Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia uppges dra sig ur förvärv av ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Bereder mig på mer rea i Nvidia-aktien samt att Mjukbanken får mera cash till att göra over-the-top TV-reklam.

nVidia ner runt 3.5% idag. +65% senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är de börsnoterat så är detta inget som en styrelse kan påverka (förutsatt att sagda styrelse inte äger majoriteten av aktierna själva).

Det bara utgick jag från att de gjorde. Ofta är det ju så att aktieägare har iaf representanter i styrelsen, att de får i alla fall "en stol" där.

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Antar att en styrelse tekniskt sett kan bestämma sig för att inte sälja så mycket till en enstaka köpare. Men det verkar de ju vilja så antar att det är mycket litet?

Håller med. Att utgå från att Nvidias enda intresse i affären vore att kunna höja dess licensavgifter och hämma konkurrens är så otroligt cyniskt och småsint att jag inte vet vad. Att de redan gått vidare i utveckling av processorer borde visa på att de har mer intresse i dess tekniska möjligheter om inte annat. Men det är ju "coolt" att hata på "onda affärsmän" antar jag. Suck.

Det här handlar väl inte om att Nvidia är onda och vill dra hem lite snabba stålar?

Det många är/var oroliga för är att ARM är något som nyttjas av många olika tillverkare som nvidia är konkurent med. Arm är ett licensieringsorgan och det folk inte vill se, är att en av dessa konkurenterna blir fördelaktigt behandlade då dom äger licensieringsorganet i fråga?

Detta är väl lite av en dum jämförelse men vi kör väl ändå: polisen betalas av staten för att hålla reda på folket och se till att lagarna följs. Maffian har dock köpt regeringen och kan på så vis göra vad dom vill.

Det handlar om att folk ska spela på samma bollplan och det är därför folk motsatt sig affären

Men jag personligen hade ju gärna sett att Arm fick mer pengar i fickan och kunnat utvecklas mer!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Om ARM går till börsen kan Nvidia då köpa delar eller till och med en majoritet av ARM? Eller det är samma instanser som sätter stopp för de?

Det lär bli stoppat på samma sätt.

Skrivet av DevilsDad:

Vilka av nvidias kunkurrenter skulle påverkas av denna affären? Som jag ser det är de som har något att förlora på detta huvudsakligen Apple, Qualcom, intel och AMD. Det är inte precis småföretag jag har så mycket sympati för.

Bokstavligen alla företag som kör med ARM processorer. Samsung är ett annat exempel.

Skrivet av GarfieldPower:

Vad hindrar nVidia från att köpa alla aktier om ARM blir börsnoterade?

Förutom troligtvis ett högre inköpspris.

Samma instans som sätter stop för det nu? Hur Nvidia blir majoritetsägare är irrelevant utan det som sätts stopp är att Nvidia blir majoritetsägare generellt.

Skrivet av Levandebild:

Antar att en styrelse tekniskt sett kan bestämma sig för att inte sälja så mycket till en enstaka köpare. Men det verkar de ju vilja så antar att det är mycket litet?

Håller med. Att utgå från att Nvidias enda intresse i affären vore att kunna höja dess licensavgifter och hämma konkurrens är så otroligt cyniskt och småsint att jag inte vet vad. Att de redan gått vidare i utveckling av processorer borde visa på att de har mer intresse i dess tekniska möjligheter om inte annat. Men det är ju "coolt" att hata på "onda affärsmän" antar jag. Suck.

Snarare realistiskt med tanke på Nvidias tidigare tillvägagångssätt när de köpt upp företag.

Skrivet av Levandebild:

Vilka har de köpt upp bara för att kunna höja licensavgifter och sen inte gjort något annat med? Och varför har de då fortsatt utvecklingen av processorer om de inte har något intresse i marknaden i övrigt?

Well. Ageia är ett sådant exempel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Well. Ageia är ett sådant exempel.

Ett dåligt exempel då det uppköpet faktiskt utnyttjats av Nvidia genom PhysX - som visserligen inte blev så lyckat som de trodde och mest hyschats ned men ändå. De har inte bara använt uppköpet för att missbruka monopolställning och höja licensavgifter iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ett dåligt exempel då det uppköpet faktiskt utnyttjats av Nvidia genom PhysX - som visserligen inte blev så lyckat som de trodde och mest hyschats ned men ändå. De har inte bara använt uppköpet för att missbruka monopolställning och höja licensavgifter iaf.

PhysX är en motor som Nvidia valde att köpa och sedan låsa ned. Sedan var poängen att Nvidia tenderar att låsa ned allt de köper. Att folk tror att samma sak inte skulle hända ARM är höjden av naivitet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, ARM är bara en licenshållare på grundläggande ARM instruktionsset och i förhållande till deras teknologis omfattning på mobila marknaden ett fattigt bolag. De kommer inte försvinna men ingen av deras nya teknologier spelar någon större roll på marknaden längre. Apple, Qualcomm och Samsung gör sina egna lösningar och inga av dessa bidrar till att ARM utvecklas.

Intel och x86 är totalt dominerande på servermarknaden och så kommer det antagligen fortsätta vara.

Skrivet av Dinkefing:

Ja precis! Det är tråkigt! Jag tror faktiskt många som uttalar sig mot affären inte är tillräckligt insatta i techindustrin tyvärr.

Qualcomm och Samsung använder de byggblock som ARM utvecklat, inga customkärnor (men egna gpuer). Qualcomm är troligen på G med hjälp av köpet av Nuvia och Samsung lade ner sina customkärnor för några generationer sedan. Såvitt jag vet gör de flesta så.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

PhysX är en motor som Nvidia valde att köpa och sedan låsa ned. Sedan var poängen att Nvidia tenderar att låsa ned allt de köper. Att folk tror att samma sak inte skulle hända ARM är höjden av naivitet.

Klart de köpte det för att användas i deras grafikkort. Inte plöjer de stora pengar för att göra det open source så AMD kan nyttja det gratis sen. Lite annat med hela ARM-licensieringen som de själva kan utveckla OCH licensiera ut och tjäna tillbaka pengar från affären på. Har svårt att se dem säga nej till det. Men nu kommer ju allt det förbli spekulation så inget värde i vidare diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vilka av nvidias kunkurrenter skulle påverkas av denna affären? Som jag ser det är de som har något att förlora på detta huvudsakligen Apple, Qualcom, intel och AMD. Det är inte precis småföretag jag har så mycket sympati för.

Man behöver inte ha sympati för något företag för att tycka att monopolliknande förhållanden är dåliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Klart de köpte det för att användas i deras grafikkort. Inte plöjer de stora pengar för att göra det open source så AMD kan nyttja det gratis sen. Lite annat med hela ARM-licensieringen som de själva kan utveckla OCH licensiera ut och tjäna tillbaka pengar från affären på. Har svårt att se dem säga nej till det. Men nu kommer ju allt det förbli spekulation så inget värde i vidare diskussion.

Du vill verkligen inte förstå.

När AGEIA köptes upp så kunde man köra ett primärt kort och ett sekundärt som PhysX-kort. Oberoende av märke. När Nvidia insåg detta så låste de artificiellt PhysX till enbart köras i det primära kortet. Det handlade inte om att bara tvinga folk att köra deras egna kort utan det tvingade även folk att köpa nya kort pga. att man inte kunde köra äldre kort för att driva PhysX. Det var scumbag-move 101.

Andra tvivelaktiga affärsmetoder Nvidia kört med de senaste åren är GPP där man försökte tvinga folk att överge etablerade varumärken på konkurrenters produkter. Vilket visade sig bryta mot lagen och Nvidia gav upp.

Som sagt. Att du tror att Nvidia INTE skulle ta till tvivelaktiga affärsmetoder kring ARM är bara naivt. I stort sett varenda större företag skulle göra det och ett monopolliknande system skulle skapas. Och marknader där liknande situationer existerar är aldrig bra för någon annan än företaget ifråga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man behöver inte ha sympati för något företag för att tycka att monopolliknande förhållanden är dåliga.

Arm är antagligen för litet för att kunna ha betydelse i längden, så någon behöver nog köpa dem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Bokstavligen alla företag som kör med ARM processorer. Samsung är ett annat exempel.

Nej, verkligen inte. Jobbar själv på ett företag som "kör med ARM processorer" i våra produkter, inte betyder det att vi konkurrerar med nvidia.

Det jag är ute efter är, vilka av nvidias nuvarande konkurrenter påverkas av detta?
Som jag ser det är det ARMs konkurrenter som påverkas för att de kan få mer ekonomiska muskler, inte nvidias konkurrenter.

Du får gärna förklara. Det har varit mycket gnäll i forumet om hur det hämmar konkurrensen, men ju mer jag tänker på det destu mindre tycker jag det stämmer. Jag kanske missar något dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man behöver inte ha sympati för något företag för att tycka att monopolliknande förhållanden är dåliga.

Nej, det är klar. Dåligt formulerat av mig. Men jag är fortfarande nyfiken på hur du tänker dig att det hämmar konkurrensen. Nvidia och ARM är inte direkta konkurrenter idag som jag ser det. Så det blir inte färre aktörer i respektive produktkategori. Möjligen ett litet överlapp med tegra, men det känns inte som tillräckligt för det enorma motståndet de mött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vill verkligen inte förstå.

När AGEIA köptes upp så kunde man köra ett primärt kort och ett sekundärt som PhysX-kort. Oberoende av märke. När Nvidia insåg detta så låste de artificiellt PhysX till enbart köras i det primära kortet. Det handlade inte om att bara tvinga folk att köra deras egna kort utan det tvingade även folk att köpa nya kort pga. att man inte kunde köra äldre kort för att driva PhysX. Det var scumbag-move 101.

Andra tvivelaktiga affärsmetoder Nvidia kört med de senaste åren är GPP där man försökte tvinga folk att överge etablerade varumärken på konkurrenters produkter. Vilket visade sig bryta mot lagen och Nvidia gav upp.

Som sagt. Att du tror att Nvidia INTE skulle ta till tvivelaktiga affärsmetoder kring ARM är bara naivt. I stort sett varenda större företag skulle göra det och ett monopolliknande system skulle skapas. Och marknader där liknande situationer existerar är aldrig bra för någon annan än företaget ifråga.

Med den inställningen till företag bör du vara glad om Nvidia lyckas köpa ARM och fördärva det. Då kommer RISC-V få en rejäl boost. ARM64 ägs ju trotts allt av ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej, det är klar. Dåligt formulerat av mig. Men jag är fortfarande nyfiken på hur du tänker dig att det hämmar konkurrensen. Nvidia och ARM är inte direkta konkurrenter idag som jag ser det. Så det blir inte färre aktörer i respektive produktkategori. Möjligen ett litet överlapp med tegra, men det känns inte som tillräckligt för det enorma motståndet de mött.

Softbank har inte gett licensee eller haft en prissättning som gynnar dem genom att missgynna konkurrenter. Men jag är övertygad om att Nvidia skulle börja agera så om de ägde ARM. Och det är väl också det som de granskande instanserna varit bekymrade över.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vill verkligen inte förstå.

När AGEIA köptes upp så kunde man köra ett primärt kort och ett sekundärt som PhysX-kort. Oberoende av märke. När Nvidia insåg detta så låste de artificiellt PhysX till enbart köras i det primära kortet. Det handlade inte om att bara tvinga folk att köra deras egna kort utan det tvingade även folk att köpa nya kort pga. att man inte kunde köra äldre kort för att driva PhysX. Det var scumbag-move 101.

Andra tvivelaktiga affärsmetoder Nvidia kört med de senaste åren är GPP där man försökte tvinga folk att överge etablerade varumärken på konkurrenters produkter. Vilket visade sig bryta mot lagen och Nvidia gav upp.

Som sagt. Att du tror att Nvidia INTE skulle ta till tvivelaktiga affärsmetoder kring ARM är bara naivt. I stort sett varenda större företag skulle göra det och ett monopolliknande system skulle skapas. Och marknader där liknande situationer existerar är aldrig bra för någon annan än företaget ifråga.

Jag vill förstå så tack för den mer ingående förklaringen. Minns bara affären som hastigast då jag hörde om den som liten så hade inte jättebra uppfattning om den (eller allt runtomkring). Men visst var det så att de släppte dedikerade PhysX-kort (som det som sagt inte gick så bra för)? De var väl intressanta i teorin men inte så värd investering (för oss kunder alltså) i praktiken. Nåväl, det är ju inte så relevant i den här frågan. Väckte bara lite vaga barndomsminnen. Oavsett så kommer ju inte detta kunna hända, för även om de köper massvis utav aktier sen när (om?) det börsnoteras kommer de ju aldrig vara huvudägare. Kommer det räcka för att vidareutveckla deras nyfunna intresse i processormarknaden dock? För de verkar ju inte avskräckta på något sätt.

Permalänk
Medlem

I told you so.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Datavetare

Härligt att se så många fellow-iSheep i tråden! Är det någon som gynnas av detta är det Äpplet. Utan en ägare som Nvidia, vad tror ni oddsen är att Arm själva lycka svänga ihop något som en är i närheten konkurrenskraftigt med vad Apple skapar?

På Windows-sidan får man endera köra vidare i antikrundan alt. hoppas att Qualcomm (Nuvia) kan bli, ensam, realistisk leverantör av high-end ARM64 på laptop/desktop. Det lär ju vara en förbättring…

Har haft mina tvivel att denna affär skulle gå igenom, men hoppas fortfarande att jag har fel på den punkten. Annars får man trösta sig med att redan gått all-in i Apple-träsket

Skrivet av Xinpei:

Du vill verkligen inte förstå.

När AGEIA köptes upp så kunde man köra ett primärt kort och ett sekundärt som PhysX-kort. Oberoende av märke. När Nvidia insåg detta så låste de artificiellt PhysX till enbart köras i det primära kortet. Det handlade inte om att bara tvinga folk att köra deras egna kort utan det tvingade även folk att köpa nya kort pga. att man inte kunde köra äldre kort för att driva PhysX. Det var scumbag-move 101.

Andra tvivelaktiga affärsmetoder Nvidia kört med de senaste åren är GPP där man försökte tvinga folk att överge etablerade varumärken på konkurrenters produkter. Vilket visade sig bryta mot lagen och Nvidia gav upp.

Som sagt. Att du tror att Nvidia INTE skulle ta till tvivelaktiga affärsmetoder kring ARM är bara naivt. I stort sett varenda större företag skulle göra det och ett monopolliknande system skulle skapas. Och marknader där liknande situationer existerar är aldrig bra för någon annan än företaget ifråga.

Fast just PhysX är ett uselt exempel i detta fall. Vad har faktiskt hänt med det uppköpet?

  • PhysX är den vanligaste fyskmotorn för spel, den har trots allt varit gratis att använda rätt länge (PhysX börjar dock bli ersatt, t.ex. i UE5 pushar Epic nu sin egen fysikmotor)

  • Koden för PhysX blev i slutändan öppen källod, redan innan det hände räckte det med att registrera sig hos Nvidia för att få tillgång till källkoden

  • Att använda GPGPU för just fysik visade sig rätt tidigt vara en rätt dålig ídé, i det läget hade Nvidia bara kunna skita i alltihopa men i stället valde man att lägga resurser på att skriva om hela grunden för att istället använda SIMD (SSE på x86 och Neon på Arm)

Om det är ett skräckexempel så undrar jag: har det någon gång i historien funnits ett ”lyckat” uppköp?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Härligt att se så många fellow-iSheep i tråden! Är det någon som gynnas av detta är det Äpplet. Utan en ägare som Nvidia, vad tror ni oddsen är att Arm själva lycka svänga ihop något som en är i närheten konkurrenskraftigt med vad Apple skapar?

På Windows-sidan får man endera köra vidare i antikrundan alt. hoppas att Qualcomm (Nuvia) kan bli, ensam, realistisk leverantör av high-end ARM64 på laptop/desktop. Det lär ju vara en förbättring…

Har haft mina tvivel att denna affär skulle gå igenom, men hoppas fortfarande att jag har fel på den punkten. Annars får man trösta sig med att redan gått all-in i Apple-träsket

Fast just PhysX är ett uselt exempel i detta fall. Vad har faktiskt hänt med det uppköpet?

  • PhysX är den vanligaste fyskmotorn för spel, den har trots allt varit gratis att använda rätt länge (PhysX börjar dock bli ersatt, t.ex. i UE5 pushar Epic nu sin egen fysikmotor)

  • Koden för PhysX blev i slutändan öppen källod, redan innan det hände räckte det med att registrera sig hos Nvidia för att få tillgång till källkoden

  • Att använda GPGPU för just fysik visade sig rätt tidigt vara en rätt dålig ídé, i det läget hade Nvidia bara kunna skita i alltihopa men i stället valde man att lägga resurser på att skriva om hela grunden för att istället använda SIMD (SSE på x86 och Neon på Arm)

Om det är ett skräckexempel så undrar jag: har det någon gång i historien funnits ett ”lyckat” uppköp?

Har vi redan glömt av att nvidia tvingade phyx koden att gå via CPU’n när man inte har ett Nvidia gpu?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Softbank har inte gett licensee eller haft en prissättning som gynnar dem genom att missgynna konkurrenter. Men jag är övertygad om att Nvidia skulle börja agera så om de ägde ARM. Och det är väl också det som de granskande instanserna varit bekymrade över.

Fast det går absolut att argumentera för att Softbank har ”missgynnat” vissa av Arms existerande kunder.

Innan Softbanks uppköp tillverkade både Qualcomm och Samsung sina egna ”custom” Arm-kärnor, likt Apple licensierade man instruktionsuppsättningen men designade en egen mikroarkitektur.

Ett av de uttalande målen Softbank hade var att de skulle lyfta nivån på Arms egen IP till en betydligt högre nivå, bl.a. för att kunna ge sig in i server/datacenter marknaden samt även utmana Apple på high-end mobiler.

Arm fick därför tillåtelse att jobbar med långt sämre lönsamhet jämfört med när de skulle så för sina resultat på börsen. Ett riktigt trevligt resultat av detta är Neoverse-serien, med den går det redan nu att bygga serverplattformar som är helt i nivå med Intel/AMD (se på Amazon Graviton 2, Graviton 3 är på väg ut och ska bli spännande att se hur många områden det ger dem ledartröjan på).

En bieffekt av detta blev väsentligt snabbare utvecklingen även för Cortex A serien, Cortex A76 var den första Arm-designade CPU som kunde matcha mängd utför arbete per cykel i Intel/AMDs dåvarande modeller (Skylake/Zen2). Senaste Cortex X2 utför mer per cykel än Zen3 och även Golden Cove, den går dock inte att klocka lika högt (maxfrekvens är strax över 3 GHz).

D.v.s. Qualcomm och Samsung har missgynnats i bemärkelsen: de fixade inte att konkurrera och fick rätta in sig i Cortex A ledet!

Problemet nu är flera:

  • Softbank är inte lägre intresserade av att finansiera Arms FoU, senaste generationen från Arm var ett ovanligt litet steg över generationen innan

  • Under Cortex A76 till Cortex X1 närmade sig faktiskt Arm (och därmed Android) sig Apple en del, den trenden lär brytas nu

  • Samsung verkar lagt ned sin satsning på ”custom Arm kärnor”, de är beroende av Arms IP

Qualcomm lär jubla, de tog en risk med att köpa Nuvia och därmed åter börja designa sina egna Arm-kärnor. De ihop med Intel och AMD är nog de som har mest att vinna på att Arm inte blir allt för starkt, svårt att se hur så många tycker det är önskvärt!

Det skrivet: hoppas ändå supermycket på Qualcomms kommande ARM64. De har ett par riktigt stjärnspelare hos Nuvia och det är trots allt enda realistiska alternativet till en high-end ARM64 plattform för desktop Windows inom överskådlig tid (ryktet säger att både Microsoft och Google jobbar på egna ARM64 server plattformar, så där kanske det händer saker ändå).

Sannolikheten att Arm kommer kunna fortsätta sin high-end satsning som börsföretag känns rätt liten, framförallt om storägarna kommer vara t.ex. Qualcomm och Nvidia som då jobbar på egna lösningar. Även utan sådana ägare lär få vilja investera i ett företag som har så dålig lönsamhet Arm haft under åren hos Softbank, man lär gå tillbaka till något liknande man hade innan. Fast ett problem där är att RISC-V har börjat ta över low-end marknaden, den var förut rätt stor för Arm (Cortex M serien).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

Har vi redan glömt av att nvidia tvingade phyx koden att gå via CPU’n när man inte har ett Nvidia gpu?

Tja, varför skulle Nvidia ha använt något annan API än CUDA? CUDA är tekniskt överlägset OpenCL, CUDA designades och ägs av Nvidia och länge var Nvidias OpenCL stöd bedrövligt.

Så fanns en fullt vettig teknisk (och affärsmässig) anledning till varför det bara fungerade på Nvidia GPUer.

Det folk gick banans över var att man inte kunde köra en low-end Nvidia GPU för PhysX tillsammans med Radeon för grafik. Man kan tycka vad man vill om det, affärsmässigt var det beslutet fullt rimligt för Nvidia.

Och i förlängningen spelade det absolut ingen roll eftersom det visade sig vara en kass idé att köra fysik med GPGPU, utvecklingen av SIMD på CPUer gjorde det till den perfekta lösningen för just det användarfallet.

Oavsett ovan: lyft blicken, PhysX är ett direkt felaktigt exempel då slutresultat blev ungefär det bästa ”alla ska ha rätt till allt” grupperingen kunde ha önskat! Eller omvänt: om Nvidia lyckas köpa Arm och det går på samma sätt som med PhysX så borde det vara allas dröm (om man nu inte heter Intel, AMD, Qualcomm, Apple m.fl.)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, varför skulle Nvidia ha använt något annan API än CUDA? CUDA är tekniskt överlägset OpenCL, CUDA designades och ägs av Nvidia och länge var Nvidias OpenCL stöd bedrövligt.

Nvidia köpte dessutom Ageia ca 1½ år innan den första versionen av OpenCL ens släpptes.

Permalänk
Medlem

Åhhhh bästa nyheten på länge!!!

Eller vad säger du @orici ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Softbank vill inte ha ARM, och lägger på börsen. Nvidia köper aktier på börsen och vinner ARM på det sättet. win win!

Tror ingenstans de inte blir bättre nu då Softbank som har ARM inte vill ha det och Nvidia vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Softbank vill inte ha ARM, och lägger på börsen. Nvidia köper aktier på börsen och vinner ARM på det sättet. win win!

Tror ingenstans de inte blir bättre nu då Softbank som har ARM inte vill ha det och Nvidia vill ha det.

Det är samma processer som styr, Nvidia kan inte kringgå det genom att köpa aktierna via börsen istället...

Permalänk
Medlem

Ett svagt ARM gynnar Apple, Samsung & Qualcomm samt missgynnar mindre aktörer. Köps inte ARM upp av ett kapitalstarkt bolag så kommer "ARM-sfären" domineras utav Apple, Samsung & Qualcomm.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Stämmer det så är det goda nyheter tycker jag. Det har känts jävligt olustigt att Nvidia tänkt sig köpa ARM och på så vis manövrera ut sina konkurrenter på ett skumraskvis. Bättre om det börsnoteras.

Börsnotering är i min mening ännu värre än något uppköp, oberoende av vem som köper vad/vem.

Rushade produkter för att hinna med någon kvartalrapport, allt för att investerare vill ha sin avkastning innan de ens fört över sin investering.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Börsnotering är i min mening ännu värre än något uppköp, oberoende av vem som köper vad/vem.

Rushade produkter för att hinna med någon kvartalrapport, allt för att investerare vill ha sin avkastning innan de ens fört över sin investering.

De var börsnoterade i nästan 20 år innan de blev uppköpta av Softbank, de verkar ha klarat sig rätt bra.

Permalänk
Medlem

Såhär på rak arm tycker jag det är väldigt svårt att sia om vad som är bäst för ARM:s framtid.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pine-orange:

De var börsnoterade i nästan 20 år innan de blev uppköpta av Softbank, de verkar ha klarat sig rätt bra.

Och hur mycket vettigt fick de gjort innan SoftBank lät dem praktiskt tagit gå med minimal vinst, för att iställa främja utveckling av high-end prylar?

Yoshman har redan ett utförligt inlägg om det hela.

Ser personligen inte hur flåsande investerare ska göra saken bättre gällande ARM, än vad Nvidia hade kunnat göra. Inte så att påtvingade kvartalrapporter med förväntad rekordvinst varje gång kommer göra att deras utvecklare och ingenjörer magiskt tar fram en Bionics, M1 eller X86-dödare

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >