smartifiera ventilation..

Permalänk
Medlem

smartifiera ventilation..

Halloj!
Jag har en sånhär https://shop.systemair.com/sv-SE/k--160--m--sileo/p93400 uppe på vinden som idag styrs med en sånhär https://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/13-rorel...
Nu vill jag koppla så jag kan styra den som resten av huset via hassio, frågan är då om det räcker med en shelly dimmer 2? Eller måste jag ha en varvtalsregulator?! Blir inte riktigt klok.
Motorn i fläkten är ac och det står såhär under info: "K-fläktarna kan spänningsregleras, med en steglös tyristor, flerstegstransformator eller behovsstyras."

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jobbar som ventilationsentreprenör.

Detta är en AC-fläkt som regleras bäst via spänningen dvs en transformator som finns under tillbehör.

Det fungerar även med en tyristor men det sliter mer på fläkten samt kan det ge konstiga brummande ljud vid låga varv.

EDIT: En EC-fläkt kan enkelt styras via en 0-10 v signal. Detta borde vara att föredra om man ska göra sitt vent.system smart.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jobbar som ventilationsentreprenör.

Detta är en AC-fläkt som regleras bäst via spänningen dvs en transformator som finns under tillbehör.

Det fungerar även med en tyristor men det sliter mer på fläkten samt kan det ge konstiga brummande ljud vid låga varv.

EDIT: En EC-fläkt kan enkelt styras via en 0-10 v signal. Detta borde vara att föredra om man ska göra sitt vent.system smart.

Vill gärna säga att jag blev köokare av ditt svar men min hjärna har inte riktigt kommit igång än.
Vad hade du använt för att göra den "smart"?
Min idé med en dimmer fungerar alltså inte?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Vill gärna säga att jag blev köokare av ditt svar men min hjärna har inte riktigt kommit igång än.
Vad hade du använt för att göra den "smart"?
Min idé med en dimmer fungerar alltså inte?

Vet inte hur en shelly dimmer fungerar. Är den som en tyristor så fungerar den. Dock är det inget jag rekommenderar att reglera en AC-fläkt med en tyristor.

Vad vill du ska styra din fläkt? Närvaro? Temp? CO2?

Jag hade skaffat en EC-fläkt som kan styras via något som levererar en 0-10V signal.
Skapa ett reglage i din smarta-hem-app som kan ändra denna signalen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vet inte hur en shelly dimmer fungerar. Är den som en tyristor så fungerar den. Dock är det inget jag rekommenderar att reglera en AC-fläkt med en tyristor.

Vad vill du ska styra din fläkt? Närvaro? Temp? CO2?

Jag hade skaffat en EC-fläkt som kan styras via något som levererar en 0-10V signal.
Skapa ett reglage i din smarta-hem-app som kan ändra denna signalen.

Ingen aning vad en tyristor är om jag ska var ärlig 😅
https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-dimmer-2/

Nja vill bara ha så jag kan reglera den från telen till att börja med, sen får jag se vad jag hittar på för automationer.
Känns inte aktuellt att byta den innan den ger upp

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Ingen aning vad en tyristor är om jag ska var ärlig 😅
https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-dimmer-2/

Nja vill bara ha så jag kan reglera den från telen till att börja med, sen får jag se vad jag hittar på för automationer.
Känns inte aktuellt att byta den innan den ger upp

Tyristor är den grunkan du länkade först ifrån ahlsell. Den är väl i folkmun en dimmer.

Ok men vad ska du uppnå? Spara energi? Tänk på att du kan påverka husets hälsa om du ändrar ventilationen som bör vara kontinuerlig för att undvika problem.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tyristor är den grunkan du länkade först ifrån ahlsell. Den är väl i folkmun en dimmer.

Ok men vad ska du uppnå? Spara energi? Tänk på att du kan påverka husets hälsa om du ändrar ventilationen som bör vara kontinuerlig för att undvika problem.

Aha i see!
Det enda jag vill uppnå egentligen är att ha möjlighet att styra den utan att behöva gå in i kaoset som kallas garage 😂

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Halloj!
Jag har en sånhär https://shop.systemair.com/sv-SE/k--160--m--sileo/p93400 uppe på vinden som idag styrs med en sånhär https://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/13-rorel...
Nu vill jag koppla så jag kan styra den som resten av huset via hassio, frågan är då om det räcker med en shelly dimmer 2? Eller måste jag ha en varvtalsregulator?! Blir inte riktigt klok.
Motorn i fläkten är ac och det står såhär under info: "K-fläktarna kan spänningsregleras, med en steglös tyristor, flerstegstransformator eller behovsstyras."

när jag tjatade med shelly gällande induktiv last sa dom att man inte får köra någon sådan last på deras produkter. (var dock någon år sedan)
sedan dess har det ju dock kommit ett litet tillägg till deras relä för att skydda mot induktiva spikar men den får ej användas på deras dimmer.
Ett alternativ är
qubino flush dimmer som får använda för att styra den typen av fläktar upp till 100w (gör det själv i förrådet) den är dock z-wave.
annars får du kolla efter 0-10v styrning som ovan skriver.

Edit: ska tillägas att 0-10v styrning oftast är mycket jämnare när man styr MEN tex qubinos 0-10v är inte riktig 0-10v styrning då den fortfarande släpper igenom en viss spänning som ligger högre än vad brytpunkten är för vissa enheter, då kan det hjälpa att montera motstånd, har man otur som på mina större dimmer trafo är signalen omvänd då hjälper inte motstånd och man får sätta ett relä som bryter när man dimmer till till minimum

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

när jag tjatade med shelly gällande induktiv last sa dom att man inte får köra någon sådan last på deras produkter. (var dock någon år sedan)
sedan dess har det ju dock kommit ett litet tillägg till deras relä för att skydda mot induktiva spikar men den får ej användas på deras dimmer.
Ett alternativ är
qubino flush dimmer som får använda för att styra den typen av fläktar upp till 100w (gör det själv i förrådet) den är dock z-wave.
annars får du kolla efter 0-10v styrning som ovan skriver.

Edit: ska tillägas att 0-10v styrning oftast är mycket jämnare när man styr MEN tex qubinos 0-10v är inte riktig 0-10v styrning då den fortfarande släpper igenom en viss spänning som ligger högre än vad brytpunkten är för vissa enheter, då kan det hjälpa att montera motstånd, har man otur som på mina större dimmer trafo är signalen omvänd då hjälper inte motstånd och man får sätta ett relä som bryter när man dimmer till till minimum

Okej,
Men nu har dom uppspecat på dimmer 2
Kan anslutas utan nolla?: Ja
Max effekt (W): 220
Max effekt induktiv last (W): 200
Spänning: 230V AC 50Hz
Typ av montering: Inbyggnad

Så jag antar att det lär gå bra med en sån?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Okej,
Men nu har dom uppspecat på dimmer 2
Kan anslutas utan nolla?: Ja
Max effekt (W): 220
Max effekt induktiv last (W): 200
Spänning: 230V AC 50Hz
Typ av montering: Inbyggnad

Så jag antar att det lär gå bra med en sån?

Jag skulle kontaktat deras support och kolla så du får köra en motor på den. Lite skumt att man satt 200w som max på induktiv last när det är max effekt: 220w
Normalt sätt brukar man räkna med 1/5 av max last för induktiv last. (Tänker om man skrivit fel och det skulle varit max 200w resistent last vilket är det normala som brukar stå på modullerna)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag skulle kontaktat deras support och kolla så du får köra en motor på den. Lite skumt att man satt 200w som max på induktiv last när det är max effekt: 220w
Normalt sätt brukar man räkna med 1/5 av max last för induktiv last. (Tänker om man skrivit fel och det skulle varit max 200w resistent last vilket är det normala som brukar stå på modullerna)

såhär säger deras egna sida:

SPECIAL FUNCTIONS
Device temperature protection Yes
Overload protection Yes
Power measurement Yes
Dimming Yes
Dimmable LED 50-200VA / 10W – 200W
Incandescent and halogen light sources 10-220W
Resistive-inductive loads ferromagnetic transformers 50-150VA
Working without a neutral line Yes

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

såhär säger deras egna sida:

SPECIAL FUNCTIONS
Device temperature protection Yes
Overload protection Yes
Power measurement Yes
Dimming Yes
Dimmable LED 50-200VA / 10W – 200W
Incandescent and halogen light sources 10-220W
Resistive-inductive loads ferromagnetic transformers 50-150VA
Working without a neutral line Yes

Där specar dom ferromagnetic transformers, med andra ord är jag väldigt skeptisk till att dom får användas för motor drift, (står nästan alltid med i så fall)
Du gör ju som du vill men jag skulle absolut kontakta supporten så du får ett korrekt svar säskilt med tanke på deras historik av överhettning (ska dock vara åtgärdat med ny firmware enligt m.nu)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Där specar dom ferromagnetic transformers, med andra ord är jag väldigt skeptisk till att dom får användas för motor drift, (står nästan alltid med i så fall)
Du gör ju som du vill men jag skulle absolut kontakta supporten så du får ett korrekt svar säskilt med tanke på deras historik av överhettning (ska dock vara åtgärdat med ny firmware enligt m.nu)

Aa joo jag har mailat dom får se vad dom svarar, även mailat m.nu

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att sätta tryckstyrning på fläkten. för att sedan koppla in motorspjäll. så att du kan styra varifrån luften kommerifrån. Så att du inte behöver tokventilera båda dassen när du har varit där och vill gömma bevisen.

För med den typen av ventilation gissar jag att den är kopplad på frånluften. Så du har typ dass. e.v. kök kopplat till den?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Är det inte bättre att sätta tryckstyrning på fläkten. för att sedan koppla in motorspjäll. så att du kan styra varifrån luften kommerifrån. Så att du inte behöver tokventilera båda dassen när du har varit där och vill gömma bevisen.

För med den typen av ventilation gissar jag att den är kopplad på frånluften. Så du har typ dass. e.v. kök kopplat till den?

HAHA nä här ska inga bevis gömmas! kontoret får barnen besöka på egen risk
Som jag förstår skjuter den in luft i husets alla rum

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har noll koll på ventiationen i ditt hus! Detta måste sägas innan jag gissar (dedikerade gissningar).
De vanliga ventilationslösningarna är:
Ingen fläkt,
Fläkt på frånluften eller
Fläkt på till- och från-luften. Ofta med någon typ av energiåtevinning.

Är det bara en fläkt och designat så (dvs ingen hemmafix) så är det frånluft. Dels för att kunna ta hand om förorenda luft. Dvs odörena från "kontoret" samt dofterna från matlagningen.

Det du kan ha i bakhuvudet att långvarig minskad frånluft om huset är byggt med det i åtanke är ökad fukt i våtutrymmen med ökad risk till fuktproblem. När du sen börjar styra det.

Allt detta sagt, är jag tämligen novis i ventilationsbranchen. Så det finns nog mååånga aspekter jag inte har en aning om att de existerar!

Jag älskar din nyfikenhet och att du leker med ideer vad du kan göra. Så jag följer gladerligen de updateringar du kan tänkas göra.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Jag har noll koll på ventiationen i ditt hus! Detta måste sägas innan jag gissar (dedikerade gissningar).
De vanliga ventilationslösningarna är:
Ingen fläkt,
Fläkt på frånluften eller
Fläkt på till- och från-luften. Ofta med någon typ av energiåtevinning.

Är det bara en fläkt och designat så (dvs ingen hemmafix) så är det frånluft. Dels för att kunna ta hand om förorenda luft. Dvs odörena från "kontoret" samt dofterna från matlagningen.

Det du kan ha i bakhuvudet att långvarig minskad frånluft om huset är byggt med det i åtanke är ökad fukt i våtutrymmen med ökad risk till fuktproblem. När du sen börjar styra det.

Allt detta sagt, är jag tämligen novis i ventilationsbranchen. Så det finns nog mååånga aspekter jag inte har en aning om att de existerar!

Jag älskar din nyfikenhet och att du leker med ideer vad du kan göra. Så jag följer gladerligen de updateringar du kan tänkas göra.

Jag har bara varit upp på vinden snabbt och kollat vad det var för prylar där, bara en fläkt vad jag kunde se, så vitt jag vet är det inget hemmakokande Det kan mycket väl vara frånluft, känns mer logiskt faktiskt!
Kan ju vara så att det är nån till fläkt där uppe, måste ta och undersöka det lite
Egentligen har jag inget behov av att styra den, har bara snöat in i tanken att kunna styra hela huset i homeassistant, är i slutfasen nu more or less. Fjärrvärmen, ventilation och garageporten kvar.
Garageporten är på g att lösas, väntar på posten och på tal om posten ska jag in med sensor i postlådan också så jag vet när mina paket är levererade haha

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@aragon hade en sånhär funkat tro? https://www.sunricher.com/zigbee-with-neutral-or-no-neutral-w...

Svårt att hitta nå vettigt, är inte så pigg att köpa in mig på zvawe, har redan zigbee,wifi och 433mhz prylar

edit: https://www.styrahem.se/p/579/styrenhet-for-takflakt-wifi-rf-... ????

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

@aragon hade en sånhär funkat tro? https://www.sunricher.com/zigbee-with-neutral-or-no-neutral-w...

Svårt att hitta nå vettigt, är inte så pigg att köpa in mig på zvawe, har redan zigbee,wifi och 433mhz prylar

tveksamt, läser man manualen och tittar på godkända laster är det sammas som för den andra du tittade på.
det är rätt dåligt utbud av moduler för motor last oavsett protokoll, det är samma sak för relä om man behöver moduler för lite högre effekt.

du kan ju kolla på sonoff fläktkontroller, den ger styrning i 3steg dvs hög,mellan,låg ocg fixar last på 2A för fläkt motor.
https://boiq.se/produkt/sonoff-ifan03-smart-styrning-for-takf...

Edit: du hade redan hittat den ser jag nu

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Aha i see!
Det enda jag vill uppnå egentligen är att ha möjlighet att styra den utan att behöva gå in i kaoset som kallas garage 😂

Varför vill (behöver?) du ha möjlighet att ställa om ventilationen i hemmet? Det bör göras en gång av proffs och sedan är det rekommenderat att man inte går dit och pillar själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför vill (behöver?) du ha möjlighet att ställa om ventilationen i hemmet? Det bör göras en gång av proffs och sedan är det rekommenderat att man inte går dit och pillar själv

Har inget egentligt behov, vill bara ha möjligheten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Har inget egentligt behov, vill bara ha möjligheten.

Risken finns att du skadar huset och din familjs hälsä

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Har inget egentligt behov, vill bara ha möjligheten.

ska du styra ventilationen skulle jag nog rekommendera att du sätter luftkvalitative i rummen,
jag styr närmast allt men frånluft systemet rör jag inte, även med systemet igång hela tiden blir luften fort dålig i barnen rum om dörrarna är stängda, (ger huvudvärk/migrän)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ska du styra ventilationen skulle jag nog rekommendera att du sätter luftkvalitative i rummen,
jag styr närmast allt men frånluft systemet rör jag inte, även med systemet igång hela tiden blir luften fort dålig i barnen rum om dörrarna är stängda, (ger huvudvärk/migrän)

Blev less att efterforska. Tog tag i garageporten istället, confade en wemos d1 med relay shield och en tempsensor

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)