Snabbkoll: När använde du ett USB-minne senast?

Permalänk
Medlem

Förra veckan när jag uppdaterade bios, men annars är det väldigt sällan jag använder det.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Röstade senaste månaden men kan ha varit mindre än en vecka sedan. Osäker hur många dagar sedan jag installerade operativsystem på datorn jag satte ihop till min dotter. USB-minnens främsta användningsområde för mig är just när jag ska boota installationsmedia, köra memtest och liknande verktyg.

Häromdagen använde jag en USB-hårddisk, vet inte om det räknas som USB-minne? Flyttade filer från dotterns gamla dator till den nya och då hennes gamla bärbara dator bara körde trådlöst nätverk så tänkte jag det går fortare med USB3-hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Använder de relativt ofta i jobbet när man återställer datorer så åtminstone några gånger i månaden.

Låter jobbigt att behöva springa omkring med en USB, varför inte PXE boot?

Permalänk
Medlem

Byggde två nya burkar på jobbet och drog in Win 11 Pro på dom.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Oftast Windows-installationer och Bios-uppgraderingar för mig privat. Så USB-minne används inte alltför ofta, några gånger om året.
På jobbet så installerar vi datorer via nätverket (PXE) så behöver inte använda USB-minne (om det inte ska bli en fristående dator utanför domänen).

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Låter rimligt faktiskt! Men för mig som hade en extra 250GB disk så var det en kostnad på 99kr (var på rea när jg köpte kabinetten). Sen är Samsung T7 USB-C medan min är vanlig USB 3 vilket underlättar en hel del. Min PC har tex inte ens USB-C portar.

Den är Type-C på samma sätt som typ alla mobiler (minus Apple) är; man får med en type-A-sladd också.
Vill även nämna att jag inte har en sån disk och inte försöker göra reklam för just den. Menar inte heller att du gjorde något fel!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har en USB-pinne redo med windows installationsmedia på.
Hemmapåtare som bygger beggade burkar och säljer ibland.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när en försäljare var på HudikData och visa upp usb minne då körde man win 98 se det var före innan win 2k kom ut.
den var på 4Mb kosta ca 1400 kr +moms att köpa in...
De var priser då...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ett par månader sedan då jag bytte moderkort och lite andra delar i datorn och då installerade OS på en ny SSD. Använder USB-minnen enbart vid om-/nyinstallation av OS samt memtest om jag pillar med minnesöverklock.
Edit: Bios flash sker någon gång då och då med hjälp av USB-minne också.

Permalänk
Medlem

Fick köpa ett USB Minne häromdagen för att installera Win11. Kändes konstigt!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Har ingen koll så jag svarade inte. Skriver när jag behöver den typ reparation och/eller installation av operativsystemet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den är Type-C på samma sätt som typ alla mobiler (minus Apple) är; man får med en type-A-sladd också.
Vill även nämna att jag inte har en sån disk och inte försöker göra reklam för just den. Menar inte heller att du gjorde något fel!

Ah, det var ju sjyst. Har alltid undvikit alla USB-C grejer då jag inte har portarna. Men kommer de med adapter är det ju lugnt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter jobbigt att behöva springa omkring med en USB, varför inte PXE boot?

Jag springer inte omkring med någon USB. Oftast så är det att en dator har pajat och då har vi reserv-macar på lager där jag slänger in vår färdiga klon med Boot Camp. Allt görs via Synologys backupsystem som kräver USB.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag använder det när jag ska installera ett OS och när jag ska flasha BIOS. Jag "litar" mer på att ha BIOS-filen på ett USB-minne än något live update tjofräs

Gör du rätt i. Live update har brickat moderkort för mig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Testpilot

Använde en USB-sticka så sent som i söndags vid formatering av datorn och för att ta bort Lenovo's dolda partitioner på C-disken. Annars använder jag USB-minnen rätt regelbundet när jag testar nya Linux-distros, samt när BIOS för något ska uppdateras då det har en tendens att både gå snabbare och vara säkrare än Live-flash från Windows.

Skulle nog inte använda något annat än detta minne för filflytt:
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Storage/USB...

Vid större flytter överlag är det extern SSD alternativt nätverksflytt som gäller

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Som de flesta skriver, mest för installationer. Var tvungen att blåsa min laptop nyligen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bootar ett när jag gör backup med Acronis True Image.
Använder en hög också för att boota olika saker på Raspberry Pi.

Annars för lagring kör jag med USB 5TB hårddiskar som disketter var förr.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste veckan, bootade olika operativsystem på min HP Microserver för felsökning.

Det är å andra sidan enda jag använder USB-minnen till. De är ett nödvändigt ont (men inte ont nog för mig att sätta upp en PXE-server hemma)

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Precis som Jonas använder jag mest USB-minnen för windows-installationer, BIOS-uppdateringar eller drivrutiner till vår ljud/temp-dator som inte har nätverksåtkomst.
Senaste gången jag använde ett för att flytta filer (som inte var en installationsfil) var nu med julskivan, innan det minns jag knappt.

Permalänk
Gallerikonnässör

Farfar fick ett USB-minne av hans yngre bror med foton från deras mor och mormors gamla album med bilder från ca 1920-1960, hjälpte han lägga över bilderna till sin dator.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Låter rimligt faktiskt! Men för mig som hade en extra 250GB disk så var det en kostnad på 99kr (var på rea när jg köpte kabinetten). Sen är Samsung T7 USB-C medan min är vanlig USB 3 vilket underlättar en hel del. Min PC har tex inte ens USB-C portar.

Kabel med måde USB-A och C följer med:)

Permalänk
Rekordmedlem

Tillverkade en ny minnespinne med Linux på i förra veckan men på senare tid har jag mest använt minneskort och extern usblagring av olika typer snarare än usbminnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På jobbet är det de enda sättet att föra data mellan våra skyddade system (om ens möjligt), gäller bara hålla tungan i rätt mun vad gäller säkklasserna 😋

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nästan varje dag, musik i bilen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag skulle föra över filer mellan mina datorer på mitt hemmanätverk. Jag behövde ha användarnamn och lösenord. Jag vet inte vilket användarnamn och lösenord dom ens pratar om. Jag har ju inget 🥴

Så då fick jag använda ett usb minne

Permalänk
Medlem

Använder det nästan dagligen i jobbet

Permalänk
Medlem

Brukar nu förtiden mest använda det när jag installerar OS eller updaterar BIOS. För filöverföring mellan 2 datorer går det i min mening mycket snabbare att göra det över nätverket med scp eller bara dela en mapp i windows som man sedan slänger in det man vill dela med sig av.

Permalänk
Medlem

Alla vet att @Jacob använder USB-minnen dagligen för alla sina memes.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Igår. Använde dd för att skapa ett bootbart Arch-USB.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Varg:

Alla vet att @Jacob använder USB-minnen dagligen för alla sina memes.

Min snart 10 år kurerade meme-folder är i tryggt förvar på OneDrive.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner