Permalänk
Medlem

Nytt mobilnummer?

Det är ju enkelt att hitta tips på vad man behöver göra när man uppdaterar sin nalle.

Jag kommer dock behöva byta mitt mobilnummer men skall behålla min nalle. Inte sett samma typ av information för det.

Finns det någon checklista eller liknande man kan läsa för att se vad man behöver tänka på så man inte missar något man får ångra i efterhand?

Permalänk
Medlem

Jag ska gå tillbaka till mitt privata nummer efter 5 år med jobbnumret som det primära så är i samma sits. Än så länge har jag gått igenom all sms-historik och inloggningar jag kan komma på för att hitta de som har mitt nummer knutet till sig. Hade varit jobbigt med 2-faktorsautentisering via sms på ett nummer man inte har kvar...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Parkeringsapparna är det jag kommer till att tänka på främst då de flesta fortfarande inte gått över till någon vettig inloggningsmetod så som bank-id utan envisas med ens mobilnummer. Tråkigt nog är det ju några stycken också.
Att mobilnummer fortfarande är en grej efter alla dessa år är helt otroligt. Jag har mer och mer gått över till att ringa med Messenger då det är betydligt mer användarvänligt att ringa upp ett namn istället för något nummer man inte vet vad det är för något

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Det är ju enkelt att hitta tips på vad man behöver göra när man uppdaterar sin nalle.

Jag kommer dock behöva byta mitt mobilnummer men skall behålla min nalle. Inte sett samma typ av information för det.

Finns det någon checklista eller liknande man kan läsa för att se vad man behöver tänka på så man inte missar något man får ångra i efterhand?

Försök ha numren överlappande ett tag och sätt in det gamla kortet i en reservmobil du kanske har liggande. Man vet aldrig när någon app eller site vill verifiera dig via telefonnummer. Svårt att gardera sig mot det, men allra minst bör man ju kolla sina viktiga e-post-konton, kryptoplånisar, inlogg på MS/Windows/Apple/Google/etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Låter lite som jag resonerat då.

Se över web-konton man har.
Kolla apparna (jag använder lyckligtvis väldigt få)
Ringa alla bekanta, banker och försäkringsbolag etc
Jag kommer ha lite överlapp då jag redan planerat för att stoppa dagens kort i en gammal nalle.

Hur är det nuförtiden. Ligger det något på SIM-kortet eller är allt i nallen numera? För låg ju SMS och kontakter ibland på SIM-kortet.

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag på alla ställen man får sms info ifrån. Tex när man gör beställning online, eller Försäkringskassan.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rätt bra att spara alla uppgifter i en lösenordshanterare typ Keepass (den är gratis) för då kan man söka numret och ser förhoppningsvis vilka siter det är registrerat på, svårt att fixa i efterhand men nått man kan tänka på för framtiden.

Det kan finnas uppgifter lagrade på simkortet, det beror på inställningar och sim.

Men varför ska du byta nummer, de flesta operatörer kan väl flytta nummer? Du kan väl även skaffa ett kontantkort med det gamla numret?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är rätt bra att spara alla uppgifter i en lösenordshanterare typ Keepass (den är gratis) för då kan man söka numret och ser förhoppningsvis vilka siter det är registrerat på, svårt att fixa i efterhand men nått man kan tänka på för framtiden.

Det kan finnas uppgifter lagrade på simkortet, det beror på inställningar och sim.

Men varför ska du byta nummer, de flesta operatörer kan väl flytta nummer? Du kan väl även skaffa ett kontantkort med det gamla numret?

Hade inget hellre önskat än att få behålla numret men det är till en jobbnalle (som under nästan tjugo års tid även då varit min privata nalle) och då jag slutar jobba så blir jag av med detta nummer (och nej, de kan inte släppa det till mig).

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Parkeringsapparna är det jag kommer till att tänka på främst då de flesta fortfarande inte gått över till någon vettig inloggningsmetod så som bank-id utan envisas med ens mobilnummer. Tråkigt nog är det ju några stycken också.
Att mobilnummer fortfarande är en grej efter alla dessa år är helt otroligt. Jag har mer och mer gått över till att ringa med Messenger då det är betydligt mer användarvänligt att ringa upp ett namn istället för något nummer man inte vet vad det är för något

Det är många som använder sig av telefonnummer för att ringa tyvärr. Jag använder Teams som främsta meddelande app, både i jobbet och privat. Ändå är det många som envisas med att använda sms och telefonnummer för att kommunicera med mobilen.

Misstänker att det är för att det är så djupt rotat i folk, och det är därför många kör på det fortfarande år 2022.

Bara för att du tycker det är bättre och smidigare med t ex messenger, så betyder det ju inte att alla andra tycker det med 😉

P. S. Du kan spara numret som en kontakt om du vill veta vem som har det 😉 Dock misstänker jag att du inte vill det av dina ovan nämnda anledningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det är många som använder sig av telefonnummer för att ringa tyvärr. Jag använder Teams som främsta meddelande app, både i jobbet och privat. Ändå är det många som envisas med att använda sms och telefonnummer för att kommunicera med mobilen.

Misstänker att det är för att det är så djupt rotat i folk, och det är därför många kör på det fortfarande år 2022.

Bara för att du tycker det är bättre och smidigare med t ex messenger, så betyder det ju inte att alla andra tycker det med 😉

P. S. Du kan spara numret som en kontakt om du vill veta vem som har det 😉 Dock misstänker jag att du inte vill det av dina ovan nämnda anledningar.

De flesta jag pratar med har messenger, men sen är det några som fortfarande envisas med whatsapp, föreningen har möten i google meet, ska du prata med snorungar behöver du kik eller snap, har någon rötter i asien lär du ha stött på line och på jobbet är skype for business 2016 det senaste som passerat det Vogonska maskineriet.

Under tiden har alla dessa människor ett mobilnummer..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag kör dubbel-sim, det är supertrevligt, men mitt jobb-nummer har någon annan haft som jobb-nummer tidigare, och använt även privat, och jag får efter att haft numret över ett år, massa SMS om påminnelser om läkarbesök, tandläkare och annat tjafs från personen som hade numret för ~2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jo jag vet mycket väl hur verkligheten ser ut men det hindrar mig inte från att vara förundrad över att vi inte kommit längre. Att ha ett nummer sparat i en kontakt är i sig ingen garanti för att numret tillhör den personen man söker. Det kan ha hänt en del sedan numret sparades. Folk flyttar utomlands för att sedan komma tillbaka eller byter jobb.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Jo jag vet mycket väl hur verkligheten ser ut men det hindrar mig inte från att vara förundrad över att vi inte kommit längre. Att ha ett nummer sparat i en kontakt är i sig ingen garanti för att numret tillhör den personen man söker. Det kan ha hänt en del sedan numret sparades. Folk flyttar utomlands för att sedan komma tillbaka eller byter jobb.

Håller med dig, hade jag fått bestämma hade jag velat använda Teams till allt.
Det är mest pg a den äldre generationen samt vissa teknik motståndare som man inklusive mig själv som man tvingas ha ett telefonnummer.