Permalänk

Tystaste speldator under 30k?

Försöker få till en tyst (gärna inte mer än 50db vid tung belastning) speldator men är inte riktigt säker på vad jag ska välja för grejer. Har hittills kommit fram till detta bygge o tar gärna emot input.
De extra ML140-fläktarna är till för att byta ut de fläktar som följer med i chassit. Utgår från att de inte är särskilt tysta.

Permalänk
Medlem

Den där kylaren är helt overkill för processorn, storleken gör bara att pumpen behöver gå hårdare = potentiellt mer ljud. Kör på den biffigaste noctua kylaren som finns istället.
Sen tror jag inte heller define 7 chassit har taskiga fläktar, skapa en custom fläktprofil i bios istället om de låter.

Suger på att stava
Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Den där kylaren är helt overkill för processorn, storleken gör bara att pumpen behöver gå hårdare = potentiellt mer ljud. Kör på den biffigaste noctua kylaren som finns istället.
Sen tror jag inte heller define 7 chassit har taskiga fläktar, skapa en custom fläktprofil i bios istället om de låter.

Tack för infon. Jag har valt kylaren eftersom jag har en äldre variant (Corsair Hydro H110i, säljs inte längre) just nu i mitt bygge o den är knäpptyst efter att jag satte in ML140-fläktar i den. De fläktarna följer med som standard i det här byggets föreslagna kylare.
Vad tänker du om att ta 240-varianten av den föreslagna kylaren, alltså två fläktar bara?

Vilken är den biffigaste Noctua? Är vanlig kylare verkligen tystare per kyleffekt än en vattenkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkstore:

Tack för infon. Jag har valt kylaren eftersom jag har en äldre variant (Corsair Hydro H110i, säljs inte längre) just nu i mitt bygge o den är knäpptyst efter att jag satte in ML140-fläktar i den. De fläktarna följer med som standard i det här byggets föreslagna kylare.
Vad tänker du om att ta 240-varianten av den föreslagna kylaren, alltså två fläktar bara?

Vilken är den biffigaste Noctua? Är vanlig kylare verkligen tystare per kyleffekt än en vattenkylare?

En vanlig kylare är tystare eftersom den inte har någon pump.
Personligen hör jag nästan aldrig pumpen, endast om fläktarna går på 20% och det är knäpptyst i rummet.

En bra fläktkurva/profil är viktigare än dyra fläktar för att få en tyst dator. Ska du ändå köpa nytt så passa på att köpa ett par fina fläktar. Corsair ML är bra men ganska dyra fläktar. Men det är väl sak samma om du ska spendera cirka 30K.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkstore:

Tack för infon. Jag har valt kylaren eftersom jag har en äldre variant (Corsair Hydro H110i, säljs inte längre) just nu i mitt bygge o den är knäpptyst efter att jag satte in ML140-fläktar i den. De fläktarna följer med som standard i det här byggets föreslagna kylare.
Vad tänker du om att ta 240-varianten av den föreslagna kylaren, alltså två fläktar bara?

Vilken är den biffigaste Noctua? Är vanlig kylare verkligen tystare per kyleffekt än en vattenkylare?

Skulle själv inte gå högre än 240 kylare. Anledningen till att luftkylare ofta är tystare är att när fläktarna inte jobbar hårt så är pumpljudet ofta dominerande, fast det beror extremt mycket på modellen och även där finns det varation.
Biffigaste noctua är vad jag minns nh-d15.

50 dB (antar du menar A-vägd ljudtrycksnivå på 1m avstånd) är faktiskt inte så svårt att nå, citera mig inte på det här men skulle nog satsa på att den datorn du specat inte överstiger 40dB(A) vid spelande.

Permalänk
Medlem

Tog för skojs skull en ljudnivåmätare och kollade min dator som verkligen inte är ljudoptimerad (7 flätar som alla går på max (vissa dock med motstånds adaptrar) samt ett gammalt gtx 980 ti), och körde ett tungt spel.
Resultatet landade på 37.2 dB(A) 1m ifrån.
Sitter precis brevid min burk och vid mitt öra var det 40.1 dB(A) och grafikkortet var klart dominerande.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Skulle själv inte gå högre än 240 kylare. Anledningen till att luftkylare ofta är tystare är att när fläktarna inte jobbar hårt så är pumpljudet ofta dominerande, fast det beror extremt mycket på modellen och även där finns det varation.
Biffigaste noctua är vad jag minns nh-d15.

50 dB (antar du menar A-vägd ljudtrycksnivå på 1m avstånd) är faktiskt inte så svårt att nå, citera mig inte på det här men skulle nog satsa på att den datorn du specat inte överstiger 40dB(A) vid spelande.

Jag håller bara mobilen med en ljud-app typ 30 cm från datorn. Det är i princip samma avstånd som jag sitter vid liksom. Då ser jag gärna att det är under 50 db. Köpte en Webhallen-dator tidigare i januari som jag lämnade tillbaks då den lät mycket när jag spelade. Den va uppe på 60 db typ.

Jag antog att vatten alltid va mer kylning per db, men om så inte är fallet så är det ju absolut värt att se om Noctua är nåt att ha istället.

Permalänk
Skrivet av ronz:

En vanlig kylare är tystare eftersom den inte har någon pump.
Personligen hör jag nästan aldrig pumpen, endast om fläktarna går på 20% och det är knäpptyst i rummet.

En bra fläktkurva/profil är viktigare än dyra fläktar för att få en tyst dator. Ska du ändå köpa nytt så passa på att köpa ett par fina fläktar. Corsair ML är bra men ganska dyra fläktar. Men det är väl sak samma om du ska spendera cirka 30K.

Har bra erfarenhet av ML140, litar på dem. Knäpptysta i min AIO nu. Tycker inte jag hör pumpen nämnvärt på mitt bygge nu. Tror till och med elementet under mitt fönster strax bredvid låter mer än datorn även vid tung belastning.

Däremot tycker jag det är svårt att se vilka rtx-kort som är tysta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkstore:

Har bra erfarenhet av ML140, litar på dem. Knäpptysta i min AIO nu. Tycker inte jag hör pumpen nämnvärt på mitt bygge nu. Tror till och med elementet under mitt fönster strax bredvid låter mer än datorn även vid tung belastning.

Däremot tycker jag det är svårt att se vilka rtx-kort som är tysta

Större fläktar är tystare än små, så byt 360'n till en 280, så tappar du bara lite kylning, men det blir betydligt tystare.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om du har luft eller vattenkylning under belastning. Det kommer låta oavsett. Det är viktigare med ett chassi som har mycket ostrypt luftflöde.

Permalänk
Inaktiv

Noctua.

Tyvärr är grafikkortet alltid det som för mest ljud men där finns ju faktiskt en Noctua variant nu

Permalänk
Medlem

Vill du ha tyst skulle jag rekommendera ett mesh-chassi och en 280mm-h20 eller bara en Noctua D15. Av AIOs skulle jag i första hand rekommendera Corsair för ljudnivån. Den mest brutala AIO jag känner till (haft 20 olika modeller) är Corsair Hydro H115i Pro RGB, men den är nästan omöjlig att hitta idag. Kör nu en Asus Ruijin 360, ett ex som är ok. Ska du köpa nya H2os, gör mkt research på ljudnivån, även Corsairs nya, för det kan dra iväg.

Skulle vidare inte använda andra fläktar än Noctua, men det är mina 50c. Beror på hur nojig du är om prestanda (går ju att t.ex. behålla 140ML-fläktar från en Corsair AIO och bara ställa dem på lägre varv, men den lösningen har jag inte varit helt nöjd med. Erfor att mina 140ML vid 300 RPM lät som Noctuas på 450RPM - det är en skillnad på 50%!).

Mest idiotsäkra lösningen är att köra ett typ Corsair 4000-chassi med Noctua D15, två 140mm-inblås och något utblås, allt noctua. För nackdelen med AIOs är att det kan vara ganska stora skillnader på olika exemplar av samma modell, pga luftbubblor. Med Noctua D15 vet du vad du får! Med risken att om du kör prollen hårdare så kommer det inte vara absolut tyst. Men med ditt graffekort antar jag att du ska spela, och det kommer inte vara helt tyst, så jag antar att du inte är tok-tok nojig. Om du är ok med utseendet, kör D15. Jag skulle dock lägga extra hundringar på att byta alla fläktar till Noctua, du kommer inte ångra det. Inte redux utan riktiga.

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Vill du ha tyst skulle jag rekommendera ett mesh-chassi och en 280mm-h20 eller bara en Noctua D15. Av AIOs skulle jag i första hand rekommendera Corsair för ljudnivån. Den mest brutala AIO jag känner till (haft 20 olika modeller) är Corsair Hydro H115i Pro RGB, men den är nästan omöjlig att hitta idag. Kör nu en Asus Ruijin 360, ett ex som är ok. Ska du köpa nya H2os, gör mkt research på ljudnivån, även Corsairs nya, för det kan dra iväg.

Skulle vidare inte använda andra fläktar än Noctua, men det är mina 50c. Beror på hur nojig du är om prestanda (går ju att t.ex. behålla 140ML-fläktar från en Corsair AIO och bara ställa dem på lägre varv, men den lösningen har jag inte varit helt nöjd med. Erfor att mina 140ML vid 300 RPM lät som Noctuas på 450RPM - det är en skillnad på 50%!).

Mest idiotsäkra lösningen är att köra ett typ Corsair 4000-chassi med Noctua D15, två 140mm-inblås och något utblås, allt noctua. För nackdelen med AIOs är att det kan vara ganska stora skillnader på olika exemplar av samma modell, pga luftbubblor. Med Noctua D15 vet du vad du får! Med risken att om du kör prollen hårdare så kommer det inte vara absolut tyst. Men med ditt graffekort antar jag att du ska spela, och det kommer inte vara helt tyst, så jag antar att du inte är tok-tok nojig. Om du är ok med utseendet, kör D15. Jag skulle dock lägga extra hundringar på att byta alla fläktar till Noctua, du kommer inte ångra det. Inte redux utan riktiga.

Jag kör nog på H115i RGB PRO XT 280mm. Du menar att jag bör byta fläktarna i den till Noctua?
Baserat på ditt råd böt jag nu ut ML140-fläktarna som jag tänkte ha i chassit till noctua NF-A14 istället. Det kommer ju bli tre fläktar i chassit, skulle du rekomendera att lägga till NA-FC1 fläktkontroll för de?

Du ser inget annat i bygget som kan funka dåligt med varandra?

Permalänk
Medlem

Som en ganska nöjd kund av fractal design Define 7 med noctua d15, 5800x så kan jag säga köp torrent eller meshify istället om du vill ha ok temps och låg ljudnivå då fläktarna kan gå med lägre varvtal iomed mindre grejer ivägen.

Skrota fractals fläktar, de är i klart underläge mot noctua framförallt om du har en så stor budget.
Köp inte NA-FC1 ett halvnytt moderkort borde kunna fixa ok curves.

Där define kan vara bätte än torrent och meshify är om du har några HDDs
Asus moderkort plus Asus graffikkort så kan bios kolla GPU temps för bätte fan curves.

Den tystaste gaming datorn är ju en Streacom DB4 plus 5700g (inte den snabbaste, men klart tystast)

Permalänk
Medlem

hittade några intressanta tester.
min slutsats är
chassi: Be quiet! Pure base 500dx
fläktar: artic p12&p14
kylare: Arctic liquid Freezer alternativt luft kylare Scythe fuma 2.
kör personligen vattenkylt och satsar alltid på så stor radiator som möjligt för
att kunna skruva ner fläkt hastigheten.

kylare test: https://youtu.be/Vex9_84VpYs?t=315
chassi test: https://youtu.be/YtyWUAjmmZA?t=811
fläktar test: https://youtu.be/QwftVMGPOiI?t=487

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkstore:

Jag kör nog på H115i RGB PRO XT 280mm. Du menar att jag bör byta fläktarna i den till Noctua?
Baserat på ditt råd böt jag nu ut ML140-fläktarna som jag tänkte ha i chassit till noctua NF-A14 istället. Det kommer ju bli tre fläktar i chassit, skulle du rekomendera att lägga till NA-FC1 fläktkontroll för de?

Du ser inget annat i bygget som kan funka dåligt med varandra?

Var varsam här, för jag tror att XT-modellerna är mer högljudda. Och ja, jag brukar byta alla fläktar, även de till AIOn till Noctua. Brukar själv inte använda FC1, men antar att det är praktiskt! Brukar köra in alla som Chassi1-Chassi3, och ställa kurvan för varje fläkt i bios. När man gjort det en gång är det klart. En skön grej med Corsair AIOs är att deras programvara iCue är bra (tycker jag!), där ställer jag manuellt fläktarna till att konstant köra typ 450RPM alltid. Där kan man också se temps på vattnet, vilket jag tycker är den mest intressanta datapunkten. Flera andra tillverkare har inte det, t.ex. min Ryujin 360mm har inte sensorer för att se vattentemps. Trist. Iaf, lycka till!

PS. Om du har tid, skulle lägga 100-150kr på Actic Silver-pasta. Har laborerat mkt, men detta gör stor skillnad. Den tar tid att "sätta sig", så brukar köra en bra applikation, sedan plåga CPU i 30 min så deet blir varmt, sedan låta det svalnas ner (stäng av burken) i ett par timmar, och sedan köra en till stresstest typ 30 min, sedan kyla igen, etc. När du gjort detta 3-4ggr är det klart och du har fått minst 5 grader gratis. Den här effekten kommer ju förvisso naturligt, av att du använder datorn och sen stänger den under natten etc. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Mitt problem med Aio kylare är att pumpen kan vara mer högljudd än resten av datorn i idle därför tror jag mer på D15 i ett luftigt chassi

Permalänk

Ljudstörningar är jobbigt. Den bästa lösningen om man har möjlighet är att placera burken i ett annat rum, det finns AOC- kablar nu som är hur långa du vill och överför 4K .

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem

En bra sak med det där moderkortet är att det har flera olika fläktuttag. Vilket jag alltid gillar. Då kan man styra många fläktar individuellt (samt se hastigheten på dem individuellt).

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM