Köpråd för surfplatta till hallen - inköpslistor, trello, smarta hemmet osv

Permalänk

Köpråd för surfplatta till hallen - inköpslistor, trello, smarta hemmet osv

Halloj gott folk!

Jag min bror med autism som inneboende (nivå 1, dvs han har inga intellektuella svårigheter han behöver mest tydlig struktur/rutiner och sånt) och vi har ett par Trello-boards där vi lägger upp saker som ska göras i hemmet. Problemet är att vi inte direkt har vanan att öppna Trello på våra datorer eller mobilen, så om det alltid va uppe på en surfplatta i hallen skulle det hjälpa tänker jag...

Hade oavsett länge tänkt att jag skulle ha en surfplatta eller motsvarande sittandes i hallen i princip permanent, för inköpslistor och smarta hemmet (i framtiden, har inget sånt än) med strömmen inkopplad för. Således är otymplighet och batteritid inga problem det viktiga är, i ungefärlig prioriteringsordning:

1. Funktionaliteter / tillgång till rätt appar
2. Smidig användbarhet (inkluderar storlek på skärm i det, där större = bättre)
3. Pris
4. Visuell kvalitet på skärm
5. USB-C hellre än Lightning
6. Batteritid
7. Vikt

Rent spontant tänker jag att det bästa alternativet borde vara någon begagnad, stor iPad?
Men jag har ingen koll på vilka modeller jag isf skulle titta på eller vad de skulle vara värda att pröjsa för på ett ungefär.

Så har ni några förslag? Ungefärliga rimliga priser för begagnade plattor av olika modeller?
Eller är jag helt ute och cyklar? Finns det kanske något helt annat som är bättre lämpat för detta?

Permalänk
Medlem

Annars är ju ett alternativ en större, runt 24" touchskräm med en liten dator bakom, t.ex raspberry pi eller nuc.
Plattor mår inte bra av att vara inkopplade 24/7. Körde den lösningen på ett jobb vilket resulterade i svullna batterier samt konstiga elfel.

Permalänk
Medlem

1. Du får definiera vilka funktioner och appar du behöver.
Rent generellt lär svaret vara ipad men det finns saker som bara fungerar med android också.

Låter som i stort sett vilken platta som helst duger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Keeper of the Bamse

En helt ny ipad kostar 3995 eller så, och en ipad air kostar 7075kr, men jag vet inte om Air-pengarna är värt det helt ärligt.

Vanliga ipaden har av någon anledning kvar sin lightning-kontakt, medans air har usb c.

Men ska den bara sitta på väggen med kontakten i hela tiden så spelar nog själva kontaktdonet mindre roll, den ska ju bara användas för laddning, tänker jag

I Sverige har ipads typ 70% marknadsandel, och av en anledning. Sverige är ett köpstarkt land, så svenskarna har råd med ipads, typ.

Vad det gäller appar så finns ju allt till ipados, och det finns väl en anledning till att det görs ganska få surfplattor med android.

Med apples saker får man också garanterat 5 års os-uppdateringar, något som inte Androidprodukter är speciellt bra på.

Vill du bara ha något som funkar ur lådan så köp en ipad. Blocket är översvämmat med begagnade grejer, bara att välja och vraka

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt klart en iPad, rimligen en begagnad iPad Air 2 som går för runt 1k lite då och då. de är ganska populära för just smart hem kontrollers o liknande.

Samma funktion kan säkert fås via en Android padda men det får någon annan vurma för.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Annars är ju ett alternativ en större, runt 24" touchskräm med en liten dator bakom, t.ex raspberry pi eller nuc.
Plattor mår inte bra av att vara inkopplade 24/7. Körde den lösningen på ett jobb vilket resulterade i svullna batterier samt konstiga elfel.

Ja jag funderade på det också, men skulle vilja ha touchscreen och ingen av mina nuvarande skärmar jag skulle kunna avvara har det. Så då blir det lite mer bök med att köpa både skärm och fixa med en liten dator av något slag.

En surfplatta skulle vara en lite enklare allt-i-ettlösning tror jag. Det borde väl finnas nån funktion som begränsar hur mycket batteriet laddas på? Optimalt för mitt användningsområde är om den kan få ligga runt 50%, så håller batteriet längre och då borde heller inte de problemen uppstår som du nämner. Men jag kanske drömmer om funktioner som inte finns...

Skrivet av Json_81:

1. Du får definiera vilka funktioner och appar du behöver.
Rent generellt lär svaret vara ipad men det finns saker som bara fungerar med android också.

Låter som i stort sett vilken platta som helst duger.

Ja de flesta plattor funkar nog, men de ska ju inte vara sega. Skulle nog lagt till det på typ plats #2 att den ska ha bra responsivitet.

En del av problematiken för min del är att jag inte har använt en surfplatta till något sånt här tidigare så jag vet inte riktigt vad för funktionaliteter jag kan behöva. Det jag nämnde ovan, om att kunna begränsa laddningen av batteriet, det är väl iaf en sådan funktion. Annars kommer det förstås finnas en Trello-app, något program för checklistor för inköpslistor och så.

Skrivet av Printscreen:

En helt ny ipad kostar 3995 eller så, och en ipad air kostar 7075kr, men jag vet inte om Air-pengarna är värt det helt ärligt.
[...]
Vill du bara ha något som funkar ur lådan så köp en ipad. Blocket är översvämmat med begagnade grejer, bara att välja och vraka

Ja begagnat verkar mer vettigt. Air är både dyrare och mindre skärm så föredrar en vanlig iPad.

Så jag undrar vilka generationer som är värda att titta på. Om batteriet nästan är dött gör ju inte så mycket, men vill inte heller att den ska vara så gammal att den är seg.

Permalänk
Medlem

iPad Air 2 2014 eller motsvarande duger bra till detta. Sitter med en sådan för daglig användning vilket fungerar ok.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Någon form av tidur för laddning typ 2tim per dag.

Visa signatur