Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

27" kontorsskärm?

Verkar bli mer hemarbete framöver och då behöver jag ha en bättre skärm hemma. Är dåligt uppdaterad på vad som gäller nuförtiden så behöver er hjälp.

Det viktiga är att texten blir skarp och skärmen är snäll mot ögonen.

1) Om 27" ska man ha 2k eller 4k?

2) Vilka märken är generellt bra på kontorssskärmar (Dvs EJ gaming)? Kanske specifika modeller som är prisvärda, begagnade? Kör DELL på jobbet och de funkar kanon men måste ju finnas andra bra märken?

3) IPS är det som gäller?

Permalänk
Medlem

Dell är nummer ett när det gäller kontorsarbetes skärmar. Annars tror jag Acer är rätt bra.
JA IPS är det bästa om det bara gäller arbete

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bluetrain:

Verkar bli mer hemarbete framöver och då behöver jag ha en bättre skärm hemma. Är dåligt uppdaterad på vad som gäller nuförtiden så behöver er hjälp.

Det viktiga är att texten blir skarp och skärmen är snäll mot ögonen.

1) Om 27" ska man ha 2k eller 4k?

2) Vilka märken är generellt bra på kontorssskärmar (Dvs EJ gaming)? Kanske specifika modeller som är prisvärda, begagnade? Kör DELL på jobbet och de funkar kanon men måste ju finnas andra bra märken?

3) IPS är det som gäller?

Tjena!

Med 2K antar jag att du menar 2560 × 1440p (DCI 2K är 2048 × 1080p, alltså inte 1440p).
4K UHD (3840 × 2160p) är väl vad jag personligen skulle rekommendera för kontorsarbete då det tillåter skarpare text och flera dokument öppna samtidigt utan att det blir för inzoomat eller hur man nu ska uttrycka det.

Eftersom du inte nämner något om vad du ska göra på skärmen mer specifikt antar jag att bildhantering är utanför bilden och det rör sig mer om textbaserat arbete. Här skulle jag då fortsatt rekommendera IPS på grund av de bättre betrakningsvinklarna och generellt bra färgåtergivning (även om kontrasten är sämre än VA).

För märken är det inte speciellt noga med en skärm för detta ändanmål, eller för något ändanmål egentligen. Det är i slutet av dagen specifikationer och reell prestanda som spelar roll. Men dina krav verkar inte speciellt höga, och därmed skulle nog något i stil med följande fungera ypperligt:

https://www.inet.se/produkt/2220060/aoc-27-u27v4ea-ips-4k
10-bitars, 4K UHD, 350 nits ljusstyrka och rätt okej färgåtergivninng (83% av DCI-P3).

Du har inte övervägt Ultrawide?
Personligen kan jag inte gå tillbaka till vanligt 16:9-format efter att ha jobbat med 21:9, arbetsflödet är fantastiskt mycket trevligare med en skärm som bygger ut på bredden utan att behöva fler skärmar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Jag har en vanlig QHD-skärm ("2k") i 27 tum som jag använder till jobbet. Den funkar väldigt bra till att dela upp skärmen i två delar utan att det blir för smalt för mitt användningsområde.

Du får tänka igenom vilka program du själv använder mycket i jobbet och se hur de går att jobba med med en bredd på 1280px i bredd. Om du har en vanlig FHD-skärm, sätt ditt program till 2/3 av skärmens bredd. Blir det för smalt? Då kanske du ska ha en UHD-skärm istället eller om du har plats för det en ultrawide med 1440/1600 px i höjd?

För läslig text kan en UHD-skärm bli lite smått i 27 tum. Du kan använda skalning av text i Windows men har hört att det blir lite sådär beroende på vilket program det gäller.
IPS är att rekommendera för läslig text men det beror ändå på modellen om det blir bra eller inte. VA ger oftare lite dålig läslighet men det kan också vara lika bra som IPS. Oavsett teknik så får du använda Windows Cleartype för att hitta bästa inställning så du kan läsa lätt.

Ligger och plaskar i badet just nu så kan inte riktigt kolla runt på exakta modeller och så, men det här kanske är en start?

Permalänk

tackarrrr för bra input. Jag har två 24" på jobbet och saknar ibland att ytterligare space så man skulle kunna ha tre stora fönster uppe samtidigt så ultrawide är kanske grejen? Vet att det har blivit vanligare för spel men inte för kontorsarbete. Vilka tum ska man sikta in sig på där? Något speciellt när man kikar på widescreen?

Permalänk
Medlem

Många på jobbet har börjat med ultrawide. Själv skulle jag vilja ha en super ultrawide. Kör idag på 3st gamla samsungskärmar som har gjort sitt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ultrawide i första hand! Om du vill ha 27" så är Dell bäst, utan tvekan. En 2560x1440 IPS skärm så kommer du klara dig fint. Bonus kan vara om den har USB-C som kan ladda datorn samtidigt och kan användas som docka! 4K tycker jag blir för litet på 27", då ska man upp i 32" imo

Visa signatur
Permalänk

Av en slump sprang jag på en begagnad Dell 27" P2720D, 2k skärm som jag slog till på. Vet hur gammal den är 3-4 år kanske men bilden är riktigt jäkla bra för kontorsarbete måste jag säga. Lagom storlek på text och väldigt bra kontrast och enkelt att läsa. Har som sagt Dell på jobbet också men denna är helt klart ett par snäpp bättre trots den inte är ny och 27" passar bra på skrivbordet storleksmässigt.