Skrivet av Aktsu:
Även om vi lägger in ungefär samma pris som en faktor så kommer du få samma sak där, t.ex. är Enyaq långsam jämfört med vissa bilar, den är också obekväm och högljudd jämfört med vissa bilar, den är tråkig i kurvorna jämfört med vissa bilar, den har kort räckvidd jämfört med vissa bilar och den är liten jämfört med vissa bilar. Bara massa minus, inga plus. Jämför vi däremot inom den kategorin den faktiskt tävlar i så blir det många plus, där står den sig riktigt bra.
Du har ju helt rätt i allt det där. En Skoda är långsam jämfört med t.ex. em Model 3. Enyaq är tråkig i kurvorna, jag säger inte emot dig. Men att det är "bara massa minus" är ju för att du utgår från dig själv och ingen annan. En annan person föredrar kanske lastutrymme, då är Enyaq bättre än M3. Eller utrymme i baksätet, då är Enyaq bättre än M3. Och ja, den är bullrigare än t.ex. Audi Q4. Men det är ju här min poäng är: Det beror på vad man värdesätter mest! Det är klart ingen bil är perfekt och det är absolut inte det jag har sagt heller!
Skrivet av Aktsu:
Biltyperna är bara en gruppering av olika fokusområden där förbättringen inom ett ofta medför försämring inom ett annat, speciellt om priset skall hållas kring en viss nivå också inte tillåts öka hur mycket som helst. Bilar som Enyaq fokuserar på vissa områden medan bilar som Model 3 fokuserar på andra områden. Tror nog alla har sina områden de faktiskt kollar på, de kollar inte på alla bilar som uppfyller kriteriet att kosta mindre än X kr.
Precis, det är ju det jag vill ha sagt, olika fokusområden. För vissa är buller ett fokusområde och då går Tesla M3 bort för att det finns bilar som inte är lika bullriga. Men när vi diskuterat detta 2-3 senaste sidorna så har jag, och andra, fått tillbaka saker som:
"Du har fel, Tesla kan inte vara bullriga för det är en elbil"
"Du har fel, Tesla är helt ensamma i sitt segment och har inga konkurrenter, dom kan inte vara bullriga"
"Du har fel, dom är inte bullriga. Och om dom nu skulle vara det kan man kasta pengar på problemet så är det löst"
Ingenstans står det "Tråkigt att du upplever den som bullrig, jag är supernöjd med min och ser inte det som ett problem". Istället så är det viktigare att strida för märket och berätta att det är minsanna inget fel på Tesla. Jo, det är det. Tesla, precis som vilket annat bilmärke som helst, har sina problem. Någon undrade ovan om det här var en "anti-tesla tråd" och det är det ju självklart inte. Men några klagade på en (1) av bilens egensakaper och det accepteras inte.
Det finns så mycket roligare saker man kan diskutera om elbilar än en egenskap för ett bilmärke, det blir onödigt polariserat. Åsikter är åsikter och allas är olika, inget är rätt eller fel. Visst kan man mäta ljudnivå men vad någon tycker är för högt är subjektivt.
Jag tycker vi lägger ner diskussionen om bullret i en Tesla nu, jag förstår att du gärna ger replik på min kommentar men sen tycker jag vi stannar där
Fär övrigt, om någon var på Elbilsmässan i Göteborg så hade BMW provkörning av i4 M50 där. Totalmaxad och superhäftig att köra. Kan tyvärr inte säga så mycket om egenskaperna av bilen, slingan man fick provköra vad inte superlång. Den har blinkers
eCar Expo kommer till Friends Arena i Stockholm 4-6 februari så gissar att den (och flera) bilar finns tillgängliga för provkörning även då, om den inte hunnit komma in i hallarna än Fanns även iX och i4 i montern så man kunde klämma och känna hur mycket man ville, starkt rekommendation att gå dit om man planerar elbil