Låsta Intel Core i5-12400 överklockas till 5,2 GHz

Permalänk
Melding Plague

Låsta Intel Core i5-12400 överklockas till 5,2 GHz

Överklockningsprofilen "der8auer" upptäcker att basklockan inte är låst hos prisvärda Core i5-12400, vilket kan nyttjas för att höja prestandan rejält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

<3

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

BCLK-överklockning är väl mer riskfyllt än att öka multipeln dock?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

BCLK-överklockning är väl mer riskfyllt än att öka multipeln dock?

Ja, jo, det är det väl eftersom att du överklockar fler delar av systemet. Men överklockning är ju per definition inte riskfritt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

BCLK-överklockning är väl mer riskfyllt än att öka multipeln dock?

Enligt videon så gäller det för minne, cpu och pcie express. Men givet granulariteten så kan man individuellt sänka hastigheten för minne och pcie och därmed få de tillbaka på ursprungsvärden och därmed enbart överklocka cpu. Han krämar ut ca 30% mer prestanda ur ena cpu:n vilket är som back in the old days!

Edit: Inte PCI-E utan cache-frekvensen som behövs dras bak. Kika gärna på videon, Der8auer förklar i detalj hur han gjort.

Tydliggöra felaktighet i text!
Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Coolt. Men lär ju krävas bättre kylning och moderkort/minnen så den där prestandan äts snart upp istället för att bara köpa en i5 12500K istället för vad,500-1000kr mer? Känns som att du kan köpa en en i7 12700K istället med ett billigare moderkort/kylning och få bättre prestanda och stabilitet.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Ja, jo, det är det väl eftersom att du överklockar fler delar av systemet. Men överklockning är ju per definition inte riskfritt.

Vet inte om det "per definition" inte är riskfritt. Idag överklockar sig processorerna själva med diverse TurboBoost. BCKL är väl iofs det som traditionellt varit mest riskabelt eftersom det överklockar mer än bara processorn. Men vad jag förstår från artikeln så medger Alder Lake att styra vad som överklockas genom en höjning av BCLK, så då borde det vara ganska riskfritt.

Hur som helst, kul att han lyckas med detta, även om entusiaster sannolikt inte vill punga ut för det moderkort som krävs

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Enligt videon så gäller det för minne, cpu och pcie express. Men givet granulariteten så kan man individuellt sänka hastigheten för minne och pcie och därmed få de tillbaka på ursprungsvärden och därmed enbart överklocka cpu. Han krämar ut ca 30% mer prestanda ur ena cpu:n vilket är som back in the old days!

Inte pcie, han kan behålla pcie på stadig rimligtvis riskfri 100mhz mha inställningen han hittade i extreme tweaker. Det är minne och cache freq som behöver kompenseras genom att sänka multipel på vardera. Mao ganska likt hur överklockning brukade vara en gång i tiden när CPU multipel typiskt var nedlåst.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Back in the day. En fast klockfrekvens på cpun. Denna höll cpun oavsett hur kass moderkort, ramminne, kylning och nätdel man hade. Oavsett vilka instruktionerna man kör och hur varm cpun blev så höll cpun den valda frekvensen. -Tro tusan att de gick att överklocka rejält och ganska riskfritt.

Idag så använder processortillverkarna olika metoder för att dynamisk ändra frekvensen, dessa kan självklart förbättras rejält.
Att enbart höja frekvensen istället för att förbättra algoritmerna som avgör hur högt cpun kan klocka. Känns för mig lite som att köpa en skylift där det står maxvikt 140Kg och vara stolt att man själv kan överlasta den med 160Kg.

Nå det kan finnas speciella undantag när överklockning kan ha stor betydelse och det handlar om när tillverkaren av någon anledning inte har lagt in aggressiva algoritmer för att klocka cpun. Troligen är Core i5-12400 en sådan cpu och man kan ha olika konspirationsteorier på varför. -Vill ej konkurrera emot de dyrare etc?

Permalänk
Medlem

Denna funktion finns på ROG Strix Z-390-F Gaming också, så funktionen har hängt med även sedan tidigare generationer.

Permalänk
Medlem

"Det är nästan meningslöst att överklocka idag. Komponenterna är pressade till max från fabrik", eller hur var det nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen

Varför står det 12400 i CPU-Z och 12400F i diagrammen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Det är nästan meningslöst att överklocka idag. Komponenterna är pressade till max från fabrik", eller hur var det nu?

Att göra en generell påstående som gäller precis alla produkter är svårt. Men generellt så har vi gått åt detta håll. Det finns dock väldigt mycket man kan göra för att de ordinarie överklockningsalgoritmerna ska anse att de kan klocka processorn mer.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Alling:

Varför står det 12400 i CPU-Z och 12400F i diagrammen?

Jag tror att det är hans exempel på maximal FPS/euro, eftersom F-versionen presterar på samma nivå men till ett par hundralappar lägre pris. Missade att han bytte dock, men artikeln är nu uppdaterad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Inte pcie, han kan behålla pcie på stadig rimligtvis riskfri 100mhz mha inställningen han hittade i extreme tweaker. Det är minne och cache freq som behöver kompenseras genom att sänka multipel på vardera. Mao ganska likt hur överklockning brukade vara en gång i tiden när CPU multipel typiskt var nedlåst.

Så var det ja! Helt rätt!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

"Det är nästan meningslöst att överklocka idag. Komponenterna är pressade till max från fabrik", eller hur var det nu?

Toppmodellerna inom respektive segmentär väl i ungefär den sitsen.

De processorerna som är strypta/begränsade för att fylla ut produktsegmentetingen kan säkerligen ha en hel del headroom kvar i en del fall.

Jag skulle säga att båda delar stämmer rätt väl samtidigt 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att göra en generell påstående som gäller precis alla produkter är svårt. Men generellt så har vi gått åt detta håll. Det finns dock väldigt mycket man kan göra för att de ordinarie överklockningsalgoritmerna ska anse att de kan klocka processorn mer.

Skrivet av Söderbäck:

Toppmodellerna inom respektive segmentär väl i ungefär den sitsen.

De processorerna som är strypta/begränsade för att fylla ut produktsegmentetingen kan säkerligen ha en hel del headroom kvar i en del fall.

Jag skulle säga att båda delar stämmer rätt väl samtidigt 😁

Vore intressant att se hur högt det går pressa 12900K med BCLK-klockning.

Sen handlar det väl också om attityder. Vissa tycker väl att 10% prestandaökning inte är värt det medans sånna som jag gärna pillar I veckor för att få ut några enstaka procent extra prestanda.

Men de flesta kan nog hålla med om att det som nämns i artikeln definitivt inte är en obetydlig ökning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Det är nästan meningslöst att överklocka idag. Komponenterna är pressade till max från fabrik", eller hur var det nu?

Att köpa en upplåst processor som är till för att överklockas är rätt meningslöst ja eftersom de redan är uppskruvade till bristningsgränsen. Bättre att para ihop dom med ett moderkort som inte klarar av överklockning och spara en slant. Och i det här fallet är det precis tvärtom. Om du köper ett modernort för 7000:- kan du spara en slant genom att köpa en låst processor och överklocka den. x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att köpa en upplåst processor som är till för att överklockas är rätt meningslöst ja eftersom de redan är uppskruvade till bristningsgränsen. Bättre att para ihop dom med ett moderkort som inte klarar av överklockning och spara en slant. Och i det här fallet är det precis tvärtom. Om du köper ett modernort för 7000:- kan du spara en slant genom att köpa en låst processor och överklocka den. x)

Åja. Även K-modellerna går nog dra upp en del via BCLK, och vad jag vet så finns ingen data på det en. Även de produkter som är "pressade till max" måste ha en viss marginal, och det är ju den marginalen det finns utrymme att ta av vid överklockning. Det ska ju till exempel komma en "KS"-variant, vilket rimligen betyder att även Intel insett att kislet har en del kvar att ge,

Sen beror det ju som sagt på hur många procent man tycker det är värt att klocka för, och tillhör man de som tycker att inte ens 10% är värt det så är det klart att det är rätt meningslöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Första gången på många år som jag faktiskt blir sugen på överklockning .
Hade bara någon tillverkare gjort en "Abit" och släppt en prisvärt moderkort som man kan leka ordentligt med BCLK så hade man varit tvungen att köpa Intel igen.

Permalänk
Medlem

Härligt, nästan som på den gamla goda tiden. Problemet här är väl att det är dyrare moderkort man måste använda vilket äter upp slanten man sparade på billigare CPU. Men tester på detta över hela 11000 och 12000 gen CPU hade ju varit väldigt kul att läsa.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

BCLK-överklockning är väl mer riskfyllt än att öka multipeln dock?

Ja eftersom du höjer frekvenser på mer än enbart kärnorna i CPUn när du gör det.

Skrivet av Ford Prefect:

Vet inte om det "per definition" inte är riskfritt. Idag överklockar sig processorerna själva med diverse TurboBoost. BCKL är väl iofs det som traditionellt varit mest riskabelt eftersom det överklockar mer än bara processorn. Men vad jag förstår från artikeln så medger Alder Lake att styra vad som överklockas genom en höjning av BCLK, så då borde det vara ganska riskfritt.

Hur som helst, kul att han lyckas med detta, även om entusiaster sannolikt inte vill punga ut för det moderkort som krävs

Vilket inte heller är helt riskfritt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åja. Även K-modellerna går nog dra upp en del via BCLK, och vad jag vet så finns ingen data på det en. Även de produkter som är "pressade till max" måste ha en viss marginal, och det är ju den marginalen det finns utrymme att ta av vid överklockning. Det ska ju till exempel komma en "KS"-variant, vilket rimligen betyder att även Intel insett att kislet har en del kvar att ge,

Sen beror det ju som sagt på hur många procent man tycker det är värt att klocka för, och tillhör man de som tycker att inte ens 10% är värt det så är det klart att det är rätt meningslöst.

Kanske inte pressade till max vad gäller klockfrekvens men kanske snarare strömförbrukning och värmeutveckling i relation till prestanda. De där sista procenten verkar inte vara så mycket att hänga i granen när man väger in alla parametrar. Vad jag förstått så får du en rätt duktig exponetiell ökning i strömförbrukning mot "slutet". Hade det inte kostat något är klart de där tio procenten du nämner relevanta. Men att betala över 2000:- för moderkort och 1000 kr extra för upplåst modell, så blir det väldigt dyra 10%. Då är det smartare att köpa typ billigaste B660 och köpa en upplåst modell med höga klockfrekvenser ur kartong. Eller köpa en låst modell och köpa in på exempelvis i7 istället för i5. Mer L3 cache och extra kärnor är ju klart viktigare än lite högre klockfrekvens. Men vi får se vart det här bär. Dyker den här formen av BLCK-överklockning upp på billiga moderkort så har vi en roligare framtid att vänta. Jag tvivlar förvisso på det rent initialt. Men vi får se.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Att man drar upp frekvenserna på allt möjligt när man justerar BCLK verkar ju inte vara något problem på just detta moderkort i alla fall. Eftersom de olika sakerna har egna multiplar. Det verkar dessutom inte påverka pci-express frekvensen, som enligt DerBauer ligger orört på 100Mhz. Pga extern klockgenerator? Ingen aning om vart klockgeneratorn brukar sitta eller hur vanligt det är att det finns en extern sådan. Men det låter ju på honom som att det är nyckeln till framgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Att man drar upp frekvenserna på allt möjligt när man justerar BCLK verkar ju inte vara något problem på just detta moderkort i alla fall. Eftersom de olika sakerna har egna multiplar. Det verkar dessutom inte påverka pci-express frekvensen, som enligt DerBauer ligger orört på 100Mhz. Pga extern klockgenerator? Ingen aning om vart klockgeneratorn brukar sitta eller hur vanligt det är att det finns en extern sådan. Men det låter ju på honom som att det är nyckeln till framgången.

Precis. Jag föreslår att folk glor på videon. Om allt hade påverkats så hade datorn inte bootat windows ens med 130Mhz BLCK.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Påminner väldigt mkt hur jag överklockar min Phenom II.
Man behöver dra upp BCLK till 134% för att få upp CPU från 2.8GHz -> 3,752GHz, men måste då sänka multipeln på nordbryggan från 10x till 8x så att den inte går långt över 2000 (2144), sedan får man pilla med RAM också till (600*1,34) x2 = 1608MHz istf 800x2 = 1600MHz.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kanske inte pressade till max vad gäller klockfrekvens men kanske snarare strömförbrukning och värmeutveckling i relation till prestanda. De där sista procenten verkar inte vara så mycket att hänga i granen när man väger in alla parametrar. Vad jag förstått så får du en rätt duktig exponetiell ökning i strömförbrukning mot "slutet". Hade det inte kostat något är klart de där tio procenten du nämner relevanta. Men att betala över 2000:- för moderkort och 1000 kr extra för upplåst modell, så blir det väldigt dyra 10%. Då är det smartare att köpa typ billigaste B660 och köpa en upplåst modell med höga klockfrekvenser ur kartong. Eller köpa en låst modell och köpa in på exempelvis i7 istället för i5. Mer L3 cache och extra kärnor är ju klart viktigare än lite högre klockfrekvens. Men vi får se vart det här bär. Dyker den här formen av BLCK-överklockning upp på billiga moderkort så har vi en roligare framtid att vänta. Jag tvivlar förvisso på det rent initialt. Men vi får se.

Detsamma gällde väl på den tiden man kunde få 40-50% extra prestanda då det handlade om ren segmentering och inte så mycket binning som idag. Ökar man frekvensen så är det klart att komponenten både blir varmare och drar mer ström.

Och det är inte så att varje komponent som säljs idag binnas utefter den perfekta VF-kurvan, utan det är ett godtycke från tillverkarna för vad de tycker är "acceptabelt". I min värld är det ingen skillnad mot att man gör det själv och själv bestämmer vad som är "acceptabelt", så varför låta tillverkaren ha ensamrätt på att bestämma det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför slutar inte intel att sälja "låsta" desktop processorer är den stora frågan ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Vet inte om det "per definition" inte är riskfritt. Idag överklockar sig processorerna själva med diverse TurboBoost.

Jag vet inte om jag håller med om att TurboBoost o.dyl. är "överklockning" mer än till marknadsföringsnamnet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

När kommer Swec test på i5 12400 ??

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |