Spelutvecklare: "Bannlys allt som har med NFT:s att göra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Du sålde ett Valve index irl för att växla pengar m.a.o? Poängen är att man vill kunna äga skinnet, likvidera det utan att köpa och sälja Steam index osv. Det är ett faktiskt problem och NTFs är lösningen, speciellt i avseende digitala licenser och förmågan att sälja dessa vidare i andra hand.

Alltså inget Steam spel "släcks" ner eller? Jag kan fortfarande idag spela HL1, cs 1.6 osv.

Okej nu tar vi det sakta så att du förstår. Jag sålde ett "skin", mer eller mindre ett texturöverdrag på ett vapen i spelet CS:GO. Det sålde jag för 1800 euro utanför steam-market och kunde således inhandla ett Valve Index med två basstationer för cirka 11 tusen kronor och fick några tusen kronor över. De kronor som blev över köpte jag i majoritet nostalgispel genom GoG-klientens spelbutik. Sedan spenderade jag några hundra kronor på spel i Steam och några hundra kronor på en flaska rom. Jag har inte sålt mitt Valve Index, det används då och då än idag, spelen spelas då och då än idag och romflaskan är tyvärr tom.

Förstår du?

Steam spel är ofta DRM-skyddade och jag kan inte svara på om HL-1 eller 1.6 är det. Men jag skulle gissa på ja.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Biljetter som är värda mycket är väll iofs värda mycket för att man kan ta på dem fysiskt och "varit där"
En NFT är bara en JPG bild som bara existerar digitalt.

https://www.youtube.com/watch?v=WinMTDIV5Sw

Haha, älskar Keanus reaktion

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Okej nu tar vi det sakta så att du förstår. Jag sålde ett "skin", mer eller mindre ett texturöverdrag på ett vapen i spelet CS:GO. Det sålde jag för 1800 euro utanför steam-market och kunde således inhandla ett Valve Index med två basstationer för cirka 11 tusen kronor och fick några tusen kronor över. De kronor som blev över köpte jag i majoritet nostalgispel genom GoG-klientens spelbutik. Sedan spenderade jag några hundra kronor på spel i Steam och några hundra kronor på en flaska rom. Jag har inte sålt mitt Valve Index, det används då och då än idag, spelen spelas då och då än idag och romflaskan är tyvärr tom.

Förstår du?

Steam spel är ofta DRM-skyddade och jag kan inte svara på om HL-1 eller 1.6 är det. Men jag skulle gissa på ja.

Okej du behövde alltså sälja utanför steam-market irl med andra ord, trodde du kunde köpa Valve index med pengar som ligger på ditt steam konto. Oavsett är grundproblemet att man inte kan sälja på steam market och extrahera detta utanför ekosystemet. Tanken med NTFer är att du kan använda dig av en existerande global platform för att sälja, i detta fallet Steam market, där du kan hålla dina skins på en blockchain wallet och göra som du vill med dina skins obereoende av ditt steam konto, samtidigt som Valve genom smarta kontrakt kan erhålla automatiska betalningar för varje transaktion. Om den enda lösningen idag är att gå igenom blocket eller liknande då finns det en bra anledning för Valve själva att implementera NTFer eftersom de då kan tjäna mer pengar. Sedan är det kanske mer relevanta problemet just digitala spel och oförmågan att sälja dessa i andrahand, NTFer löser även detta.

Jag tror många missförstår tekniken och möjligheterna med NTFer. Det är inte ett kvitto, dvs. oanvändbar metadata, det är en direktkoppling till kedjan där möjligheten finns att bestämma specifika villkor för hur dessa beter sig. Idag är det visseligen för det mesta "useless metadata", t.ex. en bild eller något, men det kan vara så mycket mer med hjälp av smarta kontrakt (automatiska kontrakt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Okej du behövde alltså sälja utanför steam-market irl med andra ord, trodde du kunde köpa Valve index med pengar som ligger på ditt steam konto. Oavsett är grundproblemet att man inte kan sälja på steam market och extrahera detta utanför ekosystemet. Tanken med NTFer är att du kan använda dig av en existerande global platform för att sälja, i detta fallet Steam market, där du kan hålla dina skins på en blockchain wallet och göra som du vill med dina skins obereoende av ditt steam konto, samtidigt som Valve genom smarta kontrakt kan erhålla automatiska betalningar för varje transaktion. Om den enda lösningen idag är att gå igenom blocket eller liknande då finns det en bra anledning för Valve själva att implementera NTFer eftersom de då kan tjäna mer pengar. Sedan är det kanske mer relevanta problemet just digitala spel och oförmågan att sälja dessa i andrahand, NTFer löser även detta.

Jag tror många missförstår tekniken och möjligheterna med NTFer. Det är inte ett kvitto, dvs. oanvändbar metadata, det är en direktkoppling till kedjan där möjligheten finns att bestämma specifika villkor för hur dessa beter sig. Idag är det visseligen för det mesta "useless metadata", t.ex. en bild eller något, men det kan vara så mycket mer med hjälp av smarta kontrakt (automatiska kontrakt).

Missförstå gärna. Du kan sälja det via Steam och köpa hårdvara via steam om du så önskar men marknaden tar en cut och du kan inte lägga ut artiklar högt över snittvärdet på dem.
Vi missförstår inte tekniken, det skapar enbart få fördelar med väldigt många nackdelar. Det sker redan idag stora problem för konstskapare då folk stjäl deras konst och skapar NFT's av dem vilket resulterar i att de blir tillfälligt avstängda på forum/siter avsedda för "konstnärer" så som de gärna vill kalla sig och de måste då spendera tid och engergi på att förklara hur och varför de är de rättmätiga ägarna till konsten de själv skapat som blev stulen av nån snorig slyngel. Tekniken leder till skillnad från opt-in och opt-out ett forced-in på grund av det, Men kör på ni medan det är på tapeten för det kommer att krascha, hårt. Snabba cash kan ni säkert göra, men NFT's är inte något gott och det är inte här för att stanna.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

En NFT är bara en JPG bild som bara existerar digitalt.

Och där har vi problemet med NFT, dvs att personer som du faktiskt inte förstår vad NFT är och ser det bara som "digital art". Det du pratar om är bara ett anvädningområde för tekniken. En implementation som utan nån form av "enforcement" och rättigheter blir rätt meninglöst, det jag håller jag med om.

Men NFT är bara en teknik för att kryptografiskt kunna styrka ägande. Sen vad du knyter detta till är helt upp till den som implementerar och använder tekniken. Det kan användas till exakt vad som helst där ägande ska styrkas för åtkomst/ägande/rättigher osv. Du kan jämföra det med en decentralizerad implementation av bankID där du inte behöver blanda in identitet och din fysiska person i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Som jag förstått saken så är en NFT ungefär samma som att köpa grannes kvitto från ICA. Jag äger inga av hennes inköpta varor, men jag äger nu kvittot. Fortsätter jag köpa kvitton av grannen så har hon råd att köpa mera fikabröd och jag får en allt större samling papper medans min granne ökar i vikt/värde.

😃😀😄😁🤣

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag försöker få lite grepp om NFT.
Jag tänker på Diablo 3 hur det var i början. Där du kunde sälja din nyfunna hjälm på RMAH och tjäna 20 dollar. Så med NFT så skulle jag även då kunna sälja min nyfunna hjälm men här inte vara bunden till battlenet för transaktionen utan jag kan sälja och genomföra affären via tex tradera. Är det så det fungerar?

För det låter isf roligt. Jag är väl en av få som hade väldigt roligt med RMAH i D3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Spelen i sig kan vara NFT's så man kan köpa/sälja begagnade, digital spel.
In game grejor behöver inte vara NFT.

Enda fördelen med att köra in game loot som NFT är att man kan sälja det på vilken marknadsplats man vill.
Utvecklarna är rädda att tappa en inkomstkälla.

Får inte utvecklarna en liten del av pengarna varje gång den säljs, tänker mig att det är därför Ubisoft t.ex är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Och där har vi problemet med NFT, dvs att personer som du faktiskt inte förstår vad NFT är och ser det bara som "digital art". Det du pratar om är bara ett anvädningområde för tekniken. En implementation som utan nån form av "enforcement" och rättigheter blir rätt meninglöst, det jag håller jag med om.

Men NFT är bara en teknik för att kryptografiskt kunna styrka ägande. Sen vad du knyter detta till är helt upp till den som implementerar och använder tekniken. Det kan användas till exakt vad som helst där ägande ska styrkas för åtkomst/ägande/rättigher osv. Du kan jämföra det med en decentralizerad implementation av bankID där du inte behöver blanda in identitet och din fysiska person i det hela.

Finns det något projekt än som är mer seriöst än bilder, digitala "items" och andra pump and dump. Även de stora företagen som nike, Ubisoft, adidas osv släpper bilder eller digitala "items". Inte så konstigt att folk tror det hela är en scam och de som köper in sig vill bli rika, lite som dom som hoppade på bitcoin tidigt. Känns väldigt mycket som FOMO.

Permalänk
Medlem

Som vanligt trångsynt och "min GPU blir dyr" så fort crypto kommer på tal. Det är uppenbart att många här inte förstått potentialen.

Samtidigt kan man kanske ifrågasätta nyttan i just tv och datorspel.

Skrivet av Noyart:

Finns det något projekt än som är mer seriöst än bilder, digitala "items" och andra pump and dump. Även de stora företagen som nike, Ubisoft, adidas osv släpper bilder eller digitala "items". Inte så konstigt att folk tror det hela är en scam och de som köper in sig vill bli rika, lite som dom som hoppade på bitcoin tidigt. Känns väldigt mycket som FOMO.

Fanns det något mer än roliga kattbilder på internet 1995?

https://www.youtube.com/watch?v=gipL_CEw-fk&ab_channel=theRIG...

Potentiellt användningsområde:

Idag köper du en tavla av någon och får med någon form av papper som äkthetsintyg.

Om jag istället är en konstnär och säger "all min konst är signerad av den här privata nyckeln". När jag först säljer konstverket så skapar jag en token. Denna token får köparen. När denne köpare sedan säljer konstverket frågar säljaren "har du äkthetsintyget från konstnären på blockchain?". Jag svarar ja och det går att bekräfta med allmän öppen information att jag inte ljuger. Jag har faktiskt intyget. Ingen annan än jag kan skicka eller skapa ett sådant intyg, ens med hjälp av förfalskning.

Det bevisar såklart inte att jag säljer en kopia och behåller originalet själv, men det bevisar åtminstone att jag har betalat för originalet en gång, vilket gör det hela mer trovärdigt. Det är bättre än motsvarande process som används idag. Helt decentaliserat, ingen korrupt auktionshandlare eller bandit från ryssland eller annan centraliserad part kan någonsin få tag i det intyget jag fått från konstnären (givet sunt förnuft och säker förvaring av nycklar) och hitta på något fuffens.

Det går att utveckla långt mer än så, det här är bara ett exempel på ett användningsområde.

Ett annat scenario kan vara en fullständig revolution av evenemangsbiljetter där varje biljett är en token som arrangören skapat.

Skrivet av mrqaffe:

Perfekt, NFT för speltrams kommer att kräva mer beräkningskraft än spelgrafiken i sig så snart är pc spelandet helt utrotat pga brist på beräkningskapacitet och energi.

https://ethereum.org/en/developers/docs/consensus-mechanisms/...

Skrivet av Selo:

En NFT är bara en JPG bild som bara existerar digitalt.]

Nej. En NFT är en "non fungible token". Det har absolut ingenting med jpeg bilder som existerar digitalt att göra. Man kan hitta på precis vilket användningsområde man vill.

"A non-fungible token (NFT) is a non-interchangeable unit of data stored on a blockchain, a form of digital ledger."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är inte tydligt för mig vad du faktiskt tycker. Å ena sidan säger du att NFTs är "bluff, båg och förbannat skräp", men å andra sidan har du egentligen inga argument som visar på att NFTs är detta, utan du verkar ogillar (precis som alla andra) när hänsynslösa företag och individer försöker scamma och/mjölka sina kunder. Du verkar inte heller gilla mikrotransaktioner, vilket jag tror väldigt få (förutom spelföretagen) gör.

Det finns ingen som helst motsättning i att både gilla NFTs som koncept och förstå hur mycket tekniken kan tillföra och att samtidigt hata giriga företag som mjölkar sina kunder. Kan vara bra att försöka hålla isär de båda sakerna som egentligen har väldigt lite med varandra att göra

Eller så ser du inte allt de har ALLT att göra med varandra, speciellt i det här sammanhanget (spelutveckling). Jag ser NFT som ett digitalt verktyg för att skapa illusionen av ett värde på ingenting. Vad ser du det som?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Den länken har länkats tidigare, och om sagt så har han en väldigt begränsad syn på vad NFTs är och vad det faktiskt möjliggör. Ingen video jag skulle rekommendera för någon som vill lära sig vad NFTs faktiskt handlar om

Faktum är att videon är ett under i pedagogik och mycket enkelt tydliggör exakt vad NFT är och varför det ens existerar. Jag skulle varmt rekommendera den till alla som vill se förbi de tomma "motargumenten" av teknisk jargong och plattityder om NFT's förträfflighet och framtid.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Eller så ser du inte allt de har ALLT att göra med varandra, speciellt i det här sammanhanget (spelutveckling). Jag ser NFT som ett digitalt verktyg för att skapa illusionen av ett värde på ingenting. Vad ser du det som?

NFTs är lösningen för digitalt ägandeskap. Det kan handla om in-game items, virtuellt land, koncertbiljetter, biljetter till idrottsevenemang, digital konst etc etc. Eftersom NFTs är omöjliga att förfalska ger det en mycket högre säkerhet än många andra tidigare lösningar. Därför ser jag att det i framtiden kommer användas som examensbevis när man har pluggat klart i skolan, legitimationsbevis för sin yrkestitel, ägandebeviset för ens hus/lägenhet osv osv

På samma sätt som kryptovalutor är extremt viktigt när man tänker på mänskliga rättigheter då de ger tillbaka den finansiella kontrollen från bankerna till individen kommer NFTs vara viktigt för att säkerställa att digitala "varor" är äkta och inte förfalskade.

När NFTs blev stort förra gången (2017-2018) var världen inte riktigt redo. Jag gissar på att vi även denna gången kommer se en brutal krasch i värderingarna där typ 95-98% av NFT-projekten kommer tappa 99% av sina nuvarande värderingar. Det hindrar inte det faktum att NFTs är lösningen för digitalt ägandeskap

Personligen tror jag att om man tittar några år in i framtiden (10-20 år kanske) så kommer väldigt mycket vara NFTs "under huven" utan att insatta egentligen förstår att det är NFTs de hanterar.

Skrivet av Wiggin:

Faktum är att videon är ett under i pedagogik och mycket enkelt tydliggör exakt vad NFT är och varför det ens existerar. Jag skulle varmt rekommendera den till alla som vill se förbi de tomma "motargumenten" av teknisk jargong och plattityder om NFT's förträfflighet och framtid.

Om man tycker att den videon är ett "under i pedagogik" kan man omöjligen ha förstått vad NFTs är för något

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whitepilledoomer:

Förstår inte riktigt saken här. Om man inte vill ha det, rösta med plånboken då!

Folk beter sig som att vi lever i Sovjet, har femårsplaner och måste förbjuda vissa saker. Du har din röst i plånboken, använd den istället för att gnälla. Funkar inte det så betyder det ju att folk visst vill ha det såhär. Enkelt.

Så kritik mot något du tycker är bra= tyrani?
Jag kommer inte investera i NFT's då det bara verkar vara rent lurendrejeri, men jag kommer dock att fortsätta med att säga vad jag tycker om NFT's, om du inte håller med om det så kan du uttöva din rätt att säga något om det också.

Tycker det du säger är konstigt då man kan investera i NFT's om man vill, det folk säger här dock är ju bara att majoriteten inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

På samma sätt som kryptovalutor är extremt viktigt när man tänker på mänskliga rättigheter då de ger tillbaka den finansiella kontrollen från bankerna till individen kommer NFTs vara viktigt för att säkerställa att digitala "varor" är äkta och inte förfalskade.

Då kryptovalutors enda praktiska användningsområde i verkligheten är pengatvätt för diverse brottslig verksamhet så håller jag med om att de ger tillbaka finansiell kontroll från bankerna. Men det fanns en anledning till att vi hade de kontrollerna till att börja med.

NFT:s är en spekulationsbubbla men till skillnad från kryptovalutor är de inte direkt skadliga för miljö och samhälle, så det är iallafall ett litet steg framåt för kryptonördarna. Om tio år kanske det finns nånting som faktiskt skapar värde istället för att parasitera på andras konst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Då kryptovalutors enda praktiska användningsområde i verkligheten är pengatvätt för diverse brottslig verksamhet så håller jag med om att de ger tillbaka finansiell kontroll från bankerna. Men det fanns en anledning till att vi hade de kontrollerna till att börja med.

NFT:s är en spekulationsbubbla men till skillnad från kryptovalutor är de inte direkt skadliga för miljö och samhälle, så det är iallafall ett litet steg framåt för kryptonördarna. Om tio år kanske det finns nånting som faktiskt skapar värde istället för att parasitera på andras konst.

Om du tror att kryptovalutors enda praktiska användningsområde är pengatvätt för brottslig verksamhet så får du tyvärr läsa på, för det är en extremt liten del av kryptovalutors transaktioner som är relaterade till brottslighet. Senast jag kollade estimerade man att det är lägre andel kriminell aktivitet inom kryptovalutor än vad det är inom FIAT-valutor.

Jag håller med om att NFTs inom konst framförallt i dagsläget är i en brutal bubbla som med största sannolikhet kommer spricka (därav har jag knappt några NFTs öht, förutom de som jag själv har skapat och som inte har något värde alls). Det hindrar inte det faktum att NFTs är lösningen på digitalt ägandeskap och att de definitivt är här för att stanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Känns väldigt mycket som FOMO.

Självklart, Internet var ganska meningslöst och hypat de första 5-10 åren med och mötte sjukt mycket motstånd (vilket många här kanske är för unga för att komma ihåg). Folk ville ju förbjuda allt från e-post till kryptering för att det hotade befintliga aktörer samt gjorde livet enkelt för kriminella osv. Det är lite roligt att så många på ett teknikforum som Swec är bessatt av att allt ska vara "fysiskt", måste skickas väldigt mycket brev och användas kontanter på detta forum!

Lagstiftning måste hinna ikapp, infrastruktur och standarder måste byggas. Men folk som säger att NFT är totalt meninglöst, då undrar jag en sak. Använder ni inte BankID heller eller? Fysik närvaro och leg är det som gäller?

För NFT är i princip ett decentralizerat alternativ till en sån verifieringtjänst. Vad detta knyts till är som jag tidigare nämt totalt irrelevant. Det kan använda till exakt vad som helst och det som spelar roll är vad VI som samhälle sedan knyter detta till. NFT är bara själva metoden för verifikation av ägande/rättigheter i en decentraliserad form precis som BankID är en centraliserad sådan knuten till din identitet. Finns dock inget som förhindrar att vi utfärdade opersonliga BankID som istället var knutet till något specifikt och den som innehar nycklarna är den som äger/får göra X osv.

Och ja, det man har använt NFTs till so far har varit rätt meninglöst. Men mycket av det beror på att det inte finns lagstiftning och infrastruktur som möjliggör mycket annat ännu. Den stora grejen är att kunna styrka ägande utan centralisering, vad vi sen kommer använda det till får vi se. Precis som vad Internet skulle användas till var väldigt diffust i början med.

Permalänk
Medlem

Jag tror säkert NFTs är en bra lösning på ägandet av digitala saker, men jag är kraftigt emot att göra allt till en marknad. Spel blir knappast bättre av det, det känns som nåt ägarna till spelföretagen vill pusha för de har hört att man kan tjäna pengar på det 💰💰💰

Det påminner lite om en diskussion vi hade på mitt förra jobb om gig-ekonomin; alla chefer tyckte det var hett och något som anställda vill ha nuförtiden. Vi som faktiskt var anställda tittade otroligt på varandra för ingen ville jobba på det sättet... Det var bara nåt cheferna fick för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om du tror att kryptovalutors enda praktiska användningsområde är pengatvätt för brottslig verksamhet så får du tyvärr läsa på, för det är en extremt liten del av kryptovalutors transaktioner som är relaterade till brottslighet. Senast jag kollade estimerade man att det är lägre andel kriminell aktivitet inom kryptovalutor än vad det är inom FIAT-valutor.

Brottslingar har praktisk nytta av det. Det är en lösning som gynnar brott, och brottslingar, även om det inte behöver vara en majoritet. De flesta andra spekulerar och hoppas bli rika, men har ingen egentlig nytta av decentraliseringen som bara lägger över en jävla massa risk på dem. Finns inte en jävel vars mänskliga rättigheter gynnats av kryptovalutor, men det finns väldigt många digitala utpressare som lyckats få ut stora summor ospårbara pengar på sin brottslighet.

Citat:

Det hindrar inte det faktum att NFTs är lösningen på digitalt ägandeskap och att de definitivt är här för att stanna

Finns säkert användningsområden för det som folk kan komma fram till med tiden men i princip alla som predikar om NFT:s förträfflighet idag målar upp rena fantasibilder. Och för att komma tillbaka till spel, finns inte en spelutecklare eller en spelutgivare som gynnas av decentralisering. Så varför skulle de lägga tid och pengar på att implementera det? De kommer isåfall skapa egna centraliserade system, typ Ubisoft, och då ser jag ingen poäng med NFT överhuvudtaget, annat än som spekulationsbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Brottslingar har praktisk nytta av det. Det är en lösning som gynnar brott, och brottslingar, även om det inte behöver vara en majoritet. De flesta andra spekulerar och hoppas bli rika, men har ingen egentlig nytta av decentraliseringen som bara lägger över en jävla massa risk på dem. Finns inte en jävel vars mänskliga rättigheter gynnats av kryptovalutor, men det finns väldigt många digitala utpressare som lyckats få ut stora summor ospårbara pengar på sin brottslighet.

Om kryptovalutor är en lösning som gynnar brott och brottslingar så är FIAT-valutor (framförallt cash) en lösning som gynnar brott och brottslingar i ännu högre utsträckning
Ja, man kan begå brott med kryptovalutor. En försvinnande liten andel gör det. Ska det förbjudas för det?
Ja, man kan begå brott med FIAT-valutor. En väldigt liten andel gör det. Ska det förbjudas för det?
Ja, man kan begå brott med datorer. En försvinnande liten andel gör det. Ska det förbjudas för det?
etc etc.

Nej är svaret på alla. Speciellt med tanke på vad kryptovalutor faktiskt tillför. Om man på riktigt sitter och säger att det inte finns en jävel vars mänskliga rättigheter gynnas av kryptovalutor så ljuger man eller så vet man inte vad man pratar om. Antag att man bor i ett väldigt förtryckt land där man inte har rätt att göra vad man vill med sina pengar för att staten starkt kontrollerar bankerna. Antag att man också vill donera pengar till en organisation som kämpar för ens mänskliga rättigheter i det landet. Om man försöker göra en banköverföring kommer man förmodligen inom några veckor vakna upp på ett arbetarläger eller inte vakna upp överhuvudtaget. Med kryptovalutor kan man till exempel göra den här donationen med betydligt lägre risk att bli påkommen av staten.

Det är bara att googla så ser man vilka andra superfina och jätteviktiga saker som kryptovalutor möjliggör
Vi kan gärna fortsätta diskussionen om kryptovalutor i PM, men den här tråden handlar om specifikt NFTs (som är en väldigt liten del av vad kryptovalutor möjliggör)

Skrivet av Halvmånen:

Finns säkert användningsområden för det som folk kan komma fram till med tiden men i princip alla som predikar om NFT:s förträfflighet idag målar upp rena fantasibilder. Och för att komma tillbaka till spel, finns inte en spelutecklare eller en spelutgivare som gynnas av decentralisering. Så varför skulle de lägga tid och pengar på att implementera det? De kommer isåfall skapa egna centraliserade system, typ Ubisoft, och då ser jag ingen poäng med NFT överhuvudtaget, annat än som spekulationsbete.

Ja, så som jag har förstått det är Ubisofts lösning en fullständig idiotlösning (har inte lagt alldeles för mycket tid att läsa på om dem). Och i en sådan lösning kan man absolut fundera över vad Ubisoft ens håller på med, hur mycket av det som är ett rent försök till cash-grab osv (förmodligen väldigt, väldigt stor del).

Det hindrar fortfarande inte att NFTs är lösningen på digitalt ägandeskap och det är det en hel del gamers (inklusive mig själv) vill ha. Liksom för mig är det solklart. Om man har spelat ett spel i hundratals timmar. Vill man äga alla items som NFTs själv eller vill man att spelföretaget ska kunna göra vad de vill med det?

För mig är det en no-brainer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det finns många problem med NFT:s, det största problemet är nog enligt mig och många andra att man inte tillför något spelvärde. Vad får du som spelar ut av att det finns NFT:s i ett spel? Absolut ingenting. Det tillför 0 i spelglädje, vilket är väl hela poängen med ett spel?

NFT:s är bara ett investeringssystem. Ytterligare ett steg utöver DLC:s som man kan mjölka pengar ur konsumenterna. Dessutom äger du ju inget när du handlar en NFT, du äger bara ett kvitto som säger att "denna grej är kopplad till detta kvitto", men det finns inget som förhindrar att man skapar en ny NFT med ett nytt kvitto (något förenklat) som säger att man "äger" en kopia av samma grej.

Man kunde lika gärna säga att jag säljer ett kvitto på att du "äger" Mona Lisa. Det är det enda kvittot i världen som säger att det är kopplat till Mona Lisa, det är omöjligt att kopiera kvittot. Men äger du faktiskt Mona Lisa? Nej. Så vad är kvittot egentligen värt? Ingenting.

Dvs hela konceptet är totalt utan värde ända från början.

Skrivet av MarcusW:

Frågan är väl främst vad det bidrar med att bestämma äganderätten genom NFT, istället för att spelbolaget bara lagrar det i sin databas. Att armorn är unik måste ju ändå bestämmas av spelet (annars kan man ju bara släppa samma armor till flera tokens, hjälper ju inte att en token är unik). Jag ska väl inte påstå att jag är emot NFT:er, förstår bara inte riktigt vad för nytta de skulle kunna göra i spel.

Som sagt, NFTs i sig själv är väl en icke delbar token och man kan lagra information i blockkedjan som alltid kommer att finnas där, bla, bla. Eller något sådant. Jag tycker NFT är en lösning på ett problem som inte finns, för man kan idag redan bokföra vem som äger vad utan problem. Men det kanske finns andra användsningområden, vad vet jag. Men jag tror att jag faktiskt förstår på ett ungefär vad en NFT är.

Så jag förstår inte vad som menas med NFTs i detta. Det verkar som det bara är den senaste buzzwordet för att sälja och köpa saker? Det är lite som att säga man ska ha databaser och syfta på Amazon.se eller någonting?

Eller kommer det användas som det som det står på svenska Wikipedia, "digitala samlarkort"? Det kan man ju göra ändå liksom, utan NFTs.

Jag ser inte poängen med NFT överhuvud taget. Jag tycker ordvalen i diskussionen är missvisande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Brottslingar har praktisk nytta av det.

Håller med! B.la Postnord använder brottslingar för att skicka knark till andra. Dessutom lyckas brottslingar lura försäkringskassan och socialen på pengar. Och det sker massor av momsfusk av brottslingar. Vi måste ta bort dessa tjänster helt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det hindrar fortfarande inte att NFTs är lösningen på digitalt ägandeskap och det är det en hel del gamers (inklusive mig själv) vill ha. Liksom för mig är det solklart. Om man har spelat ett spel i hundratals timmar. Vill man äga alla items som NFTs själv eller vill man att spelföretaget ska kunna göra vad de vill med det?

För mig är det en no-brainer

Att "äga items" i ett spel är inte något som NFT:s möjliggör, det är en ren fantasi. Varför skulle en spelutvecklare/utgivare vilja att föremål de skapat och implementerat skulle kunna ha ett liv utanför deras spel? Varför skulle någon lägga tid och arbete på NFT:s? Ett Diablo-vapen som kodats, animerats, testats, och implementerats i Diablo existerar inte utanför Diablo. Och om man nu vill ha en marknadsplats för prylar i spel så har det redan gjorts, massvis av gånger, utan att NFT:s varit inblandade.

För att inte tala om att den här fantasin om att äga prylar i ett spel man spelat hundratals timmar för ekonomisk vinning verkar delas av en obetydligt liten minoritet av spelare. Om jag ville tjäna pengar på mitt spelande skulle det vara mitt jobb, och de flesta spelar spel som en hobby för att koppla av.

Det som hade kunnat vara intressant är om man kopplar det till ägandet av själva spelet, eller mjukvarulicenser i allmänhet, så att man faktiskt kan äga sina spel igen och få till en vettig andrahandsmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Att "äga items" i ett spel är inte något som NFT:s möjliggör, det är en ren fantasi. Varför skulle en spelutvecklare/utgivare vilja att föremål de skapat och implementerat skulle kunna ha ett liv utanför deras spel? Varför skulle någon lägga tid och arbete på NFT:s? Ett Diablo-vapen som kodats, animerats, testats, och implementerats i Diablo existerar inte utanför Diablo. Och om man nu vill ha en marknadsplats för prylar i spel så har det redan gjorts, massvis av gånger, utan att NFT:s varit inblandade.

För att inte tala om att den här fantasin om att äga prylar i ett spel man spelat hundratals timmar för ekonomisk vinning verkar delas av en obetydligt liten minoritet av spelare. Om jag ville tjäna pengar på mitt spelande skulle det vara mitt jobb, och de flesta spelar spel som en hobby för att koppla av.

Det som hade kunnat vara intressant är om man kopplar det till ägandet av själva spelet, eller mjukvarulicenser i allmänhet, så att man faktiskt kan äga sina spel igen och få till en vettig andrahandsmarknad.

Att äga in-game items som NFTs är definitivt inte en ren fantasi. Det är till och med live idag i många spel (och några spel har till och med funnits i ett antal år vid det här laget).

Om du undrar varför en spelutvecklare skulle vilja göra något sånt kan du väl fråga någon av alla spelutvecklare som faktiskt jobbar inom blockchain gaming? Jag kan tänka mig väldigt många anledningar (och många av dem har vi redan tagit upp i tråden tidigare).

Absolut har marknadsplatser för prylar i spel funnits tidigare, men den fundamentala skillnaden mellan alla de tidigare lösningarna är att man själv inte har kunnat hålla sina digitala items. Om någon själv håller en NFT och metadatan är låst i decentraliserad lagring finns det ingenting någon kan göra för att manipulera den NFTn. Den som håller den är den enda personen som kan flytta den.

Absolut spelar de allra flesta för att det är roligt, eller avslappnande eller vad det nu kan vara. Det finns absolut inget som hindrar en från att spela av exakt samma anledning om in-game items är NFTs, och det finns inte heller något som säger att man behöver (eller ens vill) göra det för ekonomisk vinning (många NFTs är som bekant värda noll). Jag vet hur många spel som helst som jag har lagt ner massa tid på där jag hade velat ha en achievement eller liknande som en NFT signerad av spelutgivaren. Inte för att på något sätt sälja den, utan för att själv ha det som ett minne.

Som gamer vill jag absolut ha NFTs i spel. Men som med alla lösningar finns det bra lösningar och dåliga lösningar. Det jag vill ha är (såklart) de bra lösningarna. Tyvärr är jag inte spelutvecklare, men hade jag varit det hade jag utan tvekan jobbat inom blockchain gaming och gjort spel med NFTs

Permalänk
Medlem

Jag frågade nu i helgen en vän som är programmerare vad han anser om NFT:s och han blev märkbart irriterad direkt över samtalsämnet. Han avslutade diskussionen ganska snart efter några argument då han inte orkade förklara mer. Istället rekommenderade han denna nya dokumentär om NFT:s:

Länkar till video istället för en vanlig länk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag frågade nu i helgen en vän som är programmerare vad han anser om NFT:s och han blev märkbart irriterad direkt över samtalsämnet. Han avslutade diskussionen ganska snart efter några argument då han inte orkade förklara mer. Istället rekommenderade han denna nya dokumentär om NFT:s:

https://www.youtube.com/watch?v=YQ_xWvX1n9g

Bra video, om jag inte redan var skeptisk så blev jag rätt upp och ner rädd för hela konceptet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Äntligen extrem klartext till varför detta inte kommer fungera och allt är ett ponzi för de som redan investerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=UKzup7XDyq8

Äntligen extrem klartext till varför detta inte kommer fungera och allt är ett ponzi för de som redan investerat

Bra video, dock begränsad till 2 delar av fenomenet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bra video, dock begränsad till 2 delar av fenomenet.

Absolut inte heltäckande, men visar ganska klart att det inte går att ’äga’ fristående från spel på det sättet vissa försöker inbilla sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Att äga in-game items som NFTs är definitivt inte en ren fantasi. Det är till och med live idag i många spel (och några spel har till och med funnits i ett antal år vid det här laget).

Om du undrar varför en spelutvecklare skulle vilja göra något sånt kan du väl fråga någon av alla spelutvecklare som faktiskt jobbar inom blockchain gaming? Jag kan tänka mig väldigt många anledningar (och många av dem har vi redan tagit upp i tråden tidigare).

Ja, fråga någon som tjänat pengar på ingenting om hens syn på saken, bra idé.

Skrivet av PatrickP:

Absolut har marknadsplatser för prylar i spel funnits tidigare, men den fundamentala skillnaden mellan alla de tidigare lösningarna är att man själv inte har kunnat hålla sina digitala items. Om någon själv håller en NFT och metadatan är låst i decentraliserad lagring finns det ingenting någon kan göra för att manipulera den NFTn. Den som håller den är den enda personen som kan flytta den.

Fortfarande ingen skillnad då du inte kan "hålla" något alls...digital produkt, remember?

Skrivet av PatrickP:

Absolut spelar de allra flesta för att det är roligt, eller avslappnande eller vad det nu kan vara. Det finns absolut inget som hindrar en från att spela av exakt samma anledning om in-game items är NFTs, och det finns inte heller något som säger att man behöver (eller ens vill) göra det för ekonomisk vinning (många NFTs är som bekant värda noll). Jag vet hur många spel som helst som jag har lagt ner massa tid på där jag hade velat ha en achievement eller liknande som en NFT signerad av spelutgivaren. Inte för att på något sätt sälja den, utan för att själv ha det som ett minne.

För att använda din egen terminologi här: Den som säger något sådant förstår varken gaming som koncept eller marknadskrafter.

Förövrigt:
Ta en screenshot, skriv ut det på ett papper...KÄNN på din "bedrift".

Skrivet av PatrickP:

Som gamer vill jag absolut ha NFTs i spel. Men som med alla lösningar finns det bra lösningar och dåliga lösningar. Det jag vill ha är (såklart) de bra lösningarna. Tyvärr är jag inte spelutvecklare, men hade jag varit det hade jag utan tvekan jobbat inom blockchain gaming och gjort spel med NFTs

Och jag hade antagligen undvikit en utgivare till.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB