Microsoft köper Activison Blizzard för närmare 70 miljarder dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eh, Microsoft har betydligt bättre track record än Activision.

Activision har dragit Blizzard i botten och att Microsoft köper klabbet är antagligen ett steg uppåt.

Svårt att veta på förhand så klart men Activision-Blizzard ligger redan på botten lol. Svårt att tro att det kan bli sämre.

Ser alla som botten bolag med tanke på deras agerande / historik men som du säger så är nivån inte hög

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter positivt. Har spelat typ alla titlar Blizzard släppt genom åren, utom warcraft 1, och förstår inte hur de tänkte när de förvandlade wow till något mainstream där man kan kunde få vad man ville på två veckor utan skills eller tålamod.
Vissa förenklingar var bra, men att döda craftingen, ta bort talent tree osv gjorde allt bara löjligt enkelt och väldigt tråkigt.

Jag hoppas Ms kommer fixa arbetsförhållanden osv och ge Blizzard positiv skaparglädje igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Enligt vad jag ser i tråden så verkar många väldigt negativt inställda till Blizzard. Lite samma snack som alltid när det diskuteras andra liknande företag verkar det som...

Jag är genuint intresserad av av varför det är så? Är det någon form av romantisering om att det var bättre förr?
Vore intressant om någon ville utveckla lite.

Hur gammal är du?
Du är registrerad 2001 så jag tänker att du borde ha varit med ett tag.

Blizzard var ett av dom mest respekterade företagen som verkligen satsade på kvalitet. Dom tog tid på sig och jobbade på sina spel till perfektion.

Dom lade också ner spel när dom inte tyckte det blev bra nog, som med Warcraft Adventures: Lord of the Clans som dom hade kunnat släppa och det hade sålt otroligt bra. Men, dom var inte nöjda så dom tog delar av det och bakade in i WC3 istället.

Den typen av långsiktigt kvalitetstänk var deras signum.

Även hur mycket support dom hade gentemot communityn runt deras spel och långvarig support med patchar och uppmärksamhet.

Sen har det tydligen varit sämre på kontoret under väldigt lång tid men deras spel, kvalitetstänk och kontakt och stöd av sina communityn var något som var något alldeles extra.

Sen började det gå utför, dom ignorerar botar och många spelförstörande moment i WOW eftersom dom drar in mycket pengar på det, dom slutar stödja och patcha spel med aktiv scen som Starcraft 2 och när dom lanserar remastered versioner av Broodwar och Warcraft 3 så levererar dom inte ens en tredjedel av vad som utlovats och supporten och fortsatt patchande är under all kritik. Dom bara överger saker som dom lovat.

"Do you not have phones?" grejen när dom lanserar ett nytt Diablo spel som bara är ett skal/klon av ett annat spel är så pinsamt och visar på hur lite studion liksom bryr sig om sina spel.

Tror du den studion som lade ner ett spel efter flera års utveckling för att det inte var bra nog skulle vara nöjda med att släppa en kass klon på ett annat spel?

Visst finns det nivåer av romantisering här, som sagt så var tydligen miljön på kontoret fruktansvärd långt tillbaka. Men deras support och känsla för kvalitet på spel har gått helt åt helvete.

Och det är inte så konstigt, när aktieägare som bara bryr sig om kvartalsrapporter får styra så kommer dom prioritera annorlunda än om spelutvecklare som brinner för sina spel har mer inflytande och makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Ser alla som botten bolag med tanke på deras agerande / historik men som du säger så är nivån inte hög

Jämför hur Microsoft har stöttat och patchar AOE2 Remastered och släppt AOE 4 med hur Activision-Blizzard har stöttat och patchat BW: Remastered och WC3: Reforged och vad dom släppt för något på sistone så skulle jag inte riktigt hålla med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Nästa företag som M$ köper och drar i botten.. gg

Ser ut som det går lite dåligt för EA också...

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det går ju inte att låta bli att tänka på...
https://youtu.be/DD04Q8-e3kI

Enligt vad jag ser i tråden så verkar många väldigt negativt inställda till Blizzard. Lite samma snack som alltid när det diskuteras andra liknande företag verkar det som...

Jag är genuint intresserad av av varför det är så? Är det någon form av romantisering om att det var bättre förr?
Vore intressant om någon ville utveckla lite.

Det Blizz släppte var alltid rena konstverken, de skämdes inte att försena ett spel i några år för att få till en bra produkt. Nu mjölkas de för att de vet att fanbasen är lojal pga kärleken för företaget.
Att mmo projektet Titan skrapades också några år efter Activision kom in säger mycket. De ville enbart mjölka på samma ip’s, inget mer.

Sen anställer de J Allen Brack som vd för bolaget.
Han låg bakom Starwars Galaxy som skulle vara ”wow - dödaren”, killen som låg bakom uttalanden som ”You think you do but you dont”. Helt enkelt förlora de ett band med alla som älskade blizzardspel.

Permalänk
Medlem

Spännande
Undrar hur wow kommer bli i game pass? Kommer speltid att gå med gratis i game pass eller måste man betala för både och tro?

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Medlem

Fan att man köpte PS5 och inte XBOX!
Nåväl Sonys exklusiva är inte fy skam heller

Permalänk
Medlem

Microsoft har för mycket pengar.... 70 miljarder dollar liksom.
Då ska man även tänka på att dom köpt upp en hel del annat de senaste åren.
Men hoppas det blir bra, man vet ju aldrig när det gäller Microsoft.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Alla framtida spel ska vara på gamepass vid release.
Som Nya elder scrolls, fallout, diablo osv.

Mycket trevligt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Fan att man köpte PS5 och inte XBOX!
Nåväl Sonys exklusiva är inte fy skam heller

Jag kan intyga att båda fungerar om de står bredvid varandra. Så det är bara köpa en spelbox till

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Fan att man köpte PS5 och inte XBOX!
Nåväl Sonys exklusiva är inte fy skam heller

Med dagens marknad är det inte svårt att få tillbaka pengarna för sin ps5.

Permalänk
Medlem

Kul tycker jag med reservation att det börjar bli ett oligopol.

Activision är ju skit.

För övrigt skönt att man tjänade en hacka på detta efter jag köpte Blizzard-dippen. Var ju helt oförväntat.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag kan intyga att båda fungerar om de står bredvid varandra. Så det är bara köpa en spelbox till

Ja om man har cashen till det, vissa har det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja om man har cashen till det, vissa har det bra

Jo men du har ju redan köpt den box det är dyrast att spela på. Med game pass är xboxen relativt underhållsfri när det kommer till det ekonomiska

Men ja jag förstår att det är surt om man har det knapert.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags för ett nytt Dungeon Siege?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jeffrey hade varit stolt över bill idag om han var vid liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vore najs. var skön känsla i det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontisjontis:

1000 miljoner är 1 miljard.

Ja jo, det blev lite decimalfel i mitt inlägg..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, 79 miljarder dollar är 623.5 miljarder kronor. Inte 623 500 miljarder.

Med andra ord, 623 500 miljoner kronor.

637 500 miljarder kronor hade varit 637.5 biljoner kronor.

Ja jo, blev lite enhetsfel i mitt inlägg och miss av decimal.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är personligen enbart bara positiv

Samtliga spel före Warcraft III var absoluta älsklingsspel när jag var yngre. Varenda spel de pushade ut var ett mästerverk. Med Warcraft III: Reforged och avvecklingen av Team1 så dog själen totalt i Blizzard. De som skapade de spelen vi älskade är inte längre en del av företaget, så det finns ingen nostalgiskt i Blizzard. Blizzard idag har ingenting med Blizzard då att göra längre.

Med Microsoft vid rodret kan det inte bli sämre. Det kan antingen vara lika dåligt eller bättre. Min förhoppning är att Microsoft köper upp Team1s nya studio och sätter dem i arbeta att projektleda nya spel.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Det var mig ingen liten summa det, bara 623 500 miljoner svenska kronor!

Synd bara att Bobby Kotick verkar sitta kvar. Förhoppningsvis får han gå/sluta när alla deals gått igenom, men han hänger väl inte läpp för det och säljer av sina ~fyra miljoner shares av ATVI. Blir ju bara en sisådär $375 miljoner, plus nån liten fallskärm på det säkert.

Hoppas Microsoft kan steppa upp nu och göra saker och ting bättre för alla anställda.

Also MS just nu:

https://c.tenor.com/sFJhhDjJIvgAAAAC/dance-party-bill-gates.gif

Det var miljarder dom fick betala för acti/blizz. Inte miljoner det fattas typ 0000 Så många nollor direkt bakom det du skrev LoL.... 😉😉
🤑🤑🤑 💸💸Katshing 💸💸🤑🤑🤑

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt oväntat men detta har gett negativ effekt på Sony-aktien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJL Custom Modz:

Det var miljarder dom fick betala för acti/blizz. Inte miljoner det fattas typ 0000 Så många nollor direkt bakom det du skrev LoL.... 😉😉
🤑🤑🤑 💸💸Katshing 💸💸🤑🤑🤑

623 500 miljoner (623 500 000 000) är väl ändå 623,5 miljarder?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Kanske inte helt oväntat men detta har gett negativ effekt på Sony-aktien...

Kanske Apple nu köper Sony som de ryktades om förut.

Permalänk

Till er som säger att Microsoft har vunnit över Sony

God of War > Activision Blizzard

Ren fakta bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kanske Apple nu köper Sony som de ryktades om förut.

Nu är väl detta en högst tillfällig dipp som reaktion på nyheten, så de återhämtar sig nog snabbt! Men om det är någon som kan göra ett så galet uppköp är det väl just Apple. De vill ju satsa mer på konsolspelande och VR sägs det ju så.

Permalänk
Medlem

Låter på många som att Microsoft startar upp någon typ av monopol som skuggar alla andra bolag osv..

Även efter detta köp så kommer Microsoft bara vara tredje största spelbolaget efter Tencent och Sony.

Permalänk
Medlem

På kort sikt så kan detta vara mycket roligt för folk som äger game pass.

Men på lång sikt...Gillar inte tanken om "Big gaming", ser hellre fler större utvecklare som konkurrerar med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Nu är väl detta en högst tillfällig dipp som reaktion på nyheten, så de återhämtar sig nog snabbt! Men om det är någon som kan göra ett så galet uppköp är det väl just Apple. De vill ju satsa mer på konsolspelande och VR sägs det ju så.

Apple lanserar sitt VR-headset och köper Valve. 😜