Bahnhof: "Slopa skattefri el för amerikanska teknikjättar"

Permalänk
Medlem

Detta är dessvärre standard inte bara i Sverige utan över i stort sett hela världen att staten gynnar stora bolag medan mindre inte får någon hjälp.

Det är mycket lättare att fiska röster genom att säga att jag gjorde X därför kom företag i och det blev X antal jobb och få credit för det än att säga att jag blandade mig inte i marknaden och 100 olika småföretag skapade X antal jobb. Storföretagen har mer inflytande och politikerna samarbetar gärna med dem för det ser bra ut. Finns hur många exempel som helst i Sverige Europa usa och resten av världen där storföretag får skattelättnader medan mindre företag går under för de inte kan konkurrera på lika villkor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Stort nog datacenter där de äger hårdvaran så är de hemma med den biten.

Placerar dom den i nån glesbyggdskommun i inre norrland så kan de nog få etableringsstöd som betalar stora delar av hårdvaran dessutom.

Det har redan skett, Älvsbyn kommun byggde lokal och infrastruktur men sen så blev de så att det blev en dipp i kryptopriset så företaget som skulle använda lokalen kom aldrig igång. Så kommunen blev ståendes med en tom lokal och fick ta alla kostnader.

Bara ett exempel, finns säkert fler där ute i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Syftet med förslaget från 2016 (som blev verklighet) är att "Sänkningen innebär att dessa datacenter får samma skattenivå på el som industrins tillverkningsprocess, det vill säga 0,5 öre per kilowattimme".

Jag kan till viss del hålla med om att en serverhall kan ses som den nya tidens tillverkningsprocess. Men samtidigt känns det inte rättvist att Microsoft betalar 0,5 öre i elskatt per kWh, medan jag betalar närmare 50 öre per kWh.

Skönt att MP verkar åka ur riksdagen nästa val i alla fall.

Här är mitt elpris idag, rörligt på månadsbasis, som jämförelse med deras halva öre i skatt:

246,93 öre/kWh
Rörligt elpris: 192,30 öre/kWh
Påslag: 4,90 öre/kWh
Elcertifikat: 0,34 öre/kWh
Moms: 49,39 öre/kWh

Lägg därtill elöverföring/elnät:

Elöverföringsavgift
28,00 öre/kWh
Fast avgift
1 125,00 kr/år
Energiskatt
44,50 öre/kWh

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur de redovisar detta, men en viktig aspekt av dessa datacenter är att de huserar och många svenska bolag genom sina molntjänster.

Denna förbrukning måste väl inkludera allt sånt?

Tro det eller ej, Amason gör väldigt mycket annat än att sälja prylar. Likaväl många stora svenska bolag som använder Microsoft azure och har fördel av att datacentret ligger i Sverige. Antar det är därför skattereduceringen kom på plats.

Men hurlöst stor förbrukning oavsett som väl bör diskuteras!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llorona:

Nu vet jag inte hur de redovisar detta, men en viktig aspekt av dessa datacenter är att de huserar och många svenska bolag genom sina molntjänster.

Denna förbrukning måste väl inkludera allt sånt?

Tro det eller ej, Amason gör väldigt mycket annat än att sälja prylar. Likaväl många stora svenska bolag som använder Microsoft azure och har fördel av att datacentret ligger i Sverige. Antar det är därför skattereduceringen kom på plats.

Men hurlöst stor förbrukning oavsett som väl bör diskuteras!

Det förklarar ju inte varför svenska aktörer som erbjuder colo etc inte får dra nytta av den här sortens skattelättnader. Det krattar ju bara manegen för stora multinationella aktörer som erbjuder "fullservice"-tjänster med det mesta av personalen utomlands.

Permalänk
Medlem

Självklart ska man göra det. Vill de handla i Sverige så ska man förhålla sig till svenska regler och lagar.
Att ge dem specialbehandling är bara ett stort slöseri med landets skattepengar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det förklarar ju inte varför svenska aktörer som erbjuder colo etc inte får dra nytta av den här sortens skattelättnader. Det krattar ju bara manegen för stora multinationella aktörer som erbjuder "fullservice"-tjänster med det mesta av personalen utomlands.

Nej håller med att det är väldigt orimligt alltihopa! Men ja, jag ville mest säga detta då många nog är omedvetna om hur många stora svenska bolag som nyttjar dessa datacenter för deras dagliga verksamhet och att det inte handlar om t.ex. trafik till www.facebook.com utan kanske som exempel 1177, ica eller volvo (ingen aning vad de har för tjänseleverantör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Precis! För att inte tala om vad som händer den dagen man måste byta batteriet, för halva bilens pris. Om vi nu inte skall godta att det tillverkas bilar som inte varar längre än deras batterier, och därefter skrotas. Och byter man batteri så har det tillverkats ännu ett, med oerhört mycket energianvändning och råmaterial.

Batterier pratas det ofta mycket om i dessa diskussioner och hur ofta de behöver bytas och hur dyrt det är, men i verkligheten håller batterierna länge. Jag har t.ex. läst om en Tesla Model S som bytte batteri (PÅ GARANTI!) först efter 29 000 mil, hur mycket pengar har man spenderat på service efter den sträckan på en vanlig förbränningsbil? De flesta bilar jag ägt har varit mer eller mindre slutkörda och har behövt repareras var och varannan dag efter att ha gått så långt. Denna tesla har nu gått 150 000 mil och har under den tiden haft tre batterier installerade (varav ett av dom lånades ut av Tesla under några månader när det första felsöktes). Är detta normen för batterierna? Troligen inte, men att hela tiden höra tjat om hur dåligt det är med batterier blir rätt tröttsamt. Är det bättre att elda olja? Knappast.

Sen kan man ju diskutera huruvida det är rimligt att man måste byta ut hela batteripaketet istället för att det repareras vid fel/slitage, men detta är något jag hoppas kommer lösa sig själv med tiden. Jag tror inte att det lönar sig ekonomiskt för tillverkarna i längden att byta ut trasiga batterier mot helt nya på garanti, istället för att få igång ett system med renoverade batteripaket som kan användas i ett cirkulärt system, och därför tror jag den biten kommer lösa sig förr eller senare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llorona:

Nej håller med att det är väldigt orimligt alltihopa! Men ja, jag ville mest säga detta då många nog är omedvetna om hur många stora svenska bolag som nyttjar dessa datacenter för deras dagliga verksamhet och att det inte handlar om t.ex. trafik till www.facebook.com.

Facebooks datacenter handlar nog mest om trafik till Facebook, men inte Amazon eller Microsofts. Så visst stämmer det delvis.

Många företag som använder Microsoft 365 för e-post t.ex... eller Azure och AWS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Batterier pratas det ofta mycket om i dessa diskussioner och hur ofta de behöver bytas och hur dyrt det är, men i verkligheten håller batterierna länge. Jag har t.ex. läst om en Tesla Model S som bytte batteri (PÅ GARANTI!) först efter 29 000 mil, hur mycket pengar har man spenderat på service efter den sträckan på en vanlig förbränningsbil? De flesta bilar jag ägt har varit mer eller mindre slutkörda och har behövt repareras var och varannan dag efter att ha gått så långt. Denna tesla har nu gått 150 000 mil och har under den tiden haft tre batterier installerade (varav ett av dom lånades ut av Tesla under några månader när det första felsöktes). Är detta normen för batterierna? Troligen inte, men att hela tiden höra tjat om hur dåligt det är med batterier blir rätt tröttsamt. Är det bättre att elda olja? Knappast.

Sen kan man ju diskutera huruvida det är rimligt att man måste byta ut hela batteripaketet istället för att det repareras vid fel/slitage, men detta är något jag hoppas kommer lösa sig själv med tiden. Jag tror inte att det lönar sig ekonomiskt för tillverkarna i längden att byta ut trasiga batterier mot helt nya på garanti, istället för att få igång ett system med renoverade batteripaket som kan användas i ett cirkulärt system, och därför tror jag den biten kommer lösa sig förr eller senare.

Fast de byter ut mot helt nya på garanti, tyvärr. Volvo har visst någon gräns om 60 eller 70% av kapaciteten kvar, över det byts det inte alls. Och sedan så är det batteriet man får inte ett nytt utan ett begagnat som fortfarande har kapacitet över den gränsen.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Fast de byter ut mot helt nya på garanti, tyvärr. Volvo har visst någon gräns om 60 eller 70% av kapaciteten kvar, över det byts det inte alls. Och sedan så är det batteriet man får inte ett nytt utan ett begagnat som fortfarande har kapacitet över den gränsen.

Jo, än så länge är det ju så, men det jag menar är att med tiden så gissar jag på att detta kommer ändras, det måste ju helt enkelt löna sig mer att återanvända det som funkar istället för att tillverkar helt nytt hela tiden. Ett exempel är ju i datorbranschen där reservdelar sällan är helt nya utan ofta reparerade diton. Trasigt batteri skickas tillbaka till volvo, som i sin tur skickar ut ett renoverat batteripaket (vilket det iofs låter som du menar ovan?). Ett renoverat batteri kanske i och för sig inte är samma sak som ett begagnat som returnerats och visat sig vara felfritt vid test och därför bedöms kunna återanvändas. Det jag menar är att man borde kunna byta ut de celler som är kass, eller grupper av celler, och sedan återanvända batteriet och därmed spara på miljö och pengar.

Som sagt, jag tror att vi befinner oss i en övergångsperiod där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet att läsa när man gått på rekord el-räkning på 700kr~.
Brukar ligga runt 400kr annars. Sluta stäng ner kärnkraften för bövelen.
Håller helt med Bahnhof, företag skall inte subventioneras till 100% på något område sålänge kommun/land inte får in samma och mer därtil på annan skatt från samma företag.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Fast de byter ut mot helt nya på garanti, tyvärr. Volvo har visst någon gräns om 60 eller 70% av kapaciteten kvar, över det byts det inte alls. Och sedan så är det batteriet man får inte ett nytt utan ett begagnat som fortfarande har kapacitet över den gränsen.

Jao, 7-8 år eller visst antal miltal för runt 70%. Variabelt realistiskt att byta hela eller delar av batteriet verkar det som https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-livslangd-pa-el...

Jag tror med det kommer "lösa sig med tiden" men begagnatmarknaden som blir nu är intressant, vem vill köpa en 7 år gammal elbil/7 år gammalt batteri? Jag har inga problem att köpa en 7 år gammal bensin eller dieselbil med relativt lågt miltal (och har så gjort två gånger hittills, inga större problem efter tre år på endera, 60% räckvidd hade varit tråkigt)

Är kanske privatleasing som är grejen för batteriers livslängd men hemma- eller näraladdning lär lösas för fler när rätt så många i landet bor i lgh. "Släpp sargen!" kanske åsyftade privatleasing, vene.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det förklarar ju inte varför svenska aktörer som erbjuder colo etc inte får dra nytta av den här sortens skattelättnader. Det krattar ju bara manegen för stora multinationella aktörer som erbjuder "fullservice"-tjänster med det mesta av personalen utomlands.

För att de inte äger utrustningen och ett krav är att äga utrustningen. Datacenter som uppfyller detta och som använder minst 0,1MW får skattelättnader med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dagas:

Detta är dessvärre standard inte bara i Sverige utan över i stort sett hela världen att staten gynnar stora bolag medan mindre inte får någon hjälp.

Det är mycket lättare att fiska röster genom att säga att jag gjorde X därför kom företag i och det blev X antal jobb och få credit för det än att säga att jag blandade mig inte i marknaden och 100 olika småföretag skapade X antal jobb. Storföretagen har mer inflytande och politikerna samarbetar gärna med dem för det ser bra ut. Finns hur många exempel som helst i Sverige Europa usa och resten av världen där storföretag får skattelättnader medan mindre företag går under för de inte kan konkurrera på lika villkor.

Bättre att minska skatten lite för alla företag i stället för att ge några få mycket mindre, men kan också slopa bidragen till företag och använda pengarna till mindre skatt.
Enkla regler ger mindre fusk och man ger de mindre, chansen att växa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

De får elen skattefritt och samtidigt tvingas vi på elbilar, som är tokdyra att tanka. Med full skatt, förstås.

Tokdyra? Vill gärna se uträkningen på detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

För att de inte äger utrustningen och ett krav är att äga utrustningen. Datacenter som uppfyller detta och som använder minst 0,1MW får skattelättnader med.

Ja, alltså, det är nog ingen som ifrågasatt att kravet leder till den effekten. Frågan är varför kravet finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Därför att dom erbjuder många arbetstillfällen och kan välja var dom ska etablera sig. Det finns en vilja att locka dom till sig då det anses bidra med jobb men också vara en bra reklampelare för att locka ännu fler.

Detsamma sker med många andra aktörer, exempelvis tävlar kommuner mot varandra för att erbjuda bäst villkor till stora varuhuskedjor. Billig mark, ekonomiska fördelar och infrastruktur.

Skulle inte kalla 56 jobb för många arbetstillfällen.
https://www.breakit.se/artikel/25901/facebook-fick-140-miljon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, alltså, det är nog ingen som ifrågasatt att kravet leder till den effekten. Frågan är varför kravet finns där.

Annars kan alla som har en server få skattelättnader, det klassas nog som olagligt statsstöd skulle jag tro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Annars kan alla som har en server få skattelättnader, det klassas nog som olagligt statsstöd skulle jag tro

Varför är det lagligt att ge stöd bara till någon som har många servrar och inte till någon som har någon enstaka server?

Permalänk

Det är såhär "modern" korruption ser ut ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Med tanke på de kvalitetsproblem Tesla har med t.ex. deras stora skärmar som går sönder p.g.a. inte designade för bilar, så kan det ju också vara en indikation på hur länge resten av bilen håller.

Har inte hört något om skärmarna men det är fortfarande en relativt ny bil och klart det finns problem om man inte sätter in rätt prylar som är gjorda för miljön och handhavandet. Bilen ska tåla allt från -40 till +70 grader så klart det kan bli problem.

Men då kanske det är sant iallafall att batteriet håller hela bilens liv😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo men enligt Tesla så ska batterierna hålla längre än vad bilen gör så det ska inte vara några problem. Har vi inte hört det om telefoner också förresten
Mycket av batterierna kan också återanvändas men givetvis inte allt så nytt råmaterial måste också hela tiden grävas upp av barnarbetare i Kenya eller där i krokarna.

Någonstans finns ett maxtak om hur mycket "hållbar energi" man kan plocka ut, lite som kineserna som dricker mer champagne än vad som ens tillverkas

Skrivet av RaXha:

Batterier pratas det ofta mycket om i dessa diskussioner och hur ofta de behöver bytas och hur dyrt det är, men i verkligheten håller batterierna länge. Jag har t.ex. läst om en Tesla Model S som bytte batteri (PÅ GARANTI!) först efter 29 000 mil, hur mycket pengar har man spenderat på service efter den sträckan på en vanlig förbränningsbil? De flesta bilar jag ägt har varit mer eller mindre slutkörda och har behövt repareras var och varannan dag efter att ha gått så långt. Denna tesla har nu gått 150 000 mil och har under den tiden haft tre batterier installerade (varav ett av dom lånades ut av Tesla under några månader när det första felsöktes). Är detta normen för batterierna? Troligen inte, men att hela tiden höra tjat om hur dåligt det är med batterier blir rätt tröttsamt. Är det bättre att elda olja? Knappast.

Sen kan man ju diskutera huruvida det är rimligt att man måste byta ut hela batteripaketet istället för att det repareras vid fel/slitage, men detta är något jag hoppas kommer lösa sig själv med tiden. Jag tror inte att det lönar sig ekonomiskt för tillverkarna i längden att byta ut trasiga batterier mot helt nya på garanti, istället för att få igång ett system med renoverade batteripaket som kan användas i ett cirkulärt system, och därför tror jag den biten kommer lösa sig förr eller senare.

Var väl någon som sprängde sin Tesla då ett byte skulle hamna runt 200,000:- + Och det är väl här som problemet kommer, ett dåligt batteri är i liknande mån som en sprängd motor på en ICE, skillnaden är att oftast kan du köpa en beg motor för en bråkdel och byta ut den och inte lägga ut över 50% av bilens värde på arbetet och materialet.

Med dagens tekniktakt där allt fler tillverkare låser ner vad man kan göra så tror jag rörelser som right to repair kommer hjälpa till. Med detta sagt så måste också kraven att kunna laga dessa och förhoppningsvis fler 3e parts verkstäder med just kunskap att laga dessa kunna pressa priset något.

Men även nya bilar (ICE) har sämmre hållbarhet än tidigare.....det var bättre för.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför är det lagligt att ge stöd bara till någon som har många servrar och inte till någon som har någon enstaka server?

Det regleras i artikel 107-109 i EUF (Fördraget om Europeiska Unionens Funktionssätt) men i just det här fallet handlar det nog framförallt om att det finns ett gemensamt Europeiskt intresse. Vi vill ju att våra personuppgifter lagras inom EU och att ha servrarna i EU hjälper en hel del. Utöver det så är det positivt att de placeras ute på landsbygden (en annan faktor som kan tillåta statsstöd), för det håller ju på att dö ut. Det har också skapat en industri i Sverige som inte fanns innan, vilket också är en faktor.

Samma skäl finns inte för folk som har någon enstaka server, förutom möjligtvis andra anledningen jag nämnde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Var väl någon som sprängde sin Tesla då ett byte skulle hamna runt 200,000:- + Och det är väl här som problemet kommer, ett dåligt batteri är i liknande mån som en sprängd motor på en ICE, skillnaden är att oftast kan du köpa en beg motor för en bråkdel och byta ut den och inte lägga ut över 50% av bilens värde på arbetet och materialet.

Med dagens tekniktakt där allt fler tillverkare låser ner vad man kan göra så tror jag rörelser som right to repair kommer hjälpa till. Med detta sagt så måste också kraven att kunna laga dessa och förhoppningsvis fler 3e parts verkstäder med just kunskap att laga dessa kunna pressa priset något.

Men även nya bilar (ICE) har sämmre hållbarhet än tidigare.....det var bättre för.....

Batterier måste säkerligen ändå köpas original och även om de kommer bli billigare framöver så kommer kostnaden vara saftig. Folk gnäller när de ska byta kamrem på sin bil för 10-15000kr men att byta ett batteri kan kosta hur mycket som helst.
Andrahandsvärdet på elbilar efter 10-15 år kommer nog inte vara så bra är jag rädd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Batterier måste säkerligen ändå köpas original och även om de kommer bli billigare framöver så kommer kostnaden vara saftig. Folk gnäller när de ska byta kamrem på sin bil för 10-15000kr men att byta ett batteri kan kosta hur mycket som helst.
Andrahandsvärdet på elbilar efter 10-15 år kommer nog inte vara så bra är jag rädd.

Kamrem kostar dock pga att jobbet tar tid att göra och att man oftast byter flera komponenter i samma veva även om man ibland inte behöver göra det. (Kom undan sj med byte för 3000:- då jag köpte delarna själv och hade verkstad utanför Sverige) medans OEM ville ha 15000:- varav arbetskraft låg på 12000:- om jag minns rätt.

Man skulle kunna göra mer en plug and play för att kunna byta så lätt som möjligt. Skulle kunna finnas företag som renoverar batterier när de väl börjar bli dåliga för att konkurrera mot OEM. Så länge man gör Apple fasoner och limmar batterier lär det kosta

Var väl någon artikel (bara läst rubriken) där de lyckats regenerera batterier dock så låter det lite väl som en clickbait.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kommer ALDRIG att fatta varför just mångmiljardföretag är de som får skattelättnader som om det är mest synd/svårast för dem att slå sig in på nya marknader runtom i världen???
...

Hur kan det ens vara lagligt? Gäller inte lagen lika för alla i Sverige?
Med tanke på nuvarande debatten om el-skatten som vissa partier vill ta bort ett par månader, sägs det nu (inslag i Rapport) att det är omöjligt pga hur lagen är skriven. Det kan ju inte stämma, det är väl bara att tillämpa ovanstående lag som mångmiljardsföretagen uppenbarligen får sig till del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det regleras i artikel 107-109 i EUF (Fördraget om Europeiska Unionens Funktionssätt) men i just det här fallet handlar det nog framförallt om att det finns ett gemensamt Europeiskt intresse. Vi vill ju att våra personuppgifter lagras inom EU och att ha servrarna i EU hjälper en hel del.
...

Uppenbarligen inte om ägaren är Amerikansk och myndigheten är Svensk. Kan jag av egen erfarenhet berätta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så man kan ju säga att dessa två partier har mer förstört för miljöpolitiken än gagnat den. Och framförallt så har deras beslut försämrat chansen för att hålla förstörelsen på hanterbar nivå.

Jotack.
Jag tillhör väl de som kort och gott kan sammanfattas såhär - Sätt ner foten och bedriv en aggressiv miljöpolitik, men se då för *** att åtminstone ha vetenskapen rätt istället för att höfta på *insert new buzzword here*. Bra exempel på detta är ex. vindkraftverk som det visat sig i studie efter studie att dem i själva verket är klimatnegativa på grund av sin korta livslängd...

Här sitter jag med en miljöbil á la 2010 (2.0F - Etanol), trots den låga skatten (1400) och skattelättnader vid försäljning etc, så visade det sig i efterhand (insert surprised pikachu face) att etanol som odlas på sockerrör i Brasiliens regnskog inte var så väldigt miljövänligt, vilket har gjort att skatten nu är högre än för bensin (runt 17kr litern idag).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Scrollade förbi halva sida tre. Måste svara så långt medans jag kommer ihåg vad jag ville skriva.

Skrivet av Xinpei:

Detta har dock börjat förändras. Allt fler partier i riksdagen pratar nu om att försöka bygga ut kärnkraften (Det är väl mest MP som är emot i dags läget) där den stora frågan handlar om slutförvaring. Problemet med EU är att de inte vill grönklassa vattenkraften samtidigt som de, ironiskt nog, sitter och försöker få Naturgas som "grönt" (vilket det inte är på långa vägar). Och orsaken är för att MPs motsvarighet i Tyskland är extremt starka och Tyskland har enormt inflytande på EU.

Det här med slutförvaring. Jag tycker att dom borde vila på hanen lite innan dom gräver ner och gjuter in allt bränsle. Våra kränkraftverk från 80-talet är inte lika effektiva som dagens. Min pappa har arbetet på Barsebäck i 35 års tid. Så mycket av det jag skriver nu kommer ju från den källan. Plus att jag gjorde ett skolarbete en gång i tiden om kärnkraftverk.
Bränslet som blivit rester från tidiga kärnkraftsålder i Sverige är bara utvunnet till en viss procent. Det finns mer att hämta i de gamla bränslestavarna genom ett modernt kraftverk. Jag tror att siffrorna lyder, citera mig inte på det här, att det finns 85% kvar att nyttja. Och ett modernt verk ska klara av plocka ut ytterligare 20%.
Det krävs ju såklart forskning, men vi har alltså massor med "gratis" bränsle att återanvända. Innan vi gjuter in det och gräver ner det. Helt omöjligt att få upp sen igen (vilket såklart är meningen med slutförvaret).

Skrivet av SweMerlin:

Nej, men som miljövän blir man lite frustrerad över idiotin som pågår. Hört talas om bonus-malus?

Skatt på skatt på skatt på skatt. Man blir ju "tvingad" att hålla kvar i sin gamla bil från 06 som dricker 0,85-1,0 liter per mil. Det går så mycket pengar till bensin att man inte kan lägga undan några pengar till en kontantinsats till en ny bil. Dom bilarna man eventuellt skulle ha råd med är ju straffskattade till den grad att man inte har råd med den summan plus att nya bilar är fantastiskt dyra att försäkra. Även om jag och miljön skulle spara på ett bilbyte i den dagliga driften, görs det omöjligt med de fasta avgifterna (skatt och försäkring) som tillkommer utöver avbetalningen av själva bilen.
Om regeringen hade menat allvar med att vi ska ställa om till el-drivna fordon. Tvinga bankerna till att erbjuda el-bilslån. Typ under 1%, eller ännu hellre räntefritt om man går in med en viss kontantinsats! Har man inte kontantinsats, erbjud ett lån med högre ränta på den delen men fortfarande lägre ränta än på motsvarande fossildrivna bilar.
Vi är många som vill, men antagligen inte kommer ha råd att komma in på elbilsmarknaden de närmaste åren eftersom skattetrycket är så hårt.
Dock kvarstår frågan om att driva hela elbilsparken och samhället i övrigt. Hörde någonstans att även om vi hade startat alla nedlagda kärnkraft vi har i Sverige så hade vi inte varit självförsörjande på el ändå. Stämmer det?

Skrivet av hasenfrasen:

Du blir väldigt mycket mer produktiv då du får 3 ms lägre latens i Office365, ej att förglömma.

Tack det behöver vi. Vårt företag är precis i övergången till Microsoft 365. Det handlar om runt 5-6000 (tror jag) datorer som ska migrera dit. Vi avdelning är bland dom första ut. Och det är segt som sirap. Bara att byta mellan ett påbörjat mail tillbaka till inkorgen får outlook att hänga sig i en minut eller två. "Det ligger helt hos Microsoft" säger vår it-avdelning. Ett par hundra nu som som kör M365. Vad händer när alla går över? Blir kul detta.

Skrivet av go64:

Här är mitt elpris idag, rörligt på månadsbasis, som jämförelse med deras halva öre i skatt:

246,93 öre/kWh
Rörligt elpris: 192,30 öre/kWh
Påslag: 4,90 öre/kWh
Elcertifikat: 0,34 öre/kWh
Moms: 49,39 öre/kWh

Lägg därtill elöverföring/elnät:

Elöverföringsavgift
28,00 öre/kWh
Fast avgift
1 125,00 kr/år
Energiskatt
44,50 öre/kWh

Grattis till billig el. Dom siffrorna skulle man haft. Jag betalar 556kr i fast överföringsavgift per månad... Jag "sparar" visserligen 3,5o öre på överföringsavgiften jämtemot dig.
Förbrukningen har jag ingen koll på, men de allra flesta i min umgängeskrets har fått 270+ öre per kwh. Det har inte kommit någon faktura till mig ännu. Jag måste vara sist i Sverige känns det som. Jag har också rörligt avtal som går ut nu i februari.