Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

Jag tror att det kommer ta längre tid än så om det ens går igenom. Räkna med 2 år.
Kan tillägga att jag också sitter kvar där.

Enligt Phil Spencer skulle affären slutföras slutet av Microsoft's PY2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Min killgissning är att det inte blir en konflikt. Det finns ju bara förlorare i detta. Man skramlar lite och sen blir alla jätteledsna när börsen rekylerar. Men även om det inte gör det så får man fortsätta spara.

Jag tror faktiskt inte heller det kommer bli något allt för allvarligt. Men folk på fronten stupar ju redan så det är ju oroligt, chansen är ju ändå hyffsat stor men jag sitter lugnt i båten. Studerar nu ändå, så pengarna får ligga i dessa 5 år

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jepp, lite surt att avanzakontot är -100kkr för året, när man flera gånger funderat på att sälja av redan

Men nu är väl tärningen kastad, lite sent när det innebär att man skulle gå miste om studsen upp igen ifall det skulle visa sig att Putin är snel hest och eventuella andra saker som leder till att det är skakigt också visar sig vara oproblematiska.

Jo, det är bara att ta det lugnt. Lyssnade på min kloke far när corona kom och sålde fonderna och hur bra gick det… missade sedan hela uppgången så det har blivit pannkaka av alltihop

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Minus 2,95% sedan min start på börsen.
Börjar bli glad att jag startade med 100kr per fond istället för 10.000kr styck som jag funderade på
Nu ligger jag bara back totalt 112 kronor, den förlusten har jag råd att leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Minus 2,95% sedan min start på börsen.
Börjar bli glad att jag startade med 100kr per fond istället för 10.000kr styck som jag funderade på
Nu ligger jag bara back totalt 112 kronor, den förlusten har jag råd att leva med.

Ja, har man inte mycket investerat kan det varken öka eller minska speciellt mycket i värde. Att oroa sig för att börsen går ned dag till dag är inte hälsosamt. Den här nedgången var oundviklig med tanke på hur starkt börsen gått senaste året.
Att bli förvånad över att börsen går ned är att leva i förnekelse.

Jag köper mer microsoft när bäörsen öppnar igen. Kommer slänga in lite i småbolagsfonder också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jo, det är bara att ta det lugnt. Lyssnade på min kloke far när corona kom och sålde fonderna och hur bra gick det… missade sedan hela uppgången så det har blivit pannkaka av alltihop

Japp, jag gjorde samma sak vid den första nedgången (har först nyligen börjat intressera mig för fondsparande på riktigt så jag hade inte så mycket pengar i det innan, och hade noll strategi). Minns inte exakt men det gick väl ner ca 25% på ett par dagar, och sen tog det väl bara någon månad innan det var nya all time highs. Så det var sista gången jag säljer vid en nedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Japp, jag gjorde samma sak vid den första nedgången (har först nyligen börjat intressera mig för fondsparande på riktigt så jag hade inte så mycket pengar i det innan, och hade noll strategi). Minns inte exakt men det gick väl ner ca 25% på ett par dagar, och sen tog det väl bara någon månad innan det var nya all time highs. Så det var sista gången jag säljer vid en nedgång.

Jag sålde av en del också där, lätt att vara efterklok men det var verkligen en unik situation. Ingen visste hur hårt corona skulle slå det var en ny, okänd sjukdom. Det hade kunnat rasa precis hur långt ner som helst (tänk den stora depressionen) om sjukdomen hade visat sig vara farligare än den var och om världens alla länder inte hade bestämt sig för att stimulera sina ekonomier med miljarder och åter miljarder.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Min kollega gjorde samma sak, men köpte guld (som i faktiskt guld som han lade i sitt bankfack) istället för att ens försöka pricka uppgången

Jag höll mitt, men lyckades pricka botten rätt bra med mina nyinvesteringar åtminstone så fick extra skjuts upp igen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

När jag loggade in på Avanza idag så visades total avkastning på mina konton istället för utveckling i år som jag vanligtvis har.
Är detta något Avanza gör nu när årets siffror lyser rött för att lugna sina sparare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

När jag loggade in på Avanza idag så visades total avkastning på mina konton istället för utveckling i år som jag vanligtvis har.
Är detta något Avanza gör nu när årets siffror lyser rött för att lugna sina sparare?

När jag loggar in med appen visar den utveckling i år.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Jag ser utveckling i år när jag loggar in på Avanza. Kan du ha kommit åt någon inställning?

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

När jag loggar in med appen visar den utveckling i år.

Skrivet av joakim99:

Jag ser utveckling i år när jag loggar in på Avanza. Kan du ha kommit åt någon inställning?

Ok, troligen något jag råkat trycka in av misstag då.
Får sätta tillbaka folieahatten på hatthyllan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

"riskfri avkastning" Finns inget sådant. Är enligt mig mindre risk i guld och du förlorar mindre värde över tiden än statsobligationer i dagsläget. Du slipper även risken med att din stat ska trycka stora mängder pengar.

Du vet ju vad jag menar. Guld är värdebevarande så tror man att det blir sedelpressen ala Argentina så är guld/krypto absolut något att fundera på.

Skrivet av Aphex:

Tvärtom, höjer riksbanken räntan sjunker värdet på befintliga räntepapper. Mer ju längre löptid de har.

Fan.. var lite för snabb där.. Det är precis som du skriver. Det är därför man inte köper räntepapper om man inte tror att riksbanken ska dumpa räntan till minus (knappast troligt i dessa inflationstider)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spinxen:

Någon mer än jag som funderar på att sälja av hela tjänstepensions portföljen? Är hittils bara ned 4,5% i år, har det mesta i globala indexfonder. men det känns som ett starkt nedgående momentum? Jag var väldigt nära att göra detta för 2 år sedan precis när Corona började bli en grej, men gjorde det aldrig, portföljen rasade ju - 40% sedan under kort tid, men med senaste 18 månadens i bagaget är man ju på ett fint ATH istället. Input?

Såvida du inte går i pension om 3-5 år så hade jag knappast rört den. Tjänstepensionen är så himla trög att du hinner inte sälja på toppen och bottenfiska. Du skrev ju själv att det är ett ATH.. så time in market.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Inte sjukt, det kallas volatilt, och det är bara att passa på att försöka utnyttja svängarna, själv blev det en rejäl dos AMC på 15 och ut på 16,90 på studsen.

Det är grymt ovanligt med sådana svängningar av index under en dag. Har inte hänt sedan 2008. Så jag tycker nog att det var lite sjukt ändå.

https://www.marketwatch.com/story/the-s-p-500-nasdaq-just-sta...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är grymt ovanligt med sådana svängningar av index under en dag. Har inte hänt sedan 2008. Så jag tycker nog att det var lite sjukt ändå.

Anledning är att du har 1.5 puts mot calls, dvs alla är short marknaden och har köpt "försäkring". 35miljarder usd har flödat in i short QQQ, det blir som en tändsticka i en krutdurk.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Bitcoin och alla andra crypto fortsätter att vara tydligt korrelerade med spekulativa teknikaktier, Greyscale Bitcoin Trust och Ark Innovations rör sig nästan exakt likadant.
Tror inte bitcoin behåller värde i en nedgång.
Tror däremot att traditionella värdeaktier som Bayer, Electricite du France och råvaruaktier som Franco Nevada kommer stå sig efter en initial nedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Den sparar din senaste vy, har du tagit % eller SEK och tidsintervall kommer den visa det nästa gång du loggar in. Avsluta alltid "i år" och % så är det som vanligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

njae, tycker det händer rätt ofta då det spikat uppåt ett tag, se bara idag, sålde 19:59 nu köper jag tillbaka för att sälja strax innan stängning oavsett, volatillitet så ddet står härliga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

njae, tycker det händer rätt ofta då det spikat uppåt ett tag, se bara idag, sålde 19:59 nu köper jag tillbaka, volatillitet

Du tycker det händer rätt ofta, när jag länkar till källor på att det inte hänt på 14 år?

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Hej alla, första gången jag skriver i den här tråden!

Så Federal Reserve har talat, går det upp eller ned? Går det ned snabbt eller långsiktig trend nedåt med ~20% på 1-2 år?

De planerade räntehöjningarna i steg om 0,25% ett par gånger om året känns inte så himla farligt och en rimlig åtgärd för att stävja inflationen som är jäkligt hög just nu där borta. Men jag kan även tänka mig att det blir en höna av en fjäder och alla överreagerar på det och ser den inkrementala ökningen som kollektivt självmord med börs-panik som resultat. Jag tror dock att det blir en större effekt av att de tänker sluta knuffa in pengar i systemet och stimulera det som de gjort sedan covid, men or ju oklart vilken takt denna åtgärd blir. Men som vanligt är det mycket "tro" och lite vetande. Börsen för småspararen är minst sagt känslostyrd.

Är det dags att gå in i dippen som varat de senaste 2-3 månaderna (allt har ju inte dippat, men generell trend) eller dyker det mer närmsta veckan/veckorna? Tid på börsen är ju det som historiskt är viktigast, men om vi bara tittar på en krasch/dipp som ett problem att lösa, hur lång tid tar det generellt för börsen att återhämta sig efter en krasch?

Just nu har jag inte en krona på börsen så är lättare att vara objektiv och inte så känslosam i resonerandet men om det blir ett repeat på de två senaste covid-åren med all-time-high gång på gång så vore det ju kul att få ta del av den kakan. Kanske dags för krypto, även om det dyker mer så känner jag att det finns goda marginaler med tanke på det just nu låga ingångsvärdet.

Permalänk
Medlem

Blodröd öppning väntas idag enligt Avanzas utskick! Alla bolag ska slaktas, hjääälp! Domedag var och varannan dag, hur ska det gååå?

Nej men skämt åsido, bra tillfälle att handla. Börsen är märklig, när det är utförsäljning och rea blir många rädda och när det är fullpris eller rent av scalperpris på pappren så handlas det. Idag hoppas jag på få komma över lite fler Cibus till bra pris, inte världens högsta direktavkastning, men roligt de har utdelning men varje månad.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hej alla, första gången jag skriver i den här tråden!

Så Federal Reserve har talat, går det upp eller ned? Går det ned snabbt eller långsiktig trend nedåt med ~20% på 1-2 år?

De planerade räntehöjningarna i steg om 0,25% ett par gånger om året känns inte så himla farligt och en rimlig åtgärd för att stävja inflationen som är jäkligt hög just nu där borta. Men jag kan även tänka mig att det blir en höna av en fjäder och alla överreagerar på det och ser den inkrementala ökningen som kollektivt självmord med börs-panik som resultat. Jag tror dock att det blir en större effekt av att de tänker sluta knuffa in pengar i systemet och stimulera det som de gjort sedan covid, men or ju oklart vilken takt denna åtgärd blir. Men som vanligt är det mycket "tro" och lite vetande. Börsen för småspararen är minst sagt känslostyrd.

Är det dags att gå in i dippen som varat de senaste 2-3 månaderna (allt har ju inte dippat, men generell trend) eller dyker det mer närmsta veckan/veckorna? Tid på börsen är ju det som historiskt är viktigast, men om vi bara tittar på en krasch/dipp som ett problem att lösa, hur lång tid tar det generellt för börsen att återhämta sig efter en krasch?

Just nu har jag inte en krona på börsen så är lättare att vara objektiv och inte så känslosam i resonerandet men om det blir ett repeat på de två senaste covid-åren med all-time-high gång på gång så vore det ju kul att få ta del av den kakan. Kanske dags för krypto, även om det dyker mer så känner jag att det finns goda marginaler med tanke på det just nu låga ingångsvärdet.

Det går inte att förutspå börsavkastningen så det är ingen idé att försöka göra det.

Permalänk
Inaktiv

Är ju så tråkig, så det blir lite investor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MadMantiz:

Blodröd öppning väntas idag enligt Avanzas utskick! Alla bolag ska slaktas, hjääälp! Domedag var och varannan dag, hur ska det gååå?

Nej men skämt åsido, bra tillfälle att handla. Börsen är märklig, när det är utförsäljning och rea blir många rädda och när det är fullpris eller rent av scalperpris på pappren så handlas det. Idag hoppas jag på få komma över lite fler Cibus till bra pris, inte världens högsta direktavkastning, men roligt de har utdelning men varje månad.

Precis. Måste kolla upp Cibus.

Permalänk
Medlem

Tror inte Fed kommer lyckas tygla inflationen, räntenivån som krävs för att vinna inflationsslaget kommer orsaka börskrach. Gissningsvis så ber presidenten Powell att inte icensätta detta under hans mandatperiod.
Skulle egentligen helst vilja köpa aktier i afrikanska industri företag, men helt omöjligt att göra detta i konventionell ISK, får nog planera in en resa.

Permalänk
Medlem

Hej, satt och svajpade på aktier i Avanza-Appen och idrottsklubben AIK (Solna) kom upp, kändes skoj så köpte ett hundratal aktier. Sen började jag söka efter Malmö FF och Djurgården men ingen av dom två hade aktier som gick att köpa via Avanza-Appen. Vad beror det på att bara AIK's aktier går att köpa genom Avanzas app men inte dom andra lagens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hej, satt och svajpade på aktier i Avanza-Appen och idrottsklubben AIK (Solna) kom upp, kändes skoj så köpte ett hundratal aktier. Sen började jag söka efter Malmö FF och Djurgården men ingen av dom två hade aktier som gick att köpa via Avanza-Appen. Vad beror det på att bara AIK's aktier går att köpa genom Avanzas app men inte dom andra lagens?

Eftersom alla fotbollslag inte är bolaglisierade (AB) och finns inte på börsen.
Sex av 32 klubbar i Allsvenskan och Superettan har bolagiserat elitverksamheten.
I dag måste sådana bolag ägas till minst 51 procent av idrottsföreningen.

EDIT: Precis som med företag väljer vissa också att vara publika och andra inte, du kan endast köpa noterade bolag på Avanza

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Eftersom alla fotbollslag inte är bolaglisierade (AB) och finns inte på börsen.
Sex av 32 klubbar i Allsvenskan och Superettan har bolagiserat elitverksamheten.
I dag måste sådana bolag ägas till minst 51 procent av idrottsföreningen.

EDIT: Precis som med företag väljer vissa också att vara publika och andra inte, du kan endast köpa noterade bolag på Avanza

Oh tack för tydlig förklaring
Så trots att Djurgården egentligen heter "Djurgårdens Elitfotboll AB" så betyder det altså INTE per atomatik att man kan köpa deras aktier bara för att det står AB på slutet?
Känner mig väldigt lost i den här världen men tack för att du tar dig tid att svara!

Glömde ordet "Inte"
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Oh tack för tydlig förklaring
Så trots att Djurgården egentligen heter "Djurgårdens Elitfotboll AB" så betyder det altså INTE per atomatik att man kan köpa deras aktier bara för att det står AB på slutet?
Känner mig väldigt lost i den här världen men tack för att du tar dig tid att svara!

De flesta aktiebolag är privatägda. Dessa kan man inte handla på börsen. Bara de företag som valt att noteras och sälja aktier publikt går att handla på exempelvis Avanza.

Visa signatur