Bilindustrins kretsbrist kan pågå till år 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag är inte övertygad om detta synsätt. Om bilen håller i fyrtio år istället för tio år så sparar man ju in tre stycken tillverkningar.

.

Sant, men en 40 år gammal bil idag drar ju minst dubbla mängden bränsle per mil

En tillverkning av en fossilbil är ju bara några års bränsle, så effektiviteten med att hålla gamla bilar rullande blir snabbt dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sant, men en 40 år gammal bil idag drar ju minst dubbla mängden bränsle per mil

En tillverkning av en fossilbil är ju bara några års bränsle, så effektiviteten med att hålla gamla bilar rullande blir snabbt dålig

Vem säger att den skall vara 40 år gammal? En bil som tillverkas idag och håller i 40 år (istället för tio) inbesparar tre tillverkningar. Dessutom, om den innehåller mindre bling-bling så besparas oerhörda mängder utsläpp från tillverkningen av all elektronik och alla km med kablar.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Bilindustrin är långsam och rädd när det gäller ändringar. Ny waferstorlek skulle göra att komponenten ses som ny/uppdaterad, vilket gör att komponentleverantören behöver göra om sin kvalificering (3-6mån) följt av att Tier 1 leverantören får göra om sin kvalificering (3-6mån) och till slut ska biltillverkaren göra om sin kvalificering (3-6mån). Det blir en stor kostnad att byta så det är inte ett självklart val vilket som blir bäst i slutändan.

Det hade man kunnat slippa om man slutade stoppa in massa datorer i bilarna. Datorer är ok i saker som inte rör säkerhet, som t ex radio. Men resten ska vara manuellt och mekaniskt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vem säger att den skall vara 40 år gammal? En bil som tillverkas idag och håller i 40 år (istället för tio) inbesparar tre tillverkningar. Dessutom, om den innehåller mindre bling-bling så besparas oerhörda mängder utsläpp från tillverkningen av all elektronik och alla km med kablar.

Den är ju då 40 år gammal jämfört med en ny bil i närheten av slutet på dess liv

Jämför alltså dagens bilar med de från 70/80-talets bilar så kan du se hur sjukt mycket sämre de är i många aspekter

Det är långt från bara ’bling bling’ som hänt sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det hade man kunnat slippa om man slutade stoppa in massa datorer i bilarna. Datorer är ok i saker som inte rör säkerhet, som t ex radio. Men resten ska vara manuellt och mekaniskt.

Så du menar att man ska plocka bort alla säkerhetsfunktioner i bilarna? Krockkuddar, anti-spin, låsningsfria bromsar, kollisionsvarnare mm som behöver elsystem och inte går att lösa praktiskt med mekanik. Vill du ha mekaniska körriktningsvisare som bilarna på 20-30-talet också eller kan du sträcka dig till blinkersrelä och medföljande kabelhärva för det inte fungerar med en CAN-buss?
Utan elektronisk motorstyrning så dubbleras bränsleförbrukningen och skadliga gaser som kolmonoxid, kvävedioxider och kolväten mångdubblas.
Om du vill ha allt manuellt och mekaniskt, skaffa en T-Ford, gärna en före 1919 så slipper du även startmotor och kan manuellt veva igång motorn.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Så du menar att man ska plocka bort alla säkerhetsfunktioner i bilarna? Krockkuddar, anti-spin, låsningsfria bromsar, kollisionsvarnare mm som behöver elsystem och inte går att lösa praktiskt med mekanik. Vill du ha mekaniska körriktningsvisare som bilarna på 20-30-talet också eller kan du sträcka dig till blinkersrelä och medföljande kabelhärva för det inte fungerar med en CAN-buss?
Utan elektronisk motorstyrning så dubbleras bränsleförbrukningen och skadliga gaser som kolmonoxid, kvävedioxider och kolväten mångdubblas.
Om du vill ha allt manuellt och mekaniskt, skaffa en T-Ford, gärna en före 1919 så slipper du även startmotor och kan manuellt veva igång motorn.

Elektromekaniskt är ok.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vem säger att den skall vara 40 år gammal? En bil som tillverkas idag och håller i 40 år (istället för tio) inbesparar tre tillverkningar. Dessutom, om den innehåller mindre bling-bling så besparas oerhörda mängder utsläpp från tillverkningen av all elektronik och alla km med kablar.

Bjön Sandén, professor i innovation och hållbarhet har en del att säga om detta;

https://sverigesradio.se/artikel/7346616

Permalänk

El bilar osv är kanon och allt det där, trvliga att köra osv. önskar bara att det var ekonomiskt möjligt att faktiskt köpa en. Mina småbilar jag haft är, sett till kostnad, långt mycket billigare för mig än att köpa en relativt ny elbil. Det är fullt möjligt att hålla en äldre småbil på CSN pengar än en realtivt ny elbil.

men när jag jag utbildat mig klart så är det givetvis en annan femma.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Nu behöver det nödvändigtvis inte röra sig om moderna tekniker utan modernare tekniker.
Deras kretsar är antagligen så simpla och små att antalet per wafer potentiellt skulle kunna kompensera för hela kalaset.
Det är dock ren spekulation från min sida. Vet inte vilka noder alla använder sig av idag.

Det är inte riktigt så enkelt. Även de absolut "modernaste" teknikerna använder även väldigt gamla litografimaskiner senare under tillverkningskedjan, vilket konkurrerar ut dom som inte är beredd att betala för maskinerna.

Även bleeding-edge teknik/processnod (5nm till exempel) använder äldre litografimaskiner i tillverkningen. Litografi görs i lager, med det mest detaljerade lagret längst ner. Så man börjar med de dyraste modernaste litografimaskiner som går att få tag på (läs EUV), sen avslutas sista lagret med sämre litografi. Helt enkelt för att man vill inte ockupera de dyraste maskinerna för att göra detaljer som äldre maskiner redan klarar.

Men det leder ju till att biltillverkare inte är beredd att konkurrera prismässigt med gigantiska kretdesigners som köper upp alla litografimaskiner för 300mm.

Så ja i teorin är det ju förstås bättre att till slut gå över till modernare tekniker och noder. Men det råder ju kretsbrist på alla hörn, även moderna noder (kanske där ännu mer), så alla nyare anläggningar som skapas kommer ju först och främst användas av helt andra kunder än biltillverkare.
Sen när andra kunder först är mättade så kanske biltillverkare börjar fundera på att köpa in sig på nyare tekniker.

Kanske ska tilläggas att jag jobbar på ASML, så allt jag säger är inte helt tagit ur luften ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sant, men en 40 år gammal bil idag drar ju minst dubbla mängden bränsle per mil

En tillverkning av en fossilbil är ju bara några års bränsle, så effektiviteten med att hålla gamla bilar rullande blir snabbt dålig

Å andra sidan kostade en liter bensin år 1981 2,88kr/liter vilket motsvarar 9,42kr i dagens penningvärde.
Lägg till det i ekvationen med.

Köpte du en bil för 130,000:- år 1980 så var de. I dagens penningvärde värd ca 400,000:-

Har du då bilen i 20 år så kostade bilen 6500:- /år därtill ökat penningvärde under tiden.
Låt säga då att en bil 1980 snittade 1L bensin /mil och man kör 2000mil per år så är medelvärdet för bensinkostnaden mellan år 1980-2000 6,24kr/L

6,24*2000=12480
12480*20=249600

Lägg därtill en inte helt orimlig kostnad för tiden om 2000 per år för service och reparation, nya däck osv

+40000:-

Nu hittar jag inte pris på försäkring och skatt för tiden så nu räknar vi bara på själva kostnaden för bilen över 20 år.

130,000+249,000+40000= 419,000kr på 20 år eller cirka 21,000:- per år.

Räknar man istället på en bil inköpt år 2000 ser det annorlunda ut
Mellan år 2000-2020 hade bensinpriset ett snitt på 11,97kr/L
Motsvarande köp av bil år 2000 som den 1980 blir 260,000:-
Förbrukningen har gått ned till ett snitt om 0,7L/mil
För service, reparationer, däck med mera går det ca 5000:- /år

Över 20år har du då lagt
Bil 260,000:-
Bensin 335000:-
Reparation/service med mera 100,000:-

Totalt 695,000:- eller 34750:- /år

Så svaret är egentligen att med penningvärde inräknat så är det ingen nämnvärd skillnad mellan att äga en bil mellan 1980-2000 och 2000-2020.

Den stora skillnaden är om du fortfarande har kvar din bil du är ensam ägare på från 1980 ja låt säga att du har klarat av att hålla den vid liv

Så har kostnaden vart 130,000 för bilen
Första 20 åren har du lagt 249,000:- på bensin
De senare 20 åren har du lagt 478,000:- på bensin
De första 20 åren 40,000:- på underhåll
De senare 20 åren ca 80,000 på underhåll

Detta förutsätter ju att du inte behövt byta motor på dina 80,000 mil du har avverkat 😜

Då har din bil från 1980 kostat dig ca 24500kr /år varav de senare 20 åren innefattar ett senare penningvärde vilket gör att om du sitter på en bil som du själv köpte 1980, du är +/- 60 år gammal så är du den största vinnaren rent ekonomiskt. Inte miljövänligt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Åh, bilar. Min Audi 100 från 1986 drog ca 0.6 liter milen i dryg motorvägsfart. Jag kunde köra från Göteborg till Stockholm och tillbaks med gott om bensin kvar i (80-liters)tanken. Det är helt ok i min mening, för en bensinbil. Min Amazon var ungefär lika snål. Alla bilar jag haft sedan dess har varit törstigare. Inte ens 2010 Volvo V70 flexifuel kunde matcha. Får gå till dieselbilar för att hitta bättre, eller extrema småbilar. Min några år nyare Audi 100 drog förresten 0.8 l på motorvägen, i samma hastighet och körstil. Varför? Onödigt stor motor (50 hk mer) och "sportigare" växellåda. Att gamla bilar drar mer är delvis en myt, uppmuntrad av närmast konstgjort låga uppgiven bränsleförbrukning från biltillverkarna. Min Audi 100, med _45000_ mil på mätaren, drog inte ett skvatt mer än instruktionsboken sade, snarare mindre.

Det som tar livet av bilar är inte längre rost. På vettiga bilar slutade rost vara ett större problem i slutet av 80-talet, början av 90-talet. Satte en fet reva i min Volvo V70 för typ 5 år sedan. Flera decimeter lång, rakt över dörren och karossen. Inte en rostfläck, trots att jag tänkt "måla den om ett litet tag". Jag har inte bytt en ljuddämpare på över 15 år (däremot 1 katalysator), och då har jag ändå kört gamla bilar. Men visst skulle mer kunna göras i rostfritt.

Det som tar livet av bilar är ofta allt småfix som bygger på. Jag borde nog bytt fjädrar, stötdämpare för flera år sedan. Men vem vill lägga ut sådana pengar på en bil som kanske bara går 1 år till? Min nuvarande bil (V70 bensin 2.4) är 17 år gammal. Fick en parkeringsskada, rätt trivial men det läckte in regn vid dörren (som var lite bockad).
Försäkringsbolaget ville lösa in bilen (Volvo V70) för 5000. Bytte dörr själv för 2000kr, sade upp helförsäkringen (som uppenbarligen var värdelös), nu går den några år till - kanske.

Vi kommer att framöver att se bilar som är "nästan ok" men "absolut inte värda att reparera" gå på export, till länder där det är värt att reparera. Jag tror på fortsatta höga begagnatpriser. På sikt kommer bara 2/3 av befolkningen att ha råd med bil spår jag. När jag var liten hade uppskattningsvis 95% råd att ha bil...

På mina gamla bilar har bränslepriset varit överlägset största kostnaden förresten. Försäkringar, reparationer, service, värdeminskning och skatt är mindre. Jag skulle nog tjäna på en elbil. Men inte just nu. Har inte råd att ta instegskostnaden (måste låna pengar till ränta) och en smällny bil har trots allt viss värdeminskning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Å andra sidan kostade en liter bensin år 1981 2,88kr/liter vilket motsvarar 9,42kr i dagens penningvärde.
Lägg till det i ekvationen med.

Köpte du en bil för 130,000:- år 1980 så var de. I dagens penningvärde värd ca 400,000:-

Har du då bilen i 20 år så kostade bilen 6500:- /år därtill ökat penningvärde under tiden.
Låt säga då att en bil 1980 snittade 1L bensin /mil och man kör 2000mil per år så är medelvärdet för bensinkostnaden mellan år 1980-2000 6,24kr/L

6,24*2000=12480
12480*20=249600

Lägg därtill en inte helt orimlig kostnad för tiden om 2000 per år för service och reparation, nya däck osv

+40000:-

Nu hittar jag inte pris på försäkring och skatt för tiden så nu räknar vi bara på själva kostnaden för bilen över 20 år.

130,000+249,000+40000= 419,000kr på 20 år eller cirka 21,000:- per år.

Räknar man istället på en bil inköpt år 2000 ser det annorlunda ut
Mellan år 2000-2020 hade bensinpriset ett snitt på 11,97kr/L
Motsvarande köp av bil år 2000 som den 1980 blir 260,000:-
Förbrukningen har gått ned till ett snitt om 0,7L/mil
För service, reparationer, däck med mera går det ca 5000:- /år

Över 20år har du då lagt
Bil 260,000:-
Bensin 335000:-
Reparation/service med mera 100,000:-

Totalt 695,000:- eller 34750:- /år

Så svaret är egentligen att med penningvärde inräknat så är det ingen nämnvärd skillnad mellan att äga en bil mellan 1980-2000 och 2000-2020.

Den stora skillnaden är om du fortfarande har kvar din bil du är ensam ägare på från 1980 ja låt säga att du har klarat av att hålla den vid liv

Så har kostnaden vart 130,000 för bilen
Första 20 åren har du lagt 249,000:- på bensin
De senare 20 åren har du lagt 478,000:- på bensin
De första 20 åren 40,000:- på underhåll
De senare 20 åren ca 80,000 på underhåll

Detta förutsätter ju att du inte behövt byta motor på dina 80,000 mil du har avverkat 😜

Då har din bil från 1980 kostat dig ca 24500kr /år varav de senare 20 åren innefattar ett senare penningvärde vilket gör att om du sitter på en bil som du själv köpte 1980, du är +/- 60 år gammal så är du den största vinnaren rent ekonomiskt. Inte miljövänligt.

Känns som att tråden spårar lite nu, men en begagnad bil är nog bättre ekonomiskt

Jag menade dessutom inte ekonomiskt utan med avseende på utsläpp och annat också. Om alla körde runt i bilar som är över 20 år gamla idag hade ekonomin och miljön varit en helt annan helt klart.

Finns fina bilar att köpa om man har en budget på 20000+ om året, min bil rullar nog för under halva det inklusive bensin (och inköp)

Frågan var ju inte riktigt om bensinpriset på 80-talet heller, utan om hur den står sig idag rent miljömässigt och ekonomiskt till exempel. Men det finns så många aspekter att ta i beaktning att jag inte ens orkar fundera på det

Trevligt att få ett ekonomiskt perspektiv också 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att tråden spårar lite nu, men en begagnad bil är nog bättre ekonomiskt

Jag menade dessutom inte ekonomiskt utan med avseende på utsläpp och annat också. Om alla körde runt i bilar som är över 20 år gamla idag hade ekonomin och miljön varit en helt annan helt klart.

Finns fina bilar att köpa om man har en budget på 20000+ om året, min bil rullar nog för under halva det inklusive bensin (och inköp)

Frågan var ju inte riktigt om bensinpriset på 80-talet heller, utan om hur den står sig idag rent miljömässigt och ekonomiskt till exempel. Men det finns så många aspekter att ta i beaktning att jag inte ens orkar fundera på det

Trevligt att få ett ekonomiskt perspektiv också 👍

Ja, jag kollade inte historiska inlägg utan gick igång på ditt utan något annat underlag för det, hehe.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Åh, bilar. Min Audi 100 från 1986 drog ca 0.6 liter milen i dryg motorvägsfart. Jag kunde köra från Göteborg till Stockholm och tillbaks med gott om bensin kvar i (80-liters)tanken. Det är helt ok i min mening, för en bensinbil. Min Amazon var ungefär lika snål. Alla bilar jag haft sedan dess har varit törstigare. Inte ens 2010 Volvo V70 flexifuel kunde matcha. Får gå till dieselbilar för att hitta bättre, eller extrema småbilar. Min några år nyare Audi 100 drog förresten 0.8 l på motorvägen, i samma hastighet och körstil. Varför? Onödigt stor motor (50 hk mer) och "sportigare" växellåda. Att gamla bilar drar mer är delvis en myt, uppmuntrad av närmast konstgjort låga uppgiven bränsleförbrukning från biltillverkarna. Min Audi 100, med _45000_ mil på mätaren, drog inte ett skvatt mer än instruktionsboken sade, snarare mindre.

Det som tar livet av bilar är inte längre rost. På vettiga bilar slutade rost vara ett större problem i slutet av 80-talet, början av 90-talet. Satte en fet reva i min Volvo V70 för typ 5 år sedan. Flera decimeter lång, rakt över dörren och karossen. Inte en rostfläck, trots att jag tänkt "måla den om ett litet tag". Jag har inte bytt en ljuddämpare på över 15 år (däremot 1 katalysator), och då har jag ändå kört gamla bilar. Men visst skulle mer kunna göras i rostfritt.

Det som tar livet av bilar är ofta allt småfix som bygger på. Jag borde nog bytt fjädrar, stötdämpare för flera år sedan. Men vem vill lägga ut sådana pengar på en bil som kanske bara går 1 år till? Min nuvarande bil (V70 bensin 2.4) är 17 år gammal. Fick en parkeringsskada, rätt trivial men det läckte in regn vid dörren (som var lite bockad).
Försäkringsbolaget ville lösa in bilen (Volvo V70) för 5000. Bytte dörr själv för 2000kr, sade upp helförsäkringen (som uppenbarligen var värdelös), nu går den några år till - kanske.

Vi kommer att framöver att se bilar som är "nästan ok" men "absolut inte värda att reparera" gå på export, till länder där det är värt att reparera. Jag tror på fortsatta höga begagnatpriser. På sikt kommer bara 2/3 av befolkningen att ha råd med bil spår jag. När jag var liten hade uppskattningsvis 95% råd att ha bil...

På mina gamla bilar har bränslepriset varit överlägset största kostnaden förresten. Försäkringar, reparationer, service, värdeminskning och skatt är mindre. Jag skulle nog tjäna på en elbil. Men inte just nu. Har inte råd att ta instegskostnaden (måste låna pengar till ränta) och en smällny bil har trots allt viss värdeminskning.

Det där vad bilar drar i bränsle är snarare en fråga om körstil.
Idag ska man vara först till en rondell, man ska vara först till korsningen. Nu pratar jag generellt.
Allt är mycket, mycket stressigare - så klagar folk på uhHhhhH min bil drar för mycket.

Ändra körstil säger jag, det hjälper.

Optimala varvtal står även det i instruktionsböckerna. Jag tror inte att så många läser dem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Åh, bilar. Min Audi 100 från 1986 drog ca 0.6 liter milen i dryg motorvägsfart. Jag kunde köra från Göteborg till Stockholm och tillbaks med gott om bensin kvar i (80-liters)tanken. Det är helt ok i min mening, för en bensinbil. Min Amazon var ungefär lika snål. Alla bilar jag haft sedan dess har varit törstigare. Inte ens 2010 Volvo V70 flexifuel kunde matcha. Får gå till dieselbilar för att hitta bättre, eller extrema småbilar. Min några år nyare Audi 100 drog förresten 0.8 l på motorvägen, i samma hastighet och körstil. Varför? Onödigt stor motor (50 hk mer) och "sportigare" växellåda. Att gamla bilar drar mer är delvis en myt, uppmuntrad av närmast konstgjort låga uppgiven bränsleförbrukning från biltillverkarna. Min Audi 100, med _45000_ mil på mätaren, drog inte ett skvatt mer än instruktionsboken sade, snarare mindre.

Det som tar livet av bilar är inte längre rost. På vettiga bilar slutade rost vara ett större problem i slutet av 80-talet, början av 90-talet. Satte en fet reva i min Volvo V70 för typ 5 år sedan. Flera decimeter lång, rakt över dörren och karossen. Inte en rostfläck, trots att jag tänkt "måla den om ett litet tag". Jag har inte bytt en ljuddämpare på över 15 år (däremot 1 katalysator), och då har jag ändå kört gamla bilar. Men visst skulle mer kunna göras i rostfritt.

Det som tar livet av bilar är ofta allt småfix som bygger på. Jag borde nog bytt fjädrar, stötdämpare för flera år sedan. Men vem vill lägga ut sådana pengar på en bil som kanske bara går 1 år till? Min nuvarande bil (V70 bensin 2.4) är 17 år gammal. Fick en parkeringsskada, rätt trivial men det läckte in regn vid dörren (som var lite bockad).
Försäkringsbolaget ville lösa in bilen (Volvo V70) för 5000. Bytte dörr själv för 2000kr, sade upp helförsäkringen (som uppenbarligen var värdelös), nu går den några år till - kanske.

Vi kommer att framöver att se bilar som är "nästan ok" men "absolut inte värda att reparera" gå på export, till länder där det är värt att reparera. Jag tror på fortsatta höga begagnatpriser. På sikt kommer bara 2/3 av befolkningen att ha råd med bil spår jag. När jag var liten hade uppskattningsvis 95% råd att ha bil...

På mina gamla bilar har bränslepriset varit överlägset största kostnaden förresten. Försäkringar, reparationer, service, värdeminskning och skatt är mindre. Jag skulle nog tjäna på en elbil. Men inte just nu. Har inte råd att ta instegskostnaden (måste låna pengar till ränta) och en smällny bil har trots allt viss värdeminskning.

Håller delvis med, dock får du tänka på att bilar har blivit betydligt tyngre. Större däck, större bromsar. Sen har vi nu mera 10% ethanol som ökar förbrukningen en del. Koppla det med mycket lägre hastigheter och samhällen som går mot att blockera folk som kör bil. Farthinder precis överallt också. Blir mycket broms och acceleration.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är inte riktigt så enkelt. Även de absolut "modernaste" teknikerna använder även väldigt gamla litografimaskiner senare under tillverkningskedjan, vilket konkurrerar ut dom som inte är beredd att betala för maskinerna.

Även bleeding-edge teknik/processnod (5nm till exempel) använder äldre litografimaskiner i tillverkningen. Litografi görs i lager, med det mest detaljerade lagret längst ner. Så man börjar med de dyraste modernaste litografimaskiner som går att få tag på (läs EUV), sen avslutas sista lagret med sämre litografi. Helt enkelt för att man vill inte ockupera de dyraste maskinerna för att göra detaljer som äldre maskiner redan klarar.

Men det leder ju till att biltillverkare inte är beredd att konkurrera prismässigt med gigantiska kretdesigners som köper upp alla litografimaskiner för 300mm.

Så ja i teorin är det ju förstås bättre att till slut gå över till modernare tekniker och noder. Men det råder ju kretsbrist på alla hörn, även moderna noder (kanske där ännu mer), så alla nyare anläggningar som skapas kommer ju först och främst användas av helt andra kunder än biltillverkare.
Sen när andra kunder först är mättade så kanske biltillverkare börjar fundera på att köpa in sig på nyare tekniker.

Kanske ska tilläggas att jag jobbar på ASML, så allt jag säger är inte helt tagit ur luften ändå!

Ah intressant trodde kislet hade samma litografi rätt igenom.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Åh, bilar. Min Audi 100 från 1986 drog ca 0.6 liter milen i dryg motorvägsfart. Jag kunde köra från Göteborg till Stockholm och tillbaks med gott om bensin kvar i (80-liters)tanken. Det är helt ok i min mening, för en bensinbil. Min Amazon var ungefär lika snål. Alla bilar jag haft sedan dess har varit törstigare. Inte ens 2010 Volvo V70 flexifuel kunde matcha. Får gå till dieselbilar för att hitta bättre, eller extrema småbilar. Min några år nyare Audi 100 drog förresten 0.8 l på motorvägen, i samma hastighet och körstil. Varför? Onödigt stor motor (50 hk mer) och "sportigare" växellåda. Att gamla bilar drar mer är delvis en myt, uppmuntrad av närmast konstgjort låga uppgiven bränsleförbrukning från biltillverkarna. Min Audi 100, med _45000_ mil på mätaren, drog inte ett skvatt mer än instruktionsboken sade, snarare mindre.

Det som tar livet av bilar är inte längre rost. På vettiga bilar slutade rost vara ett större problem i slutet av 80-talet, början av 90-talet. Satte en fet reva i min Volvo V70 för typ 5 år sedan. Flera decimeter lång, rakt över dörren och karossen. Inte en rostfläck, trots att jag tänkt "måla den om ett litet tag". Jag har inte bytt en ljuddämpare på över 15 år (däremot 1 katalysator), och då har jag ändå kört gamla bilar. Men visst skulle mer kunna göras i rostfritt.

Det som tar livet av bilar är ofta allt småfix som bygger på. Jag borde nog bytt fjädrar, stötdämpare för flera år sedan. Men vem vill lägga ut sådana pengar på en bil som kanske bara går 1 år till? Min nuvarande bil (V70 bensin 2.4) är 17 år gammal. Fick en parkeringsskada, rätt trivial men det läckte in regn vid dörren (som var lite bockad).
Försäkringsbolaget ville lösa in bilen (Volvo V70) för 5000. Bytte dörr själv för 2000kr, sade upp helförsäkringen (som uppenbarligen var värdelös), nu går den några år till - kanske.

Vi kommer att framöver att se bilar som är "nästan ok" men "absolut inte värda att reparera" gå på export, till länder där det är värt att reparera. Jag tror på fortsatta höga begagnatpriser. På sikt kommer bara 2/3 av befolkningen att ha råd med bil spår jag. När jag var liten hade uppskattningsvis 95% råd att ha bil...

På mina gamla bilar har bränslepriset varit överlägset största kostnaden förresten. Försäkringar, reparationer, service, värdeminskning och skatt är mindre. Jag skulle nog tjäna på en elbil. Men inte just nu. Har inte råd att ta instegskostnaden (måste låna pengar till ränta) och en smällny bil har trots allt viss värdeminskning.

Har haft några Audi 100 typ 44, väldigt trevliga bilar och snåla, visst..

Men skulle man köra om fick man ta fram kalendern och försöka hitta ett passande datum.

Sen om man jämför med min A3 2011 140TDI så kan jag packa bilen full och hänga på ett släp och köra upp för Hallandsåsen och den drar inte mycket mer än mina gamla Audi 100 1.8 gjorde på plan mark, då kan jag dessutom köra om i backen om jag vill. Med Audi 100 typ 44 så körde man också gärna om i backen, neråt alltså.

Säger inget annat än att det är bra rejäla och rymliga bilar, men det är stor skillnad mot moderna bilar i många avseenden.

Jag kunde t ex byta kamrem fortare på den än olja på min nuvarande bil!

Edit: Jag hade en vit 100 1.8E 1988A med vevfönster och blå klädsel, den saknar jag på många sätt, 130km/h på grusväg och man kunde läsa en bok och dricka te i baksätet 😅 och ett väldigt rejält bagage trots sedan.
Men tyvärr hade den aldrig fungerat som brukis för mig idag, men gärna som entusiastbil.

Edit2:
Min Audi 100 typ C4, 1992 Quattro 2.8E V6 med 176 hästar drog fullpackad till Idre mitt i vintern, på friktionsdäck och med fyrhjulsdrift ca 0,85 liter per mil i landsvägskörning. Dubbla motoreffekten mot mina typ 44 1.8 (men kändes tre gånger snabbare)

Detta med mekaniskt sprut.

Då fick man ju servo, klimat och nivåreglering med på köpet, samt lite mer fart.

Skrivet av Elakekocken:

Det där vad bilar drar i bränsle är snarare en fråga om körstil.
Idag ska man vara först till en rondell, man ska vara först till korsningen. Nu pratar jag generellt.
Allt är mycket, mycket stressigare - så klagar folk på uhHhhhH min bil drar för mycket.

Ändra körstil säger jag, det hjälper.

Optimala varvtal står även det i instruktionsböckerna. Jag tror inte att så många läser dem.

En modern bil väger mer, har mer system (klimat, servo, massa olika andra säkerhetsgrejor), större och bredare däck, större bromsar (mer roterande massa), betydligt mer upplevd motoreffekt som gör att man kanske faktiskt nyttjar den för att komma upp i fart, mina gamla bilar med ca 130-180 hästar känns ju mer som en modern bil med 100 hästar idag, om man inte varvade rejält.

Men kolla bara i skillnaden på däcken på bilar idag mot 80talet, en polo idag har väl däck och bromsar som en Volvo 740, som då ansågs vara en stor bil?
En gissning men tror inte det är så långt ifrån sanningen ändå...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

El bilar osv är kanon och allt det där, trvliga att köra osv. önskar bara att det var ekonomiskt möjligt att faktiskt köpa en. Mina småbilar jag haft är, sett till kostnad, långt mycket billigare för mig än att köpa en relativt ny elbil. Det är fullt möjligt att hålla en äldre småbil på CSN pengar än en realtivt ny elbil.

men när jag jag utbildat mig klart så är det givetvis en annan femma.

Har inget med elbilar att göra att en student som lever på samhället inte kan köpa en splitter ny bil...

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Har inget med elbilar att göra att en student som lever på samhället inte kan köpa en splitter ny bil...

Fast det gör det ju visst? Ny teknik är bra, det ska bara komma ut till folk också så det faktiskt kan göra skillnad. sen är det ju inte bara studenter som inte har råd att köpa nya bilar.

Medan du endå är i farten kan du väl bättra på din ton också

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag är inte övertygad om detta synsätt. Om bilen håller i fyrtio år istället för tio år så sparar man ju in tre stycken tillverkningar.

.

Då är det fyrtio år av ohållbara utsläpp som gäller, vilket är katastrofalt för både klimat och hälsa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Då är det fyrtio år av ohållbara utsläpp som gäller, vilket är katastrofalt för både klimat och hälsa.

Alternativt tre extra tillverkade bilar, vilket om något är ännu värre.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3