Microsoft köper Activison Blizzard för närmare 70 miljarder dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Fan att man köpte PS5 och inte XBOX!
Nåväl Sonys exklusiva är inte fy skam heller

Har hört mystiska vandringssägner om att det finns människor som äger två olika konsoler. De kan rent av stå bredvid varandra utan att något händer. Men som sagt, kan vara en skröna. Låter otroligt i mina öron. Vågar man testa?

Permalänk

MsBliZzTiovision

Rensar inte Micromjuk i leden i ledningen så kommer den inte hända mycket med deras nuvarande situation.

Se vad som händer sen när ms dras ner i Bobby träsket

Permalänk
Medlem

Med enstaka undantag är det en väldigt låg kunskapsnivå på den här tråden.

Activision Blizzard är ett företag som var på väg rakt ner tack vare ledningen under stolpskottet Kotick.
Det är redan klart att han lämnar när köpet går igenom och med stor sannolikhet gäller det större delen av den övriga ledningen.

Microsoft kommer göra rent hus i toppen och de enda som kan vara säkra på sina jobb är spelutvecklarna tack vare den stora spelportfolion och innovationen som trots allt finns kvar där.

Det här är mycket positiva nyheter för alla gamers!

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Hej.
Nu har jag inte läst ifatt sedan jag gick AFK sedan igår har ni kanske redan dryftat detta.

Youtubern MetalJesusRocks som tidigare jobbat på Sierra och därav om inte pga spelen nostalgisk om deras spel serier, la märke till me hjälp misstänker jag att Activision köpte upp Sierra eftar annan ägare men inte gjort så mycket av deras gamla tittlar.
På GoG stod det som han tog upp i sin video att det står utguvare Sierra/Avctivison på vissa klassiker än idag.
Kollade nyss och på wiki står det:
"Parent
Vivendi Games
(1996–2008)
Activision
(2008)"
https://en.wikipedia.org/wiki/Sierra_Entertainment

Till det intressanta.
Om MS även får samtliga patent på gamla sierra tittlar kan de göra remakes eller skapa nya spel med samma grund tema som en massa gamla klassiker som folk födda senaste 20 åren knappt hört talas om.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masterx98:

Till er som säger att Microsoft har vunnit över Sony

God of War > Activision Blizzard

Ren fakta bara

Hur är de fakta när cod och wow är större ip’s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Apple lanserar sitt VR-headset och köper Valve. 😜

Haha, och gör Steam Mac-exklusivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masterx98:

Till er som säger att Microsoft har vunnit över Sony

God of War > Activision Blizzard

Ren fakta bara

Så kan man tycka, för mig är det
Halo>Dragon Quest>Final Fantasy>Paper Mario>Gran Turismo>Allt annat.

Tur att det finns olika för olika. Fakta är att vi gillar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Till det intressanta.
Om MS även får samtliga patent på gamla sierra tittlar kan de göra remakes eller skapa nya spel med samma grund tema som en massa gamla klassiker som folk födda senaste 20 åren knappt hört talas om.

Detta hade jag helt missat! Remakes av barndomsklassiker ja tack! Nya spel är jag skeptisk till men kan väl trots allt bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masterx98:

Till er som säger att Microsoft har vunnit över Sony

God of War > Activision Blizzard

Ren fakta bara

Nej, det är din subjektiva åsikt.

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkig utveckling känner jag bara. Känns inte som att vi kommer bli gynnade av att det är en 3-4 bolag som äger hela spelbranchen(som säkert inte är omöjligt om ~10 år).
Köpet som sådant bryr jag mig inte om då Activision/Blizzard inte gjort något vettigt senaste decenniet och ser väl inte ut att vara något intressant på ingång heller.
Går liksom inte att leva på 20-30 år gamla IP's i mitt tycke.

Sony är nog lite ledsna i ögat om de nu skulle tappa CoD, inte för att det är bra spel men det genererar nog en hel del fina slantar åt dem. Övriga spel i köpet är nog inte någon större förlust för dem med undantag Crash bandicot och Spyro som ändå får ses som en emotionell förlust.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

För mig som spelar sällan och enbart när det faller på eller i mån av tid så är gamepass pc en väldigt bra och enkel lösning. Så ser gärna att det finns så mycket som möjligt där.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Det blir svårt för Sony att kontra detta när så många spel försvinner från deras biblotek, det synes tydligt på deras Aktie vad investerare tyckte om detta!

Jag hoppas personligen att Sony kontrar och köper upp Rockstar Games och Rockstar North.
Då kanske det blir lite eld i röven och vi får GTA VI och Bully 2 inom ett par år.
Drömscenario...

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte innebär att de kommer att lägga krutet på sin xbox-plattform där pc-gamers får vänta för att till slut få någon portad variant av spelet i slutändan.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

10 gånger mer än Bethesta

Ja tänk att Bethesda är så värdefullt ändå..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Kilroy:

Hur gammal är du?
Du är registrerad 2001 så jag tänker att du borde ha varit med ett tag.

Blizzard var ett av dom mest respekterade företagen som verkligen satsade på kvalitet. Dom tog tid på sig och jobbade på sina spel till perfektion.

Dom lade också ner spel när dom inte tyckte det blev bra nog, som med Warcraft Adventures: Lord of the Clans som dom hade kunnat släppa och det hade sålt otroligt bra. Men, dom var inte nöjda så dom tog delar av det och bakade in i WC3 istället.

Den typen av långsiktigt kvalitetstänk var deras signum.

Även hur mycket support dom hade gentemot communityn runt deras spel och långvarig support med patchar och uppmärksamhet.

Sen har det tydligen varit sämre på kontoret under väldigt lång tid men deras spel, kvalitetstänk och kontakt och stöd av sina communityn var något som var något alldeles extra.

Sen började det gå utför, dom ignorerar botar och många spelförstörande moment i WOW eftersom dom drar in mycket pengar på det, dom slutar stödja och patcha spel med aktiv scen som Starcraft 2 och när dom lanserar remastered versioner av Broodwar och Warcraft 3 så levererar dom inte ens en tredjedel av vad som utlovats och supporten och fortsatt patchande är under all kritik. Dom bara överger saker som dom lovat.

"Do you not have phones?" grejen när dom lanserar ett nytt Diablo spel som bara är ett skal/klon av ett annat spel är så pinsamt och visar på hur lite studion liksom bryr sig om sina spel.

Tror du den studion som lade ner ett spel efter flera års utveckling för att det inte var bra nog skulle vara nöjda med att släppa en kass klon på ett annat spel?

Visst finns det nivåer av romantisering här, som sagt så var tydligen miljön på kontoret fruktansvärd långt tillbaka. Men deras support och känsla för kvalitet på spel har gått helt åt helvete.

Och det är inte så konstigt, när aktieägare som bara bryr sig om kvartalsrapporter får styra så kommer dom prioritera annorlunda än om spelutvecklare som brinner för sina spel har mer inflytande och makt.

Skrivet av Ryssfemma:

Det Blizz släppte var alltid rena konstverken, de skämdes inte att försena ett spel i några år för att få till en bra produkt. Nu mjölkas de för att de vet att fanbasen är lojal pga kärleken för företaget.
Att mmo projektet Titan skrapades också några år efter Activision kom in säger mycket. De ville enbart mjölka på samma ip’s, inget mer.

Sen anställer de J Allen Brack som vd för bolaget.
Han låg bakom Starwars Galaxy som skulle vara ”wow - dödaren”, killen som låg bakom uttalanden som ”You think you do but you dont”. Helt enkelt förlora de ett band med alla som älskade blizzardspel.

Tackar er båda för att ni tog er tid för input!

Jo jag är så gammal så jag borde hängt med men just Blizzards spel och då framför allt WOW är inget jag intresserat mig för alls. Delvis pga att jag såg allt för många negativa effekter i min omgivning pga det spelet när det var som störst..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Masterx98:

Till er som säger att Microsoft har vunnit över Sony

God of War > Activision Blizzard

Ren fakta bara

Till er som säger att Microsoft har vunnit över Sony

Knack 2 > Activision Blizzard

Ren fakta bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Har hört mystiska vandringssägner om att det finns människor som äger två olika konsoler. De kan rent av stå bredvid varandra utan att något händer. Men som sagt, kan vara en skröna. Låter otroligt i mina öron. Vågar man testa?

I min värld så känns det som ett jäkla resursslöseri att ha två ganska identiska konsoller hårdvarumässigt osv, bara för att spela olika spel. Vad sägs om att ha en konsoll per spel? Typ som game and watch, det känns inte som ett bra koncept vi ska sträva åt...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vet inte om detta blir bra….sålänge de inte gör Hearthstone sämre så är ja nöjd.
Gör de sen Diablo Immortal ännu bättre så har de gjort allt ja kan begära.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Trigger:

Tackar er båda för att ni tog er tid för input!

Jo jag är så gammal så jag borde hängt med men just Blizzards spel och då framför allt WOW är inget jag intresserat mig för alls. Delvis pga att jag såg allt för många negativa effekter i min omgivning pga det spelet när det var som störst..

Jag tror ja vet. Vissa av dina kompisar tränade o tog hand sitt utseende. Populära hos tjejerna.
Sen började dem med WoW och blev:

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

2020 - zenimax
2021 - activision blizzard
2022 - valve? är väl enda sättet HL 3 släpps

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Campaigner:

Jag tror ja vet. Vissa av dina kompisar tränade o tog hand sitt utseende. Populära hos tjejerna.
Sen började dem med WoW och blev:

https://www.ginx.tv/uploads/WoWSouthpark.jpg

Haha, tyvärr värre än så.
Det var ungefär som med vilket annat beroende som helst. En del lät det helt ta över. Försakade både jobb, vänner och andra relationer till förmån för att få mer av drogen, ungefär så…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Till det intressanta.
Om MS även får samtliga patent på gamla sierra tittlar kan de göra remakes eller skapa nya spel med samma grund tema som en massa gamla klassiker som folk födda senaste 20 åren knappt hört talas om.

Goda nyheter: detta är MS väldigt intresserade utav!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Goda nyheter: detta är MS väldigt intresserade utav!

Rätta till world of warcraft och ge mig warcraft 4 så är jag nöjd

Permalänk

Positiv!

Ser fram emot Blizzard-titlar på Game Pass 😀

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Haha, tyvärr värre än så.
Det var ungefär som med vilket annat beroende som helst. En del lät det helt ta över. Försakade både jobb, vänner och andra relationer till förmån för att få mer av drogen, ungefär så…

Helt of topic:
Men vi Pojkar satt på IRC men tjejerna satt på MSN så vi migrerade delvis. 90-20 talet.
Vart lite tråkigt att inte kunna prata med alla.

Återigen så, WoW var delvis IRC med grafik.
Edit
Vi satt på ICQ. IRC också iofs men MS med MSN förinstallerat så ja. De vann. MS då.
Anledning enligt min åsikt. Det var enklare då det var förinstallerat. Att skapa ett konto. Det kan diskuteras om det var lättare. Runt och mågra år efter 2000.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

https://m3.idg.se/2.1022/1.771696/microsofts-kop-av-activisio...

Tror ni att Storbritannien nu stoppar köpet. Verkligen orolig och ledsen idag/ikväll.

Vill kunna spela dessa spel även på Xcloud. Bara för Microsoft att låta sony köpa som idag förutom att dom inte får blockera då som idag så borde det gå igenom ju. Att Sony får ha på sin molntjänst m.m läste att Microsoft verkar blockera och låsa till Xcloud och det skulle vara enda sättet för PlayStation äger att kunna spela dessa spel. Om dom inte gör det kommer dom ju godkänna allt ju. Bara låta sony få som dom vill förutom låsa helt till PlayStation då så löser det sig direkt ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Helt of topic:
Men vi Pojkar satt på IRC men tjejerna satt på MSN så vi migrerade delvis. 90-20 talet.
Vart lite tråkigt att inte kunna prata med alla.

Återigen så, WoW var delvis IRC med grafik.
Edit
Vi satt på ICQ. IRC också iofs men MS med MSN förinstallerat så ja. De vann. MS då.
Anledning enligt min åsikt. Det var enklare då det var förinstallerat. Att skapa ett konto. Det kan diskuteras om det var lättare. Runt och mågra år efter 2000.

Fina, fina MSN. När man körde "online" och "visa som offline" om vartannat för att ens crush som givetvis inte visste att man hade en crush skulle se att man var online.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Fina, fina MSN. När man körde "online" och "visa som offline" om vartannat för att ens crush som givetvis inte visste att man hade en crush skulle se att man var online.

Vilken nostalgi! Och när dom införde att man kunde visa vad man lyssnade på, det skulle ju se coolt ut för alla andra så man kunde inte lyssna på vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Vilken nostalgi! Och när dom införde att man kunde visa vad man lyssnade på, det skulle ju se coolt ut för alla andra så man kunde inte lyssna på vad som helst.

När man döpte om en låt till någon suspekt porrtitel på kompisens dator å körde, så att det stod ”MILF gets fucked by big black cock” var ju också en klassiker…

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE