Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Oh tack för tydlig förklaring
Så trots att Djurgården egentligen heter "Djurgårdens Elitfotboll AB" så betyder det altså INTE per atomatik att man kan köpa deras aktier bara för att det står AB på slutet?
Känner mig väldigt lost i den här världen men tack för att du tar dig tid att svara!

Ja precis ett Aktiebolag bestämmer själv om de vill vara noterade eller inte.
Alla bolag är från en början onoterade, inte tvärtom.

IKEA är ett bra exempel på ett jättestort bolag men det går ändå inte att handla på Avanza då dem är ett "privat bolag".

Rekommderar att du läser lite artiklar på Avanza:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin.html

Kan vara bra att veta hur börsen fungerar innan du investerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hej alla, första gången jag skriver i den här tråden!

Så Federal Reserve har talat, går det upp eller ned? Går det ned snabbt eller långsiktig trend nedåt med ~20% på 1-2 år?

De planerade räntehöjningarna i steg om 0,25% ett par gånger om året känns inte så himla farligt och en rimlig åtgärd för att stävja inflationen som är jäkligt hög just nu där borta. Men jag kan även tänka mig att det blir en höna av en fjäder och alla överreagerar på det och ser den inkrementala ökningen som kollektivt självmord med börs-panik som resultat. Jag tror dock att det blir en större effekt av att de tänker sluta knuffa in pengar i systemet och stimulera det som de gjort sedan covid, men or ju oklart vilken takt denna åtgärd blir. Men som vanligt är det mycket "tro" och lite vetande. Börsen för småspararen är minst sagt känslostyrd.

Är det dags att gå in i dippen som varat de senaste 2-3 månaderna (allt har ju inte dippat, men generell trend) eller dyker det mer närmsta veckan/veckorna? Tid på börsen är ju det som historiskt är viktigast, men om vi bara tittar på en krasch/dipp som ett problem att lösa, hur lång tid tar det generellt för börsen att återhämta sig efter en krasch?

Just nu har jag inte en krona på börsen så är lättare att vara objektiv och inte så känslosam i resonerandet men om det blir ett repeat på de två senaste covid-åren med all-time-high gång på gång så vore det ju kul att få ta del av den kakan. Kanske dags för krypto, även om det dyker mer så känner jag att det finns goda marginaler med tanke på det just nu låga ingångsvärdet.

Jag tror den här videon är perfekt för dig

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Med tanke på att fler och fler länder börjar diskutera vätgas som ett sätt att lagra el, plus att fler och fler biltillverkare börjar göra prototypmodeller, samt att ett av våra kärnkraftverk hoppar på och börjar tillverka vätgas plus att flera nya vätgasfabriker är under uppbyggnad, har jag börjat spana på aktier kopplat till vätgas.
Köpte in mig idag på Cell impact. Hittar ingen annan aktie som enbart inriktar sig mot produktion av vätgas, helst svensk.
Jag tror att vätgas har möjligheter att bli något bra.
Att det är en "grön" aktie är ju bra.
Vad tror ni?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tesla aktie har gått ner till 850 dollar. Vad händer där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Med tanke på att fler och fler länder börjar diskutera vätgas som ett sätt att lagra el, plus att fler och fler biltillverkare börjar göra prototypmodeller, samt att ett av våra kärnkraftverk hoppar på och börjar tillverka vätgas plus att flera nya vätgasfabriker är under uppbyggnad, har jag börjat spana på aktier kopplat till vätgas.
Köpte in mig idag på Cell impact. Hittar ingen annan aktie som enbart inriktar sig mot produktion av vätgas, helst svensk.
Vad tror ni?

Det är extremt låg verkningsgrad att omvandla vatten till vätgas och sedan förbränna (~1/3) så skulle hellre fundera på bolag som kan bygga lagring eller leverera råmaterial till tankarna som täcker större delen av EU (det talas om att vätgas skall brännas när det inte blåser istället för rysk gas, är nog en dröm men inget hindrat politiker så kan potentiellt bli gigantiska subventioner från Corono triljarderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är extremt låg verkningsgrad att omvandla vatten till vätgas och sedan förbränna (~1/3) så skulle hellre fundera på bolag som kan bygga lagring eller leverera råmaterial till tankarna som täcker större delen av EU (det talas om att vätgas skall brännas när det inte blåser istället för rysk gas, är nog en dröm men inget hindrat politiker så kan potentiellt bli gigantiska subventioner från Corono triljarderna.

Grejen är ju att det inte verkar vara bara en dröm då flera stater redan börjat se på vätgastillverkning i samband med elproduktion.
även i Sverige https://www.mynewsdesk.com/se/uniper/pressreleases/okg-saelje...
El är ju väldigt svårt att lagra, det enda som finns idag är batterier eller genom vätgas. Med tanke på hur mycket mer praktiskt det är med vätgas, transporter osv, tycker jag det verkar väldigt väldigt osannolikt att det kommer stå batteriparker runt våra elkraftverk.
Jag tycker denna marknaden är väldigt intressant. Sjöfarten kommer att få prova på vätgas som drivmedel inom kort. Ett vätgas verk byggs just nu i Göteborgs hamn för detta.

Denna marknad tycks ha blivit "bortglömd" medans det planeras och byggs i hela landet.
Jag tycker det verkar väldigt intressant.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Grejen är ju att det inte verkar vara bara en dröm då flera stater redan börjat se på vätgastillverkning i samband med elproduktion.
även i Sverige https://www.mynewsdesk.com/se/uniper/pressreleases/okg-saelje...
El är ju väldigt svårt att lagra, det enda som finns idag är batterier eller genom vätgas. Med tanke på hur mycket mer praktiskt det är med vätgas, transporter osv, tycker jag det verkar väldigt väldigt osannolikt att det kommer stå batteriparker runt våra elkraftverk.
Jag tycker denna marknaden är väldigt intressant. Sjöfarten kommer att få prova på vätgas som drivmedel inom kort. Ett vätgas verk byggs just nu i Göteborgs hamn för detta.

Denna marknad tycks ha blivit "bortglömd" medans det planeras och byggs i hela landet.
Jag tycker det verkar väldigt intressant.

Här kan du se vilka tillämpningar som är mest realistiska samt vilka alternativ det finns (om det finns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Tesla har gått upp 1300 % på tre år, ganska väntat att detta skulle ske va?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jag tror den här videon är perfekt för dig
https://youtu.be/Zpthvpy3UKg

Toppenvideo! Tusen tack för inspo!

Jag valde nu att lägga in 90% av mina besparingarna på avanza och har sedan tidigare samlat en hel bunte diversifierade fonder med olika inriktningar och geografisk spridning i världen. Ungefär så här blev det:

- ~60% Sverige
- ~40% USA och Europa
- Helt undvikit Ryssland och Kina (förutom när de tillhör globalt index)

Det blev 12 olika fonder totalt enligt ovan fördelning. Flera av fonderna ligger även ganska nära index så jag slipper att pricka in en sektor som jag ändå inte är insatt i, med några undantag. De har inte heller för stort överlapp i vilka aktier som ingår i respektive fond.

Så nu ska jag väll inte bry mig om för mycket om vad som händer på börsen, utan pengarna får jobba där de redan ligger! Förväntar mig inga snabba pengar, utan nu är det det långa spelet som väntar Jag har dock en liten klump pengar kvar vid sidan om för att eventuellt trycka in om en spännande aktie lanseras eller nått.

Disclaimer:
Jag baserar inte min investering av mina besparingar på en enda youtube video, utan detta är något som legat och grott i sinnet under ca 2-3 års tid, med en gradvis ansamling av kunskap (och mod).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ghost93:

En orolig marknad premierar värdebolag medan framtidshopp förlorar intresse.
Tesla går bra och så - men värdet aktien handlas på bygger på vad företaget kommer kunna leverera om flera år - om allt går som det ska i flera år i rad.

I oroliga tider blir framtida förhoppningar mindre inressanta. Vinst just nu blir helt enkelt mer värt.
Hellre en fågel i näven än tio i skogen kan man väl säga ;).

Varför gör marknaden så då?
Ja dels kan räntorna gå upp för att stävja inflation. Det slår mot de företag som går på lånade pengar idag för att längre fram göra vinsterna. Och dels är det inte så säkert att allt går perfekt enligt plan i felra år i rad om marknaden viker. Det är säkrare att ha pengarna hos de som redan nu ger vinst även om tillväxten inte är lika eggande.

Sedan har väl teslas värde tappat rimligheten lite också. De tar helt klart marknadsandelar, köpordrarna är på max och de växer så det knakar - men att de värderas mer än typ alla andra större bilbolag i väst tillsammans... det är mindre troligt att de kommer sälja fler bilar än alla andra tillsammans inom några få år.
Om exempelvis 20 år - ja who knows (tror ingen biltillverkare kommer bli så dominant men vem vet). Men att redan idag prisa in ett förväntat scenario om 20 år är aningen förhastat. Så värderingen har haft en del luft.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Verkligheten har väl hunnit ikapp, skulle gissa att investerarna inte va nöjda med att även Tesla känner av svårigheterna i att få fram material och komponenter och varnade att det var vad som begränsade tillväxten. Tidigare har dom gynnats av att dom lyckats trycka ut fler bilar medans andra lidit av komponentsbrist. Kan inte Tesla längre kapitalisera på det läget i lika stor utsträckning, ja då blir det lägre tillväxt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Vad tror ni?

Det där är svårt alltså.
Det är en del lurigheter med vätgas.

Ja energiförlusterna för bränsleceller är en hel del större. Det gör att den processen behöver mer el än andra alternativ. I bilar blir därmed bränslet dyrare per kilometer. Meeeen man slipper de fasansfullt dyra batterierna å andra sidan.
Fördelen är att denna teknik ändå kan lagra el från exempelvis vind och sol vilket annars är svårt.

Sedan är gas svårare att flytta än både bensin och elektricitet. Högtryckstankar med väte som läcker genom det mesta kräver
dyrare utrustning.

Jag har hört argumentet att bränslecellen haft årtionden på sig att slå igenom utan att lyckas. Det ligger antagligen en anledning bakom.
Det argumentet ger jag emellertid inte så mycket för. Samma sak kunde faktiskt sägas om batteridrivna bilar som funnits i över 100 år ;). Med rätt satsningar så kan det öppnas upp nya vägar.

Men det är en lurig grej till. Majoriteten av vätet som idag framställs kommer inte från spjälkat vatten. Vätet kommer istället från fossila bränslen. Det är billigare att framställa vätet därifrån. Så det är inte riktigt en grön satsning på global nivå. Snarare något oljebolag/gasbolag är inresserade av att pusha.

För sveriges del så verkar det ju som att stålindustrin kommer behöva massiva mängder av just vätgas. Men inte för bränsleceller utan för att göra stålet. Och det ska inte komma från fossila bränslen. Så just vätgasproduktionen kommer rimligen bli stor i Sverige. Om det bara kommer tillverkas inom LKABs fabriker eller om det ger spridning till övrig teknik är svårt att säga.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Kanske beror på att dom pratat om att dom skulle bygga en bil för vanliga människor (icke miljonärer) under flera år nu men fortfarande har det inte blivit något :/
Upplever att en majoritet av västvärlden inte vill betala mer än ca $20.000 för en familjebil.
Och att då bara bygga lyxsedaner och en lyxSUV kanske inte är hållbart i längden.

Permalänk
Inaktiv

Vätgas i anslutning till vindkraft/solkraft visst, men att bränna vätgasen är ju som att gå över ån efter vatten, 3-4ggr. För vissa dagar producerar vindkraft och solkraft enorma mängder energi som man inte vet vad man ska göra med. Då är det inte fel att använda den till det.

Permalänk
Medlem

Värdet av att framställa med elektrolys vätgas, med kärnkraft eller vindkraft är för att sälja det till industri där den är råvara, istället för att som idag omvandla metangas till vätgas (och släppa ut koldioxiden dom bildas när man gör detta). Krävs något betydligt bättre än elektrolys för att vätgas ska tävla med fossila energikällor, till exempel en framtida reaktor som kör jod-svavel cykeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Aktier går inte bara upp, dom går ner ibland också.
Tesla har gått upp väldigt mycket dom senaste 2 åren.

Baserat på nuvarande kurs (2022-01-30) med en vinst per aktie på 4.9 USD så har Tesla en P/E på 173.
Får dom en vinst per aktie på 10 USD för 2022 så har dom en forward P/E på 85.

Förväntningarna är höga, och dom har mycket att leva upp till.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vätgas i anslutning till vindkraft/solkraft visst, men att bränna vätgasen är ju som att gå över ån efter vatten, 3-4ggr. För vissa dagar producerar vindkraft och solkraft enorma mängder energi som man inte vet vad man ska göra med. Då är det inte fel att använda den till det.

Alternativet till vanlig förbränningsmotor är bränsleceller som gör om vätgas till elektricitet. Sedan drivs bilen med elmotorer. Bränsleceller har verkningsgrad uppemot 70%. Osäker på totala verkningsgraden jämfört med en batteribil men tror inte det blir fullt så dåligt som du säger.

Om man nu ska investera så kanske någon tillverkare av bränsleceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Alternativet till vanlig förbränningsmotor är bränsleceller som gör om vätgas till elektricitet. Sedan drivs bilen med elmotorer. Bränsleceller har verkningsgrad uppemot 70%. Osäker på totala verkningsgraden jämfört med en batteribil men tror inte det blir fullt så dåligt som du säger.

Om man nu ska investera så kanske någon tillverkare av bränsleceller.

Jodå det har jag gjort. Köpt på mig några Cell Impact som nu faktiskt börjar röra på sig åt rätt håll Är intresserad av denna tekniken så jag kommer nog tanka på mig några varje månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Att oroa sig för att börsen går ned dag till dag är inte hälsosamt. Den här nedgången var oundviklig med tanke på hur starkt börsen gått senaste året.
Att bli förvånad över att börsen går ned är att leva i förnekelse.

Medhålles.

Vad är det som gör att börsen går ner nu, och har gjort så den senaste tiden? Rysslands krigshot mot Ukraina? Covid? Bägge? Något helt annat?

När Omikron först identifierades så gick världens börser ner, fast det var i november och borde vara inprisat nu. Krigshotet mot Ukraina är stående, och det är osäkert hur det blir (även om flera bedömare verkar räkna med att Ryssland kommer attackera på något sätt), och börserna avskyr som bekant osäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Medhålles.

Vad är det som gör att börsen går ner nu, och har gjort så den senaste tiden? Rysslands krigshot mot Ukraina? Covid? Bägge? Något helt annat?

När Omikron först identifierades så gick världens börser ner, fast det var i november och borde vara inprisat nu. Krigshotet mot Ukraina är stående, och det är osäkert hur det blir (även om flera bedömare verkar räkna med att Ryssland kommer attackera på något sätt), och börserna avskyr som bekant osäkerhet.

Dels de bitarna du är inne på men också den ökade inflationen. Ökad inflation brukar leda till att räntorna går upp, det ger dels att spara pengarna på banken blir attraktivare (och då köps färre aktier) än vad det är idag men framförallt innebär det att det blir dyrare för företag att låna pengar till investeringar vilket gör att produktionen inte ökar = värdet på bolagen förväntad inte öka i samma takt som tidigare. Då går börsen ned

Permalänk
Medlem

Tror ni SAS kommer konka eller har dom nått botten nu och kan bara gå upp igen efter pandemin? Aktien har kostat typ 1,5kr i typ 10 år nu, antingen måste dom gå under eller också börja gå med vinst, för hur länge kan ett så stort företag rulla runt på det här viset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tror ni SAS kommer konka eller har dom nått botten nu och kan bara gå upp igen efter pandemin? Aktien har kostat typ 1,5kr i typ 10 år nu, antingen måste dom gå under eller också börja gå med vinst, för hur länge kan ett så stort företag rulla runt på det här viset?

Om du kollar vilka som är största ägare i SAS så tror jag du får svar på frågan ang konkurs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Konkurs är inte enda oron för SAS. För det första måste de ju börja göra vinst igen, sedan signifikant vinst, det har de gjort förr och kommer säkert göra igen. Frågan är om hur lång tid, men sedan kan de ju eventuellt göra nyemission av aktier för att få in stålar, men då blir dina nuvarande aktier värda mindre, den risken är hög imo. Personligen skulle jag endast kanske vara intressant att köpa om den föll med 50% från nuvarande nivå, men det är ju bara min personliga analys av bolaget. Även om bolaget inte tekniskt sett går i konkurs wå om de späder ut dina aktier tillräckligt är det nästan samma sak. Permanent förlust av kapital är helt klart möjligt. Det är exakt vad som hänt med Norwegian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Med tanke på att danska regeringen och den svenska äger ~40% så kommer de skjuta in mer pengar än vid vanliga bolag. Tror inte det kommer konka på ett bra tag.
Dock är det ingen aktie jag skulle rekommendera att köpa. Ser ingen lönsamhet de närmsta åren.

Det är bara att titta på Telia som gått kräftgång sedan lansering.
Bolag där staten är inblandad ska man hålla sig borta ifrån enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du kollar vilka som är största ägare i SAS så tror jag du får svar på frågan ang konkurs.

Det är sant, jag har tio aktier hos SAS om dom skulle konka så skulle jag förlora typ 15 kronor, men som du säger så är nog risken liten att dom konkar medtanke på dom statliga ägarposterna.
Jag kan nog sitta lugnt i båten just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Det är sant, jag har tio aktier hos SAS om dom skulle konka så skulle jag förlora typ 15 kronor, men som du säger så är nog risken liten att dom konkar medtanke på dom statliga ägarposterna.
Jag kan nog sitta lugnt i båten just nu

Varför har du tio aktier? Vad har du för gav?

Permalänk
Medlem

Vad säger er kaffesump om marknaden framöver?

Jag tror att det blir en kortvarig dipp så jag fyllde på i förra veckan, utöver månadssparandet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad säger er kaffesump om marknaden framöver?

Jag tror att det blir en kortvarig dipp så jag fyllde på i förra veckan, utöver månadssparandet.

Jag fyllde också på rätt rejält, och fick en bra vinst när det började gå upp. Fortfarande på minus i år förstås, men det ser lite mer lovande ut. Har vi tur är denna uppgång ingen bull trap utan fortsätter hålla i sig.

... men ingen vet ju. :=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför har du tio aktier? Vad har du för gav?

Jag vet inte vad jag har för "gav" vad betyder ens det?
Anledningen att jag har just 10 aktier hos SAS var för att det känns som en tillräckligt låg summa pengar som jag har råd att förlora utan att det gör mig något
Jag är en "Småsparare" tror jag det kallas, väldigt ny när det kommer till fonder och aktier, vill inte lägga mer än jag har råd att förlora på något alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag vet inte vad jag har för "gav" vad betyder ens det?
Anledningen att jag har just 10 aktier hos SAS var för att det känns som en tillräckligt låg summa pengar som jag har råd att förlora utan att det gör mig något
Jag är en "Småsparare" tror jag det kallas, väldigt ny när det kommer till fonder och aktier, vill inte lägga mer än jag har råd att förlora på något alls

Småsparare brukar normalt ha lite mer än 15kr i en aktie. Det brukar kosta mer i avgifter att ens köpa eller sälja så små ordrar. GAV är snitt-inköpspris. Köper du en aktie för 10kr och en till i samma bolag för 20kr har du ett GAV på 15kr.

Därför undrade han vad ditt gav är. Innehavet är så litet att det bara är förståeligt om du köpte in dig när aktien var mycket dyrare.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600