Valve: "Förbokade Steam Deck levereras i februari"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Förbokade Steam Deck levereras i februari"

Den försenade Steam Deck-lanseringen följer den nya planen, men väntetiden är ungefär ett halvår för de som hoppar på tåget idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag va i december gruppen och hoppas min skickas nu i februari

Permalänk
Moderator
Forumledare

Skönt att höra att det kanske ”lossnar” lite.

Jag har inte beställt en själv utan hoppas fortfarande på en ”lite/light”-version för streaming

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Äntligen rör det på sig!
Tycker att den här prylen är en väldigt kul satsning. Hypad som vanligt med Valve prylar…

Dock ganska säker på att det kommer vara en pryl som hamnar på hyllan efter ett par veckors lek för de flesta.

Visa signatur
Permalänk

Jag äger både Wii U och nintendo switch. Jag gillar konceptet att spela på en sådan enhet i sängen och ingen av de båda ovanför spelade jag på tvn att tala på.

Däremot så har nintendo Switch enligt mig ett stort problem. Och det är att den tar stor plats i min väska, speciellt med ett skyddsfodral. Denna plats måste motiveras och om det enda jag kan göra på konsolen är att spela, så kommer den i praktiken aldrig hamna i min vardagsryggväska, då jag prioriterar annat som endast ledigt utrymme för eventuellt behov.

Så jag hoppas att denna steam deck får stöd för filmtjänster, läsa emai, dokument etc. I.o.f.s börjar de vikbara mobilerna nu komma så ens mobil blir bättre på detta.

Argument som köp en surfplatta, så har jag flera stycken men de tar plats. Jag ser argumentet lite som folk pratar om hur den optimala portabla verktygsväskan ska se ut. Och folk pratar på att det finns stora klumpiga verktygssatser att köpa på biltema som är bättre när man jobbar i garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag äger både Wii U och nintendo switch. Jag gillar konceptet att spela på en sådan enhet i sängen och ingen av de båda ovanför spelade jag på tvn att tala på.

Däremot så har nintendo Switch enligt mig ett stort problem. Och det är att den tar stor plats i min väska, speciellt med ett skyddsfodral. Denna plats måste motiveras och om det enda jag kan göra på konsolen är att spela, så kommer den i praktiken aldrig hamna i min vardagsryggväska, då jag prioriterar annat som endast ledigt utrymme för eventuellt behov.

Så jag hoppas att denna steam deck får stöd för filmtjänster, läsa emai, dokument etc. I.o.f.s börjar de vikbara mobilerna nu komma så ens mobil blir bättre på detta.

Argument som köp en surfplatta, så har jag flera stycken men de tar plats. Jag ser argumentet lite som folk pratar om hur den optimala portabla verktygsväskan ska se ut. Och folk pratar på att det finns stora klumpiga verktygssatser att köpa på biltema som är bättre när man jobbar i garaget.

Den kör ju vanlig linux i grunden, så stöd för alla vanliga program ska inte vara några problem. De har ju sagt/lovat att plattformen i sig är öppen och vilka distributioner och sånt den baseras på

Med det sagt: om du tycker switch eller vanliga surfplattor är stora så blir du nog inte positivt överraskad av denna. Markant större än switch på alla ledder

OT: Jag som bokade sent (oktober 21) har inte fått något närmare datum än, står fortfarande Q2 eller senare

Permalänk
Skrivet av medbor:

Den kör ju vanlig linux i grunden, så stöd för alla vanliga program ska inte vara några problem. De har ju sagt/lovat att plattformen i sig är öppen och vilka distributioner och sånt den baseras på

Ok bra.

Skrivet av medbor:

Med det sagt: om du tycker switch eller vanliga surfplattor är stora så blir du nog inte positivt överraskad av denna. Markant större än switch på alla ledder

Du missförstod mig. Jag vill inte både ha en surfplatta och en spelkonsol i väskan. Den pryl jag har med mig bör allt klara av båda ändamålen.
Se det som mp3 spelare började komma på mobiler. Där vissa sa köp en extern mp3 spelare istället och ha denna konstant i fickan. Då kan man köpa en mobil som är marginellt mindre.

Och detta är inte i huvudsak ett ekonomisk argument utan plats-argument. En ny iPad lär ju utklassa steam Deck att kolla på filmer, men den tar stor plats att ha i väskan utöver en steam desk. På exakt samma sätt att en komplett ringnyckelsats utklassar en skiftnyckel, såvida man inte dagligen ska bära med sig denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ok bra.

Du missförstod mig. Jag vill inte både ha en surfplatta och en spelkonsol i väskan. Den pryl jag har med mig bör allt klara av båda ändamålen.
Se det som mp3 spelare började komma på mobiler. Där vissa sa köp en extern mp3 spelare istället och ha konstant ha denna i fickan. Då kan man köpa en mobil som är marginellt mindre.

Det den kommer sakna är ju 4G/5G vad jag vet, men det går såklart att köra hotspot med den. Men i övrigt borde den vara väldigt fri och öppen. Med en usb-hub/dockstation kan man köra det mesta som externa hårddiskar, tangentbord, mus, externa skärmar... hur smidigt/effektivt/vardagligt man vill ha det är såklart en helt annan fråga

Permalänk
Medlem

Känns som slla streamingtjänster gjort bärbara enheter som denna och Switch mindre intressanta. Mobil och laptop måste jag alltid ta med överallt ändå.

Permalänk
Medlem

Såg rubrikbilden och tänkte: "Jävlar nu har de börjat bryta krypto med Steamdecks också" xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Känns som slla streamingtjänster gjort bärbara enheter som denna och Switch mindre intressanta. Mobil och laptop måste jag alltid ta med överallt ändå.

Du vill kanske ändå ha bättre kontroller än du får på en mobil? Jag tycker uppsättningen joysticks, knappar och avtryckare på Deck ser riktigt bra ut. Huvudfördelen med denna framför en Switch för min del är väl att man borde kunna modda, vilket jag inte tror någon streamingtjänst tillåter?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kan man se sin köplats någonstans?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Kan man se sin köplats någonstans?

Bokningssidan står det vilken du reserverat och vilken tid den beräknas till.

Permalänk
Medlem

Lite off topic, jag beställde en SD på lanseringsdagen men kunde inte hålla mig och köpte mig en Onexplayer 1S också, måste bara säga att det är riktigt nice med dessa bärbara konsoler. Riktigt soft att ligga i soffan och lira när övriga i familjen tittar på något kass på TV. Så ni som väntar, väntar definitivt på något gott. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

OT: Jag som bokade sent (oktober 21) har inte fått något närmare datum än, står fortfarande Q2 eller senare

Bokade min 512gb den 8:e augusti och har Q2 2022 också :\

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Bokade min 512gb den 8:e augusti och har Q2 2022 också :\

Bokade min bara nån timme efter öppning av förbokningar och står också Q2 2022. Så populärt var det, speciellt dyraste versionen. Var omöjligt att genomföra köpet första minuten till ett par timmar fram. Hoppas på en April release iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du vill kanske ändå ha bättre kontroller än du får på en mobil? Jag tycker uppsättningen joysticks, knappar och avtryckare på Deck ser riktigt bra ut. Huvudfördelen med denna framför en Switch för min del är väl att man borde kunna modda, vilket jag inte tror någon streamingtjänst tillåter?

Ja kontroll måste man ha. Så man får ju ta med dongel och en sån grej som gör att man kan fästa mobilen på kontrollen. Där har du en poäng moddning lär inte tillåtas på streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Bokade min bara nån timme efter öppning av förbokningar och står också Q2 2022. Så populärt var det, speciellt dyraste versionen. Var omöjligt att genomföra köpet första minuten till ett par timmar fram. Hoppas på en April release iaf.

Jag beställde 64gb versionen, den står det Q1 på. Av förklarliga skäl verkar den inte fullt så populär

Permalänk
Medlem

Steam Deck är verkligen typexemplet på en produkt jag vill ha, men verkligen inte kan rättfärdiga 😶

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Jag beställde 64gb versionen, den står det Q1 på. Av förklarliga skäl verkar den inte fullt så populär

Fantastisk valuta för pengarna dock om man vet om dess begränsning och hur man kommer runt den.

Permalänk
Medlem

Snabbare väntetid än de flesta grafikkort. I alla fall om du vill ha dem för riktpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Fantastisk valuta för pengarna dock om man vet om dess begränsning och hur man kommer runt den.

Exakt detta. När min kommer i Q3 kan man nog räkna med att det finns testade och validerade varianter att byta mot

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Bokade min 512gb den 8:e augusti och har Q2 2022 också :\

Juli här, samma leveransdatum som dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Fantastisk valuta för pengarna dock om man vet om dess begränsning och hur man kommer runt den.

Tydligen funkar SD kort riktigt bra att spela på. Men det kan så klart skilja sig mellan spel.

Det är så klart inte så lustigt om man tänker efter. De flesta spel är fortfarande optimerade för att kunna spela fint på en hårddisk som faktiskt kan vara långsammare än påkostade SD-kort. Men viktigare är att de flesta spel lägger allt de behöver i RAM-minnet så länge det finns RAM att tillgå. Det är väl i princip bara MMO och kasst optimerade spel som aktivt laddar assets on the fly.

Men sen är det så klart en annan fråga om du vill lägga 800kr per 512gb på SD-kort när du kan få SSD för 1000-2000kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Steam Deck är verkligen typexemplet på en produkt jag vill ha, men verkligen inte kan rättfärdiga 😶

Jag vill inte ens ha den, bara köpa en!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Tydligen funkar SD kort riktigt bra att spela på. Men det kan så klart skilja sig mellan spel.

Det är så klart inte så lustigt om man tänker efter. De flesta spel är fortfarande optimerade för att kunna spela fint på en hårddisk som faktiskt kan vara långsammare än påkostade SD-kort. Men viktigare är att de flesta spel lägger allt de behöver i RAM-minnet så länge det finns RAM att tillgå. Det är väl i princip bara MMO och kasst optimerade spel som aktivt laddar assets on the fly.

https://www.youtube.com/watch?v=UosR2BtKqpE

Men sen är det så klart en annan fråga om du vill lägga 800kr per 512gb på SD-kort när du kan få SSD för 1000-2000kr mer.

ETA Prime har gjort en jämförelse. Visserligen på en AYO Neo, men det ger ändå en fingervisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag vill inte ens ha den, bara köpa en!

💸😩

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Juli här, samma leveransdatum som dig.

Samma här. Står bara Q2 2022. Lär väl vara första batchen till EU kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Samma här. Står bara Q2 2022. Lär väl vara första batchen till EU kanske?

Beställde min 16 juli och har Q1 2022, 512gb versionen blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matenrou:

Beställde min 16 juli och har Q1 2022, 512gb versionen blev det.

Gött för dig! Beställde samma dag, runt 1-1 ½ timme efter släpp då betalningen strulade och har Q2 som leverans.

Har dock gott om leksaker fram till dess och det blir ju vettigt att se recensioner om maskinen när den kommer ut officiellt.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG