Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Från KB Nordic
https://kbnordic.se/keycaps/bow-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Önskar att de hade ett liknande WoB kit också.

Ah, dessa hade jag missat. Tack för tipset, riktigt stilrena! Verkligen en dyr hobby man gett sig in i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knoddew:

Ah, dessa hade jag missat. Tack för tipset, riktigt stilrena! Verkligen en dyr hobby man gett sig in i...

Det blir inte billigare

Började med ett gmmk pro, nu har man ett KBD67Lite V3 och Blade65 också.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Från KB Nordic

Det är på gång, men blir nog runt påsk.
Men är andra trevliga PBT caps på gång dit också.
https://instagram.com/milkywaykeys?utm_medium=copy_link

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knoddew:

Är också hyfsat ny i denna hobby. Ja, det kan bli dyrt väldigt snabbt. Capsen från KB Nordic är inte så dyra om man jämför med GMK caps 😆

Skrivet av StuntmanMike:

Det är på gång, men blir nog runt påsk.
Men är andra trevliga PBT caps på gång dit också.
https://instagram.com/milkywaykeys?utm_medium=copy_link

Ugh, kommer nog bli dyrt detta

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Från KB Nordic

WoB kommer senare 👍

Permalänk
Medlem

För er som har bytt till andra stabs, har ni lubeat dem och sen bara kört, eller kör ni med hole-mod också?
Har beställt hem Durock V2, men tänkte höra mig för om man bör lubea bara eller om man ska köra på hole-mod direkt.
Kommer att få modifera min aluplate för att få plats med durockstabsen, men har sett att man kan fila ner platen så att de får plats.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Är sugen på ett Varmilo TKL... tänkte samtidigt jag skulle prova deras egna EC switchar, någon som har erfarenhet?
Lutar mest mot Sakura som ska vara mest lik en MX Red vad jag förstått.

MX Reds tycker jag är en av de bättre switcharna. Speed Reds eller vad de heter hatar jag för de aktiverades för lätt (jag vilar mina fingrar på tangenterna, vilket gjorde att de aktiverades oavsiktligt med speed reds), och Blacks är för tunga om jag spelar spel där man spammar samma knapp (typ osu).

Annars funderar jag på MX Silent Reds om det inte blir EC switcharna.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

För er som har bytt till andra stabs, har ni lubeat dem och sen bara kört, eller kör ni med hole-mod också?
Har beställt hem Durock V2, men tänkte höra mig för om man bör lubea bara eller om man ska köra på hole-mod direkt.
Kommer att få modifera min aluplate för att få plats med durockstabsen, men har sett att man kan fila ner platen så att de får plats.

Jag kör bara lube.
Tyvärr verkar det främst vara Durock och dess kloner som behöver hole-mod men inte alltid.
Så gör vad du vill.
Däremot så bör du se till att vajrana är raka för att få en så bra stab som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kör bara lube.
Tyvärr verkar det främst vara Durock och dess kloner som behöver hole-mod men inte alltid.
Så gör vad du vill.
Däremot så bör du se till att vajrana är raka för att få en så bra stab som möjligt.

Okej, men kör du Durock stabs också?
Menar du att det är vanligt att vajrarna är sneda på Durock stabs?
Ja, då får jag se hur jag gör om man ska satsa på hole mod direkt eller bara lubea

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Duroc-holee-205g0 är magiskt om det görs rätt 👌
Men om inte dom är klippta perfekt så känns det som skit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är sugen på ett Varmilo TKL... tänkte samtidigt jag skulle prova deras egna EC switchar, någon som har erfarenhet?
Lutar mest mot Sakura som ska vara mest lik en MX Red vad jag förstått.

MX Reds tycker jag är en av de bättre switcharna. Speed Reds eller vad de heter hatar jag för de aktiverades för lätt (jag vilar mina fingrar på tangenterna, vilket gjorde att de aktiverades oavsiktligt med speed reds), och Blacks är för tunga om jag spelar spel där man spammar samma knapp (typ osu).

Annars funderar jag på MX Silent Reds om det inte blir EC switcharna.

EC är klasser bättre än Cherry stock, kan varmt rekommendera. Dock rose mera än sakura om du vill ha en liite styvare fjäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Duroc-holee-205g0 är magiskt om det görs rätt 👌
Men om inte som är klippta perfekt så känns det som skit..

De där med klippta har jag inte förstått än, kan du förklara hur, vad man gör och varför man gör de?

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

De där med klippta har jag inte förstått än, kan du förklara hur, vad man gör och varför man gör de?

Kika på denna, han förklarar det ganska bra.
https://youtu.be/-vhpHjlkRgQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Kika på denna, han förklarar det ganska bra.
https://youtu.be/-vhpHjlkRgQ

Ja men vad ja har fattat för så klipper man bara de som har två extra ben, vilket det inte såg ut som att Durock v2 har?

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja men vad ja har fattat för så klipper man bara de som har två extra ben, vilket det inte såg ut som att Durock v2 har?

Jaha 😊 Det är inget du behöver göra, har inget med holee att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

EC är klasser bättre än Cherry stock, kan varmt rekommendera. Dock rose mera än sakura om du vill ha en liite styvare fjäder.

Okej jag provar VA88M med EC Rose då på din rekommendation Är lite orolig att Rose kommer kännas för tunga men jag tog den från Inet så är det ju lätt att skicka tillbaka om man inte är nöjd

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Okej jag provar VA88M med EC Rose då på din rekommendation Är lite orolig att Rose kommer kännas för tunga men jag tog den från Inet så är det ju lätt att skicka tillbaka om man inte är nöjd

Köp en av varje på faktura och lämna tillbaka den du inte vill ha så slipper du ligga ute med pengar 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Jaha 😊 Det är inget du behöver göra, har inget med holee att göra

Nej ja tänkte de 😅 men är det plåster alla kör med eller är de något annat folk lindar i hålet? 😃

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nej ja tänkte de 😅 men är det plåster alla kör med eller är de något annat folk lindar i hålet? 😃

https://www.meds.se/salvequick-textile-elastic-75-cm?shopping...

Personlig favorit

Permalänk
Medlem

De va sådana jag tänkte använda mig av :).
Ska bli spännande o prova på black inks istället för Glorious panda taktila

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Köp en av varje på faktura och lämna tillbaka den du inte vill ha så slipper du ligga ute med pengar 😊

Jao så hade man ju kunnat göra men blir mer jobb för alla inblandade...

Tror ändå Rose är det rättare valet för mig för vad jag läste var Sakura nästan som en Speed Silver och det vill jag absolut inte ha. Har hellre en lite tyngre då, och Rose ska vara något lättare än Blacks, så tror det borde bli ganska bra.
Andra switchar jag gillar är Novelkeys Cream, Kailh Box White och Jade Thick Clicks och de verkar ligga där på 50g också så tror det blir bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

De va sådana jag tänkte använda mig av :).
Ska bli spännande o prova på black inks istället för Glorious panda taktila

👍 Glöm inte film på dem bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

👍 Glöm inte film på dem bara

Nej film tänkte jag inte ha. Jag ser inte grejen med det.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nej film tänkte jag inte ha. Jag ser inte grejen med det.

https://youtu.be/yZhEwYqJabw
+ att dom inte vobblar, vilket ink v2 gör en hel del utan film. Men det är du som ska använda dom 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

https://youtu.be/yZhEwYqJabw
+ att dom inte vobblar, vilket ink v2 gör en hel del utan film. Men det är du som ska använda dom 😊

Fan.. de lät ju rätt gött med film ja har köpt färdiglubade switchar, men de bör inte vara några problem att öppna upp dem och sätta dit film utan att behöva lubea om dem?

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Fan.. de lät ju rätt gött med film ja har köpt färdiglubade switchar, men de bör inte vara några problem att öppna upp dem och sätta dit film utan att behöva lubea om dem?

Skulle ju vara tragiskt om hen har öppnat upp och smörjt dem utan att filma =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har beställt från smord.store och han säljer inga films, därav blir de utan. Därför var min tanke om man isf kunde öppna upp dem o sätta dit själv istället.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Bra input. Lyssnade av Razers gröna/orange switches och jag är mer orange i det avseendet. Klickljudet jag vill ifrån… sen ska ju tangentbordet användas för skrift och inte enbart gaming kom jag på så val av brytare är ju viktigt i det avseendet med.

Ja alltså min standardrekommendation om man främst vill skriva på ett tangentbord är väl alltid att köpa ett gäng blå Alpsbrytare och löda ihop ett eget tangentbord, men då kostar bara brytarna ~1600kr och det är halvsvårt att hitta keycaps till ett sådant om man inte slaktar en gammal Applebräda och tar dem. Och sen klickar de, men det klickljudet jämfört med Cherrybrytare (och dess kloner, som Razers) är lite som att säga att man inte gillar motorljud och jämföra en moppe med en riktigt fin V12:a. Brytare som bygger på Cherrys MX Blue låter helt åt helvete, fruktansvärt irriterande ljud att lyssna på i längden.

Men om du vill skriva bekvämt så finns det ingenting jag har testat som kommer i närheten. Orange (Alps alltså) annars om man inte vill ha just klickljudet men de är ju fortfarande rätt högljudda Och dyra. Ja, jag förstår att du aldrig skulle komma på tanken men man måste ju få skriva av sig ibland (på ett par Kailh Box White just nu som jag precis stoppade in, och de låter extremt skarpt och irriterande nästan jämfört med Alps-klickbrytare, men jag måste ju erkänna att de faktiskt är ganska sköna att skriva på).

Hur som helst, om ljudnivå är något som är hög prio för dig så hade jag kört på en bräda som du kan skruva upp efteråt och dämpa den med något i själva lådan för att döda resonansen där, samt att smörja stabilisatorerna som förmodligen låter som satan direkt ur kartong. Helst hade jag väl tagit en hotswapbräda också så att du kan byta ut brytarna mot något annat, t.ex. Boba U4, som är extremt tysta i min erfarenhet. Om du gör det kommer du ha ett mekaniskt tangentbord som är bekvämt att skriva på, inte sådär extremt överdrivet monstertaktilt som tydligen är på modet nu (Boba U4T t.ex. är extremt taktila brytare medan U4 har en mycket mer rundad känsla) och låter mindre än ett membrantangentbord. Det enda jag kan komma på såhär på rak arm som är i samma nivå eller eventuellt lite tystare är de där platta tangentborden som HP skickar med sina datorer just nu, men HPs är rappligare och rangligare och låter lite mer rent allmänt när man använder dem av den anledningen även om ljudet av en enskild brytare som trycks ner är lite tystare.

Om det inte är ett alternativ att byta brytare på ett tangentbord, kör på de där orangea du hittade men skruva isär det och smörj stabilisatorerna och fyll lådan med något ljuddämpande, t.ex. bitumenmatta från Biltema.

Skrivet av sINsen:

Har beställt från smord.store och han säljer inga films, därav blir de utan. Därför var min tanke om man isf kunde öppna upp dem o sätta dit själv istället.

Absolut inga problem, använd en switchöppnare bara och se till att du inte lyfter med stammen och fjädern när du tar av locket (vilket är otroligt enkelt att göra, använd pekfingret och tryck ner stammen och lyft locket med tumme och långfinger). Så länge du inte börjar peta runt på det som är smort, eller lämnar brytaren öppen i en vecka så att den blir fylld av damm, så är det ett jobb du gör på typ 30 sekunder per brytare.

EDIT: Kapar ett inlägg från Visa-tråden också.

Skrivet av phedd:

Också, dags att sluta påstå att pbt inte blir glansigt...

Äter du chips framför datorn eller har du lösningsmedel i svetten? Inget av mina set med PBT visar minsta lilla tendens till att bli glansiga. Är du säker på att det är PBT och inte ABS? Det jag skriver på nu har jag skrivit på varje dag i jobbet i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men ja har beställt hem film nu, så får jag öppna upp dom och sätta film på switcharna bara, det bör gå relativt smidigt beställde hem 0,15 film, ja hoppas o antar att de räcker.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Men ja har beställt hem film nu, så får jag öppna upp dom och sätta film på switcharna bara, det bör gå relativt smidigt beställde hem 0,15 film, ja hoppas o antar att de räcker.

0,15 kommer bli bra 👍