Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja man betalar ju nästan dubbla priset för några ynka procent bättre bildkvalitet.

Series S är absolut en bra maskin för slanten men med tanke på hur seglivade konsolgenerationerna brukar vara så känns Series X som lite mer säkrad plus att jag tycker den också är ganska billig med tanke på vad man får. Vi får väl se hur stor skillnaden blir framöver med exempelvis Hellblade 2 eller Starfield som båda ser riktigt vassa ut. Series S kommer stå sig bra men de extra "teraflopsen" hos X kan ju användas till mer än bara högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Series S ser man definitivt skillnad på allround. 1080p är alldeles för dåligt idag med en stor tv eller nära vid en datorskärm. Men kostar ju definitivt mindre så bra den finns.

Personligen har jag aldrig lyckats se skillnad på 4k och 1080p när det kommer till film på min 58" Tv. Men det kanske är skillnad när det kommer till spel?

Sedan är ju filmerna jag ser ifrån streaming så det tappar väl lite kvalité även där iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Personligen har jag aldrig lyckats se skillnad på 4k och 1080p när det kommer till film på min 58" Tv. Men det kanske är skillnad när det kommer till spel?

Sedan är ju filmerna jag ser ifrån streaming så det tappar väl lite kvalité även där iofs.

Vad för avstånd har du till TV'n (öga till display)?

Du behöver sitta ca 1.5 från en 58 tums TV för att dra full nytta av 4K.

På t ex 3m avstånd är det ingen märkbar skillnad alls för de flesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Nja man betalar ju nästan dubbla priset för några ynka procent bättre bildkvalitet.

Nja, bildkvaliteten är rätt mycket bättre i mina ögon (och dessutom dubbelt så mycket lagring och en optisk enhet). Se exempelvis denna jämförelsen. Det är visserligen inzoomade stillbilder men skillnaderna är också rätt stora och uppenbara i många fall. Titta på fjärde och femte bilden exempelvis, Series S Quality ser ju rätt mycket värre ut än Series X Performance när det gäller en en del aspekter som aliasing och allmän skärpa.

Skrivet av Elektron:

Personligen har jag aldrig lyckats se skillnad på 4k och 1080p när det kommer till film på min 58" Tv. Men det kanske är skillnad när det kommer till spel?

Sedan är ju filmerna jag ser ifrån streaming så det tappar väl lite kvalité även där iofs.

Det är skillnad på filmer och spel, filmer är sällan superskarpa på det sättet som spel ofta är då linser och fokus används på film för att ge en viss stil eller liknande, eller för att de som sköter kameran kanske inte alltid agerar perfekt då det är människor som fattar ögonblicksbeslut liksom. Sen tycker jag ändå skillnaden är ganska uppenbar även i filmer, men det varierar förstås beroende på hur filmen är filmad, mastrad och så vidare, och förstås hur komprimerad den är. Men jag håller med om att 4K inte är alls lika viktigt för video, där är snarare HDR-aspekten det som gör störst skillnad mot "Full HD".

Skrivet av teejee:

Vad för avstånd har du till TV'n (öga till display)?

Du behöver sitta ca 1.5 från en 58 tums TV för att dra full nytta av 4K.

På t ex 3m avstånd är det ingen märkbar skillnad alls för de flesta.

Det där är en vanlig missuppfattning skulle jag säga. När man har gjort denna typen av beräkningar så utgår man från "20/20-syn" och förmågan att urskilja enskilda pixlar på ett visst avstånd. 20/20 (eller 6/6 i det metriska systemet, eller 1.0 hos optikern) är inte perfekt syn på något sätt utan bara vad man betraktar som normalt, många har rätt mycket bättre syn än så även om antalet minskar med åldern. Sen handlar det om mer än förmågan att urskilja enskilda pixlar. Det går att se att en linje är oskarp eller "hackig" även utan att man kan se de individuella pixlarna exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det där är en vanlig missuppfattning skulle jag säga. När man har gjort denna typen av beräkningar så utgår man från "20/20-syn" och förmågan att urskilja enskilda pixlar på ett visst avstånd. 20/20 (eller 6/6 i det metriska systemet, eller 1.0 hos optikern) är inte perfekt syn på något sätt utan bara vad man betraktar som normalt, många har rätt mycket bättre syn än så även om antalet minskar med åldern. Sen handlar det om mer än förmågan att urskilja enskilda pixlar. Det går att se att en linje är oskarp eller "hackig" även utan att man kan se de individuella pixlarna exempelvis.

Det är klart att det inte är en fix gräns som är identisk för alla, där håller jag med. Men i stort tycker jag att det stämmer, de flesta ser inte stor skllnad på 1080P och 4k på 3 meter med 55tums TV. Men går man närmare så gör man det allt tydligare. Håller du inte med om det?

Min poäng är alltså att många har ett förhållande mellan storlek på display och avstånd som gör att skllnaden för dom mellan 1080P och 4k är mkt liten.

Främsta syftet med 4k är ju att ha en bild som tar upp en mycket större del av synfältet än 1080P men ändå upplevs skarp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, bildkvaliteten är rätt mycket bättre i mina ögon (och dessutom dubbelt så mycket lagring och en optisk enhet). Se exempelvis denna jämförelsen. Det är visserligen inzoomade stillbilder men skillnaderna är också rätt stora och uppenbara i många fall. Titta på fjärde och femte bilden exempelvis, Series S Quality ser ju rätt mycket värre ut än Series X Performance när det gäller en en del aspekter som aliasing och allmän skärpa.

Ja jäklar. Tack för länken. Då känner jag mig ännu mer övertygad om att knappt någon skulle se skillnad i ett blindtest med två identiska TV-apparater där den ena är till en XSS och den andra till XSX och testpersonen siter på ett normal vardagsrumsavstånd. Säg 65" och 3-4 från öga till skärm.

Jag förväntar mig att skillnaden mellan XSX och XSS borde vara som mellan XBONES och XSX. Även om skillnaden även där är rätt små. Synbara, men likväl små.

Jag har iallafall lite högre krav. Jag tycker man ska kunna se stora skillnader utan att behöva zooma in på stillbilder. Se exempelvis king kong som släpptes både till sjätte och sjunde generationens konsoller (nu är ju även handhållna enheter med i detta, men ignorera dessa). Här kan vi prata om faktisk skillnad.

Permalänk
Avstängd

Bara möjligheten att köpa/sälja spel på skiva gjorde det till ett enkelt val för mig, både Series X och en icke-DE PS5 fick det bli.

Självklart är det ingen större skillnad på befintliga spel. Det kommer bli intressesant när spel bara släpps till nya generation, men tyvärr är det ju alltid sämsta hårdvaran som kommer styra utvecklingen också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ja jäklar. Tack för länken. Då känner jag mig ännu mer övertygad om att knappt någon skulle se skillnad i ett blindtest med två identiska TV-apparater där den ena är till en XSS och den andra till XSX och testpersonen siter på ett normal vardagsrumsavstånd. Säg 65" och 3-4 från öga till skärm.

Jag förväntar mig att skillnaden mellan XSX och XSS borde vara som mellan XBONES och XSX. Även om skillnaden även där är rätt små. Synbara, men likväl små.

Jag har iallafall lite högre krav. Jag tycker man ska kunna se stora skillnader utan att behöva zooma in på stillbilder. Se exempelvis king kong som släpptes både till sjätte och sjunde generationens konsoller (nu är ju även handhållna enheter med i detta, men ignorera dessa). Här kan vi prata om faktisk skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=_Rcy00bGm2E

Skönt att du har hittat din konsol nu då! 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Permalänk

Wow. Ubisoft+ kommer till Gamepass! 100tals titlar till Xbox och PC. Det där var en riktigt trevlig nyhet.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Rainbow Six Extraction will be available on day one with Xbox Game Pass, PC Game Pass, and Xbox Game Pass Ultimate when it releases on January 20.
https://news.xbox.com/en-us/2022/01/05/rainbow-six-extraction...

Ubisoft+ Coming To Xbox And Rainbow Six Extraction Launching On Xbox Game Pass
https://news.ubisoft.com/en-us/article/6swN56EyVYT97D6r1sFwZE

MS kommer garanterat höja priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Wow. Ubisoft+ kommer till Gamepass! 100tals titlar till Xbox och PC. Det där var en riktigt trevlig nyhet.

Är det så? Verkar vara lite förvirring, men tex the verge skriver "Ubisoft says Ubisoft Plus on Xbox “will be a separate subscription from Game Pass.”"

www.theverge.com/platform/amp/2022/1/5/22868704/ubisoft-plus-...

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Är det så? Verkar vara lite förvirring, men tex the verge skriver "Ubisoft says Ubisoft Plus on Xbox “will be a separate subscription from Game Pass.”"

www.theverge.com/platform/amp/2022/1/5/22868704/ubisoft-plus-...

Vi får väl se. Det officiella från Ubisoft är att det ”kommer till Gamepass, mer info längre fram”.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Vill tipsa alla om Hades som finns på Game pass till de som inte spelat det. Mycket ”chill” spel och man har roligt hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vi får väl se. Det officiella från Ubisoft är att det ”kommer till Gamepass, mer info längre fram”.

Nej, du har missuppfattat det hela. Det kommer inte till gamepass i dagsläget.

https://twitter.com/Ubisoft/status/1478784957325717506?s=20

"Hey! Ubisoft+ will be a separate subscription from Game Pass but keep an eye out for more news and launch dates!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det kommer inte till gamepass i dagsläget.

EA play var också det i början.
Kommer garanterat integreras vid något tillfälle...

Permalänk
Skrivet av teejee:

Nej, du har missuppfattat det hela. Det kommer inte till gamepass i dagsläget.

https://twitter.com/Ubisoft/status/1478784957325717506?s=20

"Hey! Ubisoft+ will be a separate subscription from Game Pass but keep an eye out for more news and launch dates!"

Ok. Känns skumt att ha två tjänster. Som sagts så lär dom nog slås ihop framöver. Ändå en prisvärd tjänst OM det är nerladdningsbara spel och inte bara Cloud.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

EA play var också det i början.
Kommer garanterat integreras vid något tillfälle...

Ja, det är inte omöjligt iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Det är klart att det inte är en fix gräns som är identisk för alla, där håller jag med. Men i stort tycker jag att det stämmer, de flesta ser inte stor skllnad på 1080P och 4k på 3 meter med 55tums TV. Men går man närmare så gör man det allt tydligare. Håller du inte med om det?

Jag kan inte uttala mig om de flesta men jag har långt från perfekt syn och ser ändå ganska stor skillnad. Mest i spel och liknande förstås, filmat material är inte så skarpt i allmänhet utan beror på regissörens vision, filmarens kompetens och annat. Nu har jag visserligen 65 tum hemma, men jag installerade en ny 55-tummare hos morsan över julhelgen och det var ju sjukt stor skillnad mot deras gamla 50 tums 1080p-modell exempelvis. Men skärpa eller upplösning är förstås bara en aspekt, det är inte säkert att alla prioriterar det över annat, men det är fortfarande en markant skillnad. Och det är klart att det finns en punkt där det inte alls är värt det längre. Jag hade inte lagt extra pengar på att få 4K på en 13-tums laptop exempelvis, men den är ju ändå skarpare än en 1080p-skärm i samma storlek, om man kör 200% skalning på 4K-skärmen.

Dessa uträkningar som gärna plockas fram bygger ju allihop på när man ser individuella pixlar, men även om man inte ser de så kan man ju dra nytta av fler pixlar för mer skärpa och så. Ögat är inte en digitalkamera liksom. Jag börjar bli gammal och ser därmed lite sämre på kvällen när ögonen är trötta, kommer ofta på mig själv med att liksom sitta och luta mig framåt om jag spelar när familjen gått och lagt sig exempelvis, men även då gör ju den högre upplösningen skillnad. Det är mycket lättare för mig att läsa liten text om den är renderad med fler pixlar helt enkelt även på dessa avstånd där "4K är slöseri" om man går på diagrammen som finns överallt över idealavståndet.

Citat:

Min poäng är alltså att många har ett förhållande mellan storlek på display och avstånd som gör att skllnaden för dom mellan 1080P och 4k är mkt liten.

Jag menar att den inte är det, jag säger inte att det är en jätteskillnad om man sitter förhållandevis långt från skärmen eller så, men att säga att det är väldigt liten skillnad, eller ingen alls, stämmer inte alls enligt min erfarenhet.

Citat:

Främsta syftet med 4k är ju att ha en bild som tar upp en mycket större del av synfältet än 1080P men ändå upplevs skarp.

Tja, det beror väl på. Man kan väl generalisera och säga att syftet med att gå upp till 4K är att få skarpare bild, för det är ju vad man får. Om det handlar om att kunna ha en större skärm utan att förlora skärpa, att kunna sitta närmare utan att förlora skärpa, eller att man helt enkelt vill ha det skarpare än det man har är ju individuellt.

Skrivet av PlogarN97:

Ja jäklar. Tack för länken. Då känner jag mig ännu mer övertygad om att knappt någon skulle se skillnad i ett blindtest med två identiska TV-apparater där den ena är till en XSS och den andra till XSX och testpersonen siter på ett normal vardagsrumsavstånd. Säg 65" och 3-4 från öga till skärm.

Du tolkar förstås informationen som du vill, men mitt syfte var ju motsatsen. De bilder jag länkade anser jag visar på att man inte behöver zooma in för att se skillnaden då den är så stor och tydlig. Visar jag den jämförelsen på min laptop i helskärm, ställer den framför teven och sätter mig i soffan så är det ju utzoomat jämfört med spelet på teven och ändå ser jag en skillnad.

Citat:

Jag förväntar mig att skillnaden mellan XSX och XSS borde vara som mellan XBONES och XSX. Även om skillnaden även där är rätt små. Synbara, men likväl små.

Jag tror du blandar ihop de olika systemen lite här. Skillnaden mellan One S och Series X är väldigt stor, men jag antar att du syftar på skillnaden mellan One S och One X som inte är jättestor i praktiken. Men det systemet var ju ganska begränsat av den klena processorn, så den ökade grafikprestandan gjorde inte så stor skillnad som den borde gjort om man ser på siffrorna liksom. Så är inte fallet längre, Series-konsolerna har bra CPU-prestanda på båda prestandanivåerna alltså kan man nyttja grafikprestandan som finns mycket bättre. Och då är skillnaden rätt stor. 4K eller 1080p är en stor skillnad liksom. Därmed inte sagt att Series S inte är bra, det är bara att det monetära steget upp till Series X inte är så stort med tanke på vad man får för pengarna: Mycket högre grafikprestanda och dubbla lagringen. Köper man en Series S och kommer på efter ett halvår att lagringsutrymmet inte räcker till och köper expansionen så är man ju nästan uppe i priset för en Series X bara där liksom. Då har man visserligen mer lagringsutrymme än Series X men också mycket klenare grafik.

Citat:

Jag har iallafall lite högre krav. Jag tycker man ska kunna se stora skillnader utan att behöva zooma in på stillbilder. Se exempelvis king kong som släpptes både till sjätte och sjunde generationens konsoller (nu är ju även handhållna enheter med i detta, men ignorera dessa). Här kan vi prata om faktisk skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=_Rcy00bGm2E

Det är klart att det är stor skillnad mellan två hela generationer, det var ju fem år mellan dem liksom. Är det verkligen ditt krav så kan du ju inte byta grafikkort i datorn särskilt ofta exempelvis, för det krävs ju rätt många generationer för att få ett sånt lyft.

Permalänk
Medlem

Håller med ovan,
One X hade både kraft och minne för 4k och lite bättre cpu,
dessutom var minnet snabbt utan behov av krånglig optimering för onchip fastmem.
Resultatet var bättre spel i 4k jämfört med taskig prestanda i kring 720p.

Nu är skillnaden minnesmängd och gpu,
spelen behöver inte längre optimeras speciellt för xss men minne gör 4k omöjligt och detaljer kan försvinna i grafiken då du inte själv väljer hur grafiken bantas utöver upplösning.
Oftast blir skillnaden 4k -> 1080p och någon effekt som skuggor och blur som blir sämre.

Ett större problem kan ju vara pressen att släppa spel på one fortfarande och att det ger kompromisser som gör att next gen inte riktigt är här. (Cyberpunk är ju tydligt)

Permalänk
Medlem

Säger bara.

Senua Hellblade med hörlurar och dolby atmos. Just det sistnämnda vet jag inte hur mycket det påverkar, men det är min setup iaf.

Fy fasiken. Spelade igårnatt och rös mestadels. Drömde om spelet sen och hade världens sämsta sömn.
Kan verkligen rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Säger bara.

Senua Hellblade med hörlurar och dolby atmos. Just det sistnämnda vet jag inte hur mycket det påverkar, men det är min setup iaf.

Fy fasiken. Spelade igårnatt och rös mestadels. Drömde om spelet sen och hade världens sämsta sömn.
Kan verkligen rekommendera!

Tack för tipset. Kollade på en review nu och det ser ju helt fantastiskt ut!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ok. Känns skumt att ha två tjänster. Som sagts så lär dom nog slås ihop framöver. Ändå en prisvärd tjänst OM det är nerladdningsbara spel och inte bara Cloud.

Det finns ju fler tjänster på xbox. Jag tror du fortfarande kan teckna ea play på xbox separat ifrån gamepass.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det finns ju fler tjänster på xbox. Jag tror du fortfarande kan teckna ea play på xbox separat ifrån gamepass.

Ja. Jag hoppas ändå att detta framöver kommer ingå i ”ultimate” med en prisjustering uppåt 200kr. Den lär komma oavsett..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja. Jag hoppas ändå att detta framöver kommer ingå i ”ultimate” med en prisjustering uppåt 200kr. Den lär komma oavsett..

Fasen det vore trist om det vart så dyrt. Då skulle jag verkligen börja fundera på att köpa spel istället. Tyvärr går det ju dock inte spela online på spelen man köper isf.

Som priset är nu så brukar jag teckna och säga upp lite till och från.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Fasen det vore trist om det vart så dyrt. Då skulle jag verkligen börja fundera på att köpa spel istället. Tyvärr går det ju dock inte spela online på spelen man köper isf.

Som priset är nu så brukar jag teckna och säga upp lite till och från.

Isf tror jag man skrotat ”live” och kör ett basic för runt 120 med spel som nu typ och sen Ultimate med EA/Ubi och Gamepass Pc. Men det är ju givetvis bara spekulationer från min sida.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kan inte uttala mig om de flesta men jag har långt från perfekt syn och ser ändå ganska stor skillnad. Mest i spel och liknande förstås, filmat material är inte så skarpt i allmänhet utan beror på regissörens vision, filmarens kompetens och annat. Nu har jag visserligen 65 tum hemma, men jag installerade en ny 55-tummare hos morsan över julhelgen och det var ju sjukt stor skillnad mot deras gamla 50 tums 1080p-modell exempelvis. Men skärpa eller upplösning är förstås bara en aspekt, det är inte säkert att alla prioriterar det över annat, men det är fortfarande en markant skillnad. Och det är klart att det finns en punkt där det inte alls är värt det längre. Jag hade inte lagt extra pengar på att få 4K på en 13-tums laptop exempelvis, men den är ju ändå skarpare än en 1080p-skärm i samma storlek, om man kör 200% skalning på 4K-skärmen.

Dessa uträkningar som gärna plockas fram bygger ju allihop på när man ser individuella pixlar, men även om man inte ser de så kan man ju dra nytta av fler pixlar för mer skärpa och så. Ögat är inte en digitalkamera liksom. Jag börjar bli gammal och ser därmed lite sämre på kvällen när ögonen är trötta, kommer ofta på mig själv med att liksom sitta och luta mig framåt om jag spelar när familjen gått och lagt sig exempelvis, men även då gör ju den högre upplösningen skillnad. Det är mycket lättare för mig att läsa liten text om den är renderad med fler pixlar helt enkelt även på dessa avstånd där "4K är slöseri" om man går på diagrammen som finns överallt över idealavståndet.
Jag menar att den inte är det, jag säger inte att det är en jätteskillnad om man sitter förhållandevis långt från skärmen eller så, men att säga att det är väldigt liten skillnad, eller ingen alls, stämmer inte alls enligt min erfarenhet.
Tja, det beror väl på. Man kan väl generalisera och säga att syftet med att gå upp till 4K är att få skarpare bild, för det är ju vad man får. Om det handlar om att kunna ha en större skärm utan att förlora skärpa, att kunna sitta närmare utan att förlora skärpa, eller att man helt enkelt vill ha det skarpare än det man har är ju individuellt.
Du tolkar förstås informationen som du vill, men mitt syfte var ju motsatsen. De bilder jag länkade anser jag visar på att man inte behöver zooma in för att se skillnaden då den är så stor och tydlig. Visar jag den jämförelsen på min laptop i helskärm, ställer den framför teven och sätter mig i soffan så är det ju utzoomat jämfört med spelet på teven och ändå ser jag en skillnad.
Jag tror du blandar ihop de olika systemen lite här. Skillnaden mellan One S och Series X är väldigt stor, men jag antar att du syftar på skillnaden mellan One S och One X som inte är jättestor i praktiken. Men det systemet var ju ganska begränsat av den klena processorn, så den ökade grafikprestandan gjorde inte så stor skillnad som den borde gjort om man ser på siffrorna liksom. Så är inte fallet längre, Series-konsolerna har bra CPU-prestanda på båda prestandanivåerna alltså kan man nyttja grafikprestandan som finns mycket bättre. Och då är skillnaden rätt stor. 4K eller 1080p är en stor skillnad liksom. Därmed inte sagt att Series S inte är bra, det är bara att det monetära steget upp till Series X inte är så stort med tanke på vad man får för pengarna: Mycket högre grafikprestanda och dubbla lagringen. Köper man en Series S och kommer på efter ett halvår att lagringsutrymmet inte räcker till och köper expansionen så är man ju nästan uppe i priset för en Series X bara där liksom. Då har man visserligen mer lagringsutrymme än Series X men också mycket klenare grafik.
Det är klart att det är stor skillnad mellan två hela generationer, det var ju fem år mellan dem liksom. Är det verkligen ditt krav så kan du ju inte byta grafikkort i datorn särskilt ofta exempelvis, för det krävs ju rätt många generationer för att få ett sånt lyft.

Jag tror vi pratar om lite olika fall. Jag pratar om att en hel del (inte jag själv, jag sitter nära TV'n när jag spelar , utan andra i den här tråden eller på t ex Reddit) inte ser någon direkt skillnad mellan series S och series X, och när man frågar om storlek och avstånd till skärm så är det alltid (hittills iaf) så att det är i de klassiska 1080P eller 720P områdena.
Den här gamla grafen stämmer bra för mig (gällande film/spel), stämde t ex mkt bra när jag jämförde 720P och 1080P TV bredvid varandra (samma test-bluray på båda) i TV-affär för många år sen och 4k vs 1080P stämmer bra när jag testar hemma: https://www.avforums.com/articles/tv-full-hd-ultra-hd-4k-view... )

Så jag pratar alltså om rekommenderade avstånd/storlek för olika typer av upplösning på film/TV/spel och inte specifikt undersökningar när man kan se enskilda pixlar eller liknande.

Du argumenterar ju åt andra hållet, att hög upplösning är användbart även på längre avstånd än rekommendationerna jag refererar till. Och visst, det är säkert bra, men för en hel del är det uppenbarligen en mkt liten skillnad i spel.

Pratar vi om fokuserat arbete med t ex stillbilder eller läsa mycket text på skärmen så är det en annan diskussion, jag pratar om Xbox-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tack för tipset. Kollade på en review nu och det ser ju helt fantastiskt ut!

Det är helt amazing. Spelade klart spelet nu och jag längtar till Senua hellblade 2...

Det är inte alls så många fighter som jag trodde att det skulle vara... men på något sätt så kändes det som om jag slagits konstant. Jag är helt utmattad haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Jag tror vi pratar om lite olika fall. Jag pratar om att en hel del (inte jag själv, jag sitter nära TV'n när jag spelar , utan andra i den här tråden eller på t ex Reddit) inte ser någon direkt skillnad mellan series S och series X, och när man frågar om storlek och avstånd till skärm så är det alltid (hittills iaf) så att det är i de klassiska 1080P eller 720P områdena.
Den här gamla grafen stämmer bra för mig (gällande film/spel), stämde t ex mkt bra när jag jämförde 720P och 1080P TV bredvid varandra (samma test-bluray på båda) i TV-affär för många år sen och 4k vs 1080P stämmer bra när jag testar hemma: https://www.avforums.com/articles/tv-full-hd-ultra-hd-4k-view... )

Så jag pratar alltså om rekommenderade avstånd/storlek för olika typer av upplösning på film/TV/spel och inte specifikt undersökningar när man kan se enskilda pixlar eller liknande.

Jo, fast dessa rekommendationer är ju baserade på en uträkning av ögats förmåga att se enskilda pixlar.

Men jag kan ju bara utgå från mig själv, för jag kan inte veta vad du eller någon annan ser förstås. Jag kan inte urskilja enskilda pixlar på det avstånd jag sitter från teven vilket är drygt tre meter för en 4K 65'', men exempelvis spel i 1080p ser ju grynigare ut och det är tydligt när man tittar på exempelvis icke lod- eller vägräta linjer att de är "hackiga".

Men vi pratar om två olika saker samtidigt här, dels om 4K är "värt det" för en TV, och dels om Series X är "värt det" över Series S.

När det gäller det förstnämnda så tycker jag i allmänhet att det är värt att ha en 4K TV i ett vanligt vardagsrum, men det handlar ju inte om någon direkt merkostnad i dag heller. Frågan kanske mer borde vara om det är värt att byta en 1080p-TV som man är nöjd med, men det beror förstås på diverse saker. Eller om man exempelvis ska köpa en projektor, då de ofta är i 1080p fortfarande och 4K innebär en rejäl merkostnad. Ska man bara se på video så skulle jag säga att det inte är värt merkostnaden, men för spel är det ju i alla fall lite mer värt det. Å andra sidan kompenserar ju den massiva bildstorleken mycket annat liksom. Sen tillkommer ju andra aspekter, med HDR exempelvis, det får man inte på en 1080p-TV och det är ju en ganska stor uppgradering i mina ögon, för både film och spel (på konsol, på PC är det väl mer tveksamt fortfarande).

Men mellan Series S eller X så är det ju mer skillnader än bara 1080p eller 4K. Series S är ju en grym maskin, liten och smidig och ändå rätt imponerande prestanda, men kostnaden för att gå upp till en X är ju inte så stor speciellt inte om man tar hänsyn till lagringen som man lär behöva uppdatera om man spelar mer än en handfull spel liksom. Och det är inte så lätt som att om man har en 1080p TV så räcker Series S lika bra som en X för man får ju snyggare spel i 1080p på X också, beroende på hur utvecklarna har valt att lägga upp sina inställningar förstås.

Citat:

Du argumenterar ju åt andra hållet, att hög upplösning är användbart även på längre avstånd än rekommendationerna jag refererar till. Och visst, det är säkert bra, men för en hel del är det uppenbarligen en mkt liten skillnad i spel.

Jo så kan det vara. Eller så är det människor som skriver på reddit och liknande vars hjärnor tenderar att motivera ens beslut med efterkonstruktioner.

Det är ju enkelt att testa, bara att sätta upplösningen på sin XB till 1080p och se om man ser någon skillnad. För mig är det en markant skillnad, men jag vet inte, jag är ju också människa så det kan ju vara placebo kanske.

Citat:

Pratar vi om fokuserat arbete med t ex stillbilder eller läsa mycket text på skärmen så är det en annan diskussion, jag pratar om Xbox-spel.

Jo det är klart. Jag säger inte att 4K eller "kvalitet" är det "rätta valet" i alla lägen. När jag spelade igenom Control exempelvis så var det ju uppenbart att det var rätt mycket snyggare i kvalitetsläget men känslan var så mycket bättre i "performance" att jag körde hela spelet i det. Båda dessa var dock i "4K".

Permalänk
Medlem

Elgiganten verkar fortfarande ha i lager i 50 butiker, verkar som man behöver köpa på plats (man kan klicka för att se vilka butiker som har i lager)

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kons...