Blir inte klok på saknad AM4-bracket (eller vad det nu kan tänkas heta)

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på saknad AM4-bracket (eller vad det nu kan tänkas heta)

Jag köpte en HP Omen 30L som jag flyttat över till ett annat chassi och tweakat lite.

Jag stötte dock på patrull när jag skulle installera en Corsair H60 AIO kylare. Det finns ingen kylarsockel alls på moderkortet, utan bara 4 hål i kvadrat på 75mm emellan.

De monteringsdetaljer man får till H60 förutsätter en AM4-sockel, så jag köpte en aftermarket, men den passar inte alls, det är precis som om det är en 1150-sockel som ska sitta på moderkortet, men där sitter en Ryzen 5800X-cpu.

Hur tusan ska jag få tag i en sockel som passar till detta? Intelsockeln man får med H60 fungerar ej, det blir inte tillräckligt bra spänn mot CPU.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Hur tusan ska jag få tag i en sockel som passar till detta?

Vad satt det för typ av kylare där innan, en dålig luftkylare? Om HP själva säljer någon variant av datorn med AIO-kylare och denna är en ren referensdesign från Asetek kanske du kan få tag i monteringsanordningen från dem och använda med annan kylare med samma typ av pumpblock.

Annars är nog det tråkiga svaret att det inte går utan någon egen MacGyver-lösning. Typ vad denna kille gör:

https://www.youtube.com/watch?v=QXvU18k10io

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Vive la liberté!

Både exempelvis HP och Lenovo har moderkort som är AM4, men monteringshål för kylningen motsvarande 115X-socket.
Blir det inte tillräckligt bra tryck med monteringen för 115X med H60 blir det att skaffa täckbrickor, M3-skruv och ev mutter och göra en egen monteringsanordning.
Det borde gå till exempel att skruva M3-skruv direkt i Corsair-bracketen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vad satt det för typ av kylare där innan, en dålig luftkylare? Om HP själva säljer någon variant av datorn med AIO-kylare och denna är en ren referensdesign från Asetek kanske du kan få tag i monteringsanordningen från dem och använda med annan kylare med samma typ av pumpblock.

Annars är nog det tråkiga svaret att det inte går utan någon egen MacGyver-lösning. Typ vad denna kille gör:

https://www.youtube.com/watch?v=QXvU18k10io

Tack för länken. Får kika på den.

Skrivet av Apanx:

Både exempelvis HP och Lenovo har moderkort som är AM4, men monteringshål för kylningen motsvarande 115X-socket.
Blir det inte tillräckligt bra tryck med monteringen för 115X med H60 blir det att skaffa täckbrickor, M3-skruv och ev mutter och göra en egen monteringsanordning.
Det borde gå till exempel att skruva M3-skruv direkt i Corsair-bracketen

Misstänkte detta, men hoppades på en enkel förklaring. Inga större problem egentligen, eftersom originalkylaren är helt ok, men hade varit kul att kunna välja något annat. Då vet jag iaf att jag kan jaga ikapp och fulfixa själv och behöver inte lägga tid på att googla en officiell lösning.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Har köpt hem lite blandade plastbrickor osv. Frågan är man kanske skulle satsat på en rejäl traditionell kylflänsmodell istället. Vi får se.

Visa signatur