har du helt rätt i. Förutom spel, vad Linux verkligen suger på är power management och trådlös teknik i alla former, samt allt som berör Nvidia. Inget av detta är Linux fel, bara usel support från tillverkare av berörda komponenter. Det är skrämmande att vi snart är framme vid 2022 och detta fortfarande är ett problem. En del företag borde verkligen skämmas.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Nej, och har ingen lust över huvud taget. Varenda video man ser på youtube med linux i bestyrker om och om igen att det absolut inte är någonting jag vill utsätta mig för, det skulle bara resultera i höga doser daglig frustration

Permalänk
Medlem

Som präst i Church of the SubGenius är det givet att använda Slackware. Tror det var hösten -94 jag installerade Slackware 2.0 på min 486DX2:a.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Har själv kört Linux i princip på alla datorer jag har sen hösten 2016 och innan det Windows i alla år sen version 3.0.

Kliar mig förbryllat i skallen när jag läser om problemen som vissa verkar ha.

Installationer, som jag alltid tyckt varit rätt enkla och smärtfria om än mer Android-liknande än Windows-liknande, i synnerhet sen "snaps" och "flatpack" blev vanliga. Användarvänlighet, som jag tyckt vara nästan om inte helt likvärdig med Windows. Programutbudet, som jag själv upplever som med de flesta större programtitlar identiskt med Windows och då något saknas finns antingen bra alternativ eller om absolut nödvändigt "Wine". Spel, där jag spelat absolut-allt-jag-velat-utan-undantag under de senaste åren (spelar just "Death Stranding" sen en vecka tillbaka...bara att installera och köra) osv. osv. osv.

Förvirrad....

Permalänk
Medlem

Jag testar ibland men går alltid tillbaka. Oftast tills en uppdatering som fuckar up och man kör in Windows igen. Inte då menat att Windows är helt perfekt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ubuntu LTS

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Win 98 var sista Windows som jag dualbootade till. Idag kan jag inte ens få en skrivarjävel att fungera på Windows.
Jag köper inga program eller hårdvaror som inte fungerar så aldrig några problem 👍

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux på laptopen mer eller mindre non-stop sedan 2003 eller så. Ett tag (2006-2009) använde jag en Macbook, ska erkännas. Guldåldern var netbook-åren - klen hårdvara, men ett formbart operativsystem och gjorde att det funkade finfint ändå!

Windows för mig (jag har en stationär spel- och bildredigeringsdator som kör Windows 10) är sjukt krångligt att använda för något som inte bara är trams. Försöka utveckla något som inte är C#? Börja med att installera WSL, eller börja jonglera olika byggmiljöer med PATH-variabler, eller installera enorma integrerade utvecklingsmiljöer. Herregud. Eller drifta en Windows Server-miljö - herregud. Alla verktyg du behöver är skrivna för att kräva så många klick som möjligt och ge så lite användbar information som möjligt.

Linux är inte guld och gröna skogar, men ger en möjligheten att lösa problemen på mer eller mindre rimliga sätt. Och när en lärt sig uppskatta att allt (mer eller mindre) bara är textfiler och att det finns en hel uppsjö praktiska verktyg för att hantera just textfiler...det är rätt gött!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Har kört Linux som primärt os av och till flera gånger, men tyvärr slutar det alltid med irritation. Något funkar inte som jag vill, det saknas vissa program, stödet för hårdvara är inte riktigt där alla gånger utan kommer i någon kommande version av kärnan. Hårdvarudekodning av filmer i webbläsare är crap o.s.v, sånt som bara funkar i Windows.. Eller så slutar nvidias drivrutiner att funka när jag uppdaterar kärnan så man får fippla en massa..

Med det sagt gillar jag inte Windows heller, för det känns som Microsoft bara klöddar till mer och mer för varje version och i botten av os:et så är det hopplöst omodernt. Där är ju Linux mycket bättre.

Jag hoppas fortfarande på en Windowsversion med linux som kärna. D.v.s Windows kompabilitet tillsammans med Linux.

Kör Mac OS på min laptop, på en MacBook Pro. Kommer köpa en en Mac mini när den uppdateras och minska innehavet av pc mer och mer framöver. Även om Apples produkter inte är helt perfekta dom heller så tycker jag dom gör mycket rätt nuförtiden.

På serversidan kör jag alltid Linux. Finns inga alternativ. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jupp, det har du helt rätt i. Förutom spel, vad Linux verkligen suger på är power management och trådlös teknik i alla former, samt allt som berör Nvidia. Inget av detta är Linux fel, bara usel support från tillverkare av berörda komponenter. Det är skrämmande att vi snart är framme vid 2022 och detta fortfarande är ett problem. En del företag borde verkligen skämmas.

Fast det är faktiskt väldigt mycket Linux fel, eller snarare vissa utvecklares fel. Vill man ha exempelvis Nvidia ombord är det en bra idé att faktiskt kommunicera med dem och ta relevant återkoppling på allvar, istället för "fuck you Nividia"-attityden. Hela grejen med GBM var t.ex. utvecklare som tyckte att ett mail till Nvidia med inbjudan till någon liten obskyr konferens var tillräckligt: "Men Nvidia dök aldrig upp!", som om det är så det funkar när man vill ha stora företag ombord, och sen ignorerade man väldigt relevanta synpunkter från Nvidias sida. Här verkar det ha varit viktigare att sprida narrativet om Nvidia som det stora elaka företaget. En del FOSS-utvecklare är helt enkelt arroganta rövhattar.

Permalänk
Medlem

Linux på alla burkar här hemma utom htpc:n som har FreeBSD och servern som har OpenSolaris.

På arbetsdatorn så kör jag Manjaro KDE, där gör jag video och bildredigering.
Och på "huvud burken" så kör jag Arch KDE och där spelar jag, håller kontakt med folk online samt konsumerar multimedia och nyheter e.t.c.
På laptoppen kör jag Deepin för tillfället (ändras lite till och från).

Har varit Linux användare i någon form sedan 2005.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows 10 på stationära, Linux Ubuntu Studio på laptopen. Jag gillar Studio bättre än vanliga Ubuntu, den är roligare och fungerar stabilare i min Lenovo ThinkPad W541 än vad Win 10 gör.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Har testat det på desktop i mitten av 90-talet, gillade det inte riktigt, däremot hade jag massa servrar med Linux.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart Linux som desktop på 3st datorer hemma och har dualboot på ytterligare 1st om jag av någon anledning måste köra windows vilket i princip aldrig behövs eftersom jag inte spelar. Startar windows typ en gång i månaden för att sköta uppdateringar.

Min 92år gamla mamma körde windows och behövde ofta hjälp med än det ena än det andra. Sedan jag installerade Linux Mint till henne är hennes behov av support noll. Hon till och med sköter uppdateringar själv.

Permalänk
Testpilot

Använder idag primärt Windows 11.

Men har även installationer av Ubuntu och Zorin OS på serven, ena laptopen och på en bootbar USB för att snabbt pilla på saker om jag behöver det.

Linux är trevligt, men uppfyller inte alla funktioner jag önskar på ett smidigt vis för att helt gå ifrån Windows än.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Ett par gånger, Ubuntu för ett par år sedan.

Nu senast körde jag Pop OS på lenovo legion gaming laptop.
Agerade MC server hemma, netflix & youtube etc.
Fick både Battlefield 1 & V att fungera/ flyta på spelbart (dvs ingen skillnad mot win10)
Fick tyvärr köra i win10 snabbt igen, fick inte igång programvaran för att styra sprutet i bilen & usb att fungera helt felfritt ihop med programmet.

Kommer nog få bli en Linux dist på laptopen snart igen, men hur är det med er andra, är ni överens med grafiska program etc för installation?
Själv är jag inte det helt, föredrar terminalen där fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornPj:

Ett par gånger, Ubuntu för ett par år sedan.

Nu senast körde jag Pop OS på lenovo legion gaming laptop.
Agerade MC server hemma, netflix & youtube etc.
Fick både Battlefield 1 & V att fungera/ flyta på spelbart (dvs ingen skillnad mot win10)
Fick tyvärr köra i win10 snabbt igen, fick inte igång programvaran för att styra sprutet i bilen & usb att fungera helt felfritt ihop med programmet.

Kommer nog få bli en Linux dist på laptopen snart igen, men hur är det med er andra, är ni överens med grafiska program etc för installation?
Själv är jag inte det helt, föredrar terminalen där fortfarande.

Jag utgår från terminalen. Dom grafiska programmen fungerar inte dåligt skulle jag inte säga, men har man kört diverse linux i 10 år så är terminalen det enda som inte ändras speciellt mycket.

Permalänk
Skrivet av BjornPj:

Ett par gånger, Ubuntu för ett par år sedan.

Nu senast körde jag Pop OS på lenovo legion gaming laptop.
Agerade MC server hemma, netflix & youtube etc.
Fick både Battlefield 1 & V att fungera/ flyta på spelbart (dvs ingen skillnad mot win10)
Fick tyvärr köra i win10 snabbt igen, fick inte igång programvaran för att styra sprutet i bilen & usb att fungera helt felfritt ihop med programmet.

Kommer nog få bli en Linux dist på laptopen snart igen, men hur är det med er andra, är ni överens med grafiska program etc för installation?
Själv är jag inte det helt, föredrar terminalen där fortfarande.

Antar att du har en USB koppling av nåt slag till sprutet. I så fall skulle du kunna köra Windows i VirtualBox och skicka USB direkt till VirtualBoxen. Jag körde så ett par år med en annan hårdvara när jag behövde det och det fungerade perfekt.
VirtualBox har en drop-down-meny för att välja vilken USB-hårdvara som skall skickas direkt till gäst-os så det är ganska okomplicerat att komma igång med det.

Permalänk
Medlem

Har en macbook som jag använder mest, men har även en Debian 11 + Mate på en annan laptop och Debian på Nasen. och Raspbian på en raspberry pi med som kör Pi-Hole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det är faktiskt väldigt mycket Linux fel, eller snarare vissa utvecklares fel. Vill man ha exempelvis Nvidia ombord är det en bra idé att faktiskt kommunicera med dem och ta relevant återkoppling på allvar, istället för "fuck you Nividia"-attityden. Hela grejen med GBM var t.ex. utvecklare som tyckte att ett mail till Nvidia med inbjudan till någon liten obskyr konferens var tillräckligt: "Men Nvidia dök aldrig upp!", som om det är så det funkar när man vill ha stora företag ombord, och sen ignorerade man väldigt relevanta synpunkter från Nvidias sida. Här verkar det ha varit viktigare att sprida narrativet om Nvidia som det stora elaka företaget. En del FOSS-utvecklare är helt enkelt arroganta rövhattar.

Visst, du har helt rätt i det du säger. FOSS-rövhattar är olidliga att ha att göra med.

Dock: det är fortfarande Nvidias ansvar att se till att det finns en fullt fungerande och öppen driver för Linux (och för all del BSD) oavsett vilka rövhattar som bråkar med dem. Men, helt uppenbart är de inte intresserade, och jag tror det kommer drabba dem i långa loppet. Oavsett drabbar det definitivt oss användare.

Jag har förhoppningen att Intel kommer att tvinga fram en förändring. Sannolikt kommer Arc-stödet vara komplett och FOSS från början, då Intel är en stor vän av Linux sen många år tillbaka. Jag menar, hur kommer Nvidia känna sig när båda deras konkurrenter levererar fullgod support och de sitter där med sin undermåliga binärblobb som konstant går sönder? Hyffsat dålig PR.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Visst, du har helt rätt i det du säger. FOSS-rövhattar är olidliga att ha att göra med.

Dock: det är fortfarande Nvidias ansvar att se till att det finns en fullt fungerande och öppen driver för Linux (och för all del BSD) oavsett vilka rövhattar som bråkar med dem. Men, helt uppenbart är de inte intresserade, och jag tror det kommer drabba dem i långa loppet. Oavsett drabbar det definitivt oss användare.

Jag har förhoppningen att Intel kommer att tvinga fram en förändring. Sannolikt kommer Arc-stödet vara komplett och FOSS från början, då Intel är en stor vän av Linux sen många år tillbaka. Jag menar, hur kommer Nvidia känna sig när båda deras konkurrenter levererar fullgod support och de sitter där med sin undermåliga binärblobb som konstant går sönder? Hyffsat dålig PR.

Nvidia är i allra högsta grad intresserade av att ha fullt fungerande drivrutiner för Linux. Faktum är att deras drivrutiner fungerar utmärkt. Tvärtemot vissa FOSS-utvecklare tycker dock inte Nvidia att GBM är den bästa vägen framåt. Något Nvidia försökt diskutera inför döva öron. GBM är inte heller någon egentlig fastslagen standard så finns ingen anledning för Nvidia att anpassa sig efter en tekniskt sämre lösning. Situationen som uppstått handlar snarast om utvecklare som inte vill stödja Nvidia, vägrar kommunicera eller lyssna, och sen slänger skit på Nvidia.

Nvidias binärblobb är ju annars en av de saker med minst problem med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Ja, jag har försök 2-3 gånger med 4-5 års mellanrum. Varje gång faller det på tre saker:
a) Vid en clean installation saknas massvis med funktionalitet (mjukvara) som jag anser är ett måste i ett OS. Linux Mint har tagit några små steg i rätt riktning, men känns fortfarande snålt.

Det du saknar borde inte vara särskilt svårt eller tidskrävande att installera. Det är snarare en fördel att inte få med en massa funktioner som man inte har nytta av. Och de som saknar något vid nyinstallation får installera det. Så är det ju med allt annat. Det är inte så att Windows kommer förinstallerat med alla program jag använder. Däremot finns det antagligen en linuxdist som är närmare det. Det kanske finns en variant där ute som passar dig bättre. Men det är en djungel att leta i tyvärr.

Skrivet av HappySatan:

b) Att hitta och installera rätt mjukvara är lättare sagt än gjort. Var- och varannan gång man laddar ner något finns beroenden till andra bibliotek som måste laddas ner, vilka i sin tur inte är kompatibla med just den dist man kör, osv. Fragmenteringen tycks enorm.

Vad är det för specialmjukvara du måste leta runt på nätet efter och hitta någon binär som inte är kompatibel med ditt system? Mycket finns ju redan i medföljande pakethanterare och borde inte ställa till med inkompabilitet eller för mycket fragmentering i ditt system. Med det sagt har jag hört om problem med att någon mjukvara kräver en version av ett lib medan en annan kräver ett annat. Då kan det ju såklart bli strul. Men det beror lite på vilken dist du kör och hur den underhålls av organisationen som levererar den.

Skrivet av HappySatan:

c) Viktiga standard-program som jag använder dagligen saknas helt. Microsoft Office och Photoshop, för att nämna två. För att inte tala om alla spel.

Det är synd att MS Office och Photoshop inte har tillräckliga motsvarigheter för Linux. MS Office saknas antagligen av förklarliga skäl. Photoshop däremot borde inte vara omöjligt. Men det kräver väl en större kundbas på Linux för att Adobe ska anse att det är värt insatsen. Vissa versioner har fungerat okej i Wine. Men det beror lite på vilka funktioner i Photoshop man behöver använda.

Skrivet av HappySatan:

Det må finnas många problem med Windows, men jag kommer nog aldrig att migrera. Nöjer mig med att dyka ner i Linux-vattnet emellanåt för att se vad som hänt.

Ja det finns problem på båda sidor. Man får välja det som passar ens situation bäst. Är man starkt beroende av exempelvis MS Office och Photoshop så förstår jag att det inte är aktuellt att byta. Motsvarande alternativ som är tillgängliga för Linux är inte dåliga men heller inte lika bra tyvärr.

Jag har kört Windows en tid nu för att jag mest spelat spel och då har det fungerat enkelt. Men jag räddade nyligen min gamla Arch-installation som inte varit igång på 3-4 år. Den var grymt eftersatt och jag hade missat/struntat i en större ändring de gjort med paketeringen i pakethanteraren. Så det tog en kväll att komma ikapp. Planen framåt är nyinstallation av Arch på nyinköpta datorn tillsammans med Windows 11 som backup för spelande. Men hoppas minimera dual-boot så långt det går. Får se om det slutar med nån VM för Windows för eventuella program som inte har stöd för Linux.

Permalänk
Medlem

Skulle velat ha ett val till, linux är mitt primära OS på laptop.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Skulle velat ha ett val till, linux är mitt primära OS på laptop.

I denna kontext inkluderade jag laptop i desktop. Det är trotts allt samma operativsystem.

Själv har jag en stationär med windows som jag uteslutande använder för spel. En privat laptop som jag använder till allt annat samt en jobblaptop som båda kör olika varianter av linux. Valde därför att Linux är mitt primära OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nvidia är i allra högsta grad intresserade av att ha fullt fungerande drivrutiner för Linux. Faktum är att deras drivrutiner fungerar utmärkt.
...
Nvidias binärblobb är ju annars en av de saker med minst problem med Linux.

Jamen, så bra då, då har vi inga problem. Det är nog första gången jag hört detta, så jag känner mig aningen skeptisk.

Så du säger att tiderna då Nvidias driver får random frispel så fort kärnan uppdateras är över? Det är över ett år sedan jag testade sist så saker o ting kan ju ha förbättrats. Hoppas verkligen det, då jag bara har Nvidia-kort själv.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Börja köra Linux runt 06. Jobbar som Embedded Linux utvecklare sen 2012. Kör Linux Mint nuförtiden på alla mina maskiner, Filmdatorn, Laptop och Desktop Jag älskar ju detta OS och har svårt att tänka mig något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vad är det för specialmjukvara du måste leta runt på nätet efter och hitta någon binär som inte är kompatibel med ditt system? Mycket finns ju redan i medföljande pakethanterare och borde inte ställa till med inkompabilitet eller för mycket fragmentering i ditt system. Med det sagt har jag hört om problem med att någon mjukvara kräver en version av ett lib medan en annan kräver ett annat. Då kan det ju såklart bli strul. Men det beror lite på vilken dist du kör och hur den underhålls av organisationen som levererar den.

Saxar lite och svarar bara på den här delen. Ska också sägas att det är snart ett år sedan jag grävde i det här, så vissa minnen kan vara direkt felaktiga.

Jag installerade hur som helst den senate Linux Mint-versionen som jag kunde hitta (kanske var den inte så ny alls, vilket orsakade alla problem). Därefter skulle jag installera Apache, Tomcat 8 samt Certbot. Apache gick att få ner från reposatoryt utan några problem. Tomcat 8 var jag emellertid tvungen att uppdatera reposatoryt för att kunna ladda ner, men en apt-get update (eller om det var något annat) resulterade bara i felmeddelanden. Hämtade således ner en binary av tomcat direkt från webben. Och det fungerade. Sedan för att hämta certbot var jag tvungen att lägga till några nya url:er i reposatoryt. Och sedan fick jag ner något som inte ville starta, utan krävde att jag laddade ner fler saker, vilka krävde apt-get update, vilket hostade felmeddelanden ... och någonstans där fick jag nog.

Tvivlar inte för en sekund på att jag gjorde något helt galet. Men att göra rätt var banne mig inte lätt. Särskilt inte när de installationsguider man googlar sig till sällan är tydliga med vilken linuxversion de gäller.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Linux på alla burkar här hemma utom htpc:n som har FreeBSD och servern som har OpenSolaris.

OpenSolaris, något udda val. Utvecklas ju inte längre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jamen, så bra då, då har vi inga problem. Det är nog första gången jag hört detta, så jag känner mig aningen skeptisk.

Så du säger att tiderna då Nvidias driver får random frispel så fort kärnan uppdateras är över? Det är över ett år sedan jag testade sist så saker o ting kan ju ha förbättrats. Hoppas verkligen det, då jag bara har Nvidia-kort själv.

Jag kört både Arch och Gentoo under flera år och kan inte minnas att Nvidias drivrutiner någonsin fått frispel efter en uppdatering av kärnan. Det låter snarare som en felkonfigurerad kärna. Jag har alltså kunnat köra rullande uppdateringar med både default och custom kärna utan problem.