Philips eller LG OLED - funderingar/köpråd utöver bildkvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Jag får mer matnyttig info här på 2 timmar, än söka och jämföra flera dagar på egen hand. Stort tack, även om det inte är solklart vad jag ska välja.

Följdfunderingar:

Har läst rykten att LG A1 / B1 är ganska ljussvaga. Hur illa är det, kan man titta på TV kvällstid på sommaren utan att dra för gardiner? Som jämförelse körs där i dag en 7-8 år gammal Panasonic plasma som funkar utan större problem. Skulle en Philips 706 vara bättre?

LG A1 / B1 skiljer det endast HDMI-version? Är HDMI 2.1 värt 1000kr mer om man inte spelar?

Intressant, kan du förtydliga lite mer vad som gör den värd det? Inte sarkastisk, försöker förstå helheten.

Jag har både en Philips med Ambilight (dock LCD) samt en LG OLED A1. LGs smartsystem är snabbt, enkelt och bra. Riktigt nöjd med det systemet, långt över förväntan. Philips system får mig att fundera om det sitter en 4-86a i den. Bilden är ljus och knivskarp i min LG. Jag har även spelat en del på min LG A1 både från PS4 och PC, kan inte klaga på någonting faktiskt. Bästa köpet 2021 för mig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

ambilighten ger en så himla mycket skönare känsla för ögonen. Ambilight och OLED är den perfekta kombinationen därav Philips FTW

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har både en Philips med Ambilight (dock LCD) samt en LG OLED A1. LGs smartsystem är snabbt, enkelt och bra. Riktigt nöjd med det systemet, långt över förväntan. Philips system får mig att fundera om det sitter en 4-86a i den. Bilden är ljus och knivskarp i min LG. Jag har även spelat en del på min LG A1 både från PS4 och PC, kan inte klaga på någonting faktiskt. Bästa köpet 2021 för mig.

Sega menyer och lagg i interface är något som kan störa enormt.
Din Philips, är den en hyfsat ny med AndroidTV eller gammal modell?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är nätter och dagar i gränsnittets respons och kvickhet mellan Philips bättre OLED-modeller jämfört med deras mid- och basklassmodeller. Särskilt basmodellerna från ett år sedan som är plågsamma. Har dock inte kört 706 utan 806 och 986 och dessa två är bland de rappaste Android-modellerna jag fipplat runt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Sega menyer och lagg i interface är något som kan störa enormt.
Din Philips, är den en hyfsat ny med AndroidTV eller gammal modell?

Min Philips är en 2 år gammal mellanklass som INTE har Android TV. Kan nog vara som @Laxpudding säger att just min modell är sirap. Även den inbyggda Netflixappen har en tendens att k*ka ur med jämna mellanrum.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ingenjören:

Min Philips är en 2 år gammal mellanklass som INTE har Android TV. Kan nog vara som @Laxpudding säger att just min modell är sirap. Även den inbyggda Netflixappen har en tendens att k*ka ur med jämna mellanrum.

Ah, du har en modell med SAPHI som är Philips eget system som mest är där för att hålla nere kostnaderna men ändå ge tillgång till sådant basic som Netflix och Youtube. Vilket är helt okey eftersom man alltid kan komplettera med Chromecast, AppleTV eller valfritt system när behovet kommer.

Problemet med SAPHI verkar vara att det kördes på för klen hårdvara och inte fungerade så väl. För 2021 var det nästan inga nya Philips-modeller annat än de enklaste Full HD-modellerna som fick SAPHI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Min Philips är en 2 år gammal mellanklass som INTE har Android TV. Kan nog vara som @Laxpudding säger att just min modell är sirap. Även den inbyggda Netflixappen har en tendens att k*ka ur med jämna mellanrum.

Saphi OS bör man undvika som pesten vilket Philips tyvärr kör på sina "billigare" modeller. Men kör de Android är de riktigt rappa och fungerar riktigt bra Hade nöjet som jag nämnt tidigare i tråden att "installera" och testa en Philips 9006 år mor min där Android 10 flöt på väldigt smidigt och kändes inte alls segt. Tar emot att säga att det kändes bättre än Tizen som jag själv har på min Samsung Q90T.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, du har en modell med SAPHI som är Philips eget system som mest är där för att hålla nere kostnaderna men ändå ge tillgång till sådant basic som Netflix och Youtube. Vilket är helt okey eftersom man alltid kan komplettera med Chromecast, AppleTV eller valfritt system när behovet kommer.

Problemet med SAPHI verkar vara att det kördes på för klen hårdvara och inte fungerade så väl. För 2021 var det nästan inga nya Philips-modeller annat än de enklaste Full HD-modellerna som fick SAPHI.

Jag kan intyga att det är Saphi på den och att det drivs med denna processor. Jag har en Chromecast i den men det är inte så lätt när barnet ska starta sitt favvoprogram på netflix eller liknande kl 05:30 en lördag.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, du har en modell med SAPHI som är Philips eget system som mest är där för att hålla nere kostnaderna men ändå ge tillgång till sådant basic som Netflix och Youtube. Vilket är helt okey eftersom man alltid kan komplettera med Chromecast, AppleTV eller valfritt system när behovet kommer.

Problemet med SAPHI verkar vara att det kördes på för klen hårdvara och inte fungerade så väl. För 2021 var det nästan inga nya Philips-modeller annat än de enklaste Full HD-modellerna som fick SAPHI.

Tyvärr verkar det som Philips kör med Saphi på deras 4k i lägre 7-serien, t ex Pus7556 men där 7956 fick Android. Jag hoppas verkligen de skrotar Saphi, en styggelse

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Lutar mer och mer åt LG. Ska försöka lista ut om B1 har något mer än HDMI 2.1 som gör att den är värd ca 3000 kr mer än A1?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Lutar mer och mer åt LG. Ska försöka lista ut om B1 har något mer än HDMI 2.1 som gör att den är värd ca 3000 kr mer än A1?

120 Hz? A1 har 60 Hz. Inte för att jag lidit av 60 Hz på min A1

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

120 Hz? A1 har 60 Hz. Inte för att jag lidit av 60 Hz på min A1

Nä, det känns lite som att både HDMI 2.1 och 120Hz är mest om man tänker spela TV-spel, vilket vi nog inte kommer att göra.

Efter att ha läst lite mer så är dessa de enda skillnader jag kunnat hitta A1 mot B1:

  • Ingen HDMI 2.1

  • "Endast" 60 Hz

  • Ingen VRR eller Nvidia G-Sync

  • Aningen lägre ljusstyrka

  • En recension påstår att A1 har sämre högtalare, men oklart om jämfört med B1 eller C1

  • En recension påstår att B1 har bättre anti-reflex på skärmen

https://www.pocket-lint.com/sv-se/tv/kopguider/lg/140870-bast...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-a1-o...

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Nä, det känns lite som att både HDMI 2.1 och 120Hz är mest om man tänker spela TV-spel, vilket vi nog inte kommer att göra.

Efter att ha läst lite mer så är dessa de enda skillnader jag kunnat hitta A1 mot B1:

  • Ingen HDMI 2.1

  • "Endast" 60 Hz

  • Ingen VRR eller Nvidia G-Sync

  • Aningen lägre ljusstyrka

  • En recension påstår att A1 har sämre högtalare, men oklart om jämfört med B1 eller C1

  • En recension påstår att B1 har bättre anti-reflex på skärmen

https://www.pocket-lint.com/sv-se/tv/kopguider/lg/140870-bast...

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-a1-o...

B1 bör ha lite bättre anti-reflex.

120hz KAN spela en liiiiten skillnad i vissa sammanhang;
"While a 120Hz TV doesn't inherently produce better motion, it can provide a few advantages over standard 60Hz TVs. One of the most important advantages is the ability to play back content that is meant to be displayed at 24 fps, which is often found in movies. Most TVs can simply lower their own refresh rate to 24Hz when the content is 24 fps, but some sources, such as Chromecast, output video at 60 fps, even if the content is 24 fps. This means that the TV's refresh rate remains at 60Hz, and motion won't appear smooth, which is an effect called judder. A 60Hz TV has trouble removing 24 fps judder because 60 isn't a multiple of 24. To display this type of content, a technique known as a "3:2 pulldown" is used. Basically, 12 of the 24 frames repeat three times, while the other 12 repeat twice, totaling 60 frames. Not everybody notices this, but it causes some scenes, notably panning shots, to appear juddery. However, 120Hz TVs have an advantage here because they can simply display each frame five times since 120 is a multiple of 24." // Saxat från Rtings.com

Men handen på hjärtat tvivlar jag starkt på att jag skulle märka någon direkt skillnad och för "vanligt" bruk tror jag inte det spelar speciellt stor roll. Finns väl små andra saker som kan spela lite roll också som flickering.

Samma sak gäller högtalarna, det är tv-högtalare och kommer inte ge någon större "wow" upplevelse oavsett

TDLR; Är man inte ute efter gaming eller väldigt känslig för Judder/Flickering känns A1 spontant som ett "bättre" köp

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har själv en LG CX 65" och var först lite inställd på en 55" men 65" är verkligen helt lagom, sitter väl ~3m från den.
Sjukt nöjd... använder tämligen inga smartfunktioner (Intel Nuc) så den biten är irrelevant.
Bildkvaliten är i mina ögon väldigt bra.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Necrophor:

120hz KAN spela en liiiiten skillnad i vissa sammanhang;

A1 har en 120Hz-panel och visar upp 24p korrekt utan 3:2 pulldown. Har för mig att 1080/120p också går att visa. Det är först när man vill åt 4k/120Hz som det sätter käppar i hjulet, då är B1 (eller C1 för den delen) rätt val.

EDIT: Efter faktakoll så fungerar inte 1080/120p på A1. Jag tar tillbaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

A1 har en 120Hz-panel och visar upp 24p korrekt utan 3:2 pulldown. Har för mig att 1080/120p också går att visa. Det är först när man vill åt 4k/120Hz som det sätter käppar i hjulet, då är B1 (eller C1 för den delen) rätt val.

Så panelen är tillverkad för att klara 120hz förutom i maxupplösning?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

A1 har en 120Hz-panel och visar upp 24p korrekt utan 3:2 pulldown. Har för mig att 1080/120p också går att visa. Det är först när man vill åt 4k/120Hz som det sätter käppar i hjulet, då är B1 (eller C1 för den delen) rätt val.

A1 är en 60Hz panel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Oklart om A1 har en 120 Hz-panel som fortfarande kan arbeta i 120 Hz för sådant som temporala halvtoner och hur panelen adresseras internt. Den är i alla fall begränsad till 60 Hz i all praktiska användning, inklusive vilka signaler man kan mata in.

Jag skulle inte bli förvånad om A1 har en 120 Hz-panel i grunden. Finns ingen poäng att lägga resurser på att utveckla och tillverka en sämre panel. Utan det rimliga, såsom tillverkningsekonomi fungerar, väljer man att hålla nere på allt annat runtomkring själva panelen, inklusive kretsuppsättningar. Men också att strypa ned funktioner för att få en marknadsmässig skillnad mellan produkterna.

På rtings flimmer-tester så är det samma minimala dip med ≈8 ms mellanrum som tyder på 120 Hz-panel, likt C1

A1:ns flimmernivåer här
https://i.rtings.com/assets/products/haMYtiBs/lg-a1-oled/back...

C1:ns flimmernivåer här:
https://i.rtings.com/assets/products/DzddeVkX/lg-c1-oled/back...

Ladda upp dem i varsin flik/fönster och man ser att basflimret är densamma hos A1 och C1.

Om jag får tillfälle till det (det vill säga chansen att testa en A1) kan jag rikta Klein K10A:s flimmermätare mot en A1 och se i vilken frekvens basflimmret kommer i när man köra olika material. Om det är en renodlad 60 Hz-funktion ska 24p-material köra panelen i 48 Hz och för 25p/50 Hz PAL kör panelen i 50 Hz såsom andra och väl fungerande 60 Hz-TV. Det är annars inte självklar att en TV/skärm med 60 Hz-panel kan hantera 24p utan 3:2-judder eller 25/50 Hz utan brutalt hackande när var femte bildruta repeteras.

A1 – enligt rtings – har dock inte 3:2-problemet och rimligtvis inte 25/50-problemet som jag främst sett på äldre bottenskrapsmodeller och OEM-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Philips har historiskt sett högre nivå av burn-in. Både läst på forum och hört från personal i elektronikbutiker (från deras visningsex då). Har också läst att philips har sämre färger och krångligare att få rätt i inställningar. Kanske är annat i 2021 upplagan men hörde detta om 2020 och tidigare.

Jag har haft både android och WebOS. Tyckte personligen mer om android även om det är i princip same shit. Tycker det är jobbigt att bl a TV4play, viafree och viaplay inte fungerar på WebOS. Du kan "casta" på samtliga OS.

65" lätt värt, du kommer ångra dig på sikt annars tror jag

Burn in är vanligt på visningsex för att strömmen slår av när de går hem för dagen. Får inte tv’n ”vila” i standby läge så är det ett recept för inbränning. Man ska alltid låta OLED stå kvar i standby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Burn in är vanligt på visningsex för att strömmen slår av när de går hem för dagen. Får inte tv’n ”vila” i standby läge så är det ett recept för inbränning. Man ska alltid låta OLED stå kvar i standby.

... Det var i jämförelse med andra oleds som också var visningsex såklart.. Visst fick andra märken också burn in men det var vanligare på deras Philipsmodeller påstod en kollega som tidigare arbetat på elgiganten i många år.

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips driver OLED-panelerna hårdare och aggressivare vilket gör att de får högre ljusstyrk och starkare kontrastintryck. De får därför också retention snabbare och retention tar längre tid att klinga av jämfört med konkurrenter med samma panel i grunden. Retention är inte inbränningar, även om majoriteten av diskussionerna runt OLED och inbränningar egentligen handlar om retention. Skiljer sig på att retention är avklingande ljusare ytor synliga mot omgivande bakgrund, särkilt mörkare bakgrund.. Riktigt inbränning, som tar som regel tusentalet timmar av hårdkörning för att skapa, är mörka partier mot en ljus bakgrund.

Rentention är i sig ett tillfälligt problem. Men uppstår det ofta är det ett tecken på att den panelen riskerar att slitas snabbare. Och där visar alltså Philips modeller upp mer och långvarigare retention än övriga tillverkare. Samt också högre ljusstyrka och faktiskt även svårigheter att nå förväntade ljusstyrkor passandes mörka och mysbelysta rum.

Permalänk
Medlem

Slog till på en LG A1 65", till slut. Lär bli ett lyft jämfört med gamla Panasonic 47"

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Slog till på en LG A1 65", till slut. Lär bli ett lyft jämfört med gamla Panasonic 47"

Du blir nog perverst nöjd 😁

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Köpte b7 då jag inte vill ha ambilight. När det gäller kvalite vet jag många som har problem med philips samsung därav köper jag ej dessa. I samsung fall är det ofta kondensatorerna som ger upp visserligen billigt och enkelt om du kan löda.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

En följdfråga. Kan man lägga ned OLED skärm vid montering av ställ/fötter? Isf med glas eller baksidan mot bordet?

Har fått för mig att man aldrig får lägga ned platt-TV, att det kan knäcka nåt i panelen. Men tittar man unboxing på Youtube så lägger de flesta glatt ned sina OLED och monterar loss ... 🤔

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

En följdfråga. Kan man lägga ned OLED skärm vid montering av ställ/fötter? Isf med glas eller baksidan mot bordet?

Har fått för mig att man aldrig får lägga ned platt-TV, att det kan knäcka nåt i panelen. Men tittar man unboxing på Youtube så lägger de flesta glatt ned sina OLED och monterar loss ... 🤔

Plasma-TV ska man inte lägga ner men en OLED ska gå bra så länge du är försiktig

TROR dock att man ska undvika att frakta alla typer utav platt-TV liggandes eftersom emballaget kan ha problem att supportera vikten i den riktningen.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Plasma-TV ska man inte lägga ner men en OLED ska gå bra så länge du är försiktig

TROR dock att man ska undvika att frakta alla typer utav platt-TV liggandes eftersom emballaget kan ha problem att supportera vikten i den riktningen.

Tackar! 👍

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

En följdfråga. Kan man lägga ned OLED skärm vid montering av ställ/fötter? Isf med glas eller baksidan mot bordet?

Har fått för mig att man aldrig får lägga ned platt-TV, att det kan knäcka nåt i panelen. Men tittar man unboxing på Youtube så lägger de flesta glatt ned sina OLED och monterar loss ... 🤔

Ingen fara att lägga ned din OLED med framsidan nedåt Det står till o med att du skall göra det för att montera fötterna från LG själva
Plasmor däremot skall man inte lägga ned. Var det inte att glasskivan kunde spricka? Har för mig det.
OLED TVs har inte glasskiva.

Lägg en handduk på ett bord/golv och placera TVn med fronten nedåt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ingen fara att lägga ned din OLED med framsidan nedåt Det står till o med att du skall göra det för att montera fötterna från LG själva
Plasmor däremot skall man inte lägga ned. Var det inte att glasskivan kunde spricka? Har för mig det.
OLED TVs har inte glasskiva.

Lägg en handduk på ett bord/golv och placera TVn med fronten nedåt.

Tack, det gick bra. 🙂

Lite svettigt att lyfta den från liggande igen. Är tunn och tung, flexade lite, kändes som den lätt att skulle kunna gå sönder. Vore läskigt att göra med större än 65".

Visa signatur

Köttfärskonfetti