Kan Bahnhof verkligen inte klara att tillhanda hålla en lägre hastighet?

Permalänk
Medlem

Kan Bahnhof verkligen inte klara att tillhanda hålla en lägre hastighet?

Så har haft en 1000/100 uppkoppling från bahnhof något år nu och fick under vintern ett mail att från och med 1/2-22 så slutar deras underleverantör att erbjuda 1000/100 och går över till att endast ha 1000/1000 eller 100/100, och i samband med detta så flyttar dem över mej till ett 1000/1000 för den nätta prishöjningen av 150kr. (Har tidigare fått ett höjt pris också)

Men nu när man sitter här och tänker en fredag kväll så känns det som att det måste vara jätte enkelt att strypa min uppkoppling till 1000/100 som den var innan?

Kanske bara är en glad idiot just nu men någon får gärna förklara för mej varför det inte skulle vara så.

Permalänk
Medlem

Visst, det är väl det som händer om du har 100/100. Det handlar väl om att tjäna pengar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det har inte med Bahnhof att göra utan de får erbjuda de hastigheter som kommunikationsoperatören tillåter.
Hade exakt samma problem med IP-Only, fast tvärtom då jag ville ha högre uppladdningshastighet.

Problemet var att det bara gick att köpa 100/10, 100/100, 250/100, 500/100, 1000/100 och 1000/1000, dvs man var tvungen att köra på dyraste avtalet för att få mer än 100mbit upp. Detta gällde alltså alla tjänsteleverantörer man kunde välja mellan, nu är det samma sak fast man kan endast köpa symmetriska hastigheter oavsett vilken tjänsteleverantör man väljer.

Permalänk
Medlem

Hände mig förra året, ägaren av stadsnätet ville minska antalet alternativ på hastighet. Tror det var 8+ innan och nu är det 100/100, 250/250, 500/500 & 1000/1000.

Blev en 20% prishöjning för att nätagaren vill spara pengar.

Bahnhof har inget med det att göra, alla 10+ leverantörer erbjuder abonnemang med dom hastigheterna som nätägaren väljer att leverera.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@pg0n, precis.

Det är tekniskt beroende av det nät man kör på, stadsnät eller inte och vem som äger nätet samt i sin tur vilken plattformar och teknik dom använder. Jag har märkt att man i vissa nät börjat ta bort många lägre hastigheter och delvis tvingar över kunder till det som erbjuds och då även ett högre pris som kunden måste betala.

Det enda positiva numera är att i stort sett 10Mbit har försvunnit från de flesta nät och minimum är 100/100 även om det innebär en mindre prisökning för de personer som hade den lägsta hastigheten. Ibland kan man ha nytta av högre hastighet och det är otroligt stor skillnad på att skicka filer ut på Internet med 100Mbit eller 10Mbit.

De enda som tjänar på högre hastigheter är personer som måste tanka ner mycket saker från Internet, typ spel, speluppdateringar och lite annat. De flesta tjänar inget på högre hastigheter prismässigt, om inte skillnaderna är små som t.ex. om 250/100 kostar 30-50kr mer per månad än 100/100 då kan det vara värt få lite högre hastighet, en boost när man ibland behöver det.

Annars är det enligt mig på tok för många som betalar för något dom inte använder, helt i onödan. Jag har dessutom för mig att det var någon artikel om detta för några år sedan där dom fört statistik på hur stor procentandel som tecknar sig för höga hastighet och betalar dyrt för det utan att dom egentligen behöver det. Om jag inte minns fel så pratades det om ful marknadsföring från bolagen för dom såklart vill tjänar maximalt med pengar.

Permalänk
Medlem

Det är inte Bahnhof som stryper/släpper på hastigheten, det görs i nätet.

Din fiber måste kopplas om till Bahnhofs egna utrustning för att du skulle kunna hävda att det är Bahnhof som styr. Att lösa det "virtuellt" per leverantör hade helt enkelt krävt mycket mycket dyrare utrustning och säkert mer kapacitet. Detta sköter helt enkelt kommunikationsoperatören.