Faktura för internetabonnemang, tjänsten har inte fungerat sen start.

Permalänk
Medlem

Faktura för internetabonnemang, tjänsten har inte fungerat sen start.

Hej, jag fick fiber inkopplat den 16 december, beställde då också ett abonnemang som skulle starta då. Problemet är att tjänsten inte fungerat förens idag då det tydligen var något fel i fiber switchen visade sig. Hade ut en tekniker från transtema strax innan jul som då trodde att det berodde på att det var en ispropp i fiber rören. Ringde då dom som grävt ner fibern så då kom dom ut, men kunde se att fibern var hel överallt men att det var något fel, och dom trodde att felet satt i fiber switchen och sa då att dom skulle ringa en tekniker.

Jag tänkte inte mer på det då jag fortfarande hade mobilt bredband fram tills mitten av januari. Men ingen tekniker dök upp och häromdagen ringde jag till dom som grävt och hörde med dom, då hävdar dom att dom sagt att jag ska ringa och felanmäla igen trots att jag vet att dom sa att dom skulle göra det. Jag ringde då och felanmälde igen och en tekniker kom ut och kunde nu konstatera att felet låg i fiber switchen, så nu funkar bredbandet igen.

Jag har ju dock fått faktura från företaget jag har abbonemanget hos, trots att jag inte kunnat nyttja tjänsten. Jag har inga problem att betala den, jag bara undrar om det går att hävda att jag inte kunnat använda tjänsten förens idag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rawrgasm:

Hej, jag fick fiber inkopplat den 16 december, beställde då också ett abonnemang som skulle starta då. Problemet är att tjänsten inte fungerat förens idag då det tydligen var något fel i fiber switchen visade sig. Hade ut en tekniker från transtema strax innan jul som då trodde att det berodde på att det var en ispropp i fiber rören. Ringde då dom som grävt ner fibern så då kom dom ut, men kunde se att fibern var hel överallt men att det var något fel, och dom trodde att felet satt i fiber switchen och sa då att dom skulle ringa en tekniker.

Jag tänkte inte mer på det då jag fortfarande hade mobilt bredband fram tills mitten av januari. Men ingen tekniker dök upp och häromdagen ringde jag till dom som grävt och hörde med dom, då hävdar dom att dom sagt att jag ska ringa och felanmäla igen trots att jag vet att dom sa att dom skulle göra det. Jag ringde då och felanmälde igen och en tekniker kom ut och kunde nu konstatera att felet låg i fiber switchen, så nu funkar bredbandet igen.

Jag har ju dock fått faktura från företaget jag har abbonemanget hos, trots att jag inte kunnat nyttja tjänsten. Jag har inga problem att betala den, jag bara undrar om det går att hävda att jag inte kunnat använda tjänsten förens idag?

Ja det är skäligt att göra ett prisavdrag som motsvarar extra lång reparationstid, säg att man kan anse att 2 veckor är en acceptabel reparationstid då borde åtminstone 1 månadsavgift vara skäligt.
Men anmälde du felet till operatören eller är Transema installatören för det är operatören du ska felanmäla till om du ska kunna ha rätt att få prisavdrag från dem.
Läs under Dina rättigheter vid fel.
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är skäligt att göra ett prisavdrag som motsvarar extra lång reparationstid, säg att man kan anse att 2 veckor är en acceptabel reparationstid då borde åtminstone 1 månadsavgift vara skäligt.
Men anmälde du felet till operatören eller är Transema installatören för det är operatören du ska felanmäla till om du ska kunna ha rätt att få prisavdrag från dem.
Läs under Dina rättigheter vid fel.
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/

Det är felanmält till operatören båda gånger. Operatören har alltså skickat ut tekniker från transtema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Hej, jag fick fiber inkopplat den 16 december, beställde då också ett abonnemang som skulle starta då. Problemet är att tjänsten inte fungerat förens idag då det tydligen var något fel i fiber switchen visade sig. Hade ut en tekniker från transtema strax innan jul som då trodde att det berodde på att det var en ispropp i fiber rören. Ringde då dom som grävt ner fibern så då kom dom ut, men kunde se att fibern var hel överallt men att det var något fel, och dom trodde att felet satt i fiber switchen och sa då att dom skulle ringa en tekniker.

Jag tänkte inte mer på det då jag fortfarande hade mobilt bredband fram tills mitten av januari. Men ingen tekniker dök upp och häromdagen ringde jag till dom som grävt och hörde med dom, då hävdar dom att dom sagt att jag ska ringa och felanmäla igen trots att jag vet att dom sa att dom skulle göra det. Jag ringde då och felanmälde igen och en tekniker kom ut och kunde nu konstatera att felet låg i fiber switchen, så nu funkar bredbandet igen.

Jag har ju dock fått faktura från företaget jag har abbonemanget hos, trots att jag inte kunnat nyttja tjänsten. Jag har inga problem att betala den, jag bara undrar om det går att hävda att jag inte kunnat använda tjänsten förens idag?

Jag hade detta bekymmer for manga ar sedan nar jag fortfarande bodde i Sverige.

Internet fungerade inte men fakturorna fortsatte att komma, dem hade skickat tekniker och pastod att huvudjacket var bakom kaklet i koket etc etc.

En dag trottnade jag och skulle byta operator. Pratade med kundsupporten som sa, men sa kan du inte gora.

Da papekade jag att dem tog betalt for en tjanst som inte fungerade som sagt/marknadsfort enligt avtalet mellan dem och mig.

Personen i supporten stallde sig pa tvaren och jag bad dem att kontakta sin narmsta chef och bad att fa prata med denne.

2 dagar senare hade jag fatt tillbaka pengarna for alla fakturor jag betalt samt att avtalet sades upp utan krusiduller.

Bytte sedan till en annan operator da vi bodde ute i skogen, kostade mer, men fick aven snabbare uppkoppling samt ett mobilt bredband utan extra kostnad och utan begransning tills dess att de (skanova) hade kopplat om i skapet sa jag kunde anvanda deras ADSL.

Det ar bara att sta pa dig och var bestamd

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Jag hade detta bekymmer for manga ar sedan nar jag fortfarande bodde i Sverige.

Internet fungerade inte men fakturorna fortsatte att komma, dem hade skickat tekniker och pastod att huvudjacket var bakom kaklet i koket etc etc.

En dag trottnade jag och skulle byta operator. Pratade med kundsupporten som sa, men sa kan du inte gora.

Da papekade jag att dem tog betalt for en tjanst som inte fungerade som sagt/marknadsfort enligt avtalet mellan dem och mig.

Personen i supporten stallde sig pa tvaren och jag bad dem att kontakta sin narmsta chef och bad att fa prata med denne.

2 dagar senare hade jag fatt tillbaka pengarna for alla fakturor jag betalt samt att avtalet sades upp utan krusiduller.

Bytte sedan till en annan operator da vi bodde ute i skogen, kostade mer, men fick aven snabbare uppkoppling samt ett mobilt bredband utan extra kostnad och utan begransning tills dess att de (skanova) hade kopplat om i skapet sa jag kunde anvanda deras ADSL.

Det ar bara att sta pa dig och var bestamd

Får ta och ringa dom imorgon och höra mig för.

Permalänk
Medlem

Om du felanmält en gång, någon kommer ut och vet att de inte fixat det så ska du ju inte behöva felanmäla samma sak igen.
Så det är definitivt inte på dig det ligger att detta tagit tid. Sen ska du givetvis inte betala för en tjänst du inte haft.

Permalänk
Medlem

Oftast får man betala och sen kräva ersättning efteråt. Jag har haft detta problemet tidigare med en annan leverantör.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.