SSD-enhet för audiofiler ger bättre ettor och nollor för "mer naturlig känsla"

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Nja, låter inte som samma erfarenhet iofs eftersom ditt fel inte betedde sig speciellt digitalt. För mig såg dom flesta pixlar helt korrekt ut medans vissa bara flimrade rött, alltså 255 i rödkanalen o 0 i blåa och gröna. Att bilden blir oskarp av en HDMI-kabel har jag svårt att tro.

Jag syftade på bildfel med HDMI i allmänhet.

Permalänk
Medlem

För mig som vandrat vägen från att använda moderkortets inbyggda ljud till diverse externa Dacar har denna tråd varit oerhört roande. Tillhörde själv det är bara ettor och nollor lägret, med min erfarenhet nu är en helt annan. Med dyrare utrustning kan byte av tex usb kabel ibland låta som om man har bytt dac. Så är detta bara placebo? Haha alla de jag känner plus mig själv har inte svårt alls att höra skillnad i olika blindtester.

Den slutsats jag har dragit om detta ämne är att de som strider hårdast för att detta bara är placebo oftast aldrig har lyssnat på high-end gear och gjort blindtest. Självklart finns det massa grejer som är snakeoil men det är långt ifrån allt. Att byta tex en usbkabel om man har hörlurar, dac osv i de lägre prisklasserna är oftast bortkastade pengar dock.

Kommer väll få skit för denna post, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta fram att bara för att men gillar att lyssna på musik via highend utrustning är det ej lika med att man tappat allt förstånd. Är oftast i dessa dagar inga problem att låna hem kablar osv och testa och dra egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

För mig som vandrat vägen från att använda moderkortets inbyggda ljud till diverse externa Dacar har denna tråd varit oerhört roande. Tillhörde själv det är bara ettor och nollor lägret, med min erfarenhet nu är en helt annan. Med dyrare utrustning kan byte av tex usb kabel ibland låta som om man har bytt dac. Så är detta bara placebo? Haha alla de jag känner plus mig själv har inte svårt alls att höra skillnad i olika blindtester.

Den slutsats jag har dragit om detta ämne är att de som strider för på att detta bara är placebo oftast aldrig har lyssnat på high-end gear och gjort blindtest. Självklart finns det massa grejer som är snakeoil men det är långt ifrån allt. Att byta tex en usbkabel om man har hörlurar, dac osv i de lägre prisklasserna är oftast bortkastade pengar dock.

Kommer väll få skit för denna post, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta fram att bara för att men gillar att lyssna på musik via highend utrustning är det ej lika med att man tappat allt förstånd. Är oftast i dessa dagar inga problem att låna hem kablar osv och testa och dra egna slutsatser.

Tror det blir svårt att få nån att köpa byte av USB sladd som nått annat än placebo. I alla fall på det här forumet

Om det däremot kan klara av rigorösa blindtester som är väl dokumenterade så kan vi börja snacka

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tror det blir svårt att få nån att köpa byte av USB sladd som nått annat än placebo. I alla fall på det här forumet

Om det däremot kan klara av rigorösa blindtester som är väl dokumenterade så kan vi börja snacka

Tycker inte ens att man behöver hålla på med blindtester.

Mät!
Mät utsignalen från dacen och se om den förändras efter bytte av usbkabel.
Analoga ljudsignaler är inte magiska, det lågfrekventa elektriska signaler med kända nivåer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

För mig som vandrat vägen från att använda moderkortets inbyggda ljud till diverse externa Dacar har denna tråd varit oerhört roande. Tillhörde själv det är bara ettor och nollor lägret, med min erfarenhet nu är en helt annan. Med dyrare utrustning kan byte av tex usb kabel ibland låta som om man har bytt dac. Så är detta bara placebo? Haha alla de jag känner plus mig själv har inte svårt alls att höra skillnad i olika blindtester.

Den slutsats jag har dragit om detta ämne är att de som strider hårdast för att detta bara är placebo oftast aldrig har lyssnat på high-end gear och gjort blindtest. Självklart finns det massa grejer som är snakeoil men det är långt ifrån allt. Att byta tex en usbkabel om man har hörlurar, dac osv i de lägre prisklasserna är oftast bortkastade pengar dock.

Kommer väll få skit för denna post, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta fram att bara för att men gillar att lyssna på musik via highend utrustning är det ej lika med att man tappat allt förstånd. Är oftast i dessa dagar inga problem att låna hem kablar osv och testa och dra egna slutsatser.

Har varit med i ganska många diskussioner om sånt här på div ljudbögforum där det finns folk som påstår samma som du, men aldrig har jag sett nån som lyckats komma med nån som helst vetenskaplig förklaring på fenomenet. Dom som påstår sånt här har sällan någon vidare tekniska kunskaper alls, så personligen kategoriserar jag därför istället sånt här nånstans under "magi", alltså som med mycket annat när det gäller hifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av taoman:

För mig som vandrat vägen från att använda moderkortets inbyggda ljud till diverse externa Dacar har denna tråd varit oerhört roande. Tillhörde själv det är bara ettor och nollor lägret, med min erfarenhet nu är en helt annan. Med dyrare utrustning kan byte av tex usb kabel ibland låta som om man har bytt dac. Så är detta bara placebo? Haha alla de jag känner plus mig själv har inte svårt alls att höra skillnad i olika blindtester.

Den slutsats jag har dragit om detta ämne är att de som strider hårdast för att detta bara är placebo oftast aldrig har lyssnat på high-end gear och gjort blindtest. Självklart finns det massa grejer som är snakeoil men det är långt ifrån allt. Att byta tex en usbkabel om man har hörlurar, dac osv i de lägre prisklasserna är oftast bortkastade pengar dock.

Kommer väll få skit för denna post, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta fram att bara för att men gillar att lyssna på musik via highend utrustning är det ej lika med att man tappat allt förstånd. Är oftast i dessa dagar inga problem att låna hem kablar osv och testa och dra egna slutsatser.

Beror på vad du upplever för skillnad och varför, om dacen är bra så kommer kabeln inte att påverka, är dacen dålig kan den påverka om kabeln tex överför störningar från datorn eller om dacen kan strömförsörjas via usb vilket man aldrig bör göra. Det är väldigt osannolikt att en eventuell ljudskillnad har med själva dataöverföringen att göra men en dåligt designad (eller så billigt designad att den saknar egen bra nätdel) dac kan påverkas.
Jag har och har lyssnat på annan high end och visst hör man skillnader på en del saker och när man gör det så bör man försöka ta reda på grundorsakerna för att inte gå vilse för det finns många oseriösa tillverkare.
Hör du skillnad pga kablage så fundera alltid på vad som händer med det som sitter inkopplat i kabeln och varför det händer, ibland är det kabeln som är felaktig, dåligt skärmad, glappar eller har underliga/olämpliga elektriska egenskaper men det är sälla som dyrkabel är det bästa, men inte heller budgetkablar som ofta inte brukar vara mekaniskt/elektrisk välbyggda pga för låg budget men när man lämnat de allra billigaste kablarna och kommit in på de som har stabil produktion med väl definierade egenskaper brukar skillnader bero på annat än kabeln i sig om man använder rätt kabeltyp.

Vill du jämföra usbkablar så jämför dem med nått som inte ger galvanisk förbindelse mellan apparaterna typ fiber eller radio, eller usb som saknar galvanisk förbindelse, det finns olika kopplingar via trafo och optokopplare och annat som bryter den galvaniska förbindelsen så att du kan isolera vad kabelns dataöverföring ger för påverkan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taoman:

För mig som vandrat vägen från att använda moderkortets inbyggda ljud till diverse externa Dacar har denna tråd varit oerhört roande. Tillhörde själv det är bara ettor och nollor lägret, med min erfarenhet nu är en helt annan. Med dyrare utrustning kan byte av tex usb kabel ibland låta som om man har bytt dac. Så är detta bara placebo? Haha alla de jag känner plus mig själv har inte svårt alls att höra skillnad i olika blindtester.

Den slutsats jag har dragit om detta ämne är att de som strider hårdast för att detta bara är placebo oftast aldrig har lyssnat på high-end gear och gjort blindtest. Självklart finns det massa grejer som är snakeoil men det är långt ifrån allt. Att byta tex en usbkabel om man har hörlurar, dac osv i de lägre prisklasserna är oftast bortkastade pengar dock.

Kommer väll få skit för denna post, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta fram att bara för att men gillar att lyssna på musik via highend utrustning är det ej lika med att man tappat allt förstånd. Är oftast i dessa dagar inga problem att låna hem kablar osv och testa och dra egna slutsatser.

Uh, jag har haft kablar som kostar mer än min dyraste DAC. Jag köpte sådant för över 20 år sedan när jag var ganska okunnig och gick på säljer BS-snacket. Numera så har jag EKK, elkablar som högtalarkablar, därför att jag faktiskt vet att placering av högtalarna plus rummets akustik gör sjukt mycket större skillnad plus att kablar inte kan åstadkomma någon form av magi.

Amir @ audiosciencereview testar en del av dessa magiska apparater, kablar osv, de ger ingen mätbar resultat. Dessa mätresultat kan vem som helst som äger tillgång till rätt apparater veriefiera rent vetenskapligt.

Dessutom om man vet något om komponenter så är det bra att öppna en s.k. "high-end" apparat, för ofta kan det sitta väldigt undermåliga gamla produkter inne i snygg förpackning.

Tyvärr så fungerar hi-fi branchen till ganska stor del som en PR-maskineri där många vill tjäna grova pengar..
Hade de jobbat mer objektivt så skulle klart färre produkter få rekommendationer. Vem bryr sig om någons subjektiva intryck om t.ex. distorsionen är hög eller frekvenskurvan ser mer ut som en rollercoaster.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Om dataströmmar utan felkorrektion får bitfel så är det väl väldigt egendomligt att det inte drabbar alla bitar med samma sannolikhet och blir väldigt tydligt hörbara för alla inklusive skeptiker till audiophoolery. Dåliga kablar finns och ALLA kan höra den skillnaden. Protokollen för ljud via USB är väldig bra specificerade, bara att läsa på. Går bra att lägga in kända fel på olika bitar i ljudfiler från MSB ner till LSB och se/höra vad som händer.

Permalänk
Medlem

På något sätt så gör det mig frustrerad att läsa vad folk skriver i det där forumet om den där ssdn, alltså, det får mig att tvivla på mänskligheten på något vis för vissa människor... man blir liksom orolig? Svårt att förklara, fler som känner liknande?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av Usling:

Nu är jag långt ifrån nån expert på det här. Men man vill ha en tillräckligt tjock ledare av en metall som leder ström bra, i så kort längd som möjligt. Thats it. Jag ser ingen anledning till att en tjock ledare som en gammal klädhängare skulle va dålig för musik, annat än att den kan orsaka kortslutning eftersom den inte har något skyddande hölje. Jag använder EKK som högtalarkabel, nästan samma sak men med plasthölje och kopparledare.

För att få bra ljud hemma behövs inte så mkt mer än två kapabla högtalare, vettig placering av dessa, vettig inredning i ditt rum, och en inte helt oduglig förstärkare. Kablar, DA-omvandlare och övrigt fluff behöver man bara komma över en låg minimumnivå. Två baskapabla fronthögtalare är alltid bättre än en ensam subwoofer. Det är viktigt att musiken är bra inspelad. Vågrörelselära är bra att förstå om man vill grotta ner sig.

Skulle själv klassa mig som en audiofil, men tar starkt avstånd från ormolje-gänget som hävdar magiska egenskaper hos stenar och guldpläterade SSDer. Dock ogillar jag även folk som raljerar över det men inte själva klarar använda sina öron när de lyssnar på musik. Man köper saker man tycker är najs men inte alltid rationella. Om nån langar 20k på en fet förstärkare som ser ascool ut kan man inte döma den personen mer än nån som köper en iphone, en dyr klocka, eller mekaniska tangentbord.

TLDR: En väl vald klädhängare borde leda ström bra men är svårhanterlig. Och sluta raljera över saker ni inte förstår

Nu menar såklart inte någon att man ska använda klädhängare som högtalarsladd. Syftet är såklart att bevisa, på en underhållande sätt, att du kan använda den absolut billigaste ledaren du kan hitta och få samma kvalitet som svindyra sladdar. Men folk är generellt lättlurade av pseudovetenskaplig marknadsföring och sk. experter, och har du sänkt 20k på en sladd är du hyffsat utsatt för placebo. Jag har säkerligen åkt dit själv flera gånger för sånt...ingen är mer lättlurad än den som tror att den inte kan bli lurad.

Sen tycker jag man kan kan döma dem, om de nu hävdar att de minsann hör skillnad med en de typen av produkt, på samma sätt som andra personer som köper annan "ormolja". Särskilt när de själva ser ner på personer som inte håller med. Så inget fel med att köpa stärkare för 20k, men kanske inte en sladd för 20k/metern och sen raljera om att andra "inte använder öronen" eller "inte förstår sig på" ämnet. Sen ska man ju självklart inte sparka den som ligger, dvs. håna en person som blivit lurad så länge de erkänner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

Jag har samma erfarenhet. Tyckte texten blev suddig när jag kopplade in jobbdatorn hemma med HDMI. Trodde inte det skulle hjälpa, men testade med en annan kabel och visst blev det skarpt då. Var kablar köpta i riktig butik i Sverige och i samma prisklass, <250 kr.

Låter som om HDCP i ditt fall skakade fram en lägre upplösning för att de två maskinerna inte kunde komma överens om något bättre, bilden kan inte bli suddig via HDMI på något annat sätt. När vi pratar om att en HDMI kabel antingen fungerar eller inte så menar vi inte att det enbart blir helt svart bild eller bild, utan det avses också fall som ditt där vissa upplösningar inte fungerar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

För mig som vandrat vägen från att använda moderkortets inbyggda ljud till diverse externa Dacar har denna tråd varit oerhört roande. Tillhörde själv det är bara ettor och nollor lägret, med min erfarenhet nu är en helt annan. Med dyrare utrustning kan byte av tex usb kabel ibland låta som om man har bytt dac. Så är detta bara placebo? Haha alla de jag känner plus mig själv har inte svårt alls att höra skillnad i olika blindtester.

Den slutsats jag har dragit om detta ämne är att de som strider hårdast för att detta bara är placebo oftast aldrig har lyssnat på high-end gear och gjort blindtest. Självklart finns det massa grejer som är snakeoil men det är långt ifrån allt. Att byta tex en usbkabel om man har hörlurar, dac osv i de lägre prisklasserna är oftast bortkastade pengar dock.

Kommer väll få skit för denna post, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta fram att bara för att men gillar att lyssna på musik via highend utrustning är det ej lika med att man tappat allt förstånd. Är oftast i dessa dagar inga problem att låna hem kablar osv och testa och dra egna slutsatser.

Snarare tvärtom att de som talar sig varma för att USB-kablar och olika hårddiskar ger ljudskillnad aldrig har varit med om korrekt utförda dubbelblinda tester. Ofta med motiveringen att skillnaden är så stor att blindtest inte behövs.

Om din DAC verkligen i en korrekt dubbelblindat test ger mer än 50% detekteringsnivå så är det något som är allvarligt fel med din DAC och något som behöver undersökas i så fall. Det är liksom inte magi inblandat i datatransporten över USB utan om man vet om hur det hela fungerar rent tekniskt så inser man att det inte kan förekomma någon skillnad utom i fall där enheter är extremt felkonstruerade.

LTS (Ljudtekniska Sällskapet) så har vi genomfört dubbelblinda tester på highend utrustning i miljonklassen. Kan rekommendera YouTube kanalen Audio Science Review som också har en hemsida och forum på https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews%2F

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffekopf:

Om dataströmmar utan felkorrektion får bitfel så är det väl väldigt egendomligt att det inte drabbar alla bitar med samma sannolikhet och blir väldigt tydligt hörbara för alla inklusive skeptiker till audiophoolery. Dåliga kablar finns och ALLA kan höra den skillnaden. Protokollen för ljud via USB är väldig bra specificerade, bara att läsa på. Går bra att lägga in kända fel på olika bitar i ljudfiler från MSB ner till LSB och se/höra vad som händer.

USB har dessutom 16-bitars CRC på transportnivån så även om man i strömmande audioläge inte har felkorrigering så har man iaf feldetektering så en korrekt konstruerad DAC kommer ju att bara bli tyst när det kommer bitfel. Lite dumt kanske att de aldrig stoppade in felkorrigering men man ville ju dels ha full RS232-kombabilitet och dels tillåta extremt billiga lösningar, plus att behovet lär vara obefintligt (borde ju gå att få till nått simpelt man-in-the-middle CRC chip som man skulle kunna koppla in på USB-sladden och räkna antalet fel i olika situationer, och man ska nog ner i ganska sunkig kabelkvalitet plus hyfsad längd innan det börjar ticka på).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk

Undrar om det är den SSD som sitter I Aurender för 500k. Om man hör skillnad på en SSD tror jag ej. En dålig DAC mot bra mot en väldigt bra där hör man skillnad på den bra vs dålig. Medan bra mot en väldigt bra är sjukt svårt. Det är inte 1 och 0 du hör skillnad utan det är hela uppbyggnaden från digital till analogt.
Numera letar jag ej skillnader mer kul att bara lyssna på själva musiken. Kul att det dyker upp trådar om ämnet där folk får tycka precis vad de vill. Är man skeptisk kostar det nada att gå på demo I närmaste hifi butik och prova själv. Som sagt be safe og god jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

För mig som vandrat vägen från att använda moderkortets inbyggda ljud till diverse externa Dacar har denna tråd varit oerhört roande. Tillhörde själv det är bara ettor och nollor lägret, med min erfarenhet nu är en helt annan. Med dyrare utrustning kan byte av tex usb kabel ibland låta som om man har bytt dac. Så är detta bara placebo? Haha alla de jag känner plus mig själv har inte svårt alls att höra skillnad i olika blindtester.

Den slutsats jag har dragit om detta ämne är att de som strider hårdast för att detta bara är placebo oftast aldrig har lyssnat på high-end gear och gjort blindtest. Självklart finns det massa grejer som är snakeoil men det är långt ifrån allt. Att byta tex en usbkabel om man har hörlurar, dac osv i de lägre prisklasserna är oftast bortkastade pengar dock.

Kommer väll få skit för denna post, men jag tänkte att det kan vara bra att lyfta fram att bara för att men gillar att lyssna på musik via highend utrustning är det ej lika med att man tappat allt förstånd. Är oftast i dessa dagar inga problem att låna hem kablar osv och testa och dra egna slutsatser.

Inte för att jag vill ge dig "skit", men grejen som saknas från "jag kan allt passera ett blindtest för min 20k-usb-kabel"-klubben, är ju att de ALDRIG kan förklara vad det är som gör att en korrekt etta från en dålig kabel skulle låta annorlunda mot en korrekt etta från en dyrare kabel.
Du får gärna upplysa mig, men för mig låter det ytterst oroande att så mycket dyr utrustning uppenbarligen har så grova felkonstruktioner i sig.
Eller är det ett hidden trinary som DACar kör med som bara låses upp med dyrare kablar?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Billiga högtalare eller hörlurar är inte dåliga, det är din förstärkare eller dina kablar som inte är tillräckligt bra helt enkelt 😉

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Att digital data skulle förändras med överföring genom USB-kabel är osannolikt - det är så mycket transportskydd (CRC-summor) som upptäcker bitfel och buffring rent RAM-mässigt efter att det hinner fråga om många gånger vid trasig data innan det skulle märkas vid en uppspelning.

Däremot är som redan påpekat att USB-kabeln skall bara sköta om dataöverföringen - inte strömförsörja DAC-samtidigt då olika resistanser i kabeln och störnivåer från anslutna datorn annars kan ge påverkan rent analogt vid byte mellan olika USB-kablar - och som redan sagt, helst skall datat vara galvaniskt isolerat för att minimera risken för överförda störningar från anslutande dator och dess switchade nätaggregat som ger HF-störningar > 20 kHz som sedan kan blandas ned i hörbar område ovanpå matningsspänningarna och även över dataledarna samt spänningsvariation med last och även DAC-last av resistansen i USB-kabeln om den försörjs från datorn.

---

All data data som transporteras över kabel har alltid ett dataskydd av något slag, SATA, Ethernet har en 32-bitars CRC som upptäcker samtliga (100%) bitfel upp 3 till 4 bitar samtidiga fel per datapaket, SAS har en annan polynom, CRC32C, som klarar upp till 6 bitar fel per paket.

Skyddet på SATA att vid en vit-brustryck som genererar 1 fel per 1*10^10 bitar överfört i genomsnitt så är bitfeltakten för oupptäckta fel 1 fel per 1*10^17 bitar vilket i överförd datamängd ger i genomsnitt 1.4 bit fel oupptäckt per år när man kör 500MB/s i 24/7 över en SATA-bus. - och jag kan nästan lova att den missade bitfelet i en wav.fil som överförs är det ingen som kommer att höra när det spelar genom högtalare senare... ...men katastrofalt på en ZIP-fil...

USB har 5-bitars CRC för sina tokens och 16 bit CRC för sina datapaket. Är det inkapslade SCSI/SATA 512-bytes-paket i USB-överföringen från tex. en USB-disk så har dessa med stor sannolikhet också sin egna 32-bitas CRC medskickad i paketet (har inte dubbelkollat detta).

Längden på CRC är kopplat till hur stora paket som skickas över, och det finns ingen anledning att köra 32bits CRC för ett datapaket på några 10-tal byte-paket som en USB-token...

I det flesta fall när man upptäcker trasigt paket så resulterar det i att paketet sänds om igen.

Sedan finns det förstås risken för 'silent error' dvs. fel som inte upptäcks av CRC-kontrollen och då typiskt när antal bitfel är över 4 bit fel samtidigt och är jämn i antal bitfel. CRC tar normalt alla udda antal bitfel men kan missa jämna antal bitfel när det är över ett visst antal och därav att man tex. inte kan ta mer än upp till 4 bitfel samtidigt garanterat för en 512-bytes - SATA-datapaket.

FEC - "forward error coding" använda bara i system där man inte enkelt kan göra om-anrop - som en datasändning från satellit från Jupiter eller där bara sändningen görs en enda gång, eller lagring på optisk/magnetmedia eller flash-minne - man blanda in extra paritetsbitar i datapaketet i förväg på smart sätt, så att även om några av bitarna tolkas fel vid avläsning/mottagning senare så kan man matematiskt räkna ut den rätta ordningen ändå.

Där brukar man ofta ha bitströms paritet och då ofta var av faltningstyp och den mest kända är typ Viterbi eller turbokodning och idag med högre datakraft tillgänglig numera LDPC och ovan på detta sedan en blockbaserad felrättning av BCH-typ, ofta Reed-Solomo-kod (RS).

på CD och DVD användes bara RS kodning i två olika lager medans Bluray började man också koda bitströmmen med Viterbi-kodning innan felrättningen med olika nivåer av RS-koding efter - och hårddiskar och flashminnen gör också likadant men numera med LDPC istället för viterbi då man kan vinna ytterligare 1-2 dB i S/N för att avkoda datat säkrare än med Viterbi.

Att börja använda Viterbi och trellis-trän (metod i avkodningen av Viterbi) på tex. modem på den tiden man surfade uppringt var revolutionerande då man i ett slag kunde gå från 14400 till 28800 Baud med bara en annan firmware för 'datapumpen' (DSP) av modemet för att man kunde komma närmare 3 dB av tillgängliga S/N mot Shannons limit - då 3 dB motsvarar dubbel (signal)effekt och helt enkelt kunde dubbla antal bitar i överföringen för samma kvalitet (samma energi per bit) med samma BER-takt som innan i överföringen.

När NASA på slutet av 1960-talet körde över data och kanske också video från månlandning mm. så var det kapslat med Viterbi i kombination med Reed-solomo - men då var det inte ett litet chip som tuggade utan hela byggnader med ofta rör-teknik och diskreta transistorer som gjorde jobbet.

Utan checksummor och olika felrättningskoder i olika led i överföringen så skulle inte mycket fungera inom dator och nätverk idag. Även internt i datorers RAM-minne och överföring till CPU kan göra fel idag och i servrar där det inte får blir sådana fel på överskådlig tid så använder man ECC-minnen (felrättande för 1 fel och indikerar fel vid 2 fel samtidigt med oftast variant av Hamming-kod), numera även inom RAM-chipen i sig som DDR5 då med allt högre hastighet så är sannolikheten för läsfel allt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Uh, jag har haft kablar som kostar mer än min dyraste DAC. Jag köpte sådant för över 20 år sedan när jag var ganska okunnig och gick på säljer BS-snacket. Numera så har jag EKK, elkablar som högtalarkablar, därför att jag faktiskt vet att placering av högtalarna plus rummets akustik gör sjukt mycket större skillnad plus att kablar inte kan åstadkomma någon form av magi.

Haha har liknande historia, fast med ljudproduktion istället. Instrumentkablar är obalanserade och där kan man märka skillnaden mellan skitkabel och bra kabel. Med skitkabel menar jag någon budgetkabel från thomann för 60 kr. Det som kan uppstå på riktigt dåliga kablar är t ex att de kan agera antenner och börja spela upp ljud från någon granne i gitarrförstärkaren. En annan grej är att de brusar/glappar/är problematiska. Med "bra kabel" syftar jag alltså på en gitarrkabel som kostar ca 200-300 spänn med bra kontakter som förhoppningsvis håller i ett par år.

Att köpa kablar för att de har snygg "färgning" är ju lite konstigt enligt mig också. Jag vill ju ha den färgning som mikrofonen eller mikrofonförstärkaren ger, all "färgning" är ju en slags degenerering, även om harmonisk distortion kan låta bra.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hwasser:

Haha har liknande historia, fast med ljudproduktion istället. Instrumentkablar är obalanserade och där kan man märka skillnaden mellan skitkabel och bra kabel. Med skitkabel menar jag någon budgetkabel från thomann för 60 kr. Det som kan uppstå på riktigt dåliga kablar är t ex att de kan agera antenner och börja spela upp ljud från någon granne i gitarrförstärkaren. En annan grej är att de brusar/glappar/är problematiska. Med "bra kabel" syftar jag alltså på en gitarrkabel som kostar ca 200-300 spänn med bra kontakter som förhoppningsvis håller i ett par år.

Att köpa kablar för att de har snygg "färgning" är ju lite konstigt enligt mig också. Jag vill ju ha den färgning som mikrofonen eller mikrofonförstärkaren ger, all "färgning" är ju en slags degenerering, även om harmonisk distortion kan låta bra.

Förutom kanske att XLR skyddar mot det mesta så kan ju lite dyrare ändå önska ha viss skärming, speciellt om de inte jobbar med digitala signaler

Japp, finns ju en anledning att vissa vill ha rör bland kretsarna

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

grejen som saknas från "jag kan allt passera ett blindtest för min 20k-usb-kabel"-klubben, är ju att de ALDRIG kan förklara vad det är som gör att en korrekt etta från en dålig kabel skulle låta annorlunda mot en korrekt etta från en dyrare kabel.

Inte för att jag intar en annan position än du i grundfrågan, men huruvida man kan förklara det man upplever spelar ju ingen roll i utvärderingen av huruvida det man upplever är grundat i verklighet eller inte. Det räcker med att man klarar blindtesten, man måste inte veta varför.

Jag skrev till swec för några år sen och föreslog att de skulle anordna kontrollerade blindtester, gärna med de snubbar som säger sig klara dem i olika trådar. Men jag fick aldrig nåt svar, det är väl inte så klickvänligt att döda de här diskussionerna en gång för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Inte för att jag intar en annan position än du i grundfrågan, men huruvida man kan förklara det man upplever spelar ju ingen roll i utvärderingen av huruvida det man upplever är grundat i verklighet eller inte. Det räcker med att man klarar blindtesten, man måste inte veta varför.

Jag skrev till swec för några år sen och föreslog att de skulle anordna kontrollerade blindtester, gärna med de snubbar som säger sig klara dem i olika trådar. Men jag fick aldrig nåt svar, det är väl inte så klickvänligt att döda de här diskussionerna en gång för alla.

Den problematik jag upplevt är att dessa audiofiler som hävdar att elrenare och allt sånt ger hörbar skillnad och minsann har klarat alla blindtester, aldrig ställer upp på dem i verkligheten.

De få som gjorts har alla gett samma resultat: rent "guessing game". Så det är väl rätt självklart varför de aldrig ställer upp då det blir sabla svårt att acceptera att man spenderat x antal tusen på ett par högtalarkablar som ger samma resultat som ett par "vanliga billiga" kablar - lite som en sekt ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Necrophor:

Den problematik jag upplevt är att dessa audiofiler som hävdar att elrenare och allt sånt ger hörbar skillnad och minsann har klarat alla blindtester, aldrig ställer upp på dem i verkligheten.

De få som gjorts har alla gett samma resultat: rent "guessing game". Så det är väl rätt självklart varför de aldrig ställer upp då det blir sabla svårt att acceptera att man spenderat x antal tusen på ett par högtalarkablar som ger samma resultat som ett par "vanliga billiga" kablar - lite som en sekt ^^

"Elrenare" fungerar till att ta bort vissa problem, tex blir det ofta mekaniskt vibrationer/brum i en trafo om det finns dc komponenter på elnätet och en dc fälla tar bort dem.
Vissa typer av elrenare/filter har alltså en tydlig både hör och mätbar funktion i vissa lägen.
Men det betyder inte att de alltid fyller en funktion men man bör inte bara förkasta dem utan de ska användas rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Inte för att jag intar en annan position än du i grundfrågan, men huruvida man kan förklara det man upplever spelar ju ingen roll i utvärderingen av huruvida det man upplever är grundat i verklighet eller inte. Det räcker med att man klarar blindtesten, man måste inte veta varför.

Jag skrev till swec för några år sen och föreslog att de skulle anordna kontrollerade blindtester, gärna med de snubbar som säger sig klara dem i olika trådar. Men jag fick aldrig nåt svar, det är väl inte så klickvänligt att döda de här diskussionerna en gång för alla.

Det säger jag inte heller egentligen, men med digitala signaler (för data) så är det betydligt enklare att snabbt få en uppfattning om vad det faktiskt är som sker med signalen innan den når hörlurarna.
Och då även varför olika kablar mellan dator och DAC inte borde göra någon som helst skillnad förutsatt att båda fungerar korrekt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P