Spelutvecklare: "Bannlys allt som har med NFT:s att göra"

Permalänk
Medlem

Såg denna nyligen som förklarar ganska bra vad NFT är. Så känner man att man inte har koll så kan jag rekommendera den

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

Vi moderna människor fascineras bara av mer och mer idiotiska saker, få se vad som slår igenom nästa gång. Kryptovalutor, NFT's...?

Permalänk

Man kommet snabbt in på frågor som "vad är värde" och "vad är pengar" i dessa frågor. Varför är Mona Lisa värd mer än en replika, eller till och med en .jpg av den? Sentimentalitet. Tilltro är anledningen till att pengar har värde.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Vi moderna människor fascineras bara av mer och mer idiotiska saker, få se vad som slår igenom nästa gång. Kryptovalutor, NFT's...?

Varför är det mer idiotiskt med krypto än kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det går inte att sälja samma sak på en annan blockkedja, det går ju emot själva definitionen (och tekniska implementationen) av en NFT.

Du kan int sälja samma NFT, men du kan göra en kopia av den "sak" som NFT:n hänvisar till, göra en ny NFT på en annan blockchain, och sälja den NFT:n.

Ifall en laglig äganderätt till "saken" kan medfölja en NFT så är det lite annorlunda, men jag känner inte till något exempel på detta? Är tämligen säker på att något sådant inte skulle hålla i rätten, finns väl inga lagar som inbegriper detta (ännu).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter märkligt att gruppen med spelare som vill ha NFTs och gruppen med utvecklare som vill ha NFTs inte delvis överlappar. Jag hade inte litat på det om jag var dig

Hahaha! Ja det blev ju heltokigt!

Jag tolkade det som att andra cirkeln skulle ha spelutvecklare bara.

Men för att få rätt uttryckzså lyssnade jag igenom och skrev av utan att tänk närmre på det.
I efterhand så ser jag hur dåligt utspelet frpn speljuntan var 😁.

Jag tror ju att hon tänkte sig npgot annat än vad hon sade också. Because it makes no sense. Men det kan man ju bara spekulera om

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saeros:

Ett stort problem med NFT:s verkar vara att tekniken för många är synonymt med jpgs på OpenSea eller loot box-material i spel. Det finns potential i tekniken för att säkra köp av alla möjliga produkter, särskilt på andrahandsmarknaden av biljetter och liknande.

Okej, så NFT:s kan inte bara användas för att sälja länkar till bilder på tecknade apor, och loot-boxar.

Det kan även användas av.... biljett-scalpers?

Nice. Det är absolut värt all energi som detta bränner. Stäng av skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför är det mer idiotiskt med krypto än kronor?

Transaktionernas strömförbrukning

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, men den är ju fortfarande unik och spårbar.

Jag tänker så här, Vavle kan ju lätt skapa skins som tillhör någon av sina större turneringar i CS:GO, där alla spelare som deltar kanske får specifika skins för den turneringen. Om man i det fallet använder NFTs för att spåra dessa så kan man ju köpa ett sånt skin i framtiden och veta att det defakto var "det" skins som användes an en specifik spelare vid denna turnering. Även om det har släpps andra, till utseende identiska skins. Sen är jag den första att hålla med om att det är löjligt, men möjligt med NFTs. Och det kan säkert finnas de som ser ett värde i det, alltså får "taggen" ett värde.
Valve kan själva lösa denna funktion såklart, men då har de också kontrollen och kan göra vad de vill och på så sätt i teorin förstöra värdet på objekt.

Tycker du har en bra poäng i det här, blir ju lite som en signerad matchtröja från exempelvis fotboll. Fast i det här fallet omöjligt att förfalska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, men ska man ha unika objekt i ett spel som man kan köpa och äga så är det väl bra att använda NFTs. Detta då det faktiskt blir du som äger objektet på riktigt och inte någon utvecklare som helt plötsligt kan bestämma sig för att göra 10st nya likadana objekt.
Det är väl det som är hela fördelen med att använda NFTs approach, att du kan äga objektet på riktigt och att det är unikt och inte kan skapas ett identiskt. Inte ens utvecklaren.

Sen är inte jag direkt för att man ska ha massa objekt som är köpbara i spel, jag är mer en sån som skippar alla sorters skins, kör på orginal och är glad. Tror bara allt sådant bidrar till mer "beroende" problem för oss i framtiden som kommer stå oss dyrt.

det har funnits unika fingerprints kopplat till enstaka föremål i spel i minst 20 år. Bara för att du som spelare inte alltid ser det betyder inte att det inte existerar.

jag kan tex ta fram föremål till diablo 2 som är mer än 10 år gamla som alla har unika fingerprints vilket du kan se i klartext i offline muling program.

Nft tillför inte på något sätt en ny lösning på det hela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför är det mer idiotiskt med krypto än kronor?

Att förbruka energi på skit som vi inte ens använder till något? Enda värdet det har är att folk köper det i hopp om att en annan idiot ska värdera det högre i framtiden.

Du kan ju inte vara seriös när du jämför det med en "riktig" valuta som vi faktiskt kan använda till att köpa saker med

Permalänk
Medlem

När spel börjar handla om att tjäna pengar, då är det för mig inte ett spel längre utan någon typ av jobb och då är jag inte intresserad av att göra det på min fritid längre.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Om jag ägde ett sånt "objekt" så skulle jag ändå föredra om det låg på en NFT blockchain över något gamingföretags egna servrar. Sen bryr jag mig inte nämnvärt. Kan också förstå utvecklares motstånd till det, men då mest för att man släpper lite av den egna kontrollen och att det kanske inte är helt simpelt att lägga till på ett bra sätt.

Som jag har förstått det så ligger objektet fortfarande på företagets server. Det är bara "kvittot" eller länken till objektet som lagras i blockkedjan. Det skulle bli alldeles för dyrt att lagra själva objekten i blockkedjan. Om servrarna stängs ner är objekten borta och NFT:n värdelös. Om jag har missförstått hur det fungerar så får någon gärna rätta mig.

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Säg att du äger något som sedan blir nerfat. Vad händer då med ditt item? Får du behålla buffat eller nerfat?
Ett skin är ju iaf enbart utseende. Det brukar inte påverkas av ändringar av item.

Men jag äger det fortfarande, nerfat eller buffat spelar ingen roll, JAG äger och kontrollerar det. Att items blir buffade eller nefade är bara en del av MMO världen, precis som att dina ägodelar i den verkligen världen kan sjunka eller gå upp i värde pga av spekulation eller andra omständgheter du inte kan kontrollera. Skillnaden är att som en NFT kan äga något specifikt och kontrollera vad som händer med det specifika itemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej, så NFT:s kan inte bara användas för att sälja länkar till bilder på tecknade apor, och loot-boxar.

Det kan även användas av.... biljett-scalpers?

Nice. Det är absolut värt all energi som detta bränner. Stäng av skiten.

Jag får utveckla. Person A vill gå på en konsert men biljetterna är slut. Person B vill/kan inte gå på konserten och vill sälja sin biljett. Om en biljettleverantör har utfärdat biljetten som en NFT kan äktheten säkras och person A kan vara säker på att den inte får en förfalskad biljett.

Systemet kan även tillåta biljettutgivaren att ta en procent av andrahandsmarknaden och ger då ett incentiv för dom att möjliggöra det.

Win-win, är min åsikt.

Edit: Energikostnaden för detta är också försvinnande liten eftersom Layer 2 av Ethereum på allvar börjar komma igång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saeros:

Jag får utveckla. Person A vill gå på en konsert men biljetterna är slut. Person B vill/kan inte gå på konserten och vill sälja sin biljett. Om en biljettleverantör har utfärdat biljetten som en NFT kan äktheten säkras och person A kan vara säker på att den inte får en förfalskad biljett.

Systemet kan även tillåta biljettutgivaren att ta en procent av andrahandsmarknaden och ger då ett incentiv för dom att möjliggöra det.

Win-win, är min åsikt.

Edit: Energikostnaden för detta är också försvinnande liten eftersom Layer 2 av Ethereum på allvar börjar komma igång.

... eller så skulle konsertarrangören kunna tillhandahålla centraliserat ett system för att överlåta biljetter. Det behöver inte finnas på blockkedjan.

Särskilt något som en konsertbiljett behöver inte finnas med i en blockkedja för all framtid, när biljetten rimligen är värdelös när konserten är slut.

Energiförbrukningen av blockkedjan förblir ett argument fram till dess att man *faktiskt* gått över till PoS i Ethereum och inte bara snackar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

... eller så skulle konsertarrangören kunna tillhandahålla centraliserat ett system för att överlåta biljetter. Det behöver inte finnas på blockkedjan.

Särskilt något som en konsertbiljett behöver inte finnas med i en blockkedja för all framtid, när biljetten rimligen är värdelös när konserten är slut.

Energiförbrukningen av blockkedjan förblir ett argument fram till dess att man *faktiskt* gått över till PoS i Ethereum och inte bara snackar om det.

Det innebär en större investering än om biljettutgivaren kan nyttja ett redan existerande system. Jag har inga konkreta siffror på hur mycket energi en kombinerad transaktion på Layer 2 gör av med men vad jag läst verkar det lovande. Det borde vara lätt att söka runt om någon är intresserad.

Permalänk
Medlem

Släng ut skiten, NFT’s hör inte hemma i spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saeros:

Det innebär en större investering än om biljettutgivaren kan nyttja ett redan existerande system. Jag har inga konkreta siffror på hur mycket energi en kombinerad transaktion på Layer 2 gör av med men vad jag läst verkar det lovande. Det borde vara lätt att söka runt om någon är intresserad.

Inte nödvändigtvis. Det är inte gratis att använda blockkedjan. Konsertarrangören skulle behöva betala rätt mycket i "gas" för att mynta en hel drös med NFT:er för konsertbiljetter. En enkel biljettdatabas behöver inte vara särskilt dyr i drift alls, i jämförelse, särskilt om den bara behöver vara i drift under en kort och begränsad tid.

Sedan finns det inget som hindrar ett företag att sätta upp centraliserade biljettsystem som andra kan nyttja bäst de vill mot betalning. Finns ett antal företag i branschen som redan gör detta.

Själva "decentraliseringen" som NFT:s innebär tillför inget till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte nödvändigtvis. Det är inte gratis att använda blockkedjan. Konsertarrangören skulle behöva betala rätt mycket i "gas" för att mynta en hel drös med NFT:er för konsertbiljetter. En enkel biljettdatabas behöver inte vara särskilt dyr i drift alls, i jämförelse, särskilt om den bara behöver vara i drift under en kort och begränsad tid.

Det är vid myntningen Layer 2 kommer in för att sänka mänhden "gas" som går åt. Idén är också, i min mening, att marknaden ska vara just decentraliserad så mer än bara en aktör finns på den. Tänk t.ex. om du har ett spel på Steam men vill flytta/sälja det till någon som hellre haft det på Epic.

Jag tror inte vi kommer så mycket längre här om vi inte kan ta fram siffror och user case för varje variant av ett system för en biljettandrahandsmarknad. Oavsett är det något jag mer än gärna hade sett för just biljetter, digitala spel, och som artikelförfattaren nämnde, samlarkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saeros:

Det är vid myntningen Layer 2 kommer in. Jag tror inte vi kommer så mycket längre här om vi inte kan ta fram siffror och user case för varje variant av ett system för en biljettandrahandsmarknad. Oavsett är det något jag mer än gärna hade sett för just biljetter, digitala spel, om som artikelförfattaren nämnde, samlarkort.

Digitala spel och samlarkort är om något betydligt bättre exempel än konsertbiljetter.

Vore ju rätt trevligt om man kunde ha sina spellicenser på en blockkedja så man inte är knuten till någon specifik spelbutik, och kan köpa och sälja spel online. Men det krävs ju lite mer än bara själva NFT:erna i sig för att få något sådant fungera. Har svårt att se hur man skulle utveckla något slags skydd som kräver att man äger en viss NFT innan man får ladda ner eller spela ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Digitala spel och samlarkort är om något betydligt bättre exempel än konsertbiljetter.

Vore ju rätt trevligt om man kunde ha sina spellicenser på en blockkedja så man inte är knuten till någon specifik spelbutik, och kan köpa och sälja spel online. Men det krävs ju lite mer än bara själva NFT:erna i sig för att få något sådant fungera. Har svårt att se hur man skulle utveckla något slags skydd som kräver att man äger en viss NFT innan man får ladda ner eller spela ett spel.

Precis, spännande att se om det blir något av det eller om det faller pladask.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Transaktionernas strömförbrukning

Det finns koldioxidneutrala och koldioxidpositiva blockkedjor
Tyvärr tror många att alla kryptovalutor drar extremt mycket ström, bara för att bitcoin och ethereum (i dagsläget) gör det. Vill man inte använda en kryptovaluta som drar mycket ström kan man använda en som är koldioxidneutral. Just energiförbrukningen (och den efterföljande klimatpåverkan) är en av de stora anledningarna till att Ethereum kommer byta från Proof of work (mining) till Proof of stake. Då sjunker energiförbrukningen med 99.95% enligt den senaste uppskattningen jag har sett

Fortfarande inte noll för Ethereum, men med tanke på att många (inklusive jag själv) anser att till och med den nuvarande strömförbrukningen är berättigad i relation till vad nätverket tillför så är det ju jättebra

Skrivet av void, the:

Som jag har förstått det så ligger objektet fortfarande på företagets server. Det är bara "kvittot" eller länken till objektet som lagras i blockkedjan. Det skulle bli alldeles för dyrt att lagra själva objekten i blockkedjan. Om servrarna stängs ner är objekten borta och NFT:n värdelös. Om jag har missförstått hur det fungerar så får någon gärna rätta mig.

Både ja och nej. Man kan absolut lagra metadatan på en centraliserad server. Om man skapar en NFT på Opensea så är den på deras servrar by default och man måste aktivt välja om man vill flytta metadatan. Det finns väldigt få seriösa NFT projekt som kör den lösningen då väldigt få tycker det är rimligt och okej (precis som du själv inte verkar tycka att det rimligt eller okej).

En annan lösning, precis som du nämner, är att ha datan direkt i blockkedjan. Precis som du har förstått är detta väldigt dyrt, men några få NFT-projekt har gått den vägen.

Den absolut vanligaste lösningen för seriösa NFT-projekt är att använda en decentraliserad lagringslösning, typ IPFS. Då kan datan vara permanent frusen (dvs ingen kan modifiera den) och den är inte längre på en centraliserad server

Permalänk
Medlem
Skrivet av void, the:

Som jag har förstått det så ligger objektet fortfarande på företagets server. Det är bara "kvittot" eller länken till objektet som lagras i blockkedjan. Det skulle bli alldeles för dyrt att lagra själva objekten i blockkedjan. Om servrarna stängs ner är objekten borta och NFT:n värdelös. Om jag har missförstått hur det fungerar så får någon gärna rätta mig.

Jag är inte helt säker heller, men har uppfattat det som att det är säkrat där i alla fall. Kan absolut ha fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du kommer aldrig kunna äga något i ett spel på riktigt ändå. En dag bestämmer sig utvecklaren för att stänga ner spelet, vad ska du göra med din NFT då?

Då kan jag ha min NFT som bevis på att jag ägde något i spelet när det fanns... Nej men jag är som sagt emot all typ av sådana köp i spel (som jag skrivit i stort sett i varje kommentar för att tydliggöra det). Om det däremot finns i ett spel så ser jag vissa fördelar med att använda NFTs (och andra nackdelar ska tilläggas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jag är inte helt säker heller, men har uppfattat det som att det är säkrat där i alla fall. Kan absolut ha fel...

Läs mitt svar ovan
I princip finns det tre olika typer av lösningar och NFT-kritiker känner oftast bara till en av dem (och det är den lösningen som NFT-entusiaster hatar mest)

Skrivet av m4gnify:

Du kommer aldrig kunna äga något i ett spel på riktigt ändå. En dag bestämmer sig utvecklaren för att stänga ner spelet, vad ska du göra med din NFT då?

Om man har sina in-game items på ett spel där det inte finns en NFT-lösning är alla ens items borta för alltid. Om man har sina in-game items som NFTs finns dessa kvar även om spelet inte finns kvar. Man kan såklart inte använda dem i spelet (spelet finns ju inte längre kvar), men det betyder inte att det inte finns andra användningsområden och samlarvärde i dem

Ungefär på samma sätt som att jag har sparat en 10-öring trots att den inte går att använda någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Läs mitt svar ovan
I princip finns det tre olika typer av lösningar och NFT-kritiker känner oftast bara till en av dem (och det är den lösningen som NFT-entusiaster hatar mest)

Yes, såg ditt svar efter.
Tack för utbildningen

Permalänk
Medlem

När man inte ser längre än näsan räcker så uppstår artiklar som denna.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Så kallade Non-Fungible Tokens har äntrat spelvärlden men varken spelare eller utvecklare ser ut att vara förtjusta i konceptet.

Läs hela artikeln här

De som motsätter sig utveckling, överlever sällan särskilt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte nödvändigtvis. Det är inte gratis att använda blockkedjan. Konsertarrangören skulle behöva betala rätt mycket i "gas" för att mynta en hel drös med NFT:er för konsertbiljetter. En enkel biljettdatabas behöver inte vara särskilt dyr i drift alls, i jämförelse, särskilt om den bara behöver vara i drift under en kort och begränsad tid.

Sedan finns det inget som hindrar ett företag att sätta upp centraliserade biljettsystem som andra kan nyttja bäst de vill mot betalning. Finns ett antal företag i branschen som redan gör detta.

Själva "decentraliseringen" som NFT:s innebär tillför inget till detta.

Det finns blockkedjor som är billiga, du syftar kanske till Ethereums layer 1? Återstår att se hur dyrt transaktioner blir efter PoS men finns absoult blockkedjor som tar några öre betalt per transaktion.