Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

https://i.gyazo.com/e0768ccc2360476c9d57afea9629cdcb.png

Hade ni bundit på flera olika bindningstider eller hade ni bundit på enbart två (en del flex och sen resterande delar på samma bindningstid) för att kunna ha mer förhandlingsmöjligheter när väl den fasta bindningstiden rinner ut?

Samt hur hade ni resonerat kring vilka/vilken bindningstid ni hade valt beroende på om ni hade valt flera olika bindningstider eller enbart två?

Är någon av er med i ett SACO-förbund? Danske bank har fortfarande det bästa erbjudandet (tror jag) på 1,32 eller 1,28 på 3 mån resp 3 år. Vad är ovanstående från, SBAB? Just SBAB är svåra att förhandla med men det är oftast lättare att komma in där.

Det allmänna rådet här i tråden är att inte dela upp lånet på olika bindningstider eftersom man då sitter fast hos banken när villkoren på den rörliga delen skall omförhandlas (vanligen efter 1 år men det kan variera). Bankernas argument brukar vara att man sprider ut risken för en räntechock genom att inte behöva binda om hela lånet samtidigt.

Jag har själv valt att byta till danske och bunden ränta efter att SEB gjorde bort sig för ett par år sedan. Det har fungerat bra så när som på att de krånglade lite i somras när vi hade köpt nytt hus men jag tror det mest berodde på att de hade för mycket att göra. Förhoppningsvis har det lugnat sig nu, det verkar så på marknaden. Deras app har blivit bättre de senaste åren och är ganska ok, om än inte lika intuitiv som SEB. Internetbanken lämnar dock lite att önska, de flesta funktioner finns där men den är rätt plottrig och inte särskilt användarvänlig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Är någon av er med i ett SACO-förbund? Danske bank har fortfarande det bästa erbjudandet (tror jag) på 1,32 eller 1,28 på 3 mån resp 3 år. Vad är ovanstående från, SBAB? Just SBAB är svåra att förhandla med men det är oftast lättare att komma in där.

Det allmänna rådet här i tråden är att inte dela upp lånet på olika bindningstider eftersom man då sitter fast hos banken när villkoren på den rörliga delen skall omförhandlas (vanligen efter 1 år men det kan variera). Bankernas argument brukar vara att man sprider ut risken för en räntechock genom att inte behöva binda om hela lånet samtidigt.

Jag har själv valt att byta till danske och bunden ränta efter att SEB gjorde bort sig för ett par år sedan. Det har fungerat bra så när som på att de krånglade lite i somras när vi hade köpt nytt hus men jag tror det mest berodde på att de hade för mycket att göra. Förhoppningsvis har det lugnat sig nu, det verkar så på marknaden. Deras app har blivit bättre de senaste åren och är ganska ok, om än inte lika intuitiv som SEB. Internetbanken lämnar dock lite att önska, de flesta funktioner finns där men den är rätt plottrig och inte särskilt användarvänlig.

Nej tyvärr är ingen med i SACO annars hade vi såklart kört på det.

Ja exemplet är från SBAB med samma summa på lånet samt lånegrad, var mer bara för att folk skulle få ett hum om vars någonstans vi lär ligga i ränta.

Jo lutar mer och mer åt att dela upp i en liten del rörlig och resten i 2-3 delar på samma bindningstid så man kan förhandla sen igen då det löpt ut. Frågan är då hur man ska tänka och vilken bindningstid man ska sikta på det bundna lånet?

Permalänk
Skrivet av Figgeduni:

Nej tyvärr är ingen med i SACO annars hade vi såklart kört på det.

Ja exemplet är från SBAB med samma summa på lånet samt lånegrad, var mer bara för att folk skulle få ett hum om vars någonstans vi lär ligga i ränta.

Jo lutar mer och mer åt att dela upp i en liten del rörlig och resten i 2-3 delar på samma bindningstid så man kan förhandla sen igen då det löpt ut. Frågan är då hur man ska tänka och vilken bindningstid man ska sikta på det bundna lånet?

Vad säger din nuvarande bank? Jag fick 1,14% rörligt på Länsförsäkringar (min bank) 85% belåningsgrad. Säg att du byter bank om dom inte kommer med något bra.

Sen är det ju så att jag måste förhandla igen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Vad säger din nuvarande bank? Jag fick 1,14% rörligt på Länsförsäkringar (min bank) 85% belåningsgrad. Säg att du byter bank om dom inte kommer med något bra.

Sen är det ju så att jag måste förhandla igen.

Har inte pratat med dom än, ska dit på måndag och prata med min bankman. Därför jag vill ha lite tips och råd hur vi ska tänka då jag antar att han lär köra på det vanliga att dela upp lånet i flera olika bindningstider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Figgeduni:

Har inte pratat med dom än, ska dit på måndag och prata med min bankman. Därför jag vill ha lite tips och råd hur vi ska tänka då jag antar att han lär köra på det vanliga att dela upp lånet i flera olika bindningstider.

Bankmannen är inte din kompis. Samma bindningstid på alla delar av lånen. Ta med det du kan få från SBAB. Det är baseline.

Permalänk
Inaktiv

Är en ränteoffert från bindande om man som låntagare väljer att acceptera den?
Alltså om man kommer överens om räntan/godkänner den offert som bankmannen erbjuder, blir det då den räntan som gäller på lånet eller kan det ändras om lånet börjar först om en månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Är en ränteoffert från bindande om man som låntagare väljer att acceptera den?
Alltså om man kommer överens om räntan/godkänner den offert som bankmannen erbjuder, blir det då den räntan som gäller på lånet eller kan det ändras om lånet börjar först om en månad?

Har du skrivit på något avtal om det så gäller det. Har du inte skrivit på något så får du hoppas på att han håller det muntliga avtalet tills det blir skrivet på papper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Har du skrivit på något avtal om det så gäller det. Har du inte skrivit på något så får du hoppas på att han håller det muntliga avtalet tills det blir skrivet på papper.

Fick offerten via bankens meddelandetjänst där han erbjöd en viss ränta.
Svarade då att vi accepterade hans erbjudande.
Så inget avtal skrivet men en dokumenterad överenskommelse. Är lite osäker dock vad som gäller juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Hejsan,

Vi håller på att lägga om lånen och har blivit erbjudna 1,39% rörlig ränta (3mån) från Swedbank på 4,4Mkr, ca 50% belåningsgrad. Vi är 32 och 33 år gamla, båda fast anställda och hushållets totala inkomst är 74000/mån. Det känns som en väldigt hög ränta om man jämför med övriga i den här tråden, eller vad tycker ni? Det är ett lite komplicerat case som vi håller på att förhandla om och Swedbank har varit inblandade ifrån början så hade varit skönt att ro hem detta med dem. Är det en bra deal eller finns det nån chans att vi kan hamna runt 1%-nivån om man förhandlar? Stort tack!

Låter som en hög ränta imo.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Är en ränteoffert från bindande om man som låntagare väljer att acceptera den?
Alltså om man kommer överens om räntan/godkänner den offert som bankmannen erbjuder, blir det då den räntan som gäller på lånet eller kan det ändras om lånet börjar först om en månad?

Är det fast eller rörlig ränta vi pratar om? Med rörlig ränta är det ju procentenheter rabatt från deras listränta som man egentligen förhandlar om. En del verkar missa det.

Är inte helt säker gällande bunden ränta, men kan tänka mig att det är så även där, och att den eventuellt kan påverkas om listräntan för det bundna tidsintervallet man valt ändras. Dock kan ju banken mycket väl helt enkelt justera rabatten så att man når den överenskomna räntenivån igen när lånet väl sätts upp.

Har banken gjort sin slutgiltiga riskbedömning baserat på objektet du köpt än? I annat fall är ju ingenting egentligen slutgiltigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blunden:

Är det fast eller rörlig ränta vi pratar om? Med rörlig ränta är det ju procentenheter rabatt från deras listränta som man egentligen förhandlar om. En del verkar missa det.

Är inte helt säker gällande bunden ränta, men kan tänka mig att det är så även där, och att den eventuellt kan påverkas om listräntan för det bundna tidsintervallet man valt ändras. Dock kan ju banken mycket väl helt enkelt justera rabatten så att man når den överenskomna räntenivån igen när lånet väl sätts upp.

Har banken gjort sin slutgiltiga riskbedömning baserat på objektet du köpt än? I annat fall är ju ingenting egentligen slutgiltigt.

Korrekt. Även bundna räntor sätts som en ränterabatt gentemot listräntan för aktuell bindningstid så sent som på dagen för likvidavräkningen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Är det fast eller rörlig ränta vi pratar om? Med rörlig ränta är det ju procentenheter rabatt från deras listränta som man egentligen förhandlar om. En del verkar missa det.

Är inte helt säker gällande bunden ränta, men kan tänka mig att det är så även där, och att den eventuellt kan påverkas om listräntan för det bundna tidsintervallet man valt ändras. Dock kan ju banken mycket väl helt enkelt justera rabatten så att man når den överenskomna räntenivån igen när lånet väl sätts upp.

Har banken gjort sin slutgiltiga riskbedömning baserat på objektet du köpt än? I annat fall är ju ingenting egentligen slutgiltigt.

Bara fast ränta. Riskbedömning och allt annat är gjort. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Hejsan,

Vi håller på att lägga om lånen och har blivit erbjudna 1,39% rörlig ränta (3mån) från Swedbank på 4,4Mkr, ca 50% belåningsgrad. Vi är 32 och 33 år gamla, båda fast anställda och hushållets totala inkomst är 74000/mån. Det känns som en väldigt hög ränta om man jämför med övriga i den här tråden, eller vad tycker ni? Det är ett lite komplicerat case som vi håller på att förhandla om och Swedbank har varit inblandade ifrån början så hade varit skönt att ro hem detta med dem. Är det en bra deal eller finns det nån chans att vi kan hamna runt 1%-nivån om man förhandlar? Stort tack!

Låter högt, om ni kan tänka er gå upp till 1 år bundet så blir det billigare.
Ännu bättre får ni om ni byter bank, finns bra erbjudanden på tex Landshypotek Bank och Stabelo (Avanza) eftersom ni ligger under 60% belåning. Och ni kan behålla allt annat på Swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Korrekt. Även bundna räntor sätts som en ränterabatt gentemot listräntan för aktuell bindningstid så sent som på dagen för likvidavräkningen.

Misstänkte att det var så, men var inte 100% säker för just bundna räntor. Tack för bekräftelsen!

Skrivet av anon236072:

Bara fast ränta. Riskbedömning och allt annat är gjort. 🙂

Ok, bra. Eftersom det fungerade som jag trodde så finns det nog en risk att en eventuell ändring av listräntan skulle påverka även er överenskommelse. Det beror sannolikt helt på hur banken valt att hantera sådant, om de själva ser det som att de lovat en viss rabatt eller en viss ränta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Låter som en hög ränta imo.

Swedbank gav i snitt 1,47% rörligt i december, så inte tokigt högt för att vara Swedbank.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Swedbank gav i snitt 1,47% rörligt i december, så inte tokigt högt för att vara Swedbank.

Inte tokigt, men jag har lägre med sämre förutsättningar på statlig bank. Prutmån bör finnas mao.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Inte tokigt, men jag har lägre med sämre förutsättningar på statlig bank. Prutmån bör finnas mao.

Klart det finns, jag fick 1,19 rörligt i december av dem
Dock bättre förutsättningar, åtminstone belåningsgraden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Klart det finns, jag fick 1,19 rörligt i december av dem
Dock bättre förutsättningar, åtminstone belåningsgraden.

Hur fungerar det med rörligt? Hur ofta behöver du omförhandla rabatten?

Permalänk
Medlem

Nytt bolån på ny brf-lägenhet idag. 50% belåningsgrad. Rörlig ränta 1,13 hos Skandiabanken.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Hur fungerar det med rörligt? Hur ofta behöver du omförhandla rabatten?

Av mina erfarenheter får man oftast rabatten i ett år på rörligt.
Jag fick på två år denna gången dock, vet inte hur vanligt det är.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tänkte bara tipsa om en, vad jag anser vara, fin funktion jag hittade när jag skapade konto på byggahus.se häromdagen.

Där finns en lösning där man kan ange sina egna uppgifter och jämföra räntor baserat på belåningsgrad, storlek på lånet, bank osv.

Ganska välutvecklad i min mening med bra filtrering och dylikt, kanske någon annan tycker samma.

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad säger din nuvarande bank? Jag fick 1,14% rörligt på Länsförsäkringar (min bank) 85% belåningsgrad. Säg att du byter bank om dom inte kommer med något bra.

Sen är det ju så att jag måste förhandla igen.

Min erfarenhet av LF Bank (Lundakontoret i höstas för mig) är att de inte bryr sig om matchning alls.
LFs "mycket bra erbjudande" på 1,29% stod mot SBAB på 0,99% eller andra banker i samma härad.
Tokstopp på LF efter det så blev att lägga om lånen. Friktionsfritt och inga krav på andra åtaganden hos SBAB eller alternativen.

Än så länge ligger vi kvar på LF för vardagsekonomi och försäkring då guldkundsrabatten är helt okej och tack och lov inte knuten till bolånet alls. Min erfarenhet av LF bank som både privatperson och företag gör dock att jag vill ha så lite med deras banktjänster att göra som möjligt. Extremt nonchalanta och servicefientliga åtminstone här nere hos mig.

Permalänk
Medlem

En fundering, jag har lån tagna innan amorteringskrav infördes. Och av vad jag hittat så kan man i de flesta fall flytta över existerande lån till en ny bostad vid flytt.
(Säkerhetsbyte?)

Jag kan då tycka att amorteringsfriheten borde följa med då det är kopplat till lånet, inte den underliggande säkerheten (huset)?

Min bankman tycker dock annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

En fundering, jag har lån tagna innan amorteringskrav infördes. Och av vad jag hittat så kan man i de flesta fall flytta över existerande lån till en ny bostad vid flytt.
(Säkerhetsbyte?)

Jag kan då tycka att amorteringsfriheten borde följa med då det är kopplat till lånet, inte den underliggande säkerheten (huset)?

Min bankman tycker dock annorlunda.

Tror inte det går när du byter säkerhet.
Försökt luska i det inför att min sambo köper in sig i huset så småningom, lånen på hennes lägenhet är gamla och amorteringsfria men vad jag kan hitta går det inte att ta med tyvärr.

Däremot går det bra att behålla det när man byter bank eller höjer lånet, dock måste man vara vaken på det för bankerna lägger gärna om dem till nya villkoren. Polaren råkade ut för det när de skulle renovera något, plötsligt var hela lånet amorteringsgrundande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Fooesque:

Min erfarenhet av LF Bank (Lundakontoret i höstas för mig) är att de inte bryr sig om matchning alls.
LFs "mycket bra erbjudande" på 1,29% stod mot SBAB på 0,99% eller andra banker i samma härad.
Tokstopp på LF efter det så blev att lägga om lånen. Friktionsfritt och inga krav på andra åtaganden hos SBAB eller alternativen.

Än så länge ligger vi kvar på LF för vardagsekonomi och försäkring då guldkundsrabatten är helt okej och tack och lov inte knuten till bolånet alls. Min erfarenhet av LF bank som både privatperson och företag gör dock att jag vill ha så lite med deras banktjänster att göra som möjligt. Extremt nonchalanta och servicefientliga åtminstone här nere hos mig.

Blev lite chockad själv när jag fick så "låg" ränta på bundet. Men tror jag inte får den igen tyvärr....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Nytt bolån på ny brf-lägenhet idag. 50% belåningsgrad. Rörlig ränta 1,13 hos Skandiabanken.

Grymt. Sen är det bara att flytta till stabelo efter en månad.

Permalänk
Medlem

Jag har själv bolån hos LF och såg att de höjde listräntan med 0,05% (3 mån) nu vid årsskiftet. Så gick från 1,29% till 1,34%.
Håller med föregående talare. LF verkar ta ut mer avgifter av de trogna kunderna. När jag ville låna lite extra pga renovering ville de ha 500:- i uppläggningsavgift vilket jag aldrig tidigare fått, samt att de skickade med något extra papper om amortering. Efter att handläggare pratat med sin chef så strök de avgiften, men jag valde ändå att avstå från lånet då det hela kändes olustigt.

Blir att leta efter en ny bank för bolånet och det ska nog inte var några problem. Ligger på ca 45% belåningsgrad.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Grattis alla SEB-kunder, det är dags att dra ner byxorna lite till på er själva. SEB höjer priset på "Enkla vardagen" från 35 kr/mån till 50 kr/mån med start 1 april. Stackarna gjorde ju bara ~8 miljarder i vinst under Q3/21 så det är klart att de behöver få inte lite mer pengar.

https://cornucopia.cornubot.se/2022/01/icke-inflationen-seb-c...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Jag har själv bolån hos LF och såg att de höjde listräntan med 0,05% (3 mån) nu vid årsskiftet. Så gick från 1,29% till 1,34%.
Håller med föregående talare. LF verkar ta ut mer avgifter av de trogna kunderna. När jag ville låna lite extra pga renovering ville de ha 500:- i uppläggningsavgift vilket jag aldrig tidigare fått, samt att de skickade med något extra papper om amortering. Efter att handläggare pratat med sin chef så strök de avgiften, men jag valde ändå att avstå från lånet då det hela kändes olustigt.

Blir att leta efter en ny bank för bolånet och det ska nog inte var några problem. Ligger på ca 45% belåningsgrad.

Jag fick också en massa uppläggningsavgifter. Blev så trött på det så minns ej beloppen. Försökte läsa på om bolån osv men såg ingenstans att folk varnade om detta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har själv bolån hos LF och såg att de höjde listräntan med 0,05% (3 mån) nu vid årsskiftet. Så gick från 1,29% till 1,34%.
Håller med föregående talare. LF verkar ta ut mer avgifter av de trogna kunderna. När jag ville låna lite extra pga renovering ville de ha 500:- i uppläggningsavgift vilket jag aldrig tidigare fått, samt att de skickade med något extra papper om amortering. Efter att handläggare pratat med sin chef så strök de avgiften, men jag valde ändå att avstå från lånet då det hela kändes olustigt.

Blir att leta efter en ny bank för bolånet och det ska nog inte var några problem. Ligger på ca 45% belåningsgrad.

Att byta bolån till en bank som inte ställer krav på helkund/fonder/paket osv upplevde jag som väldigt enkelt.
Betydligt tråkigare tidigare när vi bytt till mer traditionella upplägg. Nu var det bara att skriva på (och läsa..) några papper för säkerheter, kundkännedom osv sen betala avgiften till annan mottagare varje månad. Easy as pie.
En flytt av lönekonton, e-fakturor, sparande och allt annat tar lite längre tid och det är också det som gör att vi ligger kvar med mycket på LF trots bolånet hos SBAB. I sammanhanget är det inte mycket pengar att spara på att flytta det vi har kvar, kanske ingenting inräknat guldkundsrabatten.

Vi har bytt till SBAB och det gick som sagt väldigt smidigt och utan krystade försök till införsäljning av tjänster jag inte vill ha.
Mina föräldrar har både hus och lägenhet på Landshypotek och verkar nöjda med dem.
Stabelo och Hypoteket fungerar säkert bra också samtidigt som Danske kör sina kampanjer emellanåt osv.
Med ekonomin i ordning och under 60% belåningsgrad så finns det ingen brist på banker som gärna tjänar pengar på en.