Helgens snack - Sparar ni kartong och emballage

Permalänk
Medlem

De flesta specialkartonger sparas under varans garantitid. Därefter kan jag spara förpackningar till produkter som kanske kommer att avyttras begagnade.

De förpackningar som sparas under ännu längre tid är främst från moderkort och grafikkort. Dessa kartonger är som regel ganska dekorativa och dessutom lagom stora för förvaring av annat.

Permalänk
Medlem

Jag har varit en person som sparar alla kartonger men efter senaste flytten så slängde jag alla lådorna och har bestämt mig för att sluta spara dom. Under mina 30 år så har jag aldrig behövt använda en av kartongerna igen, men ändå sparat dom alldeles för länge. Det är slut på det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

LEGO-kartonger är de enda förpackningarna som jag ALDRIG skulle slänga. Dessutom så är de flesta LEGO-set jag har fortfarande oöppnade.

Funderar dock på att börja avveckla, eller iallafall minska ned på samlingen. Det känns nästan inte rimligt längre att man ska behöva flera förrådsutrymmen för att lagra LEGO. xD

Nej, det är långt ifrån rimligt. Du har ett problem, mannen. Problemet är att du inte köpt en flyghangar och gjort dig av med småförråden!

Hur många legolådor har du?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Sparar alltid kartonger efter jag har köpt nått. Alltid bra att ha. Då slipper man problemet med att hitta förpackningar om man ska sälja nått i framtiden.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Brukar spara dem mindre kartongerna, tex till chassi lådor max. Tv lådor mm kadtas efter ett tag.

Mindre lådor kan man spara i varandra sen lägga i ett hörn på vinden.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Ibland. Har t.ex en reciever med 3 års garanti, den kartongen har jag sparat men slänger den väl snart, garantin går ut i mars.
Samt i9 9990KS "förpackningen" för den var lite häftig samt att det är limited edition.
Brukar även alltid spara kartongerna till grafikkort.

Glömde 2 grejer, kartonger till moderkort sparas, dock kan jag nog banta ner den samlingen lite.
Samt även kartonger till alla Apple produkter, pga garanti och sen inbillar mig att det kan vara bra att ha om man ska sälja produkterna men det gör man ju aldrig, oftast går dom sönder före eller så har man dom så länge man bara kan.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Det mesta sparar jag. Kartonger till konsoler o.dyl. Har till och med kvar några lådor till Lian Li chassin från tiden då emballaget var något att hålla i. De här är då främst för att förvara andra prylar i.
Lådor till TV:n sparar jag inte längre sen jag började ha service avtal att de hämtar produkten. Såna lådor skär jag sönder och har till något underlag vid renovering eller sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

De förpackningar som sparas under ännu längre tid är främst från moderkort och grafikkort. Dessa kartonger är som regel ganska dekorativa och dessutom lagom stora för förvaring av annat.

Jag har sparat några PSU-lådor för att stoppa sånt som är över från alla datorprylar. Extra sladdar, en gammal pc-speaker, pci-skydd, fläktar, etc. Bra storlek på dem. Och som du säger, de är inte jättefula.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bara dyrare prylar och tänker att jag ska spara så länge garantitiden gäller. Hamnar på vinden och så ser man dem efter sisådär 5 år och då slängs dem.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ronnylov:

Bara dyrare prylar och tänker att jag ska spara så länge garantitiden gäller. Hamnar på vinden och så ser man dem efter sisådär 5 år och då slängs dem.

Samma här, men sparar alltid kartonger oavsett 2-3 veckor om det är mindre saker innan man slänger dom, bra att ha om man ångrar sig eller det strular i början

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gjorde de förut, inte en hälsosam vana alls.
Nu sparar jag kartongen så länge jag har öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag sparar mycket kartonger i och med frakt och försäljning.
Finns visst anledning att spara så där har du fel.
Tv-kartongen är den bästa kartong du kan spara iom flytt/försäljning...

För MIG finns det ingen anledning att spara på det. 😋 När det blir dags att flytta på tv:n så är det på grund av att den inte längre fungerar, och då behövs inget emballage till den.

Och andra små prylar är det enkelt att ordna nytt emballage till.

Permalänk
Entusiast

Har av ren vana bara kastat in o sparat allt i garderoben i min mancave. Men nu ska dottern flytta hem temporärt och då måste jag flytta ut i vardagsrummet. Började tömma garderoben och insåg att jag sparat en massa skit helt i onödan. Så länge det finns utrymme så kan jag tycka det är bra att ha kvar originalkartongen om det ska säljas nån gång i framtiden. Hittade dessutom en massa grejer som bara samlat damm som jag gjorde en annons på...

TV- och monitorkartongerna finns på vinden. En flytt kanske sker inom kort o hur fan ska man annars frakta en 75" TV?

Sparas:

En jävla massa saker om ska användas till mitt projekt som måste ta fart snart! Samt saker som kan säljas

Kastas:

Nu var det inga större mängder som försvann, men lite iaf

Permalänk
Medlem

Jag sparar, men frun blir arg och kastar. Har däremot fått behålla på senaste tiden. Antar att hon givit upp!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Spelkonsolers och spels kartonger sparar jag alltid.
Ofta sparar jag till grafikkort och moderkort.
Sällan för övriga komponenter som RAM-minnen och datortillbehör.
Aldrig med datorchassin efter ett par veckor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag sparar aldrig lådor eller kartonger... gjorde det för massa år sen, men jag har kommit fram till att jag typ aldrig behöver dem. Om man flyttar åker sakerna ner i en flyttkartong eller i en filt. Kartonger tar bara massa plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jobbade ett tag på en butik som var ombud för posten. In kommer en kille med orginalkartongen till NES, perfekt skick dessutom. Förutom att han nu hade satt packtejp runtom och skulle använde den som kartong för att frakta annat... Nästan så man fällde en tår.

Hade kartongerna till både NES/SNES i många år, när jag bodde hemma hos föräldrarna.
Tills morsan städade och slängde dom.

Sparar sällan på eballage, mest till elektronikprylar som moderkort där det är bra att ha tillbehör sparade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hade kartongerna till både NES/SNES i många år, när jag bodde hemma hos föräldrarna.
Tills morsan städade och slängde dom.

Sparar sällan på eballage, mest till elektronikprylar som moderkort där det är bra att ha tillbehör sparade.

Aj då. Kartonger till NES som är i bra skick kan man nog få en slant för.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)