Veckans fråga: Kan du tänka dig spelprenumeration?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tigerhamster:

Jag räknar inte Switch Online som en prenumerationstjänst, trots att du får retrospel med den. Jag har inte den tjänsten, men är villig att skaffa den, men det är för online-spel mer än spelen.

Nej. Jag är färdig med WoW och känner inte att Xbox Game Pass (eller liknande) varit det minsta lockande eller har haft lockande spel.

Tittade igenom hela gamepass-listan för någon månad sedan, då hittade jag nio spel som var småintressanta och det är inte tillräckligt. Och spelen var inte intressanta nog för att köpas separat, då är det mer "att ha det för att ha det".

Jag tänkte att jag inte prenumererar på något, men insåg att just det ja, Switch Online har jag ju, dock inte varianten som ger tillgång till DLCer. Men precis som du så räknar jag det inte, ärligt talat för att jag till 99 procent har det för Animal Crossing haha. Dels för att komma åt designportalen, dels för att kunna åka till vänners öar osv.

Jag prenumererade tidigare på Game Pass, men gör inte det längre av den enkla anledningen att jag inte har tillräckligt mycket tid för att det ska vara värt det Har så pass många köpta spel som fortfarande står orörda att jag inte riktigt kan rättfärdiga det i nuläget.

Permalänk
Medlem

PA summerar min syn på det hela:

Så länge spel och din investering i det kan återkallas eller stängas ner helt utan förvarning, utan överklagningsprocess så kör jag spel jag kan spela utan en uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Har switch online men kommer inte förnya det nu när jag har spelat alla nostalgi spel

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, blir för dyrt och spelar inte vanligen spelen som erbjuds.

Jag kör Game Pass för att det blir för dyrt att köpa spelen.
Med deras erbjudanden kostar det runt 60 kr/mån i snitt sista året; 3 månader för 10 kr, sen 3 månader till för 99 kr, resterande 6 månader för 99 kr/mån. 703 kr för ett år.

Har på den tiden spelat igenom Ori-spelen, kört MS Flight Sim ett antal timmar, Slay the Spire typ 300 timmar, Forza Horizon 5, Astroneer, och lite annat som jag inte kört så länge.
På Steam blir det nåt i stil med 215 euro (2200 kr) för de spelen vid ordinarie pris. Lägger man till de jag testat utan att köra mer än typ 2-3 timmar så är det nog det dubbla.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det som hindrar mig är som det blir på diverse streaming tjänster för musik, film och serier. En dag *poff* så är någonting borta. Då kanske man sitter där med bara några timmar kvar till att vara klar med ett spel så är det plötsligt borta från tjänsten och du har inte längre tillgång till det.

Det har hänt för mig med både musik och serier, det är ganska blärgh. Skulle suga ännu mer för något spel man lagt ner betydligt mer tid på.

Permalänk
Medlem

Nej tack! Släpps för få spel som är tillräckligt bra.
Prenumererar på Netflix idag och känner samma där, mycket skit alltså.
Prenumererar enbart för att det blir överkomligt när man är 5st som kan dela på summan.
De spel jag spelar har jag redan köpt en gång och det hade blivit svindyrt att prenumerera för att då spela dom i så många år.

Prenumerationstjänster är för dussingrejer som man endast spelar/tittar på en gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Prenumererar redan på många tjänster, Game Pass, EA och Ubisoft.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Har redan en enorm backlog av spel att ta mig igenom som jag aldrig tar mig igenom eftersom jag lägger väldigt mycket tid på ett fåtal titlar. Att ha en premenuration skulle väsentligen ge mig tillgång till ett ännu större bibliotek av saker jag i princip aldrig kommer spela, varför skulle jag vilja betala varje månad för det?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag prenumererar lite då och då när det är någon spel jag vill testa men är osäker på om jag vill köpa eller inte. Men har inget stående som jag alltid betalar för.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Prenumererar på Pc Game Pass, Apple Arcade (ingår i familjeabonnemanget Apple One, dock bra tjänst ändå) och Playstation Plus, även om spelen som erbjuds inte är det som lockar i första hand på det sistnämnda. Sånahär tjänster är toppen när man har barn som spontant tycker att spel x är världens frälsning idag, och spel y imorgon. Själv har jag något syndrom som gör att om jag inte betalat för ett spel så sätter jag mig inte in i det på samma sätt som från en prenumerationstjänst. Men så länge jag startar och provar åtminstone tre spel från PC Game Pass om året så har jag sparar in pengarna, tänker jag.

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig en prenumerationstjänst om, och bara om, den innehåller alla AAA spel som släpps oavsett studio, att alla spel finns kvar i minst 10 år, månadskostnad på max 200kr.

Sannolikheten att nån kan ordna det ser jag som försvinnande liten inom de närmaste 5-10 åren så jag kommer troligen fortsätta utan prenumeration.

Permalänk
Avstängd

Spelar mest på PS4 och PS5 så jag brukar skaffa GamePass någon månad då och då för att testa lite spel som jag kan köpa och lägga mer tid på Playstation. Anledningen till att jag gör så är att jag gillar att samla troféer och att jag blir stressad om jag har tillgång till för många spel samtidigt

Permalänk
Medlem

Har just nu bara streamingtjänster på prenumeration så inget som har med spel att göra.
Just nu spelas Tarkov för fulla muggar och skippade nya BF då det kändes helt värdelöst i betan. Verkar inte gå så bra om man tittar på steam reviews eller att de har börjat rea ut det redan.

Lägger helst en klumpsumma på ett spel, tror senast jag betalade något för ett spel var när jag körde WoW för tusen år sedan.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Själv förstår jag inte hur man kan ogilla tanken med ett helt bibliotek av spel + nysläppta spel för runt en hundring i månaden. Suveränt koncept!

Väldigt simpel matte:
Du vill spela t.ex. nya Stalker 2.

Inköp pris på Steam runt 600kr.
Spela det på Xbox Game pass 100kr (200kr om du behöver två månader på dig)

Och då räknar jag endast standard priset och inte ultimate som brukar ingå i spelprenumerationer + alla andra spel som man även kan spela för priset...

Fast, om du behöver 6 månader på dig att spela igenom då?
Då har man gått plus minus 0, och sen har du inte nån möjlighet att spela spelet mer för din prenumeration är slut.

Nej, absolut inte bara guld och gröna skogar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag har Xbox gamepass ultimate för att jag fick det för 10:- för den tid man hade Live Dvs 3år som var den längsta. Har man barn tror jag tjänsten är riktigt bra men för äldre som kanske inte kan sitta 8tim om dagen och spela och hinner med kanske fyra spel om året så köp spelen istället. Då får du ju samtidigt spela de spel du vill och inte det Microsoft säger åt dig att spela. Vissa spel är bara där under en begränsad tid vilket är irriterande och man blir lite stressad om det är något man vill spela för man får reda på en månad innan att de försvinner.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast, om du behöver 6 månader på dig att spela igenom då?
Då har man gått plus minus 0, och sen har du inte nån möjlighet att spela spelet mer för din prenumeration är slut.

Nej, absolut inte bara guld och gröna skogar.

Spelar du bara genom två nya singleplayer-spel på ett år så är inte game pass något för dig, absolut.

För min egen del har jag kört flera spel parallellt och snittat cirka 1-2 klarade spel per månad. Då lönar det sig väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Spelar du bara genom två nya singleplayer-spel på ett år så är inte game pass något för dig, absolut.

För min egen del har jag kört flera spel parallellt och snittat cirka 1-2 klarade spel per månad. Då lönar det sig väldigt fort.

Instämmer, man får helt enkelt se till sin egen situation

Så allt är inte svart och vitt vilket alla i tråden kan må bra av att påminna sig själv om

Dags för julledigheten att starta!
GOD JUL!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

GamePass Ultimate, alla exklusiva titlar permanent gör det värt det. Alla ens vänner som också har GamePass vet man har samma spel så bara be dem ladda hem det (eller köra via Cloud). Crossplay/Crosssaves etc. Spel stannar kvar 1 år minst och sedan kan man köpa det för 20% mindre om det nu skulle lämna tjänsten, alla tillägg till spel i tjänsten är 10% billigare med.

Har spelat en hel del spel som jag aldrig hade tänkt riskera invstera en krona i som Hades, Humankind, Remnant from the ashes med mera som blev några av mina favorit spel och spendera många timmar med. Känns riktigt utdaterat att köpa spel om man inte samlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Föredetting

Spelar inte mycket, men Ubisoft+ kom väl till pass när jag ville plöja igenom Far Cry 6 och inte ville betala fullpris.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

När Ps5 får motsvarigherenntill game pass slår jag nog till

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Körde EA Play Pro 1 månad för att spela BF 2042 och 1 månad räckte.
Blir väl att köpa spelet när dom fixat mkt av problemen som finns och förhoppningsvis kan man hitta spelet billigt om någon månad!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Väldigt få saker är för konsumentens bästa. Det är nog troligare att speltilverkarna ser vad som händer i mobilspelen med alla dessa cash shops. Gissningsvis ser de framtidens marknad som att spelen är gratis eller via prenumeration där ett sådant upplägg ingår. Vet inte procenten, men speltillverkarna vet säkert att det krävs en ganska låg procent av spelarna att go crazy med plånboken för att få en "röd pistol" i spelet och att det täcker det upp för de som inte betalar genom så kallade "whales".

Rätt smart! Men troligen sänker vi oss konsumenter oss själva med våra köpmönster hehe.

Permalänk
Medlem

Har själv kört PC Game Pass i perioder, just nu har jag det fram till i maj (gick på 10+99 kr), men hittills har jag till slut blivit så jädra less på Xbox appens strul (vägrar starta nedladdningar ibland, låsta mappar och annat allmänt strul) att jag aldrig förlängt då det är dags att betala fullpris.
Har även kört Humble Bundle ett antal år och utökat spelarkivet bra med hjälp av dessa bundles, men senaste året har spelen som bjuds där blivit sämre så tveksamt hur länge jag fortsätter med den.
Senaste jag anslutit mig till är prime gaming, har faktiskt varit en del schyssta titlar där de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Inga planer på detta, vill ha spelen jag vill spela. Vad händer om jag avslutar mitt konto och aen fem månader senare vill spela samma spel där jag slutade sist? Vad händer när spelen försvinner från den tjänsten?

Inget för mig.

Oftast kan du fortsätta spel där du slutade, även om du pausar tjänsten. Däremot så kan dom plocka bort spel som du är mitt uppe i och då är det kört. Det råkade jag ut för och det är också jag inte kommer köra det igen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har game pass med xboxen, grabben spelar mest där och så gäller samma prenumeration för mig på PCn. Grymt prisvärt med tanke på att han testar många olika spel och jag har även börjat spela mer olika spel eftersom det redan är betalt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

PA summerar min syn på det hela:

https://assets.penny-arcade.com/comics/r3rp4z-hYn2i25g.jpg

Så länge spel och din investering i det kan återkallas eller stängas ner helt utan förvarning, utan överklagningsprocess så kör jag spel jag kan spela utan en uppkoppling.

Bra sammanfattat! Jag gillar inte heller att sitt i händer på andra. Köper jag något vill jag har kontrol själv över det.

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt varför det inte är ’yours to keep’ efter avslutat prenumereration, spel är ju främst värda något under första månaden, sedan avtagande första året. Spel på dessa tjänster brukar väl oftast vara ett tag gamla och redan dragit in det mesta av sina pengar? Nu läggs ju i och för sig ’den budgeten’ på att istället hålla gamla/många spel tillgängliga för nya rekryter...

Det som stör mig mest är ju när gamla spel, som kanske är det man tänkt spela här näst eller en klassiker som man vill spela senare, bara försvinner från tjänsten. Lite som när Disney drog ur pluggen på alla andra streamingtjänster...

Kanske dock inte är en så stor grej i verkligheten. Jag har ju trots allt många ospelade titlar som jag har nycklar till eller ’äger’ i diverse bibliotek. Jag bara tänker ’vad händer sen’, känns som att detta kan vara ett första steg till att man får hyra spel per timme istället?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nuförtiden kör ja bara Hearthstone o Clash of Clans så prenumerationstjänster är inget för mig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Till barnen kanske. Framöver. I dagsläget klarar de sig med sina Nintendos. Jag tilltalas av lösningen att prenumerera om alternativet är att köpa spel. När barnen väl sitter med XBOX (eller vad det blir) är de nog så stora att det inte duger med gamla begagnade spel liksom. Jag har tryckt i barnen Gamecubespel, wii-spel, wii-u-spel, emulerade NES, SNES, N64, Megadrive, Master System och nu Switch. När de kommer upp till XBOX blir det prenumeration och så får de sköta konsollen själva, vill de köpa spel - fine, jag tänker inte betala annat än prenumeration.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Helst inte, men önskar jag hade kört en månad på Ubi+ för att spela igenom FC6 när alla dess DLC har släppts.
Inte ett spel värt att spela igen efter det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR