Canon lär ut användning av piratpatroner

Permalänk
Melding Plague

Canon lär ut användning av piratpatroner

Canon visar hur användare kringgår varningar om oäkta skrivarpatroner till följd av brist på kretsar som används i bolagets originalprodukter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om det kommer från Canon så måste det ju vara svart på vitt att det funkar och inte bryter mot avtal och garanti

Permalänk
Medlem

Good Guy Canon... blir helt klart ett printerköp från dem nästa gång

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hoppas en lärdom av denna kretsbrist blir att företag lär sig att inte stoppa in kretsar i allt där de inte behövs och inte fullför något för kunden. Väldigt slöseri att ha en massa kretsar i slit-och-släng produkter som bläckpatroner.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Om det kommer från Canon så måste det ju vara svart på vitt att det funkar och inte bryter mot avtal och garanti

Nu gäller ju denna guide deras egna patroner, så de kommer nog fortsätta att hävda motsatsen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Hur gör detta dem till good guys? De kan väl välja på att inte sälja bläck ALLS, eller att göra som de gör nu.
Om de fick välja skulle de ju högst sannolikt fortsätta som de gjort, med kretsar som ska bekräfta att bläckpatronerna är äkta, och försöka blockera tredjepartspatroner (som knappast är varken olagliga eller omoraliska).

Det är ju även Canon som vägrar låta en scanner arbeta om man har slut på bläck, eller om bläckpatronen blivit för gammal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu gäller ju denna guide deras egna patroner, så de kommer nog fortsätta att hävda motsatsen.

Däremot kommer de inte längre kunna verifiera om ifall kunden har använt en "äkta patron utan krets" eller en piratpatron.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hjälpsam

Har en Xerox 6510 DN, bävar lite för när den kräver ny toner, original är asdyrt, men funkar det med pirat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur gör detta dem till good guys? De kan väl välja på att inte sälja bläck ALLS, eller att göra som de gör nu.
Om de fick välja skulle de ju högst sannolikt fortsätta som de gjort, med kretsar som ska bekräfta att bläckpatronerna är äkta, och försöka blockera tredjepartspatroner (som knappast är varken olagliga eller omoraliska).

Det är ju även Canon som vägrar låta en scanner arbeta om man har slut på bläck, eller om bläckpatronen blivit för gammal.

Det är väl ett steg i rätt riktning? andra kanske hakar på och tar det ett steg längre? andra tillverkare kanske ser potentialen i att konkurrera ut sina motståndare om de är lite mer liberala med varifrån man köper sina patroner?

Time will tell.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är ju som att vara slav och kolla sin ägare good guy för att den tvingas sluta piska en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju som att vara slav och kolla sin ägare good guy för att den tvingas sluta piska en...

Ja, det är verkligen exakt samma sak. Slående liknelse.

Permalänk
Medlem

Detta om något är nåt som EU borde förbjuda.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Lol

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lite störande att inte våga uppdatera ens Canon-skrivare eftersom det kan råka blockera "pirat"patroner; turligt nog uppdaterar den sig inte själv. Men nu får syndarn vakna alltså. Har en MG7150, bläckfisk alltså, en av få som vid köpet klarade att skriva även på optiska skivor - men byta patroner 2x kostade ungefär som hela skrivaren => jag köper "pirat"patroner där man får typ 30 för samma pris som Canon säljer 3...eller 5. Minns inte. Galen skillnad. Säkert kvalitetsskillnad också, men inte motiverbar för mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Canon och HP verkar vara de värsta när det gäller att begränsa funktionalitet och valmöjligheter för användare - kul att canon måste göra detta, lol!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Att upplysa om att patronen inte är original är en sak. Men att göra det svårare att skriva ut eller ännu värre att scanna? Dumheter. Rätt åt dem att de tvingades avslöja sin egen ondska.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har nu bara en Canon ipf8400 storformatsskrivare men har haft flera samtidigt av olika modeller innan (bulkig hobby), och kan säg att det är/var ett gissel med deras chip där dom begränsar användning av patroner mellan modeller där allt som skiljer är chippet och några skåror på patronen så att du inte skall kunna flytta/nyttja "fel" skrivares patron.
Vilket gör att om man vill behålla garantin på maskinerna så måste man ha olika uppsättningar bläckpatroner a 3000:- per patron vilket blir en slant då det är upp till 12st färger för varje modell. Men knepet ovan är rätt känt bland dom som har flera modeller under samma tak.

Så bra att dom går ut med hur man enkelt tar sig förbi detta för gemene man.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag håller inte med. De borde inte haft tekniken från början.
Jag hoppas mer på att det åsamkar så mycket strul för slutanvändare att man väljer en konkurrent som inte använder sig av sådana sketna system som tvingar konsumenter att bara använda sig av original patron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Väldigt slöseri att ha en massa kretsar i slit-och-släng produkter som bläckpatroner.

Jo fast det kan vara bra att veta hur mycket bläck det finns kvar i patronen t.ex.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Canon och HP verkar vara de värsta när det gäller att begränsa funktionalitet och valmöjligheter för användare - kul att canon måste göra detta, lol!

HP och Kyocera låter dig köra pirattoner men de upplyser dig om att din toner inte är original och du kan fortsätta använda maskinen utan restriktioner. Samt att vissa HP låter dig fortsätta skriva ut i svart ifall någon färg tagit slut.

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem

Branschen borde granskats för länge sedan. Om endast för miljöns skull. Inte haft skrivare på 15 år. Som vanlig Svensson har jag inte saknat den en enda gång under åren. Enkelt att planera. För företag ser det ju såklart annorlunda ut. Men det klart industrin som drivit detta så här långt och tjänar grova pengar på lite bläck inte vill förändra något.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Branschen borde granskats för länge sedan. Om endast för miljöns skull. Inte haft skrivare på 15 år. Som vanlig Svensson har jag inte saknat den en enda gång under åren. Enkelt att planera. För företag ser det ju såklart annorlunda ut. Men det klart industrin som drivit detta så här långt och tjänar grova pengar på lite bläck inte vill förändra något.

Jag jobbar i branchen och kan säga att med de 5 märken jag jobbat så har pirat toner/bläck skapat mer problem än de löst, tror du inte att vi som återförsäljare gärna vill sälja billiga toner/bläck för att ge ett bättre pris än våra konkurenter? Det är klart att det fungerar bra ett tag men samtalet kommer till supporten mycket tidigare än om man kört original som är framforskat för just den skrivaren man använder. Toner eller bläck är inget man producerar för att fungera i alla maskiner då det för toner är hastighet och värme som är den stora nyckeln för att lyckas och när det gäller bläck så är det till och mer komplicerat om man inte vill byta skrivarhuvud med jämna mellanrum. Pirat fungerar men ör inte tillförlitligt i längden tyvärr

stavfel
Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Finns certade 3e-parts och med bid får man ner priserna ordentligt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Finns certade 3e-parts och med bid får man ner priserna ordentligt.

Du har helt rätt det finns vissa 3dje parts som mer eller mindre är godkända
, Katun är nog den största av de tillverkarna men även dem har misslyckats ibland med vissa modeller tyvärr.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem

Lär väl aldrig hända att Epson gör så också.
En gång Epson, aldrig mer Epson. :/
Riktigt frustrerande bläcksugeri på den fronten.

Har använt min väldigt lite sen jag köpt den(Epson XP-830), då bläcknivån sjunker väldigt fort pga dess rengöringscykler som den får för sig att göra vid varje utskrift och ibland hakar upp sig.
Tänkte skriva ut en grej strax innan julafton, så åkte till butiken snabbt och köpte en svart vanlig patron, då de andra 4 st hade kanske 25% kvar. För att kunna skriva ut en enkel svart text.
Men tro fan det, så kör den någon/några rengöringar så är de andra 4 också tomma, och kan fortfarande inte skriva ut...
Inte heller går det att använda skannerfunktion eller annat heller, då patronvarningsrutan blockar det.

Vet inte hur många gånger man behövt skriva ut ett enkelt dokument, men slutar att man får ett utbrott och vill kasta ut fanskapet från balkongen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

laserskrivare åt folket. Varför har folk bläckstråle 2021? Fotoutskrifter?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

laserskrivare åt folket. Varför har folk bläckstråle 2021? Fotoutskrifter?

Kanske för att tekniken har gått ifrån rörliga skrivarhuvuden och dyra byten av dessa samt att för att kostnaden för utskrift på snabba utskrifter är billigare och med högre upplösning per sida utskriven än mot motsvarande laser?

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Jag jobbar i branchen och kan säga att med de 5 märken jag jobbat så har pirat toner/bläck skapat mer problem än de löst, tror du inte att vi som återförsäljare gärna vill sälja billiga toner/bläck för att ge ett bättre pris än våra konkurenter? Det är klart att det fungerar bra ett tag men samtalet kommer till supporten mycket tidigare än om man kört original som är framforskat för just den skrivaren man använder. Toner eller bläck är inget man producerar för att fungera i alla maskiner då det för toner är hastighet och värme som är den stora nyckeln för att lyckas och när det gäller bläck så är det till och mer komplicerat om man inte vill byta skrivarhuvud med jämna mellanrum. Pirat fungerar men ör inte tillförlitligt i längden tyvärr

Lägger till kornstorlek och hårdhet på listan för toners.
Jag har aldrig sett en sönderrepad fuser på skrivare som har gått på orginaltoner.
På så kallad miljötoner - Så många att jag skulle ha kunnat leva på att byta fusers

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Själv har jag kört piratbläck senaste 8 åren, när orginalbläcket kostar 800+ kr (1200 på deras egna hemsida!!) och piratvarianten gick sist på 250 så blev det väldigt lätt att räkna. Dock måste jag påpeka att kvaliteten är sämre. Men funkat tillfredsställande de senaste 7500 sidorna. Och lär funka väl tills 50k spärren.

Att tillverkarna håller goda marginaler på dessa produkter ingen hemlighet, trist när de ger extra mycket huvudvärk för konsumenter som gjort ett aktivt val att använda annat bläck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Lägger till kornstorlek och hårdhet på listan för toners.
Jag har aldrig sett en sönderrepad fuser på skrivare som har gått på orginaltoner.
På så kallad miljötoner - Så många att jag skulle ha kunnat leva på att byta fusers

Det är typ det jag tror Canon siktar på att göra nu då de går på knäna under pandemin, godkänna toner och bläck från tredje part för att tjäna in det på fler reservdelar samt reperationer. Vad jag TROR så lyssna inte bara på mig då jag är en direkt konkurent och det kan jag erkänna utan problem.

Visa signatur

Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G