Veckans fråga: Kan du tänka dig spelprenumeration?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Kan du tänka dig spelprenumeration?

Den spelsugne behöver inte längre köpa enstaka titlar, utan kan för en mindre summa prenumerera på ett helt spelbibliotek. Vad tänker du om sådana prenumerationstjänster?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Absolut.

Prenumererar på Game pass for pc, ubisoft connect och stadia.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Nej...säger jag som hypocrite.
Haft iracing i ett antal år och spelat osrs på telefon.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Handlar ju såklart endast om vad som ger mest värde.

Jag spelar ju bara spel som har en engångskostnad första gången man köper den, och i princip aldrig till nypris. Sammanlagt lägger jag kanske 800 - 1200 kr om året på spel, som absolut högst.

Då innebär det att prenumerationen inte kan kosta mer än 100 kr/månad för att det ska vara likvärdig i kostnad, men ge mer i utbud, och därmed vara "bättre".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Yes, prenumererar på Game Pass Ultimate. Hade dock önskat att expansioner och liknande också hittar till Game Pass i framtiden.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu (och gjort senaste 10 åren) så spelar jag få spel under längre perioder. Det gör att premunationer inte riktigt lönar sig.

Ex köpte jag en xbox series s och köpte lego harry potter. Vi har kommit till year 4 och det är totalt 7 years. På 3 månader. Så det hade inte varit värt med game pass då.

Sedan finns det endel spel som inte finns på game pass och då skulle man få köpa ändå.

Men visst. Funkar säkert bra för den som spelar väldigt mycket och väldigt många spel.

Permalänk
Medlem

Haft Game Pass Ultimate nu i... något år eller så. Alldeles för mycket bra spel, men för bra för att säga upp. Något jävla märkligt självskadebeteende

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om det funnits en tjänst med allt i, absolut. Som Netflix kändes i början. Tyvärr är det alldeles för uppdelat och vill du spela 4 olika spel kan du ge dig fan på att de är på 4 olika spelbutiker/tjänster. Så nej.

Permalänk
Medlem

Jag provade game pass en månad. Eftersom som inte går att modda spelen blev det inte mer.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Som det ser ut nu (och gjort senaste 10 åren) så spelar jag få spel under längre perioder. Det gör att premunationer inte riktigt lönar sig.

Ex köpte jag en xbox series s och köpte lego harry potter. Vi har kommit till year 4 och det är totalt 7 years. På 3 månader. Så det hade inte varit värt med game pass då.

Sedan finns det endel spel som inte finns på game pass och då skulle man få köpa ändå.

Men visst. Funkar säkert bra för den som spelar väldigt mycket och väldigt många spel.

Håller med dig. Jag spelar två spel regelbundet, har väldigt svårt att prova nya spel, spelar ingen roll om dem är gratis att prova eller om jag abonnerar på en tjänst. Jag är bekväm och road med de spel jag spelar nu och orkar därför sällan testa nya spel. Så för mig blir det ett nej som svar på veckans fråga.

Permalänk
Medlem

Nej, jag är så sjukt trött på alla prenumerationstjänster att jag kräks. Allt ska mjölkas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den spelsugne behöver inte längre köpa enstaka titlar, utan kan för en mindre summa prenumerera på ett helt spelbibliotek. Vad tänker du om sådana prenumerationstjänster?

Läs hela artikeln här

Är inte ett direkt ett fan av att de försöker uppmuntra de till någon slags norm.
Vi kommer se att gamers eventuellt måste prenumera på saker för att få ut full funktion i ett spel eller ens spela på launch. De kommer nog även tumma på kvalitén på spelen. Hur tråkigt är de inte nu när allt bygger på unreal, frostbite och cod motorn? Spelutvecklarna chansar vid varje launch och tar fram nytt papper att kladda på så fort lanseringen innan inte funkade.
Ingen bra tid alls för gamers.

Permalänk
Medlem

Har haft Xbox Game Pass tidigare men använde det knappt. Nu har jag EA Play då bara kostar ~250 kr för ett år samt integration med Steam.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja och nej. Är det spel jag verkligen gillar och ser fram emot så köper jag det för att utan hinder kunna spela när jag vill. Är det däremot några spel jag lagom sugen på så kör jag en prenumeration!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Blir väl när backlogen är sluta...läs typ aldrig

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Om DLCs ingår så absolut, men annars känns det bara som att det kommer bli fler och fler DLCs för att folk måste köpa de separat.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Bildexpert

Har försökt mig på både Game Pass och Origin men det slutar alltid med att jag fastnar med något enstaka spel som man kan spela i all oändlighet (Sim City och MFS främst) så istället för att betala månadskostnader köper jag hellre spelen jag vill spela. Blir annars bara att de står och tickar pengar utan att man nyttjar tjänsterna ändå.

Permalänk
Medlem

Hade Gamepass i 1 år men det passade inte mig, spelade nästan aldrig spel via gamepass. Ofta ingen crossplay med Steam/Epic då de hade en egen version av spelet. Installationsfilerna sparade sig gömt i windows och det var svårt att bara hämta en sparfil eller installera moddar om det "behövdes". Som någon annan var inne på tycker jag det känns bättre att köpa ett spel som man är intresserat av, för det skulle jag troligtvis köpa ändå om de fanns eller inte på prenumerationstjänsten. Dock tycker jag det är prisvärt om man spelar mycket och vill testa spel man annars inte hade köpt.

Permalänk
Medlem

Har PS Now och PS Plus till PS5an, köpte 1 år av varje, gjordes vid rea tillfällen så det var halva priset.

Aktiverade EA play på min PC för att jag ville ha tillgång till BF2042, vilket jag nu lessnat på och kommer säga upp.

Har även ca 1 år kvar på min Xbox game pass ultimate som man aktiverat "den billiga vägen".

Xbox game pass är helt klar den tjänsten vars utbud passar mig bäst då jag plöjt ned X antal timmar i framförallt Hades.

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte hur man kan ogilla tanken med ett helt bibliotek av spel + nysläppta spel för runt en hundring i månaden. Suveränt koncept!

Väldigt simpel matte:
Du vill spela t.ex. nya Stalker 2.

Inköp pris på Steam runt 600kr.
Spela det på Xbox Game pass 100kr (200kr om du behöver två månader på dig)

Och då räknar jag endast standard priset och inte ultimate som brukar ingå i spelprenumerationer + alla andra spel som man även kan spela för priset...

Permalänk
Medlem

Nej tack, jag föredrar att äga det jag köper. Köper bara kompletta DRM/prenumerations fria spel som inte är fast i någon tjänst.

Permalänk
Medlem

Nej, blir för dyrt och spelar inte vanligen spelen som erbjuds.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nej, det blir dyrare än att köpa enstaka titlar eftersom det endast är ett fåtal spel som är intressanta.

Permalänk
Medlem

Nej, spelar för lite för att det ska gå ihop sig.

Permalänk
Snusfri

Japp, gör det redan.
Xbox Game Pass, Ubisoft+ och EA Play.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Veckans fråga eller bara ännu ett sätt att få in mer reklam på sidan och maskera det som något annat än ren annonstext med annonserbjudande som avslut.
God jul.

Permalänk
Medlem

Jag räknar inte Switch Online som en prenumerationstjänst, trots att du får retrospel med den. Jag har inte den tjänsten, men är villig att skaffa den, men det är för online-spel mer än spelen.

Nej. Jag är färdig med WoW och känner inte att Xbox Game Pass (eller liknande) varit det minsta lockande eller har haft lockande spel.

Tittade igenom hela gamepass-listan för någon månad sedan, då hittade jag nio spel som var småintressanta och det är inte tillräckligt. Och spelen var inte intressanta nog för att köpas separat, då är det mer "att ha det för att ha det".

Permalänk
Medlem

Spelar för sällan för att det ska vara värt det....tror jag. Gillar att köpa spel jag tycker om också.

Permalänk
Medlem

Kom fram till för flera år sedan att då jag spelar mer än tre AAA tittar från EA om året så var det värt att presumera.
Blir mindre dyrt än 1200kr om året i alla fall. Samt att man kan avbryta. Men visst känns det bättre att äga spelet. Men många av de spelen som EA har spelar jag inte om.
Hade kanske testat box game pass men har ingen xbox och ska man vara med på alla streaming tjänster räcker nog ingen lön i världen. TYP

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Inga planer på detta, vill ha spelen jag vill spela. Vad händer om jag avslutar mitt konto och aen fem månader senare vill spela samma spel där jag slutade sist? Vad händer när spelen försvinner från den tjänsten?

Inget för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10