Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Jag hade kört på U4T, sjukt trevliga brytare imo och lätt värdiga att användas i det bygget. Någon form av Holy Panda är ju såklart också ett alternativ om man vill chansa med att potentiellt få "pingy" ljudprofil men jag hade kört direkt på U4T.

Ett annat alternativ är ju Holy bobas om man vill ha en skarpare tactile bump men där pratar vi mycket tid på att sitta och handvälja stems som passar perfekt och du lär behöva köpa en bra mängd fler stems än du planerar på att faktiskt göra brytare av då toleranserna är så tighta att vissa stems helt enkelt inte funkar att använda. Gjort ett bygge själv med holy bobas och det var en ren mardröm men slutresultatet var värt det.

Jo jag har dom i en TOFU med mässingplata så det kanske bidrar en del till ljudnivån på brytarna gentemot polycarbonate. Har clear versionen av U4T, den vanliga versionen ska tydligen vara ännu bättre. Har läst delade meningar om Pandas, både att toleransen inte är lika bra och självklart ping.

Även om det låter lite intressant så låter det som en väldigt frustrerande process både att införskaffa sig och pilla ihop när U4T redan är så bra som de är. Tittat lite på Durock T1 som ska vara ett steg under U4T på de flesta egenskaper, de kanske är ett alternativ om man orkar smörja & film dom. Dock en stor chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Jo jag har dom i en TOFU med mässingplata så det kanske bidrar en del till ljudnivån på brytarna gentemot polycarbonate. Har clear versionen av U4T, den vanliga versionen ska tydligen vara ännu bättre. Har läst delade meningar om Pandas, både att toleransen inte är lika bra och självklart ping.

Även om det låter lite intressant så låter det som en väldigt frustrerande process både att införskaffa sig och pilla ihop när U4T redan är så bra som de är. Tittat lite på Durock T1 som ska vara ett steg under U4T på de flesta egenskaper, de kanske är ett alternativ om man orkar smörja & film dom. Dock en stor chansning.

Clear top versionen av U4T är mycket högre volym mässigt jämfört med pearl top ja, om du gillar känslan av U4T men tycker de är högljudda hade jag skaffat clear tops, jag hade även fixat switch film (måste va väldigt tunn film då housingen redan är väldigt tight, många tycker inte att man ska filma dem men jag föredrar det).

T1 är ju väldigt olika brytare än U4T och jag hade egentligen inte jämfört de. T1 är ju en tystare brytare och har en annan tactile feel än U4T. Har för mig T1 har standard längd på stem pole jämfört med U4T också så det blir ju en helt annan känsla och en annan ljudprofil.

När det gäller plattan så gör ju det också en sjukt stor skillnad. Alu men helst PC platta skulle jag säga om man vill ha det där fantastiska thocc ljudet. Testade mässing platta på en GMMK Pro jag slängde ihop åt brorsan men tyckte inte om det alls så den flög ut väldigt fort haha.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Har du tillgång till en 3d-printer så går det ju att göra en switchöppnare ganska enkelt med en sån.

I wish! Såg dock att SMORD sålde 3d-printed switchöppnare för typ 50kr!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Nu är det fan färdigshoppat! 😂 Utöver GMMK Pro, Gateron Reds och Keychron Keycaps har jag nu inhandlat grejer för att smörja in skiten!

Krytox 205 + 105 lube för stems och fjädrar (fanns i lager på Loob/keyb)
Lube station med pensel, pincetter, stemhållare
Switch-öppnare.
Switch films (Durock)

Nu är det bara att vänta!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Hade "tur" och lyckades vara en av 75 i Europa att gå med i group-buy av "Paragon" tangentbordet (https://geekhack.org/index.php?topic=107743.0) som ska komma in i slutet av året, frågan är vilka brytare som hade varit värdig till denna?. Har mest tänkt taktila brytare och har även ett par Boba U4T som jag gillar skarpt förutom att de är högljudda, har även den tysta varianten Boba U4 men som känns lite tråkiga då de låter (knappt nåt) samma på alla tangentbord. Finns det någon annan högt taktil brytare som ligger nånstans mitt i mellan när det gäller ljud?

Känns som en sådan bräda förtjänar zeal clickys.
Förutsatt att den lever upp till hypen. (och det är en 3in1 så genom att öppna upp den och flytta på lövet så kan du göra den taktila eller linjär)

Annars är nog Pandas, Zealios v1 redux eller ergo clears ett trevligt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Känns som en sådan bräda förtjänar zeal clickys.
Förutsatt att den lever upp till hypen. (och det är en 3in1 så genom att öppna upp den och flytta på lövet så kan du göra den taktila eller linjär)

Annars är nog Pandas, Zealios v1 redux eller ergo clears ett trevligt alternativ.

Aldrig hört talas av nån av dom förutom pandas, ska kolla upp. tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

I wish! Såg dock att SMORD sålde 3d-printed switchöppnare för typ 50kr!

Umeå Universitet lånar ut en 3d-skrivare "gratis" (du betalar för materialet). Misstänker att alla städer som är minst lika stora som Umeå eller större erbjuder något liknande. Men det kan ju vara värt en hundring eller två för att slippa vänta på att det blir klart, jag hade dock inte lagt några större summor på en switchöppnare. Det är knappast hjärnkirurgi*

* https://www.youtube.com/watch?v=THNPmhBl-8I

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Clear top versionen av U4T är mycket högre volym mässigt jämfört med pearl top ja, om du gillar känslan av U4T men tycker de är högljudda hade jag skaffat clear tops, jag hade även fixat switch film (måste va väldigt tunn film då housingen redan är väldigt tight, många tycker inte att man ska filma dem men jag föredrar det).

T1 är ju väldigt olika brytare än U4T och jag hade egentligen inte jämfört de. T1 är ju en tystare brytare och har en annan tactile feel än U4T. Har för mig T1 har standard längd på stem pole jämfört med U4T också så det blir ju en helt annan känsla och en annan ljudprofil.

När det gäller plattan så gör ju det också en sjukt stor skillnad. Alu men helst PC platta skulle jag säga om man vill ha det där fantastiska thocc ljudet. Testade mässing platta på en GMMK Pro jag slängde ihop åt brorsan men tyckte inte om det alls så den flög ut väldigt fort haha.

Testat lubea 3203 och film på en U4T förut och de blev till viss del bättre men inte mycket, iaf inte resultat jag hade hoppats på.

Jo därför det är mer av en chansning än nåt annat. Är inte helt låst på att brytaren måste kännas som U4T, Zealios V2 är också trevliga tex.

Jo jäklar mässing är verkligen inte nåt att ha. Har ångrat att jag valde mässing enda sen jag provat nåt annat material

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Testat lubea 3203 och film på en U4T förut och de blev till viss del bättre men inte mycket, iaf inte resultat jag hade hoppats på.

Låter som om du är redo för Alps

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Jo därför det är mer av en chansning än nåt annat. Är inte helt låst på att brytaren måste kännas som U4T, Zealios V2 är också trevliga tex.

Jo jäklar mässing är verkligen inte nåt att ha. Har ångrat att jag valde mässing enda sen jag provat nåt annat material

Nej skillnaden när man lubear och filmar U4T är inte enorm, brytaren är sjukt bra redan från start men jag tyckte verkligen om resultaten.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge tips, jag kör idag Glorious panda taktila brytare, vilket jag gillar, däremot har jag blivit sugen på att testa linjära brytare och har då kollat lite på full milky yellow eller ink black v2, då jag bara har erfarenhet av cherry red silent som linjära så vet jag inte hur en smord bra linjär brytare känns eller om den är skön eller inte, ni som kan, vad bör jag kolla åt? Det ja hade lite svårt med me red silent var att de va för lätta med endast 45g. Kan vara bra att veta vid rekommendationer.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som kan ge tips, jag kör idag Glorious panda taktila brytare, vilket jag gillar, däremot har jag blivit sugen på att testa linjära brytare och har då kollat lite på full milky yellow eller ink black v2, då jag bara har erfarenhet av cherry red silent som linjära så vet jag inte hur en smord bra linjär brytare känns eller om den är skön eller inte, ni som kan, vad bör jag kolla åt? Det ja hade lite svårt med me red silent var att de va för lätta med endast 45g. Kan vara bra att veta vid rekommendationer.

Sortera på publiceringsdatum och välj någon av de tre senaste
https://www.maxgaming.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Gat ink blacks V2 som är L+F brukar vara mångas go to brytare, annars har du Alpacas också.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Gat ink blacks V2 som är L+F brukar vara mångas go to brytare, annars har du Alpacas också.

Har kikat runt lite, många skall tydligen tycka om gateron full milky yellows också..
Köpte hem sådana för att se om linjära är något för mig nu när jag inte använt det på några år, och aldrig använt linjära som har varit smorda.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Har kikat runt lite, många skall tydligen tycka om gateron full milky yellows också..
Köpte hem sådana för att se om linjära är något för mig nu när jag inte använt det på några år, och aldrig använt linjära som har varit smorda.

Det är ju dock bang for buck som de är populära för

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Precis, ett ganska bra alternativ om man inte är säker på att linjära är något för en.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tips på trådlöst, tyst gaming tangentbord? Skit i budget men gärna så bra pris som möjligt. Full size eller TKL.

Edit: kör ett deltaco rgb historia idag som köptes på BF för spottstyver… så det är min referensram 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tips på trådlöst, tyst gaming tangentbord? Skit i budget men gärna så bra pris som möjligt. Full size eller TKL.

Edit: kör ett deltaco rgb historia idag som köptes på BF för spottstyver… så det är min referensram 😂

Vet inte vilka kvaliteter ett tangentbord ska ha för att vara ett "gamingtangentbord" förutom om det betyder att det ska vara helsvart och/eller fult och ha massa RGB. Men Keychron gör väl hyffsade tangentbord som är trådlösa (och har väl RGB så att du kan få en LED-spya på skrivbordet om du vill )

https://www.inet.se/produkt/6102268/keychron-k8-wireless-rgb-...

Vet inte heller vad du menar med "skit i budget, men så bra pris som möjligt". Man får ju liksom lite vad man betalar för, och 1200 för ett trådlöst mekaniskt tangentbord är knappast svindyrt i sammanhanget. Sen har du ju hotswap där med, så du har möjlighet att stoppa in brytare som är bra också om du tröttnar på de som följer med (eller ta ut dem och smörja dem om du vill göra dem mycket, mycket bättre än vad de är direkt ur lådan)

Permalänk
Medlem

Är det nån som har moddat ett Razer Blackwidow V3 pro här? Tänkte om det är värt att göra nåt med det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

https://www.webhallen.com/se/product/325588-Razer-Blackwidow-...

Jag skulle säga att Razers gula brytare är som mx cherry röda som ska vara en av dom tystare brytare då jag gick ifrån ett Corsair Strafe red mx cherry"silent" brytare och märker inte av nån skillnad ljudmässigt mellan dom. Batteritiden är grym, man känner av kvaliten och har aldrig haft några problem alls med uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Är det nån som har moddat ett Razer Blackwidow V3 pro här? Tänkte om det är värt att göra nåt med det..

Få tangentbord blir sämre av att smörja brytare och stabilisatorer, och att ljuddämpa lådan är väl en bra idé för många tangentbord om inte akustiken är något man eftersöker (men det gäller inga brytare som sitter i Razers tangentbord). Däremot kräver väl allt utom dämpningen att du löder av hela tangentbordet och det vetefan om det är värt. Är du bra på att löda, har ett par timmar att döda och är säker på att du inte kommer sabba några pads eller göra något annat dumt som pajar PCBn så är det bara att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

I efterhand blev de att ja beställde black inks, vad ja fattat för ska de vara mer thocky? Kollade lite på milky yellows och gillade inte riktigt ljudet av dem, och sen vill jag ha motståndet i black inks

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

I efterhand blev de att ja beställde black inks, vad ja fattat för ska de vara mer thocky? Kollade lite på milky yellows och gillade inte riktigt ljudet av dem, och sen vill jag ha motståndet i black inks

Nice. Men jag är Ink fanboi så 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vet inte vilka kvaliteter ett tangentbord ska ha för att vara ett "gamingtangentbord" förutom om det betyder att det ska vara helsvart och/eller fult och ha massa RGB. Men Keychron gör väl hyffsade tangentbord som är trådlösa (och har väl RGB så att du kan få en LED-spya på skrivbordet om du vill )

https://www.inet.se/produkt/6102268/keychron-k8-wireless-rgb-...

Vet inte heller vad du menar med "skit i budget, men så bra pris som möjligt". Man får ju liksom lite vad man betalar för, och 1200 för ett trådlöst mekaniskt tangentbord är knappast svindyrt i sammanhanget. Sen har du ju hotswap där med, så du har möjlighet att stoppa in brytare som är bra också om du tröttnar på de som följer med (eller ta ut dem och smörja dem om du vill göra dem mycket, mycket bättre än vad de är direkt ur lådan)

Smaken som baken när det kommer till rgb… och gällande budget menar jag att pris inte ska styra men vill inte köpa ett svindyrt bara för att.

Hur är ljudnivån på dessa Keychron?

Skrivet av Awsmkiid:

https://www.webhallen.com/se/product/325588-Razer-Blackwidow-...

Jag skulle säga att Razers gula brytare är som mx cherry röda som ska vara en av dom tystare brytare då jag gick ifrån ett Corsair Strafe red mx cherry"silent" brytare och märker inte av nån skillnad ljudmässigt mellan dom. Batteritiden är grym, man känner av kvaliten och har aldrig haft några problem alls med uppkopplingen.

Cool, jag har spanat in detta men deras tysta brytare, kanske värt att kika närmare på då

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Smaken som baken när det kommer till rgb… och gällande budget menar jag att pris inte ska styra men vill inte köpa ett svindyrt bara för att.

Du får nog googla på ljudtester av dem om du vill veta mer exakt, men jag tror inte de skiljer sig nämnvärt från andra färdigbyggda tangentbord. Om du är brydd om ljudnivån kan du ju leta efter ett tangentbord med dämpade brytare, smörja dem och stoppa in någon form av dämpning i lådan med. Det kommer krävas handpåläggning på alla tangentbord om du är ute efter ett mekaniskt som är tyst, alla färdigbyggda kommer lida av skrammel, resonans och allmänt högt ljud. Detta gäller även t.ex. Varmilo, Ducky etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Cool, jag har spanat in detta men deras tysta brytare, kanske värt att kika närmare på då

Och vill man senare köra en trådlös mus så kan man para ihop en Razer mus med en dongel för både tangentbord och mus, jätte simpelt och funkar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nice. Men jag är Ink fanboi så 😋

Jasså är de så? 😁 jag tror att de blir bra med de, ska man testa något nytt som linjära så får man väl prova de som är beprövade och som många faktiskt rekommenderar

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du får nog googla på ljudtester av dem om du vill veta mer exakt, men jag tror inte de skiljer sig nämnvärt från andra färdigbyggda tangentbord. Om du är brydd om ljudnivån kan du ju leta efter ett tangentbord med dämpade brytare, smörja dem och stoppa in någon form av dämpning i lådan med. Det kommer krävas handpåläggning på alla tangentbord om du är ute efter ett mekaniskt som är tyst, alla färdigbyggda kommer lida av skrammel, resonans och allmänt högt ljud. Detta gäller även t.ex. Varmilo, Ducky etc.

Bra input. Lyssnade av Razers gröna/orange switches och jag är mer orange i det avseendet. Klickljudet jag vill ifrån… sen ska ju tangentbordet användas för skrift och inte enbart gaming kom jag på så val av brytare är ju viktigt i det avseendet med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på enkla vita - med svart text - keycaps i Nordic ISO layout, till ett TKL? Hittat Glorious GPBT Keycaps, men sett lite blandade recensioner kring dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knoddew:

Någon som har ett tips på enkla vita - med svart text - keycaps i Nordic ISO layout, till ett TKL? Hittat Glorious GPBT Keycaps, men sett lite blandade recensioner kring dem.

Från KB Nordic
https://kbnordic.se/keycaps/bow-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Önskar att de hade ett liknande WoB kit också.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850