Permalänk
Medlem

Quest 2/3 referrals

Gör en separat tråd för att inte solka ner övriga trådar.

Oculus har ett referralsystem (https://secure.oculus.com/my/referrals/) som ger $30 för spel och appar, upp till 5st ($150) per månad. Det går till på följande vis:

  1. Köparen läggs tillfälligt till som Facebookvän

  2. En inbjudan skickas via Messenger

  3. Köparen accepterar inbjudan

  4. När köparen aktiverar enheten får båda $30

Ska fungera lika bra på köp gjorda på www.oculus.com som från andra ställen, huvudsaken är att acceptera inbjudan innan enheten aktiveras.

Om enheten redan har aktiverats går det att fabriksåterställa och sen acceptera och aktivera igen. Ska såvitt jag förstått även fungera på enheter som har använts länge.

Fabriksåterställning görs så här: https://support.oculus.com/articles/fix-a-problem/troubleshoo...

Frivilliga för detta: @Halldin, @johanandersson, @Molotov och säkert en hel del till - bara att skicka ett PM till någon och/eller anmäla sig som frivillig i den här tråden.

Rubrik smått justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Jag kan hjälpa till med referenslänk Bara att skicka PM

Permalänk
Medlem

Hjälper också gärna till. God jul!

Edit: Kan tillägga till OP - när jag själv fick min invite så gick det inte vägen av oklar anledning - men efter en fabriksåterställning gick det direkt. En återställning är inte så illa som det låter, det enda ”jobbiga” är ungefär att man behöver skriva in Wi-Filösenordet och parkoppla enheten till sin telefon igen

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Med fabriksåterställning förlorar man heller inga köp, kan vara värt att poängtera. Däremot förlorar man sparfiler för spel som inte har molnlagring. Vid ett lägligt tillfälle funderar jag på att göra en fabriksåterställning själv för att aktivera en kod, trots att jag haft Q2 i över ett år.

Permalänk

Jag hjälper också gärna till med referenslänk

Permalänk
Medlem

Jag kan sockra lite genom att erbjuda 2 veckors Xbox Game Pass Ultimate till någon som fullföljer ett köp med en referral. Gäller till senast 31/3 och först till kvarn.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det ta innan man får sina 30$, för mig som köpt en Quest 2 och aktiverat via referral länk?
Jag har för mig att jag läste att man skulle få sin credit direkt, men efter några timmar så har jag fortfarande inte sett att det kommit on något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Hur lång tid brukar det ta innan man får sina 30$, för mig som köpt en Quest 2 och aktiverat via referral länk?
Jag har för mig att jag läste att man skulle få sin credit direkt, men efter några timmar så har jag fortfarande inte sett att det kommit on något.

I villkoren står det 30 dagar efter aktivering av enheten, men jag har fått intrycket av att det kan gå fortare också - kanske om man gör ett spelköp? Utgår från att du har varit inne i referralmenyn i Oculus-appen och kollat om det finns en Redeem-knapp också.

Permalänk
Medlem

Får meddelande om att mitt Facebook konto redan aktiverat en Quest när jag försöker använda en referral code på min Fabriksåterställda quest 2

Finns det någon väg runt detta? Har ju en massa köp på mitt fb konto så är inte aktuellt med nytt fb konto

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Hur lång tid brukar det ta innan man får sina 30$, för mig som köpt en Quest 2 och aktiverat via referral länk?
Jag har för mig att jag läste att man skulle få sin credit direkt, men efter några timmar så har jag fortfarande inte sett att det kommit on något.

Alltid gått direkt för alla jag har hjälpt.

Verkar också som att de har ”fixat” loopholet med fabriksåterställning. Läste på Reddit att det inte fungerar längre men kan inte bekräfta det.

On topic:
5 oanvända referrals denna månad så bara att slänga iväg ett PM! Snabbt svar och kan slänga med en oanvänd Steam key till något vettigt spel som du inte redan äger

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Alltid gått direkt för alla jag har hjälpt.

Verkar också som att de har ”fixat” loopholet med fabriksåterställning. Läste på Reddit att det inte fungerar längre men kan inte bekräfta det.

Trist, jag aktiverade bara för en vecka sen, ovetandes om referral-grejen, och fabrikåterställde idag.
Riktigt kasst att man inte kan fixa det i efterhand bara för att missat klicka på en länk innan man startar själva enheten.

Permalänk
Medlem

Kan inte redigera originalinlägget, annars hade det gått att förtydliga att fabriksåterställning inte verkar funka längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kan inte redigera originalinlägget, annars hade det gått att förtydliga att fabriksåterställning inte verkar funka längre.

Jag lyckades precis! Devicen fanns fortfarande reggad på mig trots reset. Fick ta bort den manuellt på oculus.com sen funkade det

Se #19427339

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Trist, jag aktiverade bara för en vecka sen, ovetandes om referral-grejen, och fabrikåterställde idag.
Riktigt kasst att man inte kan fixa det i efterhand bara för att missat klicka på en länk innan man startar själva enheten.

Kanske finns hopp än ändå! Se inlägget ovan och rapportera gärna om det funkade för dig också.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Jag lyckades precis!

Devicen fanns fortfarande reggad på mig trots reset. Fick ta bort den manuellt på oculus.com sen funkade det

Var exakt tog du bort det på oculus.com?
Under "Enheter" och "Ta bort enhetsdata"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Var exakt tog du bort det på oculus.com?
Under "Enheter" och "Ta bort enhetsdata"?

Precis

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag gjorde än en gång en Factory Reset, plus att jag efter det manuellt tog bort min enhet via oculus.com. Sedan klickade jag på referrallänken igen (där det stod att jag redan klickat på den en gång tidigare), och startade upp min enhet igen och loggade in. Nu verkar allt vara aktiverat, jag ser min enhet via appen på mobilen och via oculus.com, men jag kan INTE se att jag fått några 30$ någonstans. Om jag vill köpa en app via headsetet, mobilen eller hemsidan så vill de fortfarande att jag ska betala fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag gjorde än en gång en Factory Reset, plus att jag efter det manuellt tog bort min enhet via oculus.com. Sedan klickade jag på referrallänken igen (där det stod att jag redan klickat på den en gång tidigare), och startade upp min enhet igen och loggade in. Nu verkar allt vara aktiverat, jag ser min enhet via appen på mobilen och via oculus.com, men jag kan INTE se att jag fått några 30$ någonstans. Om jag vill köpa en app via headsetet, mobilen eller hemsidan så vill de fortfarande att jag ska betala fullpris.

Har du gått in och tryckt redeem på referralsidan i Oculus-appen? Jag har varit tvungen att göra det manuellt för att pengarna ska läggas till (och giltigheten är exakt 1 år från att det lades till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har du gått in och tryckt redeem på referralsidan i Oculus-appen? Jag har varit tvungen att göra det manuellt för att pengarna ska läggas till (och giltigheten är exakt 1 år från att det lades till).

Menar du denna sidan:?
https://secure.oculus.com/my/referrals/

Där kan jag bara skicka länkar till folk, jag kan inte se någonting om att acceptera något.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag jobbat en halvtimme till om den möjligheten finns istället för att strula med referrals, fabiksåterställningar med rensning av kanske 100tals timmar savegames nyinstallering av spel, setup och ny konfigurering av enhet, etc ,etc ,etc ,etc

Minimum om fabrikåterställning övervägs, dubbelkolla så att molnsparningar har pushats ut det ska ju ha kommit med senaste firmwaren "för dom spel som stödjer det"
https://support.oculus.com/articles/in-vr-experiences/oculus-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har du gått in och tryckt redeem på referralsidan i Oculus-appen? Jag har varit tvungen att göra det manuellt för att pengarna ska läggas till (och giltigheten är exakt 1 år från att det lades till).

Var hittar man detta?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Var hittar man detta?

Ingenstans. Detta gäller bara när man refererar andra, inte när man själv blir referred. Är du mottagare så kommer det bara att synas $30 i store credit utan att behöva redeema det, så vad det åtminstone för mig.

Men det han menar är om du öppnar mobilappen, klickar på menu och klickar på den stora blå bannern om referrals. Där kommer du ha ”Redeem” högst upp om du referat någon.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Man fastnar i processen för referral om man har en oculus produkt associerad med ens konto sedan tidigare. Var i kontakt med supporten och de kunde tyvärr inte hjälpa mig att få store credit utbetald.

Så även om det ser ut att fungera så blir det tvärnit i deras system. Hoppas det reder ut eventuella frågetecken för befintliga användare.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag refererar gärna. Skicka PM vid intresse.

Permalänk
Medlem

Även jag är gärna med och refererar! Skicka PM vid intresse.

Permalänk

Köpte en idag men har precis konfigurerat den, e det för sent att fixa nu? Eller måste man reseta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille1977:

Köpte en idag men har precis konfigurerat den, e det för sent att fixa nu? Eller måste man reseta den?

Det verkar tyvärr inte fungera att reseta längre enligt ovanstående men det har fungerat tidigare. Om du vill prova ändå kan du slänga iväg ett PM så kan du få en referral och prova att reseta men med största sannolikhet går det tyvärr inte.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Det verkar tyvärr inte fungera att reseta längre enligt ovanstående men det har fungerat tidigare. Om du vill prova ändå kan du slänga iväg ett PM så kan du få en referral och prova att reseta men med största sannolikhet går det tyvärr inte.

Om jag resetar och byter Facebook konto, då borde det gå eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrille1977:

Om jag resetar och byter Facebook konto, då borde det gå eller?

Vågar inte svara på det. Enheten kommer nog ändå vara kopplad till det konto du valde och försöker man tvinga något annat kanske det är något som ogillas och leder till ban eller en frustrerande runda med supporten.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Får min quest 2 idag. Tar gärna emot en ref kod.

Edit: fått fyra stycken nu. Väljer någon av dom slumpmässigt. Tack

Edit2: visste inte att man behövde lägga till varandra som vänner på facebook. Inte för att det är ett problem i sig, men jag undrar hur det funkar om jag har skapat ett fake fb konto enbart för questen. Hmm