Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Har Ubiquiti inget logverktyg för att analysera FW-loggar i realtid? Motsvarande t ex Checkpoints SmartConsole. Tänker att jag inte kan vara den första som förväntar sig att det ska finnas hos en modern FW.
Typ Tid Regel Source Destination Port Åtgärd osv

Du är inte den första som förundrats över det, men visst är det märkligt att en så pass grundläggande sak saknas i den förövrigt på många sätt väldigt trevliga unifi-controllern.

Permalänk
Medlem

Hej alla, haft problem med mitt nätverk och behöver en POE switch för att få det att funka.

Någon som säljer en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej alla, haft problem med mitt nätverk och behöver en POE switch för att få det att funka.

Någon som säljer en?

Webhallen har endast 2st Lite kvar. Verkar vara slutsålda på många ställen då vänta inte för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Webhallen har endast 2st Lite kvar. Verkar vara slutsålda på många ställen då vänta inte för länge.

Tack, men verkar som att USW-Lite-16-POE endast har en strömbudget på 42W 😩🥺

Skulle behöva 55W (min förra switch var en 24 portars 250W)

Har lyckats låna en Switch Flex som kräver POE++ och som delar ut 4st POE+ 😅

Men en större switch skulle vara bra senare för en permanent lösning.

Sitter o kollar på en USW-24-PoE men den känns så jävla klen men 95W 🤣😅😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Tack, men verkar som att USW-Lite-16-POE endast har en strömbudget på 42W 😩🥺

Skulle behöva 55W (min förra switch var en 24 portars 250W)

Har lyckats låna en Switch Flex som kräver POE++ och som delar ut 4st POE+ 😅

Men en större switch skulle vara bra senare för en permanent lösning.

Sitter o kollar på en USW-24-PoE men den känns så jävla klen men 95W 🤣😅😅

Unifi USW-24-PoE verkar ju rätt trevlig, dock har den ju för priset väldigt snål PoE-budget. Men man får ju tänka på att den är framtagen för att vara ljudlös.

Men varför inte titta på begagnad switch? Här är några exempel, visserligen inte unifiswitchar:

https://www.tradera.com/item/121405/525554880/zyxel-gs1910-24...

https://www.tradera.com/item/121405/525071060/cisco-sg300-28p
Jag har själv en Cisco SG500-52p som jag köpte för omkring en tusenlapp för ett par år sedan, den har funkat kanonbra.

https://www.tradera.com/item/121405/522322904/hp-procurve-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Unifi USW-24-PoE verkar ju rätt trevlig, dock har den ju för priset väldigt snål PoE-budget. Men man får ju tänka på att den är framtagen för att vara ljudlös.

Men varför inte titta på begagnad switch? Här är några exempel, visserligen inte unifiswitchar:

https://www.tradera.com/item/121405/525554880/zyxel-gs1910-24...

https://www.tradera.com/item/121405/525071060/cisco-sg300-28p
Jag har själv en Cisco SG500-52p som jag köpte för omkring en tusenlapp för ett par år sedan, den har funkat kanonbra.

https://www.tradera.com/item/121405/522322904/hp-procurve-swi...

Tack så mycket! gs1910 Såg väldigt fin ut o lär passa i min rack 🤣😂😅
Jag gillar ju själva unifi systemet att få kontroll över hela nätverket samt att kunna sätta olika vlan regler för de olika portarna (IoT nätverk osv).

Aldrig testat att koppla upp annan hårdvara in i Unifis ekosystem. Hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Satte upp ett enkel uppsättning i ett hus som endast krävde en nätkabel. Fungerade väldigt bra
2 UniFi 6 Lite Accesspunkt
1 UniFi Cloud Key Gen2 Plus
1 UniFi USW Lite 16 PoE 45W

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Tack så mycket! gs1910 Såg väldigt fin ut o lär passa i min rack 🤣😂😅
Jag gillar ju själva unifi systemet att få kontroll över hela nätverket samt att kunna sätta olika vlan regler för de olika portarna (IoT nätverk osv).

Aldrig testat att koppla upp annan hårdvara in i Unifis ekosystem. Hur funkar det?

Det är ju inga konstigheter att använda inifi-produketer och icke uinfi-produkter i samma nätverks, det är ju bara att konfigureringen av icke-unifiprodukter sker ju vanligtvis i dess inbyggda web-gränssnitt istället för i unifi-controllern.

Jag kör själv pfSense som router/brandvägg och Cisco SG500-52p switch, och sen Unifi accesspunkt med unifi-controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Satte upp ett enkel uppsättning i ett hus som endast krävde en nätkabel. Fungerade väldigt bra
2 UniFi 6 Lite Accesspunkt
1 UniFi Cloud Key Gen2 Plus
1 UniFi USW Lite 16 PoE 45W

Ingen USG då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Aldrig testat att koppla upp annan hårdvara in i Unifis ekosystem. Hur funkar det?

Switchar från andra tillverkare visas inte i Unify Controller men dom fungerar i övrigt. Vill du få överblicken och möjligheten att managera allt från Unify Controllern är det nog tyvärr Ubiquitis svissar som gäller. Har själv nyligen plockat bort några från andra tillverkare av just den anledningen.

Någon som provat G4-PRO-ringklockan än? Verkar inte riktigt ha kommit ut än men sett lite early access på tuben.

Permalänk
Medlem

Wow, man har klagat och väntat i 5år på att Ubiquiti ska låta användaren titta på FW-loggar. Ärlig talat, hur felsöker folk utan att ett vettigt verktyg? Taila och pipa loggar för hand och titta i realtid? Galet. Besviken på Ubiquiti.
https://community.ui.com/questions/USG-Firewall-Logs/24591d62...

En annan sak jag stör mig på är tillförlitligheten. Ibland tycker Unify att en enhet(dator etc) är vaken och aktiv på nätverket och ibland inte. Trots att enheten är framför mig och är igång och snackar för fullt. Ubiquiti verkar vara mycket för att det ska se coolt ut men går oftast att lita på ibland varje gång Var inte meningen att bli en Ubiquiti rant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Ingen USG då?

Nej det fanns redan något liknande men inte från Ubiquiti. Sen börjar väl just USGn bli lite till åren och borde ersättas kan jag tycka. Tanken kanske är att Dream Machinen ska göra det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Mitt wifi har konstigt nog blivit riktigt segt det senaste. Men kan inte förklara det har inte installerat nått nytt hemma eller så.
När man sitter på datorn eller kollar serier eller annat på tv över kabel är det inte konstigheter.
Vi märker det när vi surfar på mobilerna.

Har försökt att starta om både min ap och dream routern men inte gjort nån skillnad.
Vad är nästa steg för att felsöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Mitt wifi har konstigt nog blivit riktigt segt det senaste. Men kan inte förklara det har inte installerat nått nytt hemma eller så.
När man sitter på datorn eller kollar serier eller annat på tv över kabel är det inte konstigheter.
Vi märker det när vi surfar på mobilerna.

Har försökt att starta om både min ap och dream routern men inte gjort nån skillnad.
Vad är nästa steg för att felsöka?

Prova fabriksåterställa med senaste update

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Ärlig talat, hur felsöker folk utan att ett vettigt verktyg?

När jag behövt göra något litet plockar jag ut loggarna från enheten.
När jag behövt göra något ordentligt gör jag som de skriver, d.v.s exporterar syslogen. Då kan du ju köra in det i vilket verktyg som helst.

Permalänk
Medlem

Tror inte någon skrivit det o tråden ännu, men u6 Enterprise AP presenterades för en vecka sedan, äntligen wifi 6e samt 2.5gbpsc ethernet.

Permalänk

Någon som vet vad skillnad mellan gamla Ubiquiti AC Lite och nya Ubiquiti UniFi 6 Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet vad skillnad mellan gamla Ubiquiti AC Lite och nya Ubiquiti UniFi 6 Lite?

Unifi 6 Lite har stöd för WiFi 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet vad skillnad mellan gamla Ubiquiti AC Lite och nya Ubiquiti UniFi 6 Lite?

I stort Wifi 6 vs Wifi 5. Allt med wifi 6 är lite bättre än wifi 5. Köp inte wifi 5 produkter idag om du kan välja wifi 6 imo.
En snabb Googling:
https://www.theinterface.uk/2021/02/15/ubiquiti-unifi-ac-lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet vad skillnad mellan gamla Ubiquiti AC Lite och nya Ubiquiti UniFi 6 Lite?

AC Lite kommer dessutom att bli EOL betydligt tidigare än 6 Lite

EOL = End of Life, slutar få uppdateringar och stöds inte längre i nya versioner av controllern

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av JoL_:

AC Lite kommer dessutom att bli EOL betydligt tidigare än 6 Lite

EOL = End of Life, slutar få uppdateringar och stöds inte längre i nya versioner av controllern

När blir den EOL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När blir den EOL?

Det vet man aldrig, men utan att vara säker så är väl den av deras numer äldsta supportade generation av APs. Så den är näst på tur liksom. Med det sagt, säljs den ju fortfarande av Unifi vilket innebär att den i alla fall bör supportas nåt år till. Men den lär bli EOL före 6 Lite i alla fall.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När blir den EOL?

Vad är tanken? Vill du spara pengar genom att köpa den gamla modellen eller har du flera redan?

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Det vet man aldrig, men utan att vara säker så är väl den av deras numer äldsta supportade generation av APs. Så den är näst på tur liksom. Med det sagt, säljs den ju fortfarande av Unifi vilket innebär att den i alla fall bör supportas nåt år till. Men den lär bli EOL före 6 Lite i alla fall.

Tack!

Skrivet av KAN1N:

Vad är tanken? Vill du spara pengar genom att köpa den gamla modellen eller har du flera redan?

Har haft den gamla modellen i flera år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack!

Har haft den gamla modellen i flera år nu.

För vanligt wifi surf märker du nog ingen skillnad.
Är du nöjd idag så är det ju en onödig kostnad.

Wifi 6E kommer när som helst och sedan wifi 7 om något år.
Wifi 6 är lite bättre på allt men framförallt latency och att köra flera enheter samtidigt. Spelar du över wifi kan du nog märka skillnad. Är din internethastighet typ 1000mbit märker du också skillnad.

Vad vill du uppnå med bytet?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

För vanligt wifi surf märker du nog ingen skillnad.
Är du nöjd idag så är det ju en onödig kostnad.

Wifi 6E kommer när som helst och sedan wifi 7 om något år.
Wifi 6 är lite bättre på allt men framförallt latency och att köra flera enheter samtidigt. Spelar du över wifi kan du nog märka skillnad. Är din internethastighet typ 1000mbit märker du också skillnad.

Vad vill du uppnå med bytet?

Okej tack för svar! Vill få bättre räckvidd. Har under 500mbit så det är inte så nödvändigt med det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej tack för svar! Vill få bättre räckvidd. Har under 500mbit så det är inte så nödvändigt med det bästa.

Då kanske det är bättre med att komplettera med en till istället för att sprida ut dem bättre på ytan som de ska täcka.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Då kanske det är bättre med att komplettera med en till istället för att sprida ut dem bättre på ytan som de ska täcka.

/z

Som Zonar skrev så är det "normala" att lägga till en AP om räckvidden inte är bra nog. Det finns inga magiska APs som går dubbelt så långt då det är reglerat hur stark signal man får använda. Wifi 6 lite maxar 500Mbit utan problem med full mottagning och kan med 160 Mhz bandet maxa 1Gbit. https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review

Men vill du bara byta ut befintlig/a för lite bättre räckvidd har du ju deras Wifi 6 LR modell. Den ska enligt test få märkbart bättre hastighet längre bort, men allt beror ju på just dina väggar mm.
https://eu.store.ui.com/products/unifi-6-long-range-access-po...

Permalänk
Inaktiv

Som kuriosa:
(För er som är lika usla på Engelska som jag är)
Ubiquity (omnipresence)= allestädesnärvaro, allnärvaro

(vilket "egentligen" är ett riktigt bra namn på Wifi-utrustning, även om det inte går att stava till!), IMO!

Permalänk
Medlem

Jag har installerat UniFi på en laptop. Har kopplat laptopen till en switch. Har adoptat switchen och den har fått en IP. Jag har anslutit en AP till switchen. Den lyckas jag inte adopta. Den får samma IP som switchen får. Har forgettat, resettat och re-adoptat både switch och AP, flera gånger. Gör ingen skillnad, blir samma resultat oavsett jag konfigurerat om nätverk och DHCP-server. Någon som gillar att felsöka tillsammans?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570