Philips eller LG OLED - funderingar/köpråd utöver bildkvalitet

Permalänk
Medlem

Philips eller LG OLED - funderingar/köpråd utöver bildkvalitet

Hej, går och spekulerar kring ny 55/65" OLED-TV.

Lutar åt Philips eller LG pga prisvärdhet. Är ute efter bra bild med OLED-svärta och kontrasten, men ingen bildofil som kommer pilla med inställningar i överkant för att nå den sista 1% perfekt bild.

Gillar i allmänhet open source och saker som går att uppgradera och är hållbara, vill undvika stängda system, övervakning och produkter som står utan uppdateringar och ej fungerande funktioner efter 2 år.

Spelar inte TV-spel, bra om stödjer senaste tekniken för HDMI etc, men ingen dealbreaker att TV måste vara optimal för PS5 eller Xbox.

Tillägg: Budget max 15000, velar om 65" är värt 3000-5000 extra, när man sitter ca 3 - 4 meter från TV i soffan.

Med det sagt så kanske någon har lite input på följande i jämförelse Philips mot LG OLED:

-

1. Android TV vs WebOS hur förhåller de sig i funktionalitet, framtidssäkerhet och privatliv? Intuitivt känns det som Android är mer framtidssäkrat, men Google brukar ju gilla att läsa vår post. Men LG kanske lika illa fast man då även låser in sig i ett mindre ekosystem?

2. Ljudkvalitet? Trevligt om inbyggda högtalare ger tillräckligt bra ljud för "vanliga" TV-program, utan att man känner att man måste starta hembio-systemet för att lyssna på nyheterna eller på spåret...

3. Är något av märkena sämre med avseende på casting, har de inbyggda chromecast, eller kräver de märksspecifik casting-app?

4. Ambilight på Philips - har sett det hos bekanta några gånger och det är kanske lite häftigt för film, men kanske även störande? Är det enkelt att stänga av om man inte vill ha det? Ni som har TV med ambilight, skulle ni sakna det om det försvann? Funkar det även ok om man har ljus, men ej helt vit tapet?

5. Något annat man bör veta när man jämför LG och Philips? Byggkvalitet? Enkelt handhavande? Garantier? Service-organisation?

Lade till maxpris
Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Känns som det mest handlar om tycke och smak, själv har jag aldrig varit ett fan av LG och skulle utan tvekan förespråka Philips. Värt att nämna är att Philips har en tendens att stödja både HDR10+ och Dolby Vision, vilket LG inte gör.

Men sen beror det väl mer på vilken prisklass och specifik tv det handlar om, finns ju en hel uppsjö av dem. Ambilight är lätt att stänga av, samt ställa in lite olika varianter av det... och ja, jag saknar det i sovrummet där jag har en Samsung kontra min Philips i vardagsrummet ^^

Ingen inbyggd högtalare tv är ju direkt någon höjdare, även om Philips har ett par modeller med "inbyggd soundbar". Tvivlar starkt på att det skiljer sig markant och båda lär nog duga fint om man bara vill se på nyheterna.

Tänkte även slänga in ett "djävulskt" prisvärt alternativ, även om det inte är Oled:
Philips Pus9006 58" för 7.490:-
Övertygade mor min att gå på den istället för LG nano75 och måste säga att bilden imponerade starkt "direkt ur boxen". Startade den och körde "medium" på alla alternativ och kände att man faktiskt inte behövde gå in och pilla på något alls efter det, utom att stänga av diverse "eco skräp".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ambilight är mycket trevligt!
Du får en behövlig "naturlig" bakgrundsbelysning som även får TV'n att "växa" utanför sin fysiska storlek.
Philips brukar även ha bra högtalare inbyggda, inte hifi kanske men så pass bra att dom duger för normalt TV tittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Men sen beror det väl mer på vilken prisklass och specifik tv det handlar om, finns ju en hel uppsjö av dem. Ambilight är lätt att stänga av, samt ställa in lite olika varianter av det... och ja, jag saknar det i sovrummet där jag har en Samsung kontra min Philips i vardagsrummet ^^

Ingen inbyggd högtalare tv är ju direkt någon höjdare, även om Philips har ett par modeller med "inbyggd soundbar". Tvivlar starkt på att det skiljer sig markant och båda lär nog duga fint om man bara vill se på nyheterna.

Tack för tipsen! Ja just det prisklass max 15000 ca. Velar om 65" är värt 3000-5000 extra. Ska lägga till det i trådstart.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

alla oled displayer tillverkas av LG och sedan säljs till andra aktörer så som sony, philips mm.
själv har jag lg 65 b8 och är grymt nöjd.
klart man ska ha 65. Efter en månad med en 65 tummare känns allt annat pyttelitet=)

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Känns som det mest handlar om tycke och smak, själv har jag aldrig varit ett fan av LG och skulle utan tvekan förespråka Philips. Värt att nämna är att Philips har en tendens att stödja både HDR10+ och Dolby Vision, vilket LG inte gör.

Tänkte även slänga in ett "djävulskt" prisvärt alternativ, även om det inte är Oled:
Philips Pus9006 58" för 7.490:-
Övertygade mor min att gå på den istället för LG nano75 och måste säga att bilden imponerade starkt "direkt ur boxen". Startade den och körde "medium" på alla alternativ och kände att man faktiskt inte behövde gå in och pilla på något alls efter det, utom att stänga av diverse "eco skräp".

Vad menar du med att LG inte stödjer Dolby Vision? Aldrig haft problem med Netflix titlar på min CX65 att stödja Dolby Vision, eller tänkte du på något annat?

Jag själv bytte från Philips tv till LG Oled och hade aldrig gått tillbaka till Philips. Jag köpte en sån där typ TV du länkade som man tänkte : fan, najs pris och jag älskar Philips TV sedan tidigare med ambilight.

Sedan hade jag bara problem med bilden med massor av artifacts hur jag än gjorde och en mjukvara som fick en Windows 98 maskin att verka snabb i jämförelse. Jag var överlycklig när jag köpte min CX65 för 16.9 för knappt ett år sedan och det är utan tvekan ett av mina bästa teknikköp, när jag jämför hur jävla missnöjd jag var med min gamla Philips TV.

Som sagt, jag kommer aldrig välja en Philips TV frivilligt igen. Försök dessutom att ringa deras kundtjänst jämfört med LG.

Permalänk
Medlem

Min Philips OLED har i alla fall inbyggd casting som fungerar sömlöst med min Androidtelefon då det är en Android TV. Med Android TV får du även tillgång till en uppsjö av olika appar, då det enda som egentligen krävs av en utvecklare för att få en vanlig Androidapp att fungera är att anpassa layouten så att det passar en TV. Framtidssäkerheten har varit god för min del (årsmodell 2017) men samtidigt känner jag att hårdvaran inte riktigt har hängt med. Jag tittar t.ex. på Netflix numera genom min Xbox One S istället för appen på TVn då jag hade en del problem med stuttering. Skulle därför kika närmare på specifikationerna för att även ha med detta i din bedömning.

Ljudkvaliteten tycker jag har varit överraskande bra. Kommer ju inte i närheten av ett dedikerat ljudsystem men absolut bra nog för slötittande. Har de inte försämrat något sedan jag köpte min skulle jag inte oroa mig för det. Angående ambilight så kan du som ovan justera det på flera sätt, inklusive ljusstyrka som jag själv ställt in på lägsta inställningen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Philips har historiskt sett högre nivå av burn-in. Både läst på forum och hört från personal i elektronikbutiker (från deras visningsex då). Har också läst att philips har sämre färger och krångligare att få rätt i inställningar. Kanske är annat i 2021 upplagan men hörde detta om 2020 och tidigare.

Jag har haft både android och WebOS. Tyckte personligen mer om android även om det är i princip same shit. Tycker det är jobbigt att bl a TV4play, viafree och viaplay inte fungerar på WebOS. Du kan "casta" på samtliga OS.

65" lätt värt, du kommer ångra dig på sikt annars tror jag

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Qubeista:

Vad menar du med att LG inte stödjer Dolby Vision? Aldrig haft problem med Netflix titlar på min CX65 att stödja Dolby Vision, eller tänkte du på något annat?

Antagligen menar Necrophor att Philips stödjer både DV och HDR10+, medan LG inte har sistnämnda. Däremot är HDR10+ förmodligen ingen dealbreaker för merparten.

Nu är jag själv en bilddåre av rang och min bedömning av någon bildvisare är antagligen rätt irrelevant för merparten av användare här, men det enda bildmässiga skälet till varför jag skulle rekommendera en TV från Philips vore om man eventuellt gillar bilden den ritar upp. Då pratar jag rent subjektivt, för objektivt har deras apparater alltid haft fuffens för sig som man aldrig kommer åt vid kalibrering. Idag är det en helt annan sak mot hur det var för 10 år sedan visserligen men det känns som att Holländarna gör det hela mycket svårare än vad det är.

Av de OLED-TVs som LG säljer nu så är egentligen alla bra köp, även om A1:orna har lite väl många kompromisser för vissa användare. Skulle helt klart ha valt en 55/65C1 över något i motsvarande prisklass från Philips.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ambilight är mycket trevligt!
Du får en behövlig "naturlig" bakgrundsbelysning som även får TV'n att "växa" utanför sin fysiska storlek.
Philips brukar även ha bra högtalare inbyggda, inte hifi kanske men så pass bra att dom duger för normalt TV tittande.

Vet du om Ambilight funkar bra även om vägg bakom inte är helvit? Har ljusbeige vägg med vita/grå mönster bakom där TV ska stå...

Skrivet av Qubeista:

Jag själv bytte från Philips tv till LG Oled och hade aldrig gått tillbaka till Philips. Jag köpte en sån där typ TV du länkade som man tänkte : fan, najs pris och jag älskar Philips TV sedan tidigare med ambilight.

Sedan hade jag bara problem med bilden med massor av artifacts hur jag än gjorde och en mjukvara som fick en Windows 98 maskin att verka snabb i jämförelse. Jag var överlycklig när jag köpte min CX65 för 16.9 för knappt ett år sedan och det är utan tvekan ett av mina bästa teknikköp, när jag jämför hur jävla missnöjd jag var med min gamla Philips TV.

Som sagt, jag kommer aldrig välja en Philips TV frivilligt igen. Försök dessutom att ringa deras kundtjänst jämfört med LG.

Ajdå, de låter ju inte så bra för Philips. Hört om fler haft samma problem, eller måndagsexemplar?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Vet du om Ambilight funkar bra även om vägg bakom inte är helvit? Har ljusbeige vägg med vita/grå mönster bakom där TV ska stå...

Ajdå, de låter ju inte så bra för Philips. Hört om fler haft samma problem, eller måndagsexemplar?

Jag tror bara det var en TV som inte var gjord för mycket rörelse (även om de såklart marknadsförde det annorlunda), men jag var brutalt missnöjd när jag började få "artifacts" runt huvuden som knappt rörde sig, då började jag kika på ny TV.

Jag hade inte brytt mig ett skit om det är android TV eller WebOS; jag använde aldrig några specifika android TV funktioner, och i ärlighetens namn är det så enkelt att bara koppla in en dator eller mobil och göra vad man vill med en TV ändå nuförtiden om man vill mixtra.

Med dina krav hade jag verkligen satsat på en LG TV och minst en 65:a då givetvis, du kommer INTE ångra dig - jag lovar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Har bara erfarenhet av de tidigare versionerna av ambilight.
Men dom har fungerat bra även mot brokiga väggar.
Ambilight är så diffus att mönster eller prylar som belyses inte stör nämnvärt.
Även om en uniform vägg i neutral färg såklart är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

LG stödjer inte HDR10+... och Samsung i sin tur stödjer inte Dolby Vision t ex medan de flesta andra stödjer båda.

Inget av det du beskriver är min upplevelse med den tv'n, rapp i menyerna och absolut inga artifacts. Har själv aldrig haft problem med Philips men varit mer än besviken på både en och två från LG. Men där hamnar vi åter igen på "tycke och smak"

Edit:
Ambilight fungerar ypperligt mot i stort sett vilken bakgrund som helst, det är svårt att sätta ord på det men gillar personligen känslan det inger med färger runt tv'n.

Och som några här tidigare har nämnt, det är absolut värt det att gå direkt på 65" Min stackars 55:a i vardagsrummet känns nu pytteliten efter att jag ställde in en 65:a i sovrummet

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

LG definitivt.

Ambilight tycker jag är lite förstörande för OLED för man vill ju inte se kanten av TVn, bilden ska ju som nästan sväva i luften om det är helt mörkt omkring. Riktigt mysigt.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har en philips OLED (65") och är lite sugen på en 77". Velar också lite mellan LG och Philips.

+ med philips vs LG
Philips har androidtv vilket är mil bättre än webos, personligen kör jag med en nvidia shield så det spelar ingen roll för mig men tänker man använda inbyggda smartv-funktioner är android bättre.

Ambilight är riktigt trevligt.

- Med Philips
Hade länge problem med HDMI-CEC styrningen
Priset, LG är billigare

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Necrophor:

LG stödjer inte HDR10+... och Samsung i sin tur stödjer inte Dolby Vision t ex medan de flesta andra stödjer båda.

Det är väl bara Philips och Panasonic som har TV-apparater med stöd för bägge om vi förhåller oss till väsentliga tillverkare åtminstone? Som sagt så är HDR10+ inte särskilt fördelaktigt för slutanvändaren då merparten av all dynamisk metadata är Dolby Vision. Och i de enstaka fall på UHD-BD där HDR10+ förekommer är det mer regel än undantag att Dolby Vision finns med på samma skiva även om det finns vissa få undantag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om 13.990:- är ett riktigt kap för en Philips 65" Oled706, men rent spontant fick jag känslan av att det var ett riktigt bra pris. Kan dock inte säga något om själva tv'n i sig då jag aldrig vare sig kollat på eller upplevt den.

Philips 65" Oled706 13.990:-

Jag antar att denna bör ligga i en "högre" klass (?)
LG 65" OledC1 17.990:-

Vad som borde vara motsvarande (?)
LG 65" OledB1 14.990:-

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Bildexpert

Såvida man inte vill ha Ambilight eller en Philips-TV specifikt så är 65B1 helt klart värd den extra tusenlappen gentemot 706.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får mer matnyttig info här på 2 timmar, än söka och jämföra flera dagar på egen hand. Stort tack, även om det inte är solklart vad jag ska välja.

Följdfunderingar:

Har läst rykten att LG A1 / B1 är ganska ljussvaga. Hur illa är det, kan man titta på TV kvällstid på sommaren utan att dra för gardiner? Som jämförelse körs där i dag en 7-8 år gammal Panasonic plasma som funkar utan större problem. Skulle en Philips 706 vara bättre?

LG A1 / B1 skiljer det endast HDMI-version? Är HDMI 2.1 värt 1000kr mer om man inte spelar?

Skrivet av Nissling:

Såvida man inte vill ha Ambilight eller en Philips-TV specifikt så är 65B1 helt klart värd den extra tusenlappen gentemot 706.

Intressant, kan du förtydliga lite mer vad som gör den värd det? Inte sarkastisk, försöker förstå helheten.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är väl bara Philips och Panasonic som har TV-apparater med stöd för bägge om vi förhåller oss till väsentliga tillverkare åtminstone? Som sagt så är HDR10+ inte särskilt fördelaktigt för slutanvändaren då merparten av all dynamisk metadata är Dolby Vision. Och i de enstaka fall på UHD-BD där HDR10+ förekommer är det mer regel än undantag att Dolby Vision finns med på samma skiva även om det finns vissa få undantag.

Det var min... "äldre" tanke och att DV var på god väg att gå "vinnande" ur striden. Dock verkar det som att HDR10+ fått ett rejält uppsving senaste tiden med fler aktörer som ställer sig bakom formatet igen då det är "gratis". Till och med Netflix har "öppnat" för tanken att stödja det. Nu gäller väl detta kanske mestadels streaming-plattformerna såsom Amazon Prime, Disney+ etc.

Personligen tycker jag det är... "idioti" att fortsätta med två olika standarder.

Men med handen på hjärtat får jag väl säga att jag inte direkt skulle märka i ett blindtest om det var hdr10+, Dolby Vision eller hdr10. Stödjer inte TCL även båda formaten?

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wowtip:

Har läst rykten att LG A1 / B1 är ganska ljussvaga. Hur illa är det, kan man titta på TV kvällstid på sommaren utan att dra för gardiner? Som jämförelse körs där i dag en 7-8 år gammal Panasonic plasma som funkar utan större problem. Skulle en Philips 706 vara bättre?

Detta är ju vad som är så fascinerande. Samma historia upprepas hela tiden.

En OLED A1 är ungefär lika ljusstark som medelklassad LCD och ännu ljusstarkare vid HDR. Samma sak för B1 som når ännu högre och så når C1 och G1 än mer högre. Men det finns då vissa LCD:er, särskilt de mini-LED-belysning, som är ännu ljusstarkare. Majoriteten LCD:er, särskilt i den prisklass som A1 kan jämföras med, är faktiskt generellt ljussvagare.

Och i samtliga fall är även de "klenaste" OLED-modellerna som minst dubbelt upp och som mest uppemot 5–7 gånger ljusstarkare än en gammal plasma. Men i diskussionen med moderna apparater och ljusstyrkor missar man den relativiseringen och oroar sig över "låg ljusstyrka" fast det antagligen är långt mer än vad någonsin kunde drömma om med sin plasma. Eller ens vill ha i det rum där en så pass mörk bild från en plasma faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är ju vad som är så fascinerande. Samma historia upprepas hela tiden.

En OLED A1 är ungefär lika ljusstark som medelklassad LCD och ännu ljusstarkare vid HDR. Samma sak för B1 som når ännu högre och så når C1 och G1 än mer högre. Men det finns då vissa LCD:er, särskilt de mini-LED-belysning, som är ännu ljusstarkare. Majoriteten LCD:er, särskilt inte den prisklass som A1 kan jämföras med, är faktiskt generellt ljussvagare.

Och i samtliga fall är även de "klenaste" OLED-modellerna som minst dubbelt upp och som mest uppemot 5–7 gånger ljusstarkare än en gammal plasma. Men i diskussionen med moderna apparater och ljusstyrkor missar man den relativiseringen och oroar sig över "låg ljusstyrka" fast det antagligen är långt mer än vad någonsin kunde drömma om med sin plasma. Eller ens vill ha i det rum där en så pass mörk bild från en plasma faktiskt fungerar.

Haha, ja det är ju nackdelen med att samla kunskap på internet. "Sanningar" och "Problem" skapas på forum, men visar sig sedan inte alls vara problem i verkligheten. Eller tvärtom där fanboys hausar upp saker som inte alls är så fantastiska som man hoppades.

Bra svar, tack för den tydliga förklaringen. Känns lugnare om det skulle bli en LG OLED då.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Necrophor:

Personligen tycker jag det är... "idioti" att fortsätta med två olika standarder.

Det svåra är att Dolby har arbetat på sin proprietära standard i många år och fått många i branschen att gå åt det hållet. Dolbys första skärm med stöd för HDR släpptes så tidigt som 2012 och används fortfarande av många colorister, men numer mest för SDR ironiskt nog. I samband med att de fick med tillräckligt många tillverkare och distributörer i tid har HDR10+ haft det svårt att få marknadsandel eftersom det stod klart betydligt senare. Dock kan det stämma att det har blivit vanligare vid streaming. Om jag inte minns helt fel så tar inte Dolby ut någon royalty för enskilda filmer på streamingtjänster som nyttjar Dolby Vision, men däremot gör de det på UHD-BD.

Skrivet av Necrophor:

Men med handen på hjärtat får jag väl säga att jag inte direkt skulle märka i ett blindtest om det var hdr10+, Dolby Vision eller hdr10. Stödjer inte TCL även båda formaten?

Så länge bildvisaren hanterar PQ-tonkurvan på samma sätt kommer du att få en väldigt snarlik bild. Med Dolby Vision har du fördelen att tonmappingen inte kan gå till hur som helst utan sker på ett väldigt reglerat vis. På billigare apparater kan det ha en mycket påtaglig skillnad, även om jag personligen tycker att resonemanget blir lite bakvänt. Ställer man krav på HDR gör man bättre ifrån sig att köpa en TV som gör mer rätt från början, även om man kommer långt på Dolby Vision förstås.

Utöver dynamisk metadata så kan Dolby Vision även ge större bitdjup och minska komprimeringsartefakter. I vissa fall är det direkt nödvändigt då HDR10 ger mycket påtaglig macroblocking. Paramount har haft det problemet på flera av sina filmer, varav de två främsta jag tänker på är Days of Thunder och Saving Private Ryan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ha i åtanke att LG har betydligt större marknadsandel än Philips och därför kommer åsikterna att luta till LG's fördel om du ställer frågan "Philips eller LG" Jag inte lojal mot något TV-märke utan går efter det som känns mer prisvärt för stunden så jag avstår därför min röst. Både mina föräldrar och min ena bror har 65" OLED från LG och dom är nöjda.

Jag köpte Philips första 55" OLED (901F) år 2017, den har fungerat kanonbra och jag är supernöjd med den.
Min andra bror köpte en likadan samtidigt och även hans TV har fungerat klockrent, ingen av oss har fått inbränningar eller andra problem så den enda kontakt med Philips support (som många verkar klaga på) har varit angående frågor om uppdateringar som dom svarat på varje gång.
Philips skickade fortfarande ut uppdateringar till min TV under 2021, hoppas dom fortsätter även under 2022

Ska du bara se film och klarar dig utan 4K 120Hz kanske du nöjer dig med en 65" LG A1 för 12k?
Värt att tänka på är att det inte verkar som att LG prioriterar A och B-serien lika mycket som C-serien så det kan vara så att den inte kommer hålla sig uppdaterad lika länge.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Ha i åtanke att LG har betydligt större marknadsandel än Philips och därför kommer åsikterna att luta till LG's fördel om du ställer frågan "Philips eller LG" Jag inte lojal mot något TV-märke utan går efter det som känns mer prisvärt för stunden så jag avstår därför min röst. Både mina föräldrar och min ena bror har 65" OLED från LG och dom är nöjda.

Jag köpte Philips första 55" OLED (901F) år 2017, den har fungerat kanonbra och jag är supernöjd med den.
Min andra bror köpte en likadan samtidigt och även hans TV har fungerat klockrent, ingen av oss har fått inbränningar eller andra problem så den enda kontakt med Philips support (som många verkar klaga på) har varit angående frågor om uppdateringar som dom svarat på varje gång.
Philips skickade fortfarande ut uppdateringar till min TV under 2021, hoppas dom fortsätter även under 2022

Ska du bara se film och klarar dig utan 4K 120Hz kanske du nöjer dig med en 65" LG A1 för 12k?
Värt att tänka på är att det inte verkar som att LG prioriterar A och B-serien lika mycket som C-serien så det kan vara så att den inte kommer hålla sig uppdaterad lika länge.

Lite nyfiken på varför du tänker att det skulle vara så, åtminstone här? Går ju att göra samma argument omvänt, eftersom man har större marknadsandel kommer man hitta fler människor som haft problem eller är missnöjda. Det är ju vanligare att man aktivt söker upp forum för att högljutt uttrycka ett missnöje över något än att man är nöjd och belåten?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Lite nyfiken på varför du tänker att det skulle vara så, åtminstone här? Går ju att göra samma argument omvänt, eftersom man har större marknadsandel kommer man hitta fler människor som haft problem eller är missnöjda. Det är ju vanligare att man aktivt söker upp forum för att högljutt uttrycka ett missnöje över något än att man är nöjd och belåten?

Jag menar ingenting mer än att jag upplever att folk har en tendens att rekommendera det de själv köpt

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Tack, bra tankar!

Så har sannolikt smalnat ned det hela till:

• LG OLED65A1 - 11990 kr

• Philips 65OLED706 - 13990 kr (+2000 kr)

• LG OLED65B1 - 14980 kr (+3000)

Jag skulle givetvis helst jämföra dem i butik innan köp, men det är nog lättare sagt än gjort.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Tack, bra tankar!

Så har sannolikt smalnat ned det hela till:

• LG OLED65A1 - 11990 kr

• Philips 65OLED706 - 13990 kr (+2000 kr)

• LG OLED65B1 - 14980 kr (+3000)

Jag skulle givetvis helst jämföra dem i butik innan köp, men det är nog lättare sagt än gjort.

tror du ska fråga dig själv om du vill ha ambilight eller inte. Mellan B1 och A1 så är väl utseende på TVn och ljusstyrka som skiljer mest (sen spelfunktioner).

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/31...
Här är ett till alternativ för att göra det ännu lite svårare

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

tror du ska fråga dig själv om du vill ha ambilight eller inte. Mellan B1 och A1 så är väl utseende på TVn och ljusstyrka som skiljer mest (sen spelfunktioner).

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/31...
Här är ett till alternativ för att göra det ännu lite svårare

Haha fler alternativ, det är ju precis vad som behövs.

Har inte kollat Panasonic, då de generellt låg högre i pris, vet du hur den står sig mot LG B1 / Philips 706? Har fått lite intrycket att Panasonic halkat efter lite, även om överlag ganska nöjd med min gamla 47" panasonic plasma.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Bildexpert 📺

Panasonic är i fråga om bildkvalitet bättre, mer precisa och mer justerbara jämfört med LG och i synnerhet Philips vilka alltid varit godtyckets TV-apparater och fortfarande är det i ganska hög grad. Precis som det var med Panasonics plasma när det var peak plasma för 10 år sedan, så är Panasonic (samt Sony) idag de man väljer på för den största kontrollen och bästa precisionen runt bildens egenskaper.

TV-apparater idag är komplexa ämnen med många sidor. Panasonic har valt en annan väg med smart-systemen och är de "dummaste" idag vilket många ser som en fördel eftersom gränssnittet inte alls belastas på samma sätt. Särskilt som smart-funktioner (när man vill ha dem) endast är en HDMI-kontakt bort.