Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu vet jag inte vilka fossilbilar du jämför med som ligger i 75+ dB. De flesta i prisklass som en model 3 är rejält tystare. En bmw 3 serie ligger runt 65 vilket är märkbart tystare än 67.
Bara en snabb googling på det och då är en 3 serie en budgetbil i jämförelse.
Sen är ju björns jämförelser helt poänglösa då det är olika däck på alla bilar tyvärr.

I4 m50 har ännu bättre laddkurva också, bmw har varit lite dålig med infon. Dom där graferna gick att få tag på redan innan sommaren.

Tja, jag utgick ifrån något dB-test som Vi bilägare hade gjort, men det var min referens från 2018 då som inte var ok enligt dig. Då var den tystaste bilen jag själv provat en Audi A6 Avant 2.0TDI och inte BMW 520D, de flesta övriga kombi låg väl över 70dB iaf.

Finns ju inget vett i att göra ett dB-test med samma däck på alla bilar då alla däck uppträder olika på alla bilar och de angivna dB-värdena på däcken är vad däcktillverkarna har tagit fram själva, allt med olika förutsättningar såklart.

Men men, man kan inte få allt helt enkelt. Kanske med en Maybach.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Visst har 2021 varit ett bra elbilsår, 2022 lär inte bli sämre

EV6an är riktigt fin, man ska inte alls se Kia som ett b-märke längre, dom har visat att dom kan bygga bilar. Runt 7 månaders leveranstid just nu enligt en säljare jag pratat med. Lustigt att du säger så om Ioniq 5 för jag tycker precis samma sak

Är det en bil från VW-gruppen man vill ha skulle jag säga Skoda Enyaq, jag tycker den är bättre än ID.4, men sämre än Audi Q4, som då också är avsevärt dyrare.

Polestar är inte större än XC40, jag upplever till och med Polestar som trång, vilket jag inte gör med XC40.

Här är en lista på en del intressanta elbilar som kommer 2022: https://guidenomelbil.se/20-kommande-elbilar-2022-att-se-fram... Full disclosure: Sidan är min egen!

Vad som är intressant är ju alltid i betraktarens ögon, men det som jag ser som mest intressant just nu är Renault Megane E-tech, som jag tror blir en storsäljare inom småbilssegmentet, MG5, som blir en billig elbilskombi vilket går hem här i Sverige och Toyota bZ4x, eftersom det är deras första elbil och Toyota har generellt sett ett väldigt bra rykte

Jag pratade med en återförsäljare som sa 4-5 månader på EV6 bakhjulsdrivna medan en annan sa 7-8 månader.

Ingen aning om vem som har rätt haha.

Båda sa dock att AWD versionen är 2-3 månader längre leverans än RWD.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Därför blir det lite tokigt när vissa envisas med att hela tiden framhäva att Tesla är de enda bilarna som är värda att köpa.

Skrev om ljudnivå samt fix och det blev en köprek?

Man måste väl få argumentera emot klagomålen eller är det en anti-Tesla tråd?

Då det har tagits upp på BjörnNyland's kanal så kan de ju va värt att nämna någon faktiskt försökt (och lyckats) fått bilen tystare, speciellt mot högfrekvent missljud.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Skrev om ljudnivå samt fix och det blev en köprek?

Man måste väl få argumentera emot klagomålen eller är det en anti-Tesla tråd?

Då det har tagits upp på BjörnNyland's kanal så kan de ju va värt att nämna någon faktiskt försökt (och lyckats) fått bilen tystare, speciellt mot högfrekvent missljud.Det är väldigt tydligt att det när något man tycker för alla Tesla bilarna blir ju slutsålda. Vore det ett så stort problem så skulle väl ingen vilja äga den ens.

Nånstans är det då väldigt subjektivt. Sen skulle så klart inte de som är nöjda med sin Tesla sitta på forum och skriva högt om den. Vi ser därmed många som har något emot ljudnivån och väldigt få som säger att de är nöjd.

Som sagt det finns fix för detta och även om det kostar 10tkr extra så är det antagligen värt det för att behålla den bil man är nöjd med minus ljudnivån. Så argument

Vissa varumärken har ju en tendens att få en del fans som direkt hoppar in och bortförklarar eller försvarar mot minsta kritik mot det, vilket har en tendens att provocera lite och då får man folk som kommer från andra hållet och ska påpeka alla småsaker som inte är så bra med dem. Inte sällan händer det företag med "färgstarka" personligheter som ledare, Steve Jobs är (var) ju ett exempel men Elon har ju tagit detta till en ny nivå liksom.

Sanningen är ju att ingen produkt är perfekt, och även om den är nära på perfekt för en person så betyder inte det att den är perfekt för andra. Alla har vi olika prioriteringar och olika saker vi stör oss på.

Permalänk
Medlem

Ingen som sagt Tesla är perfekt för alla, det är taget ur sanden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MeSaber:

Ingen som sagt Tesla är perfekt för alla, det är taget ur sanden.

Jag har inte påstått att folk säger att de är perfekta för alla, bara att en del har en tendens att förminska de brister och problem som faktiskt finns.

Exempelvis det här med ljudisolering. Tesla är inte katastrof där men det är en brist jämfört med andra bilar i liknande klasser, för en del gör det inte så mycket men för andra är det ett reellt problem. Att föreslå att man skulle lämna in sin sprillans nya bil som kostat långt över en halv miljon för att förbättra ljudisoleringen är inte riktigt en lösning dock utan en workaround. Och bara för att saker går att lösa hjälpligt betyder inte det att de inte är problem. Köper jag en billig begagnad bil så kommer jag att behöva fixa saker, det ingår liksom i dealen, men köper jag en ny och ganska dyr bil så vill jag inte behöva göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte påstått att folk säger att de är perfekta för alla, bara att en del har en tendens att förminska de brister och problem som faktiskt finns.

Exempelvis det här med ljudisolering. Tesla är inte katastrof där men det är en brist jämfört med andra bilar i liknande klasser, för en del gör det inte så mycket men för andra är det ett reellt problem. Att föreslå att man skulle lämna in sin sprillans nya bil som kostat långt över en halv miljon för att förbättra ljudisoleringen är inte riktigt en lösning dock utan en workaround. Och bara för att saker går att lösa hjälpligt betyder inte det att de inte är problem. Köper jag en billig begagnad bil så kommer jag att behöva fixa saker, det ingår liksom i dealen, men köper jag en ny och ganska dyr bil så vill jag inte behöva göra det.

Fast att ljudisoleringen skulle vara en brist jämfört med andra liknande bilar är påhittat, om vi faktiskt jämför liknande bilar dvs. Jämför man med helt andra typer av bilar så visst är det en brist men det är så det fungerar, olika typer av bilar fokuserar på olika saker.

Skall man jämföra mellan olika typer av bilar blir det galet, då kan vi inte säga att ID4 GTX är rätt snabb för jämför vi med vissa andra bilar är den fortfarande riktigt långsam osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast att ljudisoleringen skulle vara en brist jämfört med andra liknande bilar är påhittat, om vi faktiskt jämför liknande bilar dvs. Jämför man med helt andra typer av bilar så visst är det en brist men det är så det fungerar, olika typer av bilar fokuserar på olika saker.

Skall man jämföra mellan olika typer av bilar blir det galet, då kan vi inte säga att ID4 GTX är rätt snabb för jämför vi med vissa andra bilar är den fortfarande riktigt långsam osv.

Tja, samtidigt låter det ju ofta som att det inte går att jämföra Tesla med typ något annat för att de är så himla speciella och unika. Jag håller inte med om det. Tar vi Model 3 som exempel så är det en något sportig mindre sedan, i liknande prisklass finns det en hel del bilar att jämföra med. Knappt några elbilar visserligen, men man kan ju ändå jämföra egenskaper liksom. Sen är ju en elbil dyrare i inköp tack vare kostnaden för batteriet, men man kan ju justera lite och se typ milkostnad över tre år eller så, inklusive bränsle och allt, istället för att bara titta på inköpspris, och då är ju Model 3 i samma klass som en BMW 3-serie, C-klass eller S60 exempelvis. De kommer inte att ha samma accelerationsprestanda på rak väg kanske, inte utan att de blir mycket dyrare, men de har ju andra kvaliteter som för en del är mycket viktigare.

Men allt är ju individuellt. Vad jag prioriterar behöver inte ha något att göra med vad du prioriterar. Jag blev nästan hånad av en bilförsäljare hos Toyota en gång för att jag stod och funderade mellan en Iq och en Prius, "De är ju helt olika typer av bilar..!". Ja de är olika, men de var lika gamla, hade gått lika långt, kostade lika mycket i inköp, drog ungefär lika mycket soppa, samma skatt och så. På den tiden var det bara jag och tjejen så baksäte och bagageutrymme var inte så prioriterat, däremot skulle jag pendla några mil om dagen så kostnad och bekvämlighet (fram) var ju prioriterat. Och Iq var ju tänkt som en bekväm småbil med gott om plats för två personer (sen att det inte stämde så bra var ju något jag lärde mig efter inköpet), och Prius har förstå också gott om plats för två personer. Så för mig var det de jag valde mellan. I efterhand skulle jag nog inte valt någon av dem, men det är ju en annan sak.

Sen är det en elbil man vill ha så har ju Tesla varit ganska ensamma på sin del av marknaden under lång tid. Så tidigare har det ju inte funnits några direkta alternativ, men det ändras ju nu. i4 exempelvis är väl en ganska bra match mot Model 3, Model Y har fått flera konkurrenter innan den hann lanseras här i form av Id4, Enyaq, Ioniq 5 och så även om de inte är exakta matchningar på något sätt, E-tron är ju ett alternativ till Model X. Kvar står ju Model S som inte har så många direkta konkurrenter inom elbilssegmentet. Men om just elbil inte är ett hårt krav så finns det ju massvis av alternativ förstås.

Edit: Angående ljudisoleringen så är ju det något som klagas på i alla tester av Tesla jag läst. Spelar ingen roll om de är nya eller äldre, eller vilken modell man testat. Exempelvis senaste numret av Elbilen som testar Model Y mot Ioniq 5: "Komfort: Fin komfort i stolarna, men de stora innerutrymmena gör den till en resonanslåda som skickar in vägbuller." "Summa summarum: Tesla Model Y har mycket som talar för sig. Helt ok räckvidd, duglig snabbladdning, fantastiskt infotainmentsystem som fungerar klockrent med telefonen. Galna lastutrymmen och bra dragkapacitet. Men det finns också saker som skaver, som bullrig kupé och hårt chassi som inte ger en lika skön långkörningsupplevelse som vissa konkurrenter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, samtidigt låter det ju ofta som att det inte går att jämföra Tesla med typ något annat för att de är så himla speciella och unika. Jag håller inte med om det. Tar vi Model 3 som exempel så är det en något sportig mindre sedan, i liknande prisklass finns det en hel del bilar att jämföra med. Knappt några elbilar visserligen, men man kan ju ändå jämföra egenskaper liksom. Sen är ju en elbil dyrare i inköp tack vare kostnaden för batteriet, men man kan ju justera lite och se typ milkostnad över tre år eller så, inklusive bränsle och allt, istället för att bara titta på inköpspris, och då är ju Model 3 i samma klass som en BMW 3-serie, C-klass eller S60 exempelvis. De kommer inte att ha samma accelerationsprestanda på rak väg kanske, inte utan att de blir mycket dyrare, men de har ju andra kvaliteter som för en del är mycket viktigare.

Ja precis, jag har jämfört både min förra Model 3 från 2020 och min nya från mitten av 2021 mot just bilar som C-klass, 3-serie osv vad gäller ljudnivån och det är ingen stor skillnad mellan dessa och den nyare. Jämför jag mot den äldre är det en markant skillnad och det var som sagt en av anledningarna till att jag bytte till en ny. Det är just mot sådana bilar som jag säger att det är ingen stor nackdel för Model 3 i dagsläget, iaf inte enligt mig och i princip alla som suttit i bilen, de är chockade över förbättringen som skett. Sedan är min erfarenhet att lägger man sig på BMWs M eller Audis S/RS varianter av modellerna så blir de också mer högljudda och mindre bekväma, men jag har främst jämfört med de mer vanliga varianterna.

Skrivet av snajk:

Men allt är ju individuellt. Vad jag prioriterar behöver inte ha något att göra med vad du prioriterar. Jag blev nästan hånad av en bilförsäljare hos Toyota en gång för att jag stod och funderade mellan en Iq och en Prius, "De är ju helt olika typer av bilar..!". Ja de är olika, men de var lika gamla, hade gått lika långt, kostade lika mycket i inköp, drog ungefär lika mycket soppa, samma skatt och så. På den tiden var det bara jag och tjejen så baksäte och bagageutrymme var inte så prioriterat, däremot skulle jag pendla några mil om dagen så kostnad och bekvämlighet (fram) var ju prioriterat. Och Iq var ju tänkt som en bekväm småbil med gott om plats för två personer (sen att det inte stämde så bra var ju något jag lärde mig efter inköpet), och Prius har förstå också gott om plats för två personer. Så för mig var det de jag valde mellan. I efterhand skulle jag nog inte valt någon av dem, men det är ju en annan sak.

Ja vad alla prioriterar är ju högst subjektivt och något helt annat. Jag har vägt mellan olika typer av bilar också men där handlar det mer om vilket typ av bil jag föredrar, inte att den enskilda bilen av en biltyp är dålig på en sak för att en bil av en annan biltyp är mycket bättre på den saken.

Skrivet av snajk:

Sen är det en elbil man vill ha så har ju Tesla varit ganska ensamma på sin del av marknaden under lång tid. Så tidigare har det ju inte funnits några direkta alternativ, men det ändras ju nu. i4 exempelvis är väl en ganska bra match mot Model 3, Model Y har fått flera konkurrenter innan den hann lanseras här i form av Id4, Enyaq, Ioniq 5 och så även om de inte är exakta matchningar på något sätt, E-tron är ju ett alternativ till Model X. Kvar står ju Model S som inte har så många direkta konkurrenter inom elbilssegmentet. Men om just elbil inte är ett hårt krav så finns det ju massvis av alternativ förstås.

Jag tror att det är det som är problemet, inom elbilssegmentet jämför man så olika typer av bilar vilket jag inte gillar men pga bristen på alternativ som drivs på el blir det kanske så. Det börjar dock bli bättre, nu finns Polestar 2 och snart i4 som går direkt upp mot Model 3 där åtminstone i4 lär sätta stor press på Model 3 inom de flesta områden. EQE lär ge sig på Model S och vinna på många områden där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är nog här vi inte tycker lika Jag tycker absolut att man kan jämföra med olika bilar. Du tänker bara "liten sportig elbil" och det är det du går efter, en annan tänker "mest lasturtymmer för pengarna", en tredje tänker "mest bil för pengarna". Alla har ju olika krav på en bil.

Jag tror absolut att det är många som ställer Tesla Model 3 mot t.ex. Kia EV6 eller ID.4. Visst är ID.4 mer lik MY men det är 200K till i pris och är pris det som man utgår ifrån så spelar det inte så stor roll vilken typ av bil det handlar om, snarare hur mycket bil får man för pengarna

Så visst kan man säga att ID.4 är långsam när den gör 0-100 på 8,5 sekund jämfört med en Tesla Model 3. Men det kanske är mindre viktigt för någon som kollar på dessa bilar och ser inte det som ett problem. Precis som du inte ser ljudnivå i din Model 3 som ett problem. Däremot så finns det andra som tycker att en Model 3 är bullrig jämfört med andra bilar.

Alla har inte exakt samma krav och förutsättningar. I mitt tycke kan man absolut jämföra olika bilar, allt handlar om vad som är viktigt för dig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skillnaden här är ju dock att man kan åtgärda precis som jag nämnde ljudnivån(buller?) medans i andra bilar kanske man inte kan åtgärda tex seg-mjukvara eller taskig utformad sådan, antingen för de inte kan eller inte vill. Vad man kan åtgärda är INTE subjektivt då ingen sitter privat och gör mjukvara till bilarna.

Så med det sagt kan man inte jämföra x mot y om man after-market kan åtgärda problemen. Skulle det vara väldigt dyrt att åtgärda då förstår jag, men nu är det ju inte det i detta fallet. Sen om det sänker ljudnivån markant det är en annan fråga.

Men förbiser man en sån enkel sak så gör man ju inte en objektiv jämförelse. Det är som att säga "bilen säljs med fel däck, nu går den inte köpa", jo... byt däck after-market. Har du råd att köpa en bil för 700tkr då har du råd att köpa en för 710tkr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Skillnaden här är ju dock att man kan åtgärda precis som jag nämnde ljudnivån(buller?) medans i andra bilar kanske man inte kan åtgärda tex seg-mjukvara eller taskig utformad sådan, antingen för de inte kan eller inte vill. Vad man kan åtgärda är INTE subjektivt då ingen sitter privat och gör mjukvara till bilarna.

Så med det sagt kan man inte jämföra x mot y om man after-market kan åtgärda problemen. Skulle det vara väldigt dyrt att åtgärda då förstår jag, men nu är det ju inte det i detta fallet. Sen om det sänker ljudnivån markant det är en annan fråga.

Men förbiser man en sån enkel sak så gör man ju inte en objektiv jämförelse. Det är som att säga "bilen säljs med fel däck, nu går den inte köpa", jo... byt däck after-market. Har du råd att köpa en bil för 700tkr då har du råd att köpa en för 710tkr.

Jag har inget annat än ditt ord på att en Tesla Model 3 skulle bli mindre bullrig med aftermarket. Jag har inte provkört en sådan och fått min egen uppfattning. Självklart utgår jag från hur tillverkaren har byggt bilen och hur bilen jag provkört är.

Tycker din lösning att kasta pengar på problemet är lite märklig. Dom flesta privatleasar eller tar lån för sina bilar, att lägga 10K på ljudisolering (dina siffror, jag vet inte vad det kostar) och sen 20-25K på nya däck (gärna gånger 2 då det ofta inte ingår vinterdäck till bilarna) är fortfarande en saftig siffra. Då skulle jag hellre leta efter en annan bil där tillverkarens har gjort bilen mindre bullrig från början, om det är det jag tycker är viktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är nog här vi inte tycker lika Jag tycker absolut att man kan jämföra med olika bilar. Du tänker bara "liten sportig elbil" och det är det du går efter, en annan tänker "mest lasturtymmer för pengarna", en tredje tänker "mest bil för pengarna". Alla har ju olika krav på en bil.

Jag tror absolut att det är många som ställer Tesla Model 3 mot t.ex. Kia EV6 eller ID.4. Visst är ID.4 mer lik MY men det är 200K till i pris och är pris det som man utgår ifrån så spelar det inte så stor roll vilken typ av bil det handlar om, snarare hur mycket bil får man för pengarna

Så visst kan man säga att ID.4 är långsam när den gör 0-100 på 8,5 sekund jämfört med en Tesla Model 3. Men det kanske är mindre viktigt för någon som kollar på dessa bilar och ser inte det som ett problem. Precis som du inte ser ljudnivå i din Model 3 som ett problem. Däremot så finns det andra som tycker att en Model 3 är bullrig jämfört med andra bilar.

Alla har inte exakt samma krav och förutsättningar. I mitt tycke kan man absolut jämföra olika bilar, allt handlar om vad som är viktigt för dig

Ja visst, men skall man säga att Model 3 är bullrig för att ID4 är mindre bullrig så får vi beskriva EV6, ID4, Enyaq och alla dem som bullriga och obekväma också, de är ju markant sämre än EQS, Rolls-Royce osv. Det är precis därför jag inte tycker man skall jämföra på det sättet eftersom det blir rätt meningslöst om man skall vara konsekvent, och är man inte konsekvent i sina jämförelser faller hela systemet. Om vi inte skall jämföra bilarnas egenskaper mot andra inom samma kategori så får vi inga plus och bara minus på de allra flesta bilarna. Det intressanta måste ju vara att beskriva hur en bil står som mot andra bilar inom samma kategori, vad är den bättre eller sämre på osv. Det hade varit annorlunda om vi kunde kvantifiera allt perfekt och jämförbart men det går inte direkt.

Sedan kan man såklart ha sina preferenser där det man är ute efter inte är just en sportigare mindre bil med de för- och nackdelar som kommer med sådana (sportigare men obekvämare och mer ljud), men då kan man ju direkt rata hela den kategorin alternativt bara kolla på de modeller inom den kategorin som utmärker sig inom de områdena som man själv tycker är viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja visst, men skall man säga att Model 3 är bullrig för att ID4 är mindre bullrig så får vi beskriva EV6, ID4, Enyaq och alla dem som bullriga och obekväma också, de är ju markant sämre än EQS, Rolls-Royce osv. Det är precis därför jag inte tycker man skall jämföra på det sättet eftersom det blir rätt meningslöst om man skall vara konsekvent, och är man inte konsekvent i sina jämförelser faller hela systemet. Om vi inte skall jämföra bilarnas egenskaper mot andra inom samma kategori så får vi inga plus och bara minus på de allra flesta bilarna. Det intressanta måste ju vara att beskriva hur en bil står som mot andra bilar inom samma kategori, vad är den bättre eller sämre på osv. Det hade varit annorlunda om vi kunde kvantifiera allt perfekt och jämförbart men det går inte direkt.

Sedan kan man såklart ha sina preferenser där det man är ute efter inte är just en sportigare mindre bil med de för- och nackdelar som kommer med sådana (sportigare men obekvämare och mer ljud), men då kan man ju direkt rata hela den kategorin alternativt bara kolla på de modeller inom den kategorin som utmärker sig inom de områdena som man själv tycker är viktiga.

Nu valde du att ignorera det som jag pratade om och det jag tror flest går på: pris. En Model 3 kostar om en ID.4 och är pris det man går efter är dom jämförbara. En Rolls-Royce eller en Bentley är inte direkt i samma prisklass.

Återigen, det beror på vad man utgår efter. Jag tror att många utgår från pris och då är Model 3 jämförbar med massor av bilar.

Jag tror att fler går på pris, lastutrymme, utrymme i baksätet, frunk, batterikapacitet och många andra saker än vilken typ av bil det är. Därför är M3 jämförbar med andra bilar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu valde du att ignorera det som jag pratade om och det jag tror flest går på: pris. En Model 3 kostar om en ID.4 och är pris det man går efter är dom jämförbara. En Rolls-Royce eller en Bentley är inte direkt i samma prisklass.

Återigen, det beror på vad man utgår efter. Jag tror att många utgår från pris och då är Model 3 jämförbar med massor av bilar.

Jag tror att fler går på pris, lastutrymme, utrymme i baksätet, frunk, batterikapacitet och många andra saker än vilken typ av bil det är. Därför är M3 jämförbar med andra bilar.

Även om vi lägger in ungefär samma pris som en faktor så kommer du få samma sak där, t.ex. är Enyaq långsam jämfört med vissa bilar, den är också obekväm och högljudd jämfört med vissa bilar, den är tråkig i kurvorna jämfört med vissa bilar, den har kort räckvidd jämfört med vissa bilar och den är liten jämfört med vissa bilar. Bara massa minus, inga plus. Jämför vi däremot inom den kategorin den faktiskt tävlar i så blir det många plus, där står den sig riktigt bra.

Biltyperna är bara en gruppering av olika fokusområden där förbättringen inom ett ofta medför försämring inom ett annat, speciellt om priset skall hållas kring en viss nivå också inte tillåts öka hur mycket som helst. Bilar som Enyaq fokuserar på vissa områden medan bilar som Model 3 fokuserar på andra områden. Tror nog alla har sina områden de faktiskt kollar på, de kollar inte på alla bilar som uppfyller kriteriet att kosta mindre än X kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Även om vi lägger in ungefär samma pris som en faktor så kommer du få samma sak där, t.ex. är Enyaq långsam jämfört med vissa bilar, den är också obekväm och högljudd jämfört med vissa bilar, den är tråkig i kurvorna jämfört med vissa bilar, den har kort räckvidd jämfört med vissa bilar och den är liten jämfört med vissa bilar. Bara massa minus, inga plus. Jämför vi däremot inom den kategorin den faktiskt tävlar i så blir det många plus, där står den sig riktigt bra.

Du har ju helt rätt i allt det där. En Skoda är långsam jämfört med t.ex. em Model 3. Enyaq är tråkig i kurvorna, jag säger inte emot dig. Men att det är "bara massa minus" är ju för att du utgår från dig själv och ingen annan. En annan person föredrar kanske lastutrymme, då är Enyaq bättre än M3. Eller utrymme i baksätet, då är Enyaq bättre än M3. Och ja, den är bullrigare än t.ex. Audi Q4. Men det är ju här min poäng är: Det beror på vad man värdesätter mest! Det är klart ingen bil är perfekt och det är absolut inte det jag har sagt heller!

Skrivet av Aktsu:

Biltyperna är bara en gruppering av olika fokusområden där förbättringen inom ett ofta medför försämring inom ett annat, speciellt om priset skall hållas kring en viss nivå också inte tillåts öka hur mycket som helst. Bilar som Enyaq fokuserar på vissa områden medan bilar som Model 3 fokuserar på andra områden. Tror nog alla har sina områden de faktiskt kollar på, de kollar inte på alla bilar som uppfyller kriteriet att kosta mindre än X kr.

Precis, det är ju det jag vill ha sagt, olika fokusområden. För vissa är buller ett fokusområde och då går Tesla M3 bort för att det finns bilar som inte är lika bullriga. Men när vi diskuterat detta 2-3 senaste sidorna så har jag, och andra, fått tillbaka saker som:

"Du har fel, Tesla kan inte vara bullriga för det är en elbil"
"Du har fel, Tesla är helt ensamma i sitt segment och har inga konkurrenter, dom kan inte vara bullriga"
"Du har fel, dom är inte bullriga. Och om dom nu skulle vara det kan man kasta pengar på problemet så är det löst"

Ingenstans står det "Tråkigt att du upplever den som bullrig, jag är supernöjd med min och ser inte det som ett problem". Istället så är det viktigare att strida för märket och berätta att det är minsanna inget fel på Tesla. Jo, det är det. Tesla, precis som vilket annat bilmärke som helst, har sina problem. Någon undrade ovan om det här var en "anti-tesla tråd" och det är det ju självklart inte. Men några klagade på en (1) av bilens egensakaper och det accepteras inte.

Det finns så mycket roligare saker man kan diskutera om elbilar än en egenskap för ett bilmärke, det blir onödigt polariserat. Åsikter är åsikter och allas är olika, inget är rätt eller fel. Visst kan man mäta ljudnivå men vad någon tycker är för högt är subjektivt.

Jag tycker vi lägger ner diskussionen om bullret i en Tesla nu, jag förstår att du gärna ger replik på min kommentar men sen tycker jag vi stannar där

Fär övrigt, om någon var på Elbilsmässan i Göteborg så hade BMW provkörning av i4 M50 där. Totalmaxad och superhäftig att köra. Kan tyvärr inte säga så mycket om egenskaperna av bilen, slingan man fick provköra vad inte superlång. Den har blinkers

eCar Expo kommer till Friends Arena i Stockholm 4-6 februari så gissar att den (och flera) bilar finns tillgängliga för provkörning även då, om den inte hunnit komma in i hallarna än Fanns även iX och i4 i montern så man kunde klämma och känna hur mycket man ville, starkt rekommendation att gå dit om man planerar elbil

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du har ju helt rätt i allt det där. En Skoda är långsam jämfört med t.ex. em Model 3. Enyaq är tråkig i kurvorna, jag säger inte emot dig. Men att det är "bara massa minus" är ju för att du utgår från dig själv och ingen annan. En annan person föredrar kanske lastutrymme, då är Enyaq bättre än M3. Eller utrymme i baksätet, då är Enyaq bättre än M3. Och ja, den är bullrigare än t.ex. Audi Q4. Men det är ju här min poäng är: Det beror på vad man värdesätter mest! Det är klart ingen bil är perfekt och det är absolut inte det jag har sagt heller!

Fast det är precis det som jag säger, Enyaq kommer vara sämre på precis allt om vi skall jämföra varje enskild sak för sig med de bilarna som fokuserat på just det och inte som ett paket (dvs biltypen). Enyaq har dåligt med lastutrymme jämfört med en van så det kan inte vara ett plus för Enyaq om vi skall använda din logik. Detsamma gäller såklart Model 3 och de flesta andra bilar också.

Vore det inte vettigare att istället jämföra som vi gjort i alla år innan elbilar blev en grej istället för att hitta på det här nya sättet? Dvs en mellanklasskombi som V60 jämför vi med andra liknande bilar för att visa hur väl den står sig mot konkurrenterna, vi tar inte BMWs 2-serie som jämförelsebil.

Det jag sagt hela tiden är att om du tycker att Model 3 är bullrig så är det för att biltypen mellanstor sportig sedan inte är något för dig i dagsläget, inte för att Model 3 utmärker sig som väldigt bullrig inom den kategorin. Det är som sagt helt okej att tycka att den biltypen inte är något man är intresserad av för att de har fått kompromissa på punkter som man tycker är viktiga.

Permalänk
Medlem

Folk har alltid haft pris som en av de viktigaste faktorerna. Då det finns så få elbilar är det rimligt att jämföra alla med varandra i samma prisklass.
En model 3 är självklart snabbare än en enyaq, men den är klart mindre praktiskt för en barnfamilj. Enda gången du behöver prestandan är vid omkörningar och då är en enyaq redan klart piggare än de flesta kombis vanliga familjer kör.

Model Y som finns nu förresten, ska man verkligen ligga på 57 kW laddning vid en supercharger där man står själv och batteriet är på 59%. Kinabatterierna är verkligen märkbart sämre än de graferna som finns på model 3.
Lastutrymmet är inte otroligt imponerande heller skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Folk har alltid haft pris som en av de viktigaste faktorerna. Då det finns så få elbilar är det rimligt att jämföra alla med varandra i samma prisklass.
En model 3 är självklart snabbare än en enyaq, men den är klart mindre praktiskt för en barnfamilj. Enda gången du behöver prestandan är vid omkörningar och då är en enyaq redan klart piggare än de flesta kombis vanliga familjer kör.

Model Y som finns nu förresten, ska man verkligen ligga på 57 kW laddning vid en supercharger där man står själv och batteriet är på 59%. Kinabatterierna är verkligen märkbart sämre än de graferna som finns på model 3.
Lastutrymmet är inte otroligt imponerande heller skulle jag vilja säga.

Om du läser diskussionen så ser du att även om man tar med priset så förändras inte argumentet, jag har redan tagit upp det. Jag ser inte varför vi skall hitta på ett nytt sätt att jämföra bilar på bara för de drivs på el. Men om du vill det för att kunna säga att Model 3 är bullrig så måste du samtidigt vara okej med att man beskriver Enyaq, ID4 osv som långsamma, har kort räckvidd, långsam laddning osv. Det går även att jämföra mot rena transportbilar som drivs på el och säga att Enyaq har dåligt med lastutrymme också. Om jag säger det till kollegan som letar en elbils-SUV/kombi till familjen lär det inte hjälpa speciellt mycket eller hur? Det är därför jag förespråkar att vi fortsätter som vi alltid gjort och jämför mot andra bilar inom just den kategorin av bil vi pratar om och ger plus och minus till olika bilar inom kategorin, vilken är bäst på vad. Finns gott om dåligt att säga om Tesla och bilarna ändå.

Angående laddhastigheten så nej, det är lägre än vad man bör förvänta sig. Det är lite olika hastighet beroende på vilket batteri från Kina det sitter i men över 70 kW bör du få även med det långsammaste batteriet om det är tillräckligt uppvärmt och laddaren kan ge den strömmen. Dock är alla batterierna från Kina långsammare att ladda än de från USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja precis, jag har jämfört både min förra Model 3 från 2020 och min nya från mitten av 2021 mot just bilar som C-klass, 3-serie osv vad gäller ljudnivån och det är ingen stor skillnad mellan dessa och den nyare. Jämför jag mot den äldre är det en markant skillnad och det var som sagt en av anledningarna till att jag bytte till en ny. Det är just mot sådana bilar som jag säger att det är ingen stor nackdel för Model 3 i dagsläget, iaf inte enligt mig och i princip alla som suttit i bilen, de är chockade över förbättringen som skett.

Jo det är ju absolut bra att de blir bättre. Jag har spenderat en del tid i en Model 3 det senaste men den är ju inte helt ny så jag vet inte. I allmänhet så testas också modeller mest när de är nya så det finns inte jättemånga tester av 2021-model 3 liksom. Men den har ju testas emellanåt, i dueller med andra bilar och så, och det är fortfarande bullret som är den vanligaste kritiken.

Citat:

Sedan är min erfarenhet att lägger man sig på BMWs M eller Audis S/RS varianter av modellerna så blir de också mer högljudda och mindre bekväma, men jag har främst jämfört med de mer vanliga varianterna.

Jo men de är ju mer faktiska sportbilar med annat fokus. Avgassystemen är exempelvis designade för att låta mycket (och rätt förstås, men framför allt mycket). Och fjädring och så är ju fokuserat på att köra fort inte alls komfort.

Citat:

Ja vad alla prioriterar är ju högst subjektivt och något helt annat. Jag har vägt mellan olika typer av bilar också men där handlar det mer om vilket typ av bil jag föredrar, inte att den enskilda bilen av en biltyp är dålig på en sak för att en bil av en annan biltyp är mycket bättre på den saken.

Jo precis, men det är ju också individuellt. En del kanske har rabatt på Volvo exempelvis, men har egentligen inga tankar om vilken Volvo de ska köpa utan väger pris mot andra saker och så. Bilar större än småbilar köps också mestadels som förmånsbilar i Sverige och då är det ju andra saker som spelar in.

Citat:

Jag tror att det är det som är problemet, inom elbilssegmentet jämför man så olika typer av bilar vilket jag inte gillar men pga bristen på alternativ som drivs på el blir det kanske så. Det börjar dock bli bättre, nu finns Polestar 2 och snart i4 som går direkt upp mot Model 3 där åtminstone i4 lär sätta stor press på Model 3 inom de flesta områden. EQE lär ge sig på Model S och vinna på många områden där också.

Jo det kommer ju fler elbilar så jämförelserna blir ju bättre. Men det handlar förstås om individens kriterier ändå, en del vill verkligen ha en elbil och då kanske man står där och väljer mellan en Model 3 och en i3 som ju är helt olika, andra kanske inte bryr sig så mycket om hur bilen drivs utan behöver eller vill ha helt andra saker och då kanske man väljer mellan säg en Model S och en Model S och en A7 eller MB SLC (eller vad de nu heter) exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast det är precis det som jag säger, Enyaq kommer vara sämre på precis allt om vi skall jämföra varje enskild sak för sig med de bilarna som fokuserat på just det och inte som ett paket (dvs biltypen). Enyaq har dåligt med lastutrymme jämfört med en van så det kan inte vara ett plus för Enyaq om vi skall använda din logik. Detsamma gäller såklart Model 3 och de flesta andra bilar också.

Nu har du byggt upp en halmgubbe du argumenterar mot. Det är klart att i princip alla bilar har konkurrenter som är bättre på en enskild aspekt. Men om man exempelvis vill ha plats för en hundbur eller barnvagn så är inte Model 3 aktuell, men Enyaq är det. Behöver man köra 0-100 på tre sekunder så är inte Enyaq ett alternativ men Model 3 är det. Vill man ha en vanlig bil som går på el så är nog båda de aktuella och då får man ju väga pris mot andra egenskaper.

Citat:

Vore det inte vettigare att istället jämföra som vi gjort i alla år innan elbilar blev en grej istället för att hitta på det här nya sättet? Dvs en mellanklasskombi som V60 jämför vi med andra liknande bilar för att visa hur väl den står sig mot konkurrenterna, vi tar inte BMWs 2-serie som jämförelsebil.

Är det inte det vi gör när vi jämför Model 3 med 3-serie, C-klass (sedanmodellerna alltså) och liknande? Något mindre sedaner som är rätt dyra helt enkelt.

Citat:

Det jag sagt hela tiden är att om du tycker att Model 3 är bullrig så är det för att biltypen mellanstor sportig sedan inte är något för dig i dagsläget, inte för att Model 3 utmärker sig som väldigt bullrig inom den kategorin. Det är som sagt helt okej att tycka att den biltypen inte är något man är intresserad av för att de har fått kompromissa på punkter som man tycker är viktiga.

Jo så kan det vara. Samtidigt upplever jag den Model 3 jag åker en hel del i som mycket bullrigare än min 3-serie trots att jag har en kombi. Den är dock inte ny så det kan mycket väl ha blivit bättre.

Men det handlar också om varför man väljer en bil. Köper man en 3-serie så är ju chansen rätt stor att man vill ha just en sportigare sedan för prioriterar man annat så finns det ju många andra att välja mellan, exempelvis en C-klass om man vill ha något komfortabelt eller en V/S60 om man vill ha "säkerhet". Men köper man en Model 3 så är chansen rätt stor att "sportighet" inte är så högt prioriterat för Model 3 har andra egenskaper som lockar, hela elbilsgrejen förstås men också laddnätverket och så. Eftersom den är såpass ensam som den ändå är på sin nisch så är gruppen som köper den bredare än de som köper traditionella bilar helt enkelt. En del väjer säkert mellan en Model 3 och en 3-serie, men andra kanske funderar på helt andra märken och modelltyper, och Teslan är med i matchen för att det är den enda rimligt prissatta elbilen som inte är en småbil eller SUV typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du läser diskussionen så ser du att även om man tar med priset så förändras inte argumentet, jag har redan tagit upp det. Jag ser inte varför vi skall hitta på ett nytt sätt att jämföra bilar på bara för de drivs på el.

Men det är ju faktiskt du som hittar på ett nytt sätt att jämföra bilar så att Teslan skall framstå så bra som möjligt.
Det absolut vanligaste sättet att jämföra och köpa bil är att man sätter en budget och sen ser vad man får för dom pengarna, därefter har man vissa saker som man prioriterar före annat.
Dom kunder som går in och jämför små sportbilar mot andra små sportbilar eller stora lastvänliga bilar mot lika dana är betydligt färre än att man sätter en budget som får styra vad man köper.

Själv har jag absolut ingen koll på Teslan eftersom jag aldrig kört en, men efter att ha följt diskussionen får iaf jag det till att du verkligen vill framhäva Teslan som den bästa bilen oavsett vad för kritik som framförs och att du gärna vill vrida och vända på sakerna så att Teslan verkar bra/bäst på allt.

Den lilla erfarenhet jag har av Tesla är att jag suttit i ett par och där har dom inte imponerat på mig, sen är jag medveten om att dom satt en standard gällande elbilars drivlina och laddnätverk, men som billbygge har jag som sagt inte blivit imponerad utan där är dom en i mängden.
Skulle man t.ex. enbart gå på känslan när man sätter sig i en bil då skulle iaf inte jag överväga en Tesla, men sen vet jag att den har andra fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men det är ju faktiskt du som hittar på ett nytt sätt att jämföra bilar så att Teslan skall framstå så bra som möjligt.
Det absolut vanligaste sättet att jämföra och köpa bil är att man sätter en budget och sen ser vad man får för dom pengarna, därefter har man vissa saker som man prioriterar före annat.
Dom kunder som går in och jämför små sportbilar mot andra små sportbilar eller stora lastvänliga bilar mot lika dana är betydligt färre än att man sätter en budget som får styra vad man köper.

Själv har jag absolut ingen koll på Teslan eftersom jag aldrig kört en, men efter att ha följt diskussionen får iaf jag det till att du verkligen vill framhäva Teslan som den bästa bilen oavsett vad för kritik som framförs och att du gärna vill vrida och vända på sakerna så att Teslan verkar bra/bäst på allt.

Den lilla erfarenhet jag har av Tesla är att jag suttit i ett par och där har dom inte imponerat på mig, sen är jag medveten om att dom satt en standard gällande elbilars drivlina och laddnätverk, men som billbygge har jag som sagt inte blivit imponerad utan där är dom en i mängden.
Skulle man t.ex. enbart gå på känslan när man sätter sig i en bil då skulle iaf inte jag överväga en Tesla, men sen vet jag att den har andra fördelar.

Sådär har jag aldrig hört någon resonera, alla jag någonsin pratat med som letar bil har en typ av bil de letar efter. Frågar jag vad för bil någon är ute efter får jag oftast svar som "en familjekombi, en stor SUV, något som kan lasta mycket, en stadsbil, en sportigare bil, en 2-sitsig osv, något liknande [insert exempel på bil]", aldrig har jag hört någon säga att "allt under X kr är tänkbart". Visst har de en budget men de går inte och jämför vilka bilar som helst utan de har en typ de letar efter.

Varför tror du biltidningar alltid kör sina dueller mellan 3-serien, A4 och C-klass? Eller "bästa kombibilen", "familjens favoritbil" osv? Det är det läsarna vill veta, vilken bil är "bäst i test" av den typen de själva funderar på. Köparna sitter inte och jämför en VW Touran med BMW 3-serien sedan bara för att båda skulle rymmas i deras budget.

Och om du tror jag försöker framhäva Teslan som bästa bilen så bör du läsa igen, däremot gillar jag inte att folk har inkonsekvent jämförelsesätt. Jag har ju till och med sagt att de har gått ifrån att vara sämre än andra sportiga sedaner till att vara på samma nivå som de andra med den senaste versionen, och jag har också sagt att sportiga sedaner i allmänhet har mer vägljud än andra bilar som t.ex. Enyaq. Var läser du att jag försöker säga att Teslan är den bästa bilen på allt då? Jag säger att den är som alla andra inom sitt fack och att alla i det facket är sämre än t.ex. Enyaq när det gäller ljudnivån. Så sluta bygg halmgubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jaha jaa det är riktigt mycket pengar.

Jag hade kunnat nöja mig med första versionen utan problem för 4690 kr/mån och jag är otroligt sugen på att beställa en.

Men känner att kostar EV6 det så kommer nya E-Niro nästa år gå på 4000 eller under vid leasing så väntar tills den kommer.

Nya Eniro kommer Sent 2022, hoppas du har is i magen, jag orkade inte vänta och tog en E-Niro22a, kommer i mars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sådär har jag aldrig hört någon resonera, alla jag någonsin pratat med som letar bil har en typ av bil de letar efter. Frågar jag vad för bil någon är ute efter får jag oftast svar som "en familjekombi, en stor SUV, något som kan lasta mycket, en stadsbil, en sportigare bil, en 2-sitsig osv, något liknande [insert exempel på bil]", aldrig har jag hört någon säga att "allt under X kr är tänkbart". Visst har de en budget men de går inte och jämför vilka bilar som helst utan de har en typ de letar efter.

Varför tror du biltidningar alltid kör sina dueller mellan 3-serien, A4 och C-klass? Eller "bästa kombibilen", "familjens favoritbil" osv? Det är det läsarna vill veta, vilken bil är "bäst i test" av den typen de själva funderar på. Köparna sitter inte och jämför en VW Touran med BMW 3-serien sedan bara för att båda skulle rymmas i deras budget.

Och om du tror jag försöker framhäva Teslan som bästa bilen så bör du läsa igen, däremot gillar jag inte att folk har inkonsekvent jämförelsesätt. Jag har ju till och med sagt att de har gått ifrån att vara sämre än andra sportiga sedaner till att vara på samma nivå som de andra med den senaste versionen, och jag har också sagt att sportiga sedaner i allmänhet har mer vägljud än andra bilar som t.ex. Enyaq. Var läser du att jag försöker säga att Teslan är den bästa bilen på allt då? Jag säger att den är som alla andra inom sitt fack och att alla i det facket är sämre än t.ex. Enyaq när det gäller ljudnivån. Så sluta bygg halmgubbar.

Du har aldrig tänkt på att "elbil" kan vara en typ av bil? Populära sökningar på Google säger att det är rätt vanligt att jämföra Model 3 med andra elbilar.

https://imgur.com/UxF1dJT

Ja, jag tror du försöker framhäva Tesla som en bil som är bättre än andra. Du säger att Model 3 inte har några konkurrenter alls, och det är ju enbart för att du lagt M3 i ett fack som passar dig och kan inte förstå att andra har andra fack. Du säger ju även att Tesla Model Y är i samma nivå som övriga konkurrenter vilket jag inte alls håller med om. Björn är ju ofta referrerad i tråden och även hans Excel säger att Model Y är bullrig (runt 4:45 in i videon) https://www.youtube.com/watch?v=TzfVb-FfHaw&ab_channel=Bj%C3%...

Det är ingen som påstår att Tesla är en dålig bil och jag tycker diskussionen blir lite löjlig när du missförstår med flit genom att säga att "man borde köpa en van om man vill ha lastutrymme" eller "jämföra alla bilar under XX kronor".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nya Eniro kommer Sent 2022, hoppas du har is i magen, jag orkade inte vänta och tog en E-Niro22a, kommer i mars!

Jadå jag sitter på en ny Seat Leon Plug in hybrid nu som funkar fint men vill köra ren elbil.

Kollade med på nuvarande E-Niro men känns så tråkigt med end of the life modell när nya kommer med det mesta uppdaterat.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sådär har jag aldrig hört någon resonera.

Jag letar bil och behöver inget speciellt. Vill bara få så mycket som möjligt för pengarna.
Just nu finns följande med på listan:

• MG 5

• MG ZS EV

• Opel Corsa-e

• VW ID.3

• Mini Cooper SE

Samtliga uppfyller mina krav, att ta mig från A till B och är elbilar.
Men de är inte alls lika, har provkört alla förutom MG 5. När det är gjort bestämmer jag mig efter helhetskänslan och priset.

Skrivet av Aktsu:

Varför tror du biltidningar alltid kör sina dueller mellan 3-serien, A4 och C-klass?

De ligger ju i samma prisklass. Brukar tidningarna jämföra en Renault Megane och en BMW 1-serie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du har aldrig tänkt på att "elbil" kan vara en typ av bil? Populära sökningar på Google säger att det är rätt vanligt att jämföra Model 3 med andra elbilar.

https://imgur.com/UxF1dJT

Ja, jag tror du försöker framhäva Tesla som en bil som är bättre än andra. Du säger att Model 3 inte har några konkurrenter alls, och det är ju enbart för att du lagt M3 i ett fack som passar dig och kan inte förstå att andra har andra fack. Du säger ju även att Tesla Model Y är i samma nivå som övriga konkurrenter vilket jag inte alls håller med om. Björn är ju ofta referrerad i tråden och även hans Excel säger att Model Y är bullrig (runt 4:45 in i videon) https://www.youtube.com/watch?v=TzfVb-FfHaw&ab_channel=Bj%C3%...

Det är ingen som påstår att Tesla är en dålig bil och jag tycker diskussionen blir lite löjlig när du missförstår med flit genom att säga att "man borde köpa en van om man vill ha lastutrymme" eller "jämföra alla bilar under XX kronor".

Läs igen, var säger jag att Model 3 inte har några konkurrenter? På fossilsidan säger jag att de direkta konkurrenterna är tyskarnas mellanklass-sedaner (C-klass, 3-serien, A4), på elbilssidan har jag sagt att konkurrenterna inom samma segment är Polestar 2 och BMW i4. Jag har inte lagt den i något fack utan det är en "mid-size sedan" enligt i princip tidsskrifter i hela världen, konceptet har funnits hur länge som helst.

Vad jag vet har jag inte sagt speciellt mycket om Model Y förutom att den har ungefär samma ljudnivå som Model 3 (dock något högre ljud från bagaget). Du får gärna visa var i hans Excelark det står att Model Y är bullrig? Jag ser nämligen inte det, jag ser bara hans mätningar men vad jag vet finns det ingen satt gräns för vad som är "bullrig". Vid 4:45 säger iaf Björn att den är "okay" och "not like the best ones up here really, but it's still decent for this kinda car", så din egna hänvisning verkar säga precis vad jag sagt hela tiden om Model 3 fast om Model Y (inte bäst men medel för sitt segment).

Din sista mening visar bara att du inte läst vad jag skrivit.

Permalänk
Medlem

Senaste Updaten ifrån Telsa är så onödig men endå sååååå jävla ball

https://www.youtube.com/watch?v=FuVDSJwsDv8

10 tummar upp är den endå värd!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu missförstår du det jag skriver, vad jag menar är att det som toppstyrande i dom flesta fall är budgeten och därefter vilken typ av bil, visst kan många börja sin bilaffär med " vi vill ha en kombi" men det som kommer styra affären är likväl budgeten.
Sker ju också att många ändrar vad dom är ute efter när dom får se vad deras budget räcker till, så därför menar jag att det mer rätt att jämföra saker som t.ex. ljudnivå mellan bilar som kostar ungefär samma.
Folk jämför inte bilar som dom vet att dom inte har råd med (eller belopp dom inte vill lägga) utan dom jämför bilar som ligger inom deras budget, därefter kanske en del sorterar bort kombi eller sportbil beroende på vad man är ute efter.

Att tidningar jämför bilar i samma storlek och typ stämmer, men där tar dom också upp kostnaden i jämförelsen som ett plus eller minus.

Du har kanske inte sagt rakt ut att Teslan är den bästa bilen, men sättet du skriver på gör att iaf jag (och andra verkar det som) får den uppfattningen.

Sen som redan nämnts så tror även jag många betecknar en elbil som just en typ av bil och då tittar dom på vilken typ av elbil dom får för sina pengar.