Chromebook för gaming på ingång

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaco8:

Stängt och begränsat? Det kanske är värt att nämna på vilket sätt. För majoriteten av människor skulle jag påstå att det knappast är begränsat. Men visst godtycklig Linux power user kan se ChromeOS som begränsat för det inte går att ändra på varenda liten detalj i gränssnittet och liknade. Övriga begränsningar handlar väl i dagsläget om kompatiblitet i hur Linux körs och interagerar med ChromeOS. Begränsningarna görs för att mig veterligen så fokuserar Google mycket kring säkerheten där. Hoppas att Google fortsätter att hålla det så öppet och flexibelt. Det skulle vara supertrist om de låste ner det. Nu kan vem som helst vara i developer mode och ändra det mesta. Jag vet inte vad man kan och inte kan, men ärligt nu, vet ni? Har ni lekt runt med det?

Utöver i skolorna är Chromebooks populärt hos Google själva. Första Pixelbooken togs väl fram i princip bara för utvecklarna själva. Visst alla kunde köpa den är, men vem vill lägga de pengarna för en browser.

Vad menar du? Steam kan du installera redan idag. Hur väl spel fungerar vet jag inget om, är det kanske det du menar?

Jag kan ha missat utvecklingen, senast jag kollade på ChromeOS så var det i princip bara att man kunde köra en webbläsare och köra program som är godkända av Google via Chrome Store.

Om man numera kan installera valfria program på ChromeOS är det ju en bra grej som jag missat.

Permalänk
Medlem

Kommunen som jag jobbar på så kör man med Chromebooks inte bara till eleverna (på nästan alla skolorna) utan oxå till lärarna på många skolor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Chrome OS är redan stängt skit?

Har ju sina fördelar, det är en fantastisk dator för t.ex. en skola där man vill ha minimalt med strul och driftkostnader hos elevernas datorer.

Men det är inget jag någonsin skulle frivilligt köra på en egen dator i mitt hem.

Skolor, absolut. ChromOS är en som surfplatta med tangentbord, lobotomerat och klart.

Sedan bli äldre människor på lurad skiten när dom köper dator på elgiganten. Sedan kommer dom hem upptäcker att det gick inte att köra släktforskningsprogrammet på den eller deras skrivare fungera inte på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag kan ha missat utvecklingen, senast jag kollade på ChromeOS så var det i princip bara att man kunde köra en webbläsare och köra program som är godkända av Google via Chrome Store.

Om man numera kan installera valfria program på ChromeOS är det ju en bra grej som jag missat.

Åkej! Nej utan nuförtiden är ChromeOS en rätt trevligt upplevelse. Som exempel så kör jag Matlab på min Chromebook. Det fungerar utmärkt. Chrome store och de få applikationer som fanns för ChromeOS är mer eller mindre förlegat idag. De finns kvar men inget som är i fokus.

https://chromeos.dev/en/linux
går att läsa mer om Linux i ChromeOS om någon råkade bli nyfiken

Permalänk
Skrivet av Kulturman:

Undrar jag också. Jag har hållit på med många obskyra datorer. BeBox, Next, Silicon Graphic Alpha Station, Archimedes med Risc OS, Sun. T.om Data General. Men tror aldrig jag ens sett en Chromebook.

Men jag hoppas ARM-baserade Chromebooks kan bli ett alternativ till Windows och Intel.

Jag har sett en datorokunnig person köpa en Chromebook i misstag. Den enda mjukvaran han behövde en billig laptop till fungerade inte.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och byggt en del egna datorer, men blev otroligt less på att köpa dyra saker som är gamla veckan efter att dom landa i brevlådan. Eftersom jag använde datorn främst till spel så tyckte jag det kändes överarbetat och överdrivet att köpa en dator. Letat efter olika lösningar länge, fundera på konsoll men la ner det så ett krav är att kunna köra med mus och t-bord.

Har nu kört chromebook och streamar spel, just nu ser jag inte någon anledning att någonsin köpa en dator mer. Vet inte vad jag ska ha den till, Iof det jag gör är spelar och på sin höjd skriver något dokument, och det klarar chromebooken utan problem. Visst jag kan inte spela alla spel, en del spel producenter vill inte få sina spel streamade. Men att som ensam orsak köpa en dator för att spela ett visst spel väger inte tillräckligt tungt för mig. Ska jag köpa en dator för 10+ k istället för ca 5k för något spel jag inte kan streama så behöver det vara ett förbannat **** bra spel.

Skrivet av klein:

Så länge inte Chrome OS bli något stängt skit. Där man inte får använda hårdvaran man har köpt som man vill. Kör hellre Ubuntu än Chrome OS. Har 2 st Chromebook, visst bra på muggen datorn.. Men väldig begränsat OS ..

Det är väl lite beroende på vad man har för förväntningar och vad man ska använda maskinen till. Jag använder min Chromebook som en spelmaskin. Begränat OS? ja absolut men den gör vad jag förväntar mig av den, + ljudvolymen när jag har den igång är mindre än obefintlig. Känner inget större behov av att kunna ändra i systemfiler.

Skrivet av Sando:

Jag är en stark förespråkare för cloud gaming some billigt alternativt till gaming PC:n och konsoller, men jag vet inte riktigt vad poängen här är. Det viktigaste här vore ju egentligen bara att ha okej tangentbord och skärm... för vilken modern dator som helst klarar ju av Geforce Now och Stadia. Så vad ska den här tillföra?

Sen så är jag väldigt skeptisk till Android-spel på en laptop. Finns det ett enda mobilspel som inte är totalt skräp, och som inte är portat från PC eller konsoll (typ GTA och Final Fantasy)?

Känner inget behov av att äga en dator för cloudgaming, om jag ska jämnföra en dator och en chromebook så tycker jag att datorn har flera nackdelar. Långsam boot, låter mer, stora operativ med stora och långsamma uppdateringar och när jag tänker på operativ och framförallt windows så är ominstallationer synonymt för mig och ibland efterföljande licenstjafs, en ominstallation på en chromebook tar ca 3 minuter om jag tar i.

Permalänk
Medlem

Begränsad är det om man inte lätt kan byta OS. Tyvärr kommer Chromebook gå samma öde till mötes som andra plattformar, att man sluta supporta dem. Så får man kasta datorn efter 6 år. Kör man linux, så kan man hålla väldig gamla hårdvara i drift.

Skrivet av Jaco8:

Stängt och begränsat? Det kanske är värt att nämna på vilket sätt. För majoriteten av människor skulle jag påstå att det knappast är begränsat. Men visst godtycklig Linux power user kan se ChromeOS som begränsat för det inte går att ändra på varenda liten detalj i gränssnittet och liknade. Övriga begränsningar handlar väl i dagsläget om kompatiblitet i hur Linux körs och interagerar med ChromeOS. Begränsningarna görs för att mig veterligen så fokuserar Google mycket kring säkerheten där. Hoppas att Google fortsätter att hålla det så öppet och flexibelt. Det skulle vara supertrist om de låste ner det. Nu kan vem som helst vara i developer mode och ändra det mesta. Jag vet inte vad man kan och inte kan, men ärligt nu, vet ni? Har ni lekt runt med det?

Utöver i skolorna är Chromebooks populärt hos Google själva. Första Pixelbooken togs väl fram i princip bara för utvecklarna själva. Visst alla kunde köpa den är, men vem vill lägga de pengarna för en browser.

Vad menar du? Steam kan du installera redan idag. Hur väl spel fungerar vet jag inget om, är det kanske det du menar?