Permalänk

Bygga ut AiMesh

Tänkte passa på nu på black week/friday o bygga ut mitt nätverk (AC86u) med några AiMesh noder för att få bättre täckning och funderar på vilket som blir bäst. 2 billiga routrar typ ac66u eller kanske ett 2 pack XD4 som det är bra pris på just nu?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera någon enskild router för jag har för dålig koll. Men om jag hade köpt en router nu så hade jag helt klart sett till att den har wifi ax.

Och något att tänka på med asus och ax är att vissa av deras routrar endast har ett band med ax medan resterande band kör ac. Så om man kör trådlös mesh mellan routrarna så kommer ax-bandet användas for kommunikationen mellan dessa. D.v.s. att ens andra enheter (mobiler m.m.) endast kommer använda ac.

Om jag förstått det rätt men det kan jag inte lova :/

Permalänk
Skrivet av Blomman58:

Tänkte passa på nu på black week/friday o bygga ut mitt nätverk (AC86u) med några AiMesh noder för att få bättre täckning och funderar på vilket som blir bäst. 2 billiga routrar typ ac66u eller kanske ett 2 pack XD4 som det är bra pris på just nu?

Jag köpte XD4 i somras och måste såga att jag är nöjd. Jag har inte superhöga krav och joxar inte med custom firmware etc. Men jag tror inte de lagt av en enda gång. Kör trådat till datorn och tv men allt annat trådlöst. Jag funderar också på att öka täckning med 2 enheter till. Litet beroende på om det blir ok deal.

Och de är är dessutom mycket snyggare än routrar med en massa antenner.

Permalänk

Nu är det mellandagsrea på både 2 pack och 3 pack Asus xd4 så jag undrar om nån kör med xd4 tillsammans med en gammal ac router o får det o funka bra?
Hade tänkt fortsätta ha min ac86 som huvudrouter och sen ansluta xd4 routern via kabel från ac86:an o sen köra noderna trådlöst om det funkar bra?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Nu är det mellandagsrea på både 2 pack och 3 pack Asus xd4 så jag undrar om nån kör med xd4 tillsammans med en gammal ac router o får det o funka bra?
Hade tänkt fortsätta ha min ac86 som huvudrouter och sen ansluta xd4 routern via kabel från ac86:an o sen köra noderna trådlöst om det funkar bra?

Du kan/skall inte köra två router i följd, det blir bara problem, samtliga XD4 som kopplas in efter din router skall vara i AP läge eller som mesh nod.
Bästa är om du koppla in samtliga XD4 med kabel och ställer dom som AP, mesh behöver du bara om du absolut inte kan koppla in dom med kabel.

Om jag sen läser rätt på XD4 så har den inget backhaulband vilket gör att om du ansluter en nod trådlöst kommer den teoretiska bandbredden att halveras.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Du kan/skall inte köra två router i följd, det blir bara problem, samtliga XD4 som kopplas in efter din router skall vara i AP läge eller som mesh nod.
Bästa är om du koppla in samtliga XD4 med kabel och ställer dom som AP, mesh behöver du bara om du absolut inte kan koppla in dom med kabel.

Om jag sen läser rätt på XD4 så har den inget backhaulband vilket gör att om du ansluter en nod trådlöst kommer den teoretiska bandbredden att halveras.

Jag kör bara kabel till min stationära dator i källaren. Resten körs trådlöst. Hade tänkt koppla in själva huvudnoden från xd4 innan min stationära i källaren så huvudnoden går med kabel o sen dom andra 2 noderna tänkte jag sprida ut i huset o köra trådlöst och konfigurera alla 3 som AiMesh noder eller blir det tokigt då?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Jag kör bara kabel till min stationära dator i källaren. Resten körs trådlöst. Hade tänkt koppla in själva huvudnoden från xd4 innan min stationära i källaren så huvudnoden går med kabel o sen dom andra 2 noderna tänkte jag sprida ut i huset o köra trådlöst och konfigurera alla 3 som AiMesh noder eller blir det tokigt då?

Alltså om du har första XD4 efter din ac86 och båda är satta som router så blir det inte bra, man skall ha endast 1 router i ett nätverk för att undvika problem.
Sätter du alla XD4 som noder måste AI mesh vara aktiverat även på ac86 så att det är den som styr det, hur du sedan ansluter XD4 skall inte spela roll anslutningsmässigt men du kommer få bättre prestanda om dom ansluts med kabel.
De noder som ansluts trådlöst kommer ha halverad bandbredd eftersom det inte finns något dedikerat band för kommunikationen (backhaul), det innebär att halva hastigheten försvinner för dom enheter som ansluter mot någon av dessa noder.
Nu gäller det den teoretiska hastigheten, dvs den hastighet som noden kan leverera, så beroende på vad du har för hastighet på din anslutning blir det märkbart eller inte.

Permalänk

Ja det var tanken att låta ac86 styra som enda router och dom andra bara som AiMesh noder o det innefattar då xd4 routern också, var kanske lite otydlig när jag förklarade.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Ja det var tanken att låta ac86 styra som enda router och dom andra bara som AiMesh noder o det innefattar då xd4 routern också, var kanske lite otydlig när jag förklarade.

Ahh ok, men då skall det säkert inte vara några problem mer än eventuellt tappad bandbredd efter dom noderna som ansluts trådlöst.