Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Jag vet inte vad jag har för "gav" vad betyder ens det?
Anledningen att jag har just 10 aktier hos SAS var för att det känns som en tillräckligt låg summa pengar som jag har råd att förlora utan att det gör mig något
Jag är en "Småsparare" tror jag det kallas, väldigt ny när det kommer till fonder och aktier, vill inte lägga mer än jag har råd att förlora på något alls

Vad är ens poängen med att köpa aktier för 15 kr? Du borde inte investera alls utan endast satsa din tid på att öka din inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Med tanke på att danska regeringen och den svenska äger ~40% så kommer de skjuta in mer pengar än vid vanliga bolag. Tror inte det kommer konka på ett bra tag.
Dock är det ingen aktie jag skulle rekommendera att köpa. Ser ingen lönsamhet de närmsta åren.

Det är bara att titta på Telia som gått kräftgång sedan lansering.
Bolag där staten är inblandad ska man hålla sig borta ifrån enligt mina erfarenheter.

Det är lite orättvist att jämföra med Telia, nu kanske dom inte är en dröm sett ur synvinkeln att börskursen är allt. Ser man istället till direktavkastning så är Telia riktigt bra, dom har legat stabilt över 5% bra länge nu.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Det är lite orättvist att jämföra med Telia, nu kanske dom inte är en dröm sett ur synvinkeln att börskursen är allt. Ser man istället till direktavkastning så är Telia riktigt bra, dom har legat stabilt över 5% bra länge nu.

Visst är det hög direktavkastning, men det ska man inte stirra sig blind på. Det är såhär småsparare blir lurade

Som ex:
Har du köpt Telia vid introduktionskurs och återinvesterat varje utdelning har det ändå gått sämre än index. Inget bra betyg min mening.

Index: 462%
Telia: -53%

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5479/telia-compan...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Visst är det hög direktavkastning, men det ska man inte stirra sig blind på. Det är såhär småsparare blir lurade

Som ex:
Har du köpt Telia vid introduktionskurs och återinvesterat varje utdelning har det ändå gått sämre än index. Inget bra betyg min mening.

Index: 462%
Telia: -53%

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5479/telia-compan...

Håller med om att börsintroduktionen av Telia var usel. Jag har inte följt aktien på väldigt länge, men OM det är så att de ligger stabilt på 5% direktavkastning så är det ju en viktig faktor som du missar när du bara jämför nuvarande kurs med introduktionskursen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Med tanke på att danska regeringen och den svenska äger ~40% så kommer de skjuta in mer pengar än vid vanliga bolag. Tror inte det kommer konka på ett bra tag.
Dock är det ingen aktie jag skulle rekommendera att köpa. Ser ingen lönsamhet de närmsta åren.

Det är bara att titta på Telia som gått kräftgång sedan lansering.
Bolag där staten är inblandad ska man hålla sig borta ifrån enligt mina erfarenheter.

Viktigt att komma ihåg att du som investerare fortfarande kan förlora det mesta, eller alla, dina investerade pengar även om bolaget inte går i konkurs. Kolla t ex utspädningen i "Norwegian Air Shuttle". Minus 99.9% på tre år trots att bolaget inte gick i konkurs. Jag tror man får räkna med att om staten räddar ett bolag så kommer de rädda bolaget, inte investerarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har börjat spara i svenska aktier sedan Januari i år.
Har tidigare endast sparat i fonder och kryptovalutor.
Det jag tycker är svårt är att få till en någorlunda balanserad aktieportfölj.
Har tänkt ha ett tiotal aktier i portföljen där 30% skall vara stabila, beprövade bolag, 30% bolag med intressant kursutveckling och 30% bolag med intressant produkt/miljö/energi.

De jag investerat i än så länge:
Svolder
Axfood
SBB
Veteranpoolen

Cell impact. En väldigt intressant produkt på vätgassidan.
Chargepanel Ny aktie som jag tror på. Elbilar lär behöva någonstans att ladda
Soltech energy. Solpaneler tror jag på

Misen energy. Ok....här föll miljötänket, den intressanta kursutvecklingen fick styra.

De jag funderar på att investera i är:
Boliden
Volvo Cars.

Som sagt, det är jättesvårt att hitta balans, jag funderar även på någon aktie inom medicin/sjukvård, typ Getinge B.
Några reflektioner om min portfölj?

EDIT: Har även lite ETHERIUM XBT, men köper inte på mig mer där. Investerar i "riktiga" kryptovalutor på Revolut bank istället.
Har 50% Etherium och 50% Cardano (ADA)

Jag planerar att spara långsiktigt. Minst 10 år.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Håller med om att börsintroduktionen av Telia var usel. Jag har inte följt aktien på väldigt länge, men OM det är så att de ligger stabilt på 5% direktavkastning så är det ju en viktig faktor som du missar när du bara jämför nuvarande kurs med introduktionskursen.

Du missade min poäng helt och verkar inte ha läst om utdelning och återinvesteringen av utdelningen..
Det kunde lika gärna ha varit 6% och det hade varit lika illa det.

EX:
Om du börjar spara i Telia nu och återinvesterar utdelningen så är det fortfarande en sämre affär än att spara i en billig indexfond som enligt statistik går 10% varje år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag vet inte vad jag har för "gav" vad betyder ens det?
Anledningen att jag har just 10 aktier hos SAS var för att det känns som en tillräckligt låg summa pengar som jag har råd att förlora utan att det gör mig något
Jag är en "Småsparare" tror jag det kallas, väldigt ny när det kommer till fonder och aktier, vill inte lägga mer än jag har råd att förlora på något alls

Jag hade ingen aning att man kunde köpa för så små summor, men är det värt det? Äter inte avgifterna upp dom om inte vinsten?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du missade min poäng helt och verkar inte ha läst om utdelning och återinvesteringen av utdelningen..
Det kunde lika gärna ha varit 6% och det hade varit lika illa det.

EX:
Om du börjar spara i Telia nu och återinvesterar utdelningen så är det fortfarande en sämre affär än att spara i en billig indexfond som enligt statistik går 10% varje år.

Alltså nu är jag inte fantast av telia-aktien, men min fru köpte 200st vid introduktionen och haft dom hela tiden, utdelning i princip varje år. Ingen fantastisk affär på det stora hela, men pengarna har inte återinvesterats i telia heller. Hade pengarna (den initiala affären) gjort bättre nytta någon annanstans, antagligen, men hon föll för hypen som var då och vi har sen dess glömt bort dessa pengar, men utdelningen trillar stabilt in i princip varje år och de ligger inte i en ISK så innehavet i sig kostar inte skatt.

Nån dag kanske det blir värt att sälja aktien, hoppet är det sista som överger människan.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag har börjat spara i svenska aktier sedan Januari i år.
Har tidigare endast sparat i fonder och kryptovalutor.
Det jag tycker är svårt är att få till en någorlunda balanserad aktieportfölj.
Har tänkt ha ett tiotal aktier i portföljen där 30% skall vara stabila, beprövade bolag, 30% bolag med intressant kursutveckling och 30% bolag med intressant produkt/miljö/energi.

De jag investerat i än så länge:
Svolder
Axfood
SBB
Veteranpoolen

Cell impact. En väldigt intressant produkt på vätgassidan.
Chargepanel Ny aktie som jag tror på. Elbilar lär behöva någonstans att ladda
Soltech energy. Solpaneler tror jag på

Misen energy. Ok....här föll miljötänket, den intressanta kursutvecklingen fick styra.

De jag funderar på att investera i är:
Boliden
Volvo Cars.

Som sagt, det är jättesvårt att hitta balans, jag funderar även på någon aktie inom medicin/sjukvård, typ Getinge B.
Några reflektioner om min portfölj?

EDIT: Har även lite ETHERIUM XBT, men köper inte på mig mer där. Investerar i "riktiga" kryptovalutor på Revolut bank istället.
Har 50% Etherium och 50% Cardano (ADA)

Jag planerar att spara långsiktigt. Minst 10 år.

Varför Svenska aktier? Det finns många fina bolag utanför Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alltså nu är jag inte fantast av telia-aktien, men min fru köpte 200st vid introduktionen och haft dom hela tiden, utdelning i princip varje år. Ingen fantastisk affär på det stora hela, men pengarna har inte återinvesterats i telia heller. Hade pengarna (den initiala affären) gjort bättre nytta någon annanstans, antagligen, men hon föll för hypen som var då och vi har sen dess glömt bort dessa pengar, men utdelningen trillar stabilt in i princip varje år och de ligger inte i en ISK så innehavet i sig kostar inte skatt.

Nån dag kanske det blir värt att sälja aktien, hoppet är det sista som överger människan.

Det jag menar är att hon hade haft en betydligt bättre ökning av samma värde om hon haft det i en indexfond.
Nej, hon skattar inte på innehavet, men hon skattar på utdelningen (30%).. Långsiktig placering tycker jag inte man ska ha på vanligt AF-konto.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför Svenska aktier? Det finns många fina bolag utanför Sverige också.

Jo det är sant. Kan inte riktigt motivera varför, bara en känsla hamnar liksom inom "the comfortzone" på något sätt.
Eftersom det är första gången jag sparar i aktier långsiktigt är utmaningen än så länge att få den någorlunda balanserad.

Sen är det klart att jag kommer göra justeringar om något visat sig vara en dålig investering och då kanske det blir utländska aktier Är som sagt helt ny på detta och det är jättespännande.
Tajmingen med att börja spara i Aktier var ju verkligen dålig då jag köpte in mig när priset var som högst, innan dippen. Men det verkar vara på väg åt rätt håll nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det jag menar är att hon hade haft en betydligt bättre ökning av samma värde om hon haft det i en indexfond.
Nej, hon skattar inte på innehavet, men hon skattar på utdelningen (30%)..:( Långsiktig placering tycker jag inte man ska ha på vanligt AF-konto.

Nu fanns inte ISK när telia-aktien introducerades, så valet var lätt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu fanns inte ISK när telia-aktien introducerades, så valet var lätt.

Ah, tänkte inte på det!

Jag hade flyttat innehavet oavsett, även om det ska behållas i Telia

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Viktigt att komma ihåg att du som investerare fortfarande kan förlora det mesta, eller alla, dina investerade pengar även om bolaget inte går i konkurs. Kolla t ex utspädningen i "Norwegian Air Shuttle". Minus 99.9% på tre år trots att bolaget inte gick i konkurs. Jag tror man får räkna med att om staten räddar ett bolag så kommer de rädda bolaget, inte investerarna.

Beror på hur man ser det, alltså förlora allt. Som du säger så kan du bara förlora de insatta kapitalet, men om du börjar blanka så kan du förlora mer än du satsade. Vid det tillfället känns "förlora allt investerat kapital" helt okej

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Småsparare brukar normalt ha lite mer än 15kr i en aktie. Det brukar kosta mer i avgifter att ens köpa eller sälja så små ordrar. GAV är snitt-inköpspris. Köper du en aktie för 10kr och en till i samma bolag för 20kr har du ett GAV på 15kr.

Därför undrade han vad ditt gav är. Innehavet är så litet att det bara är förståeligt om du köpte in dig när aktien var mycket dyrare.

Tack för förklaringen
Jag köpte alla samtidigt och dom kostade exakt 1,50kr styck när jag köpte dom.
I skrivande stund är dom värda 1,74kr
Jag är en väldigt liten "Småsparare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Jag hade ingen aning att man kunde köpa för så små summor, men är det värt det? Äter inte avgifterna upp dom om inte vinsten?

Det stod att avgiften var noll kronor för att gör köpet, på vissa aktier står det så för mig, vet inte varför men det kanske är för att jag är så ny att dom vill fresta mig att handla saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Det stod att avgiften var noll kronor för att gör köpet, på vissa aktier står det så för mig, vet inte varför men det kanske är för att jag är så ny att dom vill fresta mig att handla saker

Upp till 50k:- totalt sparande på Avanza är det courtage- och avgiftsfritt.

https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/courtage...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Thriss:

Toppenvideo! Tusen tack för inspo!

Jag valde nu att lägga in 90% av mina besparingarna på avanza och har sedan tidigare samlat en hel bunte diversifierade fonder med olika inriktningar och geografisk spridning i världen. Ungefär så här blev det:

- ~60% Sverige
- ~40% USA och Europa
- Helt undvikit Ryssland och Kina (förutom när de tillhör globalt index)

Det blev 12 olika fonder totalt enligt ovan fördelning. Flera av fonderna ligger även ganska nära index så jag slipper att pricka in en sektor som jag ändå inte är insatt i, med några undantag. De har inte heller för stort överlapp i vilka aktier som ingår i respektive fond.

Så nu ska jag väll inte bry mig om för mycket om vad som händer på börsen, utan pengarna får jobba där de redan ligger! Förväntar mig inga snabba pengar, utan nu är det det långa spelet som väntar Jag har dock en liten klump pengar kvar vid sidan om för att eventuellt trycka in om en spännande aktie lanseras eller nått.

Disclaimer:
Jag baserar inte min investering av mina besparingar på en enda youtube video, utan detta är något som legat och grott i sinnet under ca 2-3 års tid, med en gradvis ansamling av kunskap (och mod).

Tänk på att det är bra att sprida investeringen över tid också, helst med automatiskt månadsspar, så att du fortsätter köpa andelar. Då behöver du inte timea börsen, utan du köper automatiskt lite grann ibland när det billigare och ibland när börsen står högre, men snittet är ju historiskt bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Tack för förklaringen
Jag köpte alla samtidigt och dom kostade exakt 1,50kr styck när jag köpte dom.
I skrivande stund är dom värda 1,74kr
Jag är en väldigt liten "Småsparare"

Du skulle tjäna mer på att samla burkar på stan 1 timme än vad du kommer tjäna på dina SAS-aktier på en livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Du skulle tjäna mer på att samla burkar på stan 1 timme än vad du kommer tjäna på dina SAS-aktier på en livstid.

Alla måste börja någonstans. Jag kan tycka att det är bra att leka runt lite på börsen med struntsummor när man inte har något egentligt kapital (t.ex. när man pluggar) för att få lite vana till när man senare har det. Kan vara en bra sak att göra även om man redan har större kapital men känner sig nervös inför börshandel.

@Stan Carley Kanske inte är bästa strategin dock att köpa en akite bara för att den är så billig att det inte gör något om den konkar. Den är ju om något billig just för att marknaden tror att framtidsutsikterna är riktigt dåliga. Det är antagligen inget man vill sikta på att investera större belopp i, speciellt om man är mer rädd för att förlora pengar än genomsnittsinvesteraren.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Du skulle tjäna mer på att samla burkar på stan 1 timme än vad du kommer tjäna på dina SAS-aktier på en livstid.

Köper nog inte aktier i SAS för att bli rik, snarare som en kul grej för att se hur det fungerar att köpa aktier

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Köper nog inte aktier i SAS för att bli rik, snarare som en kul grej för att se hur det fungerar att köpa aktier

Då är det bra att du gör det med lite pengar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Då är det bra att du gör det med lite pengar!

Har också köpt lite SAS aktier. De går inget bra =), men det är den lilla delen som jag har för att jag måste skruva. De stora summorna hamnar på indexfonder och branchfonder. Tänkte på någon som skrev här att han hade köpt 100K globalfonder för att sedan sälja nån dag senare då det hade gått ned lite och en annan som viktade om till räntefonder då det hade skakat lite.

"Sitt still i båten" har aldrig varit mer aktuellt än nu. Låt bli att trade:a med fonder (om inte ETFer) för det är ju långsamma instrument. Trade:a aktier om man är sugen på det.

Loggade in på Avanza och det visade sig att när min son som föddes 18/11 så köpte jag 655 SAS -aktier (1000kr). 15/12 så hade innehavet gått ned 22,58% och idag när jag loggade in så stod det på plus 13,61%. Klart jag tänkte .. FAN nu går skiten ned, men på sikt går det upp.

Permalänk
Medlem

Tror det bästa med investering är att man lär sig spara.

För mig är spara nyckeln till en skön framtid, börsen är ett verktyg för att upprätthålla mitt sparande.

Till alla er som ger er in första gången på börsen, sätt upp ett sparmål på ett år och bestäm hur mycket du måste lägga undan varje månad för att nå det. Skit i hur börsen går och fokusera på sparandet.
Börja med en index fond med låg avgift, eller pilla med aktier om du tycker det verkar spännande, men se till för sjutton att läsa på om företaget innan du väljer att investera.

Lycka till allesammans med ert sparande!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Har också köpt lite SAS aktier. De går inget bra =), men det är den lilla delen som jag har för att jag måste skruva. De stora summorna hamnar på indexfonder och branchfonder. Tänkte på någon som skrev här att han hade köpt 100K globalfonder för att sedan sälja nån dag senare då det hade gått ned lite och en annan som viktade om till räntefonder då det hade skakat lite.

"Sitt still i båten" har aldrig varit mer aktuellt än nu. Låt bli att trade:a med fonder (om inte ETFer) för det är ju långsamma instrument. Trade:a aktier om man är sugen på det.

Loggade in på Avanza och det visade sig att när min son som föddes 18/11 så köpte jag 655 SAS -aktier (1000kr). 15/12 så hade innehavet gått ned 22,58% och idag när jag loggade in så stod det på plus 13,61%. Klart jag tänkte .. FAN nu går skiten ned, men på sikt går det upp.

Ingen kan ju vara säker på vart det går, men jag vill inte äga SAS på till nuvarande priset iaf 🤷‍♂️

Permalänk

Någon som har bra koll på Intel? P/E 9

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

Nu har vi haft uppgång i snart en vecka och USA likaså som Sveriges index brukar följa. Idag tar vår regering beslut om att ta bort en hel del restriktioner efter pandemin även om det inte gäller förrän den 9/2 och USA säger att det nog inte ska bli något krig i Ukraina.
Så varför i helvete backar börsen för?

Vissa företag som inte visat tillräckligt bra resultat men mina aktier backar likförbannat fast de inte ens släppt rapport.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Nu har vi haft uppgång i snart en vecka och USA likaså som Sveriges index brukar följa. Idag tar vår regering beslut om att ta bort en hel del restriktioner efter pandemin även om det inte gäller förrän den 9/2 och USA säger att det nog inte ska bli något krig i Ukraina.
Så varför i helvete backar börsen för?

Vissa företag som inte visat tillräckligt bra resultat men mina aktier backar likförbannat fast de inte ens släppt rapport.

Marknaden är överköpt efter fyra dagars rally i USA, Meta(FB) släppte en dålig rapport och är minus 22% aftermarket. Sedan är inte marknaden logisk jämt..

Därför man ska ha en globalfond, månadsspar och bara titta in dagen du behöver pengarna (jag lever inte som jag lär)

Permalänk
Medlem

Fasen, där rök en hel del stålar igen med facebook.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB