Gigabyte Aorus FO48U – en jätteskärm med OLED-panel som gör mycket rätt

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju inte använt det som en datorskärm, men använt min LG C9 rätt intensivt sedan Black Friday 2019 och inga problem med inbränning alls.

(peppar, peppar, ta i trä)

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa det som är bra - men efter Gigabytes tillkortakommanden kommer det dessvärre aldrig bli en Gigabyte-produkt mer - inte ens till pangpris eller gratis.

Förtroendet är förbrukat hos mig - inte minst pga PSU-historien och Gigabytes sätt att behandla slutkunder på.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på när OLED börjar köras i 240, 300, 500, 600hz etc.

Panelerna klarar av att uppdateras så fort mellan pixelbyten men ingen verkar vilja försöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jag väntar på när OLED börjar köras i 240, 300, 500, 600hz etc.

Panelerna klarar av att uppdateras så fort mellan pixelbyten men ingen verkar vilja försöka?

Exakt, allt under 380 hz är fan mediokert som fan. Men har man inte råd med bättre så ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jag väntar på när OLED börjar köras i 240, 300, 500, 600hz etc.

Panelerna klarar av att uppdateras så fort mellan pixelbyten men ingen verkar vilja försöka?

Maximala hastigheten för HDMI 2.1 är ca 48Gbit per sekund, det räcker till ca 771Hz i FHD HDR, eller en bit över 800 i SDR

Fullt möjligt i den teorin, men tror varken källor eller skärmar har chip som kan hantera dessa bildfrekvenser som du säger

Finns inte heller med i specifikationerna för HDMI eller DisplayPort...

Permalänk
Medlem

Över 120 Hz hade varit trevligt, men det blir tufft att driva i 4K om man inte ska storfuska med kvalitén. Har SLI återupplivats...? Mitt stackars 3070 Ti räcker ju definitivt inte för att hålla 120 fps med alt på max i nyare spel, och ett ensamt 3090 är väl "bara" ca 40% snabbare? Några 240+ blir det garanterat inte iaf, utan multi-GPU och/eller kvalitetsfusk.

Jag är iaf helt nöjd med OLED 4K @ 120 Hz, vilket är en enorm uppgradering från LCD och/eller 60 Hz, och har inga planer på att gräva mer i detta förrän kanske när det finns hårdvara som orkar med det på riktigt...

Däremot kanske jag kniper ett 3090 eller någon framtida modell för att kunna hålla 120 konstant utan att "fuska" med inställningarna, samt mer kraft och VRAM för videoredigering mm, men det känns mest som mycket pengar för att lösa ett icke-problem just nu.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Jag köpte till en ergotron hx till min 43”. Kan få till höjden rätt nu. Även sidojusteringar fungerar bra nu utan att saker åker ner i golvet. Behöver köpa till något sådant här för vesa 300x300 (ergotron listar inte kompatibilitet med den här skärmen). Måste ha ett djupt skrivbord vilket även har andra fördelar. En sådan här uppsättning är inget att ha i pojkrummet, det är till för riktigt hemmakontor/hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Sen har den problem med inbränning ganska snabbt så oled på dataskärm lite tveksamt just pga inbränning kolla linus bla bla bla sidan som skröt om den som den optimala skärmen. Sen 1 månad senare så hade han bekymmer med inbränning så tänk på detta utifall ni ska köpa en

Jag har haft min oledskärm till min bärbara i ca 8 mån och jag ser ingen antydan till inbränning. Jag tror det handlar helt och hållet till vad man använder den till. Som skoldator där man läser, kollar på föreläsningar, mail etc verkar den fungera bra. Det innebär en del statistiska bilder men verkar vara av rätt typ av statiska bilder för att inte ge skada.
Min teve har jag haft två år nu och har inga problem (LG CX). Mest filmer och serier.
Däremot har jag läst och hört om problem när man kör mycket spel på dessa skärmar.
Därför avvaktar jag att byta ut min skärm till min stationära dator.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kanske borde dela upp recensionen i mindre sektioner ? Blev lite mycket ”Wall-of-text” -känsla nu.

Annars mycket intressant läsning!

... men vilket jävla rövarpris!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"...skärmyta på 48 tum hamnar vi onekligen i samma storleksklass som mindre TV-apparater"

Lite kul att en 48-tummare idag klassas som liten TV...när jag växte upp var 28" 'tjock-TV' det som gällde i vanligt folks vardagsrum. Vi som bodde ganska litet hade en 24" i vardagsrummet. I mitt eget rum hade jag en 14". På den tiden hade man hela två TV-kanaler att välja på...men med en C64 och lite senare ett NES så var TVn ganska användbar ändå.

Hade en sådan här jag Ahhh... The nostalgia!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Ser absolut ingen mening med en sådan här jätteskärm. Inte är bara pixel per inch urusel du får också nackspärr. Visst den har riktig 10 bitars färgdjup men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser absolut ingen mening med en sådan här jätteskärm. Inte är bara pixel per inch urusel du får också nackspärr. Visst den har riktig 10 bitars färgdjup men ändå.

Pixel per tum är ju samma som FHD på 24”

Det är väl en ganska ’standard’ upplösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Tänk. Teknologin går framåt!

Så även tekniken

Permalänk
Skrivet av medbor:

Pixel per tum är ju samma som FHD på 24”

Det är väl en ganska ’standard’ upplösning?

90 mot 160 som på en 27 tummare? Nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

90 mot 160 som på en 27 tummare? Nej tack!

FHD på 24” har 92 ppi
QHD på 27” har 108 ppi

Ingen extrem skillnad

100 brukar väl räknas som normalt för skärmar om man inte kör skalat?

Permalänk
Skrivet av medbor:

FHD på 24” har 92 ppi
QHD på 27” har 108 ppi

Ingen extrem skillnad

100 brukar väl räknas som normalt för skärmar om man inte kör skalat?

Syftade på 4k på en 27 tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Syftade på 4k på en 27 tummare.

Finns mobiler med 4K också

Jo det är helt klart inte samma som en liten högupplöst skärm, men det är lättare att driva och man behöver inte skala UI (inte lika akut problem längre såklart)

Skulle säga själv att 4K på ca 40” är lagom, mindre så blir det skalning och man förlorar vitsen med den stora skärmen

Se detta mer som en flerskärmslösning så kanske poängen med skärmen blir tydligare?

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir en follow-up till denna artikel angående burn (eller avsaknad av denna). Får anta att det är detta man betalar för att slippa med denna skärm (hur de nu löser det i praktiken). Har själv en LG CX 48" som sekundär skärm till PCn. Men har helt enkelt känt att den är för stor (på höjden) för skrivbordet/nacken. Har den nu på en bänk i andra änden av rummet för lite "konsol-like-pc-gaming". Men kanske hade man vant sig vid storleken på skrivbordet? Sen vill jag ju verkligen rekommendera att man kör 100% skalning på en skärm av denna storlek. Personligen tycker jag 32" 4k räcker gott och väl för 100 skalning... Hela syftet med en 4k skärm är väl ändå arbetsytan? (Min dröm-skärm just nu hade vart en 32:9 motsvarande 2st 32" 4k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hoppas det blir en follow-up till denna artikel angående burn (eller avsaknad av denna). Får anta att det är detta man betalar för att slippa med denna skärm (hur de nu löser det i praktiken). Har själv en LG CX 48" som sekundär skärm till PCn. Men har helt enkelt känt att den är för stor (på höjden) för skrivbordet/nacken. Har den nu på en bänk i andra änden av rummet för lite "konsol-like-pc-gaming". Men kanske hade man vant sig vid storleken på skrivbordet? Sen vill jag ju verkligen rekommendera att man kör 100% skalning på en skärm av denna storlek. Personligen tycker jag 32" 4k räcker gott och väl för 100 skalning... Hela syftet med en 4k skärm är väl ändå arbetsytan? (Min dröm-skärm just nu hade vart en 32:9 motsvarande 2st 32" 4k)

Går ju att klippa höjden genom custom resolution, t.ex 3840x1600 eller ännu lägre höjd om det inte är nog

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min 43" asus skärm 120 Hz den är lagom stor för att spela på och kolla in filmer på....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tipps till den som känner för prova sig på ha OLED skärm till datorn, köp LGs 48 C1 Oled istället.
Jag köpte min på Elgiganten för 10k. Sen kan man lägga till 5 års garanti som även täcker pixelfel och inbränning för ca 1200kr så kan man slappna av över det.

Har man inte GPU med hdmi 2.1 kan man köra den i 1440p med 120hz. Funkar ju bra tills man kommer över ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Undrar om denna har samma problem med inbyggda USB hubben som flertal andra Gigabyte skärmar då de ändå marknadsför hårt KVM switch funktionen i Gigabyte skärmar så tycker jag det är lite lustigt att i flertal modeller har folk problem med att det funkar inte att väcka datorn med mus+tangentbord kopplat till usb hubben på skärmen. Även fast du väcker via power knappen på datorn så om datorn stått tillräckligt länge i viloläge så vaknar inte musen och tangentbordet till liv utan man behöver stänga av och starta skärmen igen för att få liv i dem. Hade hoppats att det skulle ha funkat att koppla till skärmen direkt på min Gigabyte M32Q men slutade nog att jag skaffade 2st USB förlängningskablar och kopplade mus+tangentbord direkt till datorn istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hur sitter man ens bekvämt med denna skärm? Den är för hög för att nå optimal höjd för ögon

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Hur sitter man ens bekvämt med denna skärm? Den är för hög för att nå optimal höjd för ögon

Jo precis, känns ju som om bordsskivan hamnar i höjd där benen är om man ska ha optimal höjd/vinkel till skärmen. Funkar ännu med 32" skärm för mig men skulle jag ha mycket högre skärm än så blir det nog problem. Jag själv har iofs långa ben/kort kropp ratio.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Vad gäller storleken så kan jag intyga att det ger den absolut bästa skrivbordsupplevelsen man kan ha.
Sitter själv på en 49" 4K, på ett avstånd av ganska precis en meter när jag lutar mig bakåt, 150% gränssnittsstorlek Windows. Har dessutom skärmen ståendes på ett par högtalare, så ögonen är nog bara en decimeter över skärmens underkant, väldigt bekvämt då jag kan lägga huvudet bak i fåtöljen (har kapat benen på skrivbordet och en sådan där brun snurrfåtölj i skinn) och se skärmen bekvämt.
Kan luta mig så nära som 70cm och det är fortfarande ganska okej, men en meter är perfekt när man ska ha tre eller fyra stycken fönster öppna samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Hur sitter man ens bekvämt med denna skärm? Den är för hög för att nå optimal höjd för ögon

Skulle säga att det är samma problem som när man har en 24” vertikalt eller flera ovanför varandra. Det passar vissa användarmönster, men oftast skulle jag inte betrakta skärmen som en ensam skärm av den anledningen, mer som en ersättare för tre vertikala multi-skärmar, eller fyra vanliga i 2x2 matris

Alternativet är såklart att begränsa skärmen till 21:9 eller så genom att strypa upplösningen.

Att jobba på den som en stor skärm med vanliga fönster i helskärm känns för mig helt fel (nu menar jag alltså inte typ video editor som har massa småfönster och verktyg att fylla ytan med)

Oftast har man saker på bredden som man jobbar på för stunden, saker man använder mer sällan fyller ut det vertikala där inte hela höjden används.

Lite åt det här hållet:

Alla fönster tar upp ca 2/3 av höjden, med överlapp i mitten. Så övre 2/3 är en uppsättning fönster, nedre 2/3 en annan (de delar på mittersta 1/3 av skärmen). Enkelt att växla mellan saker och ögonlinjen är främst längs mitten på skärmen, innehållet är främst längs mitten och få saker i extrema ändarna

Går såklart att göra på andra sätt med, men så körde jag senast

Permalänk
Medlem

Vad beträffar höjd, PPI osv:

1) Man kan inte använda skärmar på 40" (om ens det) och större på samma sätt som en "vanlig" skärm, utan får betrakta dem mer som "vägg" modell trading-setup, fast utan skarvar. Om man verkligen insisterar på att ha en jätteskärm alldeles i ansiktet så får man väl i så fall betrakta "överkanten" (ögonhöjd) som någon godtycklig "skarv" en bit ner på skärmytan, och använda den översta biten för saker man inte stirrar på några längre stunder. FancyZones i PowerToys är smidig lösning om man är tvungen att dras med ett visst OS som fortfarande inte lärt sig hantera fönster.

2) Avstånd och placering... Inget som säger att en skärm MÅSTE stå 10 cm ovanför bänken, och/eller precis framför tangentbordet. En fördel med större skärm på längre avstånd är att det gör mindre skillnad hur man sitter; dvs mindre behov att luta sig fram för att se liten text, och det går att luta sig tillbaka i stolen utan att allt blir oläsligt.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz